[WN] boomloos of niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sillyboy

boomloos of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 16:20

hoi

wat vinden jullie van boomloze zadels of bevalt jullie een gewoon westernzadel beter ik zit een beetje te twijfelen

groetjes fleur

crazycactus

Re: boomloos of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:26

Ik vind boomloos prima, vooral de BM.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:27

ik heb boom zadels, maar ook een barefoot nevada. Mij bevalt deze tot nu toe prima, maar hij is dan ook nog vrij weinig gebruikt.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:29

ik heb de barefoot Nevada western en de engelse Cheyenne. ik kan niet meer zonder! Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:57

@sillyboy : op welke zadels heb je zelf al gereden of wat voor ervaringen heb je op westerngebied al gehad ??

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:00

je kunt ook eventueel een testzadel aan vragen. dan kun je het zelf proberen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 00:14

Ik heb de barefoot arizona, mij bevalt het ook prima Lachen
Ik vind vooral het contact dat je met je paard hebt heel fijn! Je voelt elke beweging

sillyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 08:37

ik heb zelf al op een boomloos zadel gereden. ik had zelf ook eerst een gewoon westernzadel alleen die lag scheef op mijn paard en toen ging hij een tijdje in training toen gebruikten wij een gewoon westernzadel van deborah en nu zoek ik wel weer een nieuw zadel (die niet scheef komt te liggen) Tong uitsteken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 09:53

@TS: benader de diverse verkopers (zitten allen op Bokt; Pmarena, Buitenzinnig, Vera) en probeer de verschillende modellen uit.
Dat is de beste manier om je een oordeel te vellen over boomloos.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 17:52

sillyboy schreef:
ik heb zelf al op een boomloos zadel gereden. ik had zelf ook eerst een gewoon westernzadel alleen die lag scheef op mijn paard en toen ging hij een tijdje in training toen gebruikten wij een gewoon westernzadel van deborah en nu zoek ik wel weer een nieuw zadel (die niet scheef komt te liggen) Tong uitsteken

Is je paard trouwens scheef gebouwd?

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 17:52

Ik heb de Barefoot Cheyenne getest en die reed heerlijk, vandaar dat ik die nu ga bestellen Knipoog

Michelle099

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:08

HOi, Ik heb een boomloos Nevada. We rijden ermee nu al iets meer dan een jaar. Mijn paard heeft een redelijke korte rug, een schuine schouder en een vrij puntige schoft. Wij hebben een herlijke veelzijdeheids zadel die ons allebei goed past en op maat voor ons gemakt. We begon met de Nevada omdat ik alle voordelen van boomlos aan het lezen was. Ik had een Cheyene testzadel en dat ging super. Mijn paard super gelopen, echt ongekend. Maar de Cheyene vind ik als recreatie ruiter gewoon niet mooie. De Nevada wel. Toen reden we eigenlijk geen western. Ik heb toen de Nevada genomen i.p.v. de Arizona omdat barefoot zegt dat de Nevada eigelijk beter ligt (er is meer oppervlak).

Eerste vond ik de Nevada super. Wij reden er veel buiten ermee. De beugel ophang is erg ver naar achteren voor een westernzadel. Maar dat vond ik toen nog geen probleem. Ik zocht toch meer de ‘Portugees’ houding,… dus meer klassikaal en niet zo ‘western’.

Inmiddels is mijn paard wat afgevallen en zijn schoft wat puntiger geworden. Ik heb de brede fork van de Nevada ingeruild voor de hoge smalle en een extra laag padding erin gezet. Nu ben ik ook bij een echte western instructeur les gaan nemen.

Wat kom ik er tegen?

Het is erg moeilijk om mijn benen in een echte ‘western’ houding te laten hangen. Want als ze hangen hangen ze verder naar achter (wat ik eerst geen probleem vond). Ook had ik laatst ontdekt dat mijn paard een zeer plek heeft op zijn rug. Net onder waar mijn billen zitten op de zadel! Osteopaat erbij gehaald. Hij heeft het gemanipuleerd en het leek wel beter totdat ik dat zadel weer op deed en de dag daarna was het weer erger!!

Ik denk dus dat het komt van de gewicht verdeling dat niet optimaal is met de zadel. Hoewel ik dat niet met zekerheid kan zeggen. Ik ben nu op zoek naar een westernzadel met boom, maar niet met alle gewicht van de westernzadels dat je vak ziet. Dat is niet normaal hoe zwaar die dingen zijn!

Ik kan niet zeggen dat ik niet tevreden ben met de Barefoot Nevada. Maar ik ben wel bang dat boomloos niet het beste is voor een antaal paarden die mss een wat gevoeliger rug hebben. (Ik ben zelf niet zwaar,... zo'n 58 kilo, en mijn paard is zeker 600).

