Jullie bitten geschiedenis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

Jullie bitten geschiedenis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 14:34

Tsja...wat kan je je bij zo'n topic voorstellen ?
Nou...

Ik ben benieuwd welke bitten jullie door de jaren heen hebben gebruikt en waarom ?
En wat de conclusie is na die jaren Lachen

Ik zal meteen beginnen, want ik heb een hele verzameling Duivel

1e bit, bustrens enkelgebroken, kreeg ik mee toen ik hem kocht, nooit ergens last van gehad.
2e bit, dubbelgebroken bustrens, na aanleiding van een topic op bokt besloten dat dit vriendelijker zou zijn voor mijn paard.
3e bit, enkelgebroken watertrens RVS, Ik zag er zoveel mensen mee rijden, dus het moest wel een fijn bitje zijn, heb er toch zeker een jaar mee gereden totdat de elende begon.
4e bit koperen watertrens enkelgebroken, Mijn paard wou opeens zijn bit niet meer in en wou het bit niet meer aannemen. Omdat koper sneller warm zou worden en de speekselaanmaak stimuleerd heb ik dat geprobeerd ( op verzoek van de tandarts, die de tanden snel heeft gecontroleerd )
5e bit, enkelgebroken kneveltrens van Stübben, zou een oefenpacour gaan rijden en dat zou fijner zijn met een kneveltrens, dus die heb ik aangeschaft. Kwam ik tot de conclusie dat ie verschrikkelijk dik was naar mijn idee en ben er ook niet mee gestart, heeft zijn mond niet aangeraakt Nagelbijten / Gniffelen
6e bit, pessoa 4 rings IR, had ik gekocht om hem toch wat scherper aan de hand te zetten.Heb er 5 min mee gereden en besloten zo niet verder te gaan. Dit werkte echt extreem in en ik kon mijn handen er niet stil genoeg voor houden.
7e bit, onlangs besteld omdat er een topic van was, betreft een blue steel bit wat heerlik moet zijn voor je paard. Moet ik nog binnen krijgen dus nog niet geprobeerd Koe
8e bit, aurigane watertrens, kon ik voor relatief weinig kopen en wil ik gewoon proberen Lachen Ook deze nog niet binnen.

Conclusie:
Ik probeer ((te)) veel bitten, nav een topic of andere ervaringen. Of dit nou zo lekker is voor mijn paard ? Geen idee, momenteel al problemen met rijden omdat hij zijn mond opengooit bij het omdoen van het hoofdstel al Ach gut . Het is protest, weet ik zeker want hij is door vanalles en nogwat gecontroleerd en goed verklaard.

Liselot

Re: Jullie bitten geschiedenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:39

even kijken...

de bitten die ik heb gebruikt tot nu toe:
- enkelgebroken bustrens
- dubbel gebroken bitje, plat tussenstuk
- pessoa bitje (in het parcours met een rennerige pony)
- KK dubbelgebroken, bol tussenstuk

Urissa reed ik de 1e 2 weken met een enkelgebroken bustrens, maar loopt nu al een jaar op de KK dynamic

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:40

Mijn merrie reed ik altijd op een dubbelgebroken watertrens. Mijn ruin nu op een enkelgebroken watertrens.....

Thats it....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:51

Even denken..

Oude pony:
1. Dikke enkelgebroken bustrens
2. Soort stang tijdelijk.. Advies instructie tegen het hoofdschudden
3. Dunnere enkelgebroken watertrens
Conclusie, op de stang liep ze het beste, nouja constant. Maar ik haatte het Knipoog Andere waren 2 redelijk dikke bitten omdat ze nogal heftig kon reageren op een dun bitje.

Huidige pony:
1. Dezelfde enkelgebroken bustrens, te dik voor zijn mond en paste niet helemaal goed..
2. Dunne enkelgebroken watertrens, anderhalf jaar op gereden.
3. Dubbelgebroken bit mét pasvorm geleend van moeder.. Te groot Knipoog Liep er erg fijn op
4. Dubbelgebroken bit geleend van vriendin, normale HH. Niet zo erg fijn..
5. Zelfde bit als moeder, maar dan wél goede maat Knipoog en stuk dunner.
5. Pessoa bit geleend tijdelijk advies van instructeur.
Hij kan absoluut niet tegen dikke bitten en we kopen ook ongeveer de dunste die mogen. Op de enkelgebroken werd hij erg sterk, maar de dubbelgebroken loopt hij heerlijk op Lachen

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:52

ik heb bij mijn vorige pony wel enkelgebroken bitje, dubbelgebroken bitje en enkel gebroken pessoa gebruikt.

En nu bij mijn 3 jarig paard heb ik een enkelgebroken trensje.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:54

Mijn eerste bit was een enkelgebroken, die kwam met m'n paardje mee Lachen Daarna heb ik tweemaal met een dubbelgebroken gereden, daarna ben ik overgestapt en rijd ever since bitloos.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:03

Mijn eerste was een enkelgebroken bitje, maar ben na 2 maanden overgestapt op bitloos, en dat bevalt super!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:06

Mijn eerste bitje bij mijn huidige paard kreeg ik erbij een dubbelgebroken K&K trens.