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:29

Mijn opinie:
Een zadel met goed passende boom is voor mij het ideaal. Goed passend, de juiste rigging, en natuurlijk symmetriesch, een zadel dat scheef op je paard ligt is killing voor je paard.
Er zijn tegenwoordig hele serieuze boomloze zadels te krijgen waar ook heel veel mensen blij mee zijn. Een boomloos is in ieder geval veiliger als een boomzadel waarvan de boom helemaal niet past.
Let bij het kopen van je zadel goed op dat er bij het passen geen losse handjes gebruikt worden, maar dat paard met kale boom gepast wordt.
Theoretisch vind ik een goed boomzadel beter, de verdeling van het gewicht van de ruiter is dan optimaal, een goed boomloos verdeelt het gewicht ook duidelijk beter als wanneer je zonder zadel rijdt, maar niet zo optimaal als een boom. Het hangt er ook vanaf hoe veel je rijdt, hoe góed je rijdt, hoe zwaar je bent:
Een miepje van 50 kilo zal de rug minder zwaar belasten als een spekkig type als de schrijfster dezes.
Iemand die alleen 's weekends een half uurtje rijdt zal ook niet veel kwaad doen. Theoretiesch dus.
Toch zijn er ook mensen die endurance op boomloos rijden.
Je zal het uiteindelijk zelf moeten beslissen. Ik heb dus een boomzadel met prachtige passende boom. Kijk op mijn web-site hoe hij gemaakt werdt.

sillyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 09:39

MSQuincyTE
Is je paard trouwens scheef gebouwd?

volgens mij niet want de andere zadels die erop gelegen hebben lagen niet scheef.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 16:51

Na 3 boomzadels in twee jaar ben ik nu boomloos (BM) en eindelijk heeft mijn paard geen last meer van zijn rug....

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:37

Ik denk dat ik me wel aansluit bij AafkeB. Ik heb trouwens ook gekeken bij Mid..Saddlery. Ik ga even doorsparen voor een custom fit zadel voor mijn paard, waarschijnlijk van hun. In de tussentijd ga ik een goede (BillyCook) westernzadel van een vriendin lenen en dan afwisselen tussen die en de boomloos.

(ik be Michelle99 hierboven ook)

Doe wel voorzichtig met een goedkoop boomloos. Als je er een neemt, doe er een Barefoot of een BobMarshall of en Torsion of zo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:49

Buiten de Hilason heb je qua western niet zo heel veel smaken meer Lachen

Petra_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:09

ik heb geen boomloos zadel maar heb van veel mensen gehoord dat het wel heel erg goed is voor jou en het paard. maar ik hou het toch maar bij een gewoon zadel:P

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:16

ik heb een boomloos testzadel aangevraagd ben benieuwd

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:24

Michelle099 schreef:
Ik ben nu op zoek naar een westernzadel met boom, maar niet met alle gewicht van de westernzadels dat je vak ziet. Dat is niet normaal hoe zwaar die dingen zijn!

Moet je eens een kijkje nemen op www.greendistance.nl bij de Guichard zadels!

Esther is vorige week bij mij langs geweest om zadels te passen, ik was in eerste instantie heel erg geïnteresseerd in de Guichard zadels omdat ook ik op zoek was naar een westernzadel zonder al te veel kilo's (het is bij mij uiteindelijk wel een Gaston Mercier zadel geworden omdat die gewoonweg super zat voor mij en m'n paardje), maar die Guichard zagen er zeker niet slecht uit, mooie kwaliteit! Pling

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:20

vera schreef:
Na 3 boomzadels in twee jaar ben ik nu boomloos (BM) en eindelijk heeft mijn paard geen last meer van zijn rug....

Hier op zijn 3 gevolgtrekkingen mogelijk:
1) Dat is de verdienste van dat boomloos zadel.
2) Dat was de onverdienste van die zadels met bomen.
3) Dat was de onverdienste van het selectie proces rond die zadels met bomen.

Welke is volgens jou de juiste?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:55

Optie 1 en 2 Ja

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 15:38

Cer schreef:
Optie 1 en 2 Ja

Klopt!
Optimaler passen dan dat ik met het laatste zadel heb gedaan kon niet. Toch kreeg hij weer pijn in zijn rug. Nu ben ik een paar maanden verder met een BM en heb hem onlangs laten controleren; geen centje pijn meer. Cool

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:25

Wat is de prijs klas van de Guichard zadels? Ik pas een aantaal 2de hands westernzadels morgen. Maar ik denk toch serious om een op maat te laten maken voor mijn paard (ik heb nog nooit een 2de hands gekocht). Ik heb gehoord dat het bijna onmogelijk is om een westernzadel echt te passen zonder 'pas-boom' (dat is een kaal boom dat op de rug gelegt kan worden). Wij twijfelen wel want om me heen zie ik wel mensen die tevreden met een goede 2de hands westernzadel. Ik ga absoluut geen wedstrijden doen. Ik rij 3-4 keer in de week recreatief en doe 1x les per week. Dus als ik 600 euro uit kan geven i.p.v. 1800 is dat wel beter (ik heb een gezin dus het is mss te veel om uit te geven aan m'n paardje! trouwens, mijn dochter's pony heeft ook een nieuw zadel nodig). Het is saai maar dat zijn allemaal overwegingen. Mijn boomloos Barefoot Nevada is maar een jaar uit! en mijn man vind het allemaal te gek voor worden!:-)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:12

Michelle; je geeft al aan, de mensen zijn tevreden maar zijn hun paarden dit ook? Ik kwam er ook pas achter dat mijn laaste (zeer concequent aangemeten) zadel ook niet bleek te passen.
En over op maat gemaakte zadels zijn hier op Bokt ook wel mensen die je daar niet zulke positieve verhalen over hebben. Dus weet goed wat je doet.
En alle waar is naar zijn geld, een zadel van 600 euro is niet te vergelijken met een zadel van 1800 euro. Maar het gaat er om wat jij en vooral je paard nodig hebben en neit wat voor prijskaartje er aan hangt.
Als jij uit de voeten kan met een barebackpad van 110 euro dan is dat toch mooi?