2e een dubbelgebroken K&K trens aangezien die andere wel erg veel slijtage vertoonde Knipoog

3e geen bit, maar op een touwhalster

4e definitief over op Bitloos met een hoofdstel van de ruitershop

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:09

1e enkelgebroken watertrens

2e bustrens

3e een rubberen stangetje

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:28

Ik begon met het bitje dat ik bij mn pony kreeg, veel te groot hoofdstel, dik bitje(enkel gebroken watertrens geloof ik) met gigantische ringen er aan(geen porem op een shetland koppie Knipoog ).
Heb een nieuw hoofdstel gekocht en daarbij een zelfde bitje met normale ringen. Geen problemen mee gehad.

Daarna een dubbelgebroken watertrens gehad, omdat die zachter zou zijn. Liep ze voor geen meter op, ze gaf absoluut niet meer na en kwam constant tegen de hand.
Dus weer heel gauw terug op mn vertrouwde enkelgebroken trensje. Daar loopt ze nu heerlijk op, dus ik ga niet meer wisselen Knipoog

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:58

Mijn eerste paard reed ik met een enkelgebroken watertrens. Mijn arab heb ik met een dubbelgebroken watertrens gereden en nu rijd ik hem met een dubbelgebroken bustrens.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:05

1e bit: enkel gebroken bustrens
2e en huidige bit: dubbelgebroken bustrens met plat middenstukje. Dit bit pakt ze veel fijner aan, ze durft er meer 'tegenaan te lopen'. Mijn andere paard liep hier ook altijd heel fijn op!!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:23

Op de fjord een holle watertrens

Daarna een eigen paard aangeschaft en daar ook eerst een holle watertrens, daarna een soort van koperen watertrens en nu sinds een aantal jaren dubbel gebroken K&K Ultra (bol tussenstukje) ZIt eventueel nog na te denken over de nieuwe versie....

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:44

oei lastige vraag, heb in het verleden een paard gehad wat eigenlijk nergens fijn op liep dus vanalles uitgeprobeerd.
Tegenwoordig gebruik ik of een dubbelgebroken watertrens of een dubbelgebroken bustrens that's it.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:23

Ik heb op de manege met heel veel gereden (denk aan enkelgebroken, dubbelgebroken, stang, bustrens, watertrens, d-trens, waterford, rolletjes)

Nu rijd ik met een enkelgebroken watertrens Knipoog

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:26

Even denken hoor....
Gelder: altijd gereden met een enkelgebroken bustrens, volgens mij.
Andere paard: enkelgebroken watertrens en nu rij ik met en dubbelgebroken watertrens.
Niet zo schokkend eigenlijk Haha!

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:30

ooit wel eens voor de gein geprobeerd zonder bit te rijden?
Hackemore? lerenriem erachter, zodat het niet te straf is. kijken of het het bit is of iets anders is.

(mijn paard had hetzelfde)

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:52

ik ben bij mijn paard begonnen met een enkel gebroken watertrens, maar daar liep hij niet fijn op. toen ben ik overgestapt naar een dubbelgebroken met plat tussenstukje, dat voor mijn idee scherp inwerkte op mijn paard. nu rijd ik mijn paard met een dubbelgebroken aurigan watertrens met bol tussenstuk en voor het springen heb ik een kneveltrens, zodat de wendingen wat makkelijker te rijden zijn. ook die is dubbelgebroken met een koperen rolletje in het midden.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:23

1e bitje met mijn eerste eigen paard: enkelgebroken bustrensje ;; Wilde ze niet meer innemen dus op zoek naar andere.
2e bitje dubbelgebroeken watertrensje met koper en plat tussentstukje Lachen (Gebruik ik nu)
3e bitje: Engelgebroken, erg dikke watertrens Lachen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:28

Ik heb bij mijn pony gewoon het bit dat ik kreeg toen ik haar kocht.
Bij mijn andere pony heb ik een enkelgebroken bustrens en gebruik buiten soms een rolletjesbit (of hoe dat ook mag heten) Tong uitsteken

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:31

Altijd met een dubbelgebroken watertrens gereden, ben ik heel tevreden van dus ik zou niet weten waarom ik zou moeten veranderen Clown . Ik ben geen voorstander van er allerhande zware bitten als pessoa enzo in te hangen.. Gewoon een fijn trensje en als de tijd er rijp voor is met S&T Lachen..

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:53

En het klinkt jullie misschien wat vreem in de oren maar vele problemen en daaronder vallen ook problemen met bitten worden veroorzaakt vanuit de rug....
En dat dan veelal veroorzaakt door het zadel.

Heb je er al eens aan gedacht om je zadel te laten controleren.
Kost aanzienlijk minder dan je (groeiende) verzameling bitten....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:57

Dubbel gebroken Aurigan watertrens...
Daar heb ik hem mee ingereden en daar loopt hij prima op, evenals een dubbel gebroken RVS watertrens overigens.

Dus iets anders koop ik niet.

Wel ga ik nog bitloos proberen, maar ik zal niet helemaal overgaan op bitloos i.v.m. dressuurwedstrijden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:59

Als 1e een enkel gebroken bustrens, daarna een dubbelgebroken watertrens waar ik nu nog steeds mee rijd.

Heb ook een blauwe maandag een ongebroken rubberen trensje geprobeerd omdat dit me vriendelijker leek maar dat vond ik 3x niks.
Bustrens hangt aan mijn bruine hoofdstel en watertrens aan mijn zwarte, ik rijd dus met beide.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:19

enkelgebroken dikke bustrens, , dun dubbelgebroken bitje met plat tussenstukje (watertrens), dun dubbelgebroken bitje met rond tussenstukje (bustrens) en toen bitloos en daar stop ik niet meer mee Haha! Het laatste bit beviel opzich wel goed, maar bitloos nog 10x beter Lachen