Gaatjestang

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

NoaFleur

Gaatjestang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 21:40

Wat is nu een goede gaatjestang voor dik leer zoals hoofdstellen en beugelriemen?

Als ik bij ruitershops kijk kom ik nl verschillende tangen tegen, meestal beginnend vanaf 4a5 euro ong. maar als ik kijk bij gewone gereedschapswinkels, daar liggen al gaatjestangen vanaf 1a2 euro. Zijn deze dan gewoon goedkoper omdat ze niet in een ruitershop liggen of zijn ze echt niet geschikt voor beugelriemen etc.?

Eentje van E2.48
Eentje van E1.57

En onderstaande lijken mij ongeveer dezelfde als bovenstaande maar komen uit een ruitershop:
E5.95
E5.90
E14
E7.95

WendyBZ

Re: Gaatjestang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:45

Ik vind zelf die profi fijner. Wij hebben ook een duurdere en daar hoef je gewoon iets minder kracht bij te zetten. Ik heb ook het idee dat ie wat scherper is en wat sneller door het leer gaat. Voorheen hadden we zo'n simpele en dat vind ik niet zo'n succes. Ik kwam niet altijd meteen door alle lagen heen waardoor ik nog eens vanaf de andere kant moest knippen en de gaatjes niet zo mooi werden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:07

Wij hebben ook een duurdere op het moment, de goedkope begaven het allemaal en maakten niet bepaald mooie gaatjes.

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:09

Ik heb zo'n automatisch geval met allerlei instellingsmogelijkheden, niet goedkoop wel zeer effectief. Was rond de EUR 20.--

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:20

de mijne was ook rond de 20 E, maar dan heb je ook eentje die het blijft doen voor langere tijd. met die goedkope troep kom je twee keer door een simpele leersoort heen, en dan is het over. die dingen zijn zó slap dat je ze met je blote handen kunt verbuigen als je een beetje kracht zet. goedkoop is in dit geval gewoon duurkoop, je kunt het beste in één keer een goede nemen. de mijne komt overal door, beugelriemen, mentuig, halsters (ook driedubbeldikke van Engels tuigleer), hoofdstellen etc. daar heb je tenminste nog wat aan!

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:35

Ik zou gewoon een goedkopere kopen hoor.. ik beodle, hoe vaak gebruik je hem nu dan?? in elk geval niet dagelijks neem ik aan Nagelbijten / Gniffelen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:49

nee maar als je er niks mee kunt knippen kan je je geld net zo goed weggooien. het materiaal van die goedkope is gewoon slecht, heel dun leer kan je ermee knippen, maar beugelriemen of hoofdstellen van goede kwaliteit red je er niet mee...

NoaFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 12:01

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:08

de tweede kan ik niet zien, maar mijn oude tang van 5 Euro zag er ook hetzelfde uit als mijn nieuwe van 20 Euro. het materiaal is alleen anders, gewoon honderd keer betere kwaliteit. ik vind maatje 2 als kleinste gaatje wel erg groot, daar heb je voor een beetje hoofdstel dus niet veel aan, krijg je enorme gaten.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:39

beukiej schreef:
Ik zou gewoon een goedkopere kopen hoor.. ik beodle, hoe vaak gebruik je hem nu dan?? in elk geval niet dagelijks neem ik aan Nagelbijten / Gniffelen

Ik vind het wel belangrijk dat mijn gaatjes mooi worden, als ze rafelig zijn dan scheuren ze ook sneller uit. Dan maar even een duurdere tang Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:50

ik heb ook ooit eens een goedkoperen gekocht, 3 euro of zo, 1 keer gebruiken en brak al doormidden.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:29

Ik zou voo de duurdere gaan, ik vind deze niet eens zo heel duur eignelijk. Kun jehem niet van stalhouder lenen ofzo?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:50

Wij hebben ook een duurdere. Eerst hadden we een goedkopere, maar deze bevalt toch beter.. Ja

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 23:14

Alseecht een goede tang wil hebben mag je bovenstaande vergeten.
I.m.o. heb je pas een fatsoenlijke tang vanaf een euro of 20.
De mijne was 73 euro en ik gebruik hem misschien eens in de twee maanden. Maar als ik iets gebruikt moet het wel z'n wwerk doen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 23:19

harnessmaker schreef:
De mijne was 73 euro en ik gebruik hem misschien eens in de twee maanden. Maar als ik iets gebruikt moet het wel z'n wwerk doen.

helemaal mee eens! ik heb ook genoeg gemartel gehad met die goedkope rommel. de mijne was 21,95, ook niet duur maar hij doet het goed, en ik gebruik hem niet zo veel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 12:41

harnessmaker schreef:

Ja Ik heb deze tang:
Afbeelding
Toentertijd iets van Fl 60, maar hij doet zijn werk perfect!
Heb ook jarenlang met zo'n aluminium tangetje van een tientje zitten klooien, je sloopt er meer mee..
T'is even een uitgave, maar het gemak wat je ervan hebt is meer waard.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:09

Ik pak een spijker en een hamer en tadaa!! Haha! Het zal wel niet zo mooi worden als met een echte gaatjestang, maar het scheelt wel in de kosten. Als je dan wel een tang wilt kopen, tja de goedkope gaan snel kapot, maar om nou een dure te kopen? je gebruikt zo'n ding niet erg vaak lijkt me.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:50

Bitch schreef:
harnessmaker schreef:

Ja Ik heb deze tang:
Afbeelding
Toentertijd iets van Fl 60, maar hij doet zijn werk perfect!
Heb ook jarenlang met zo'n aluminium tangetje van een tientje zitten klooien, je sloopt er meer mee..
T'is even een uitgave, maar het gemak wat je ervan hebt is meer waard.

die tang heb ik ook! ik ben niet heel sterk in mijn handen, had dus altijd moeite met gaatjes erbij in maken. maar met deze tang kan ik zo een gaatje in een beugelriem knippen. geen probleem!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:33

Alytje schreef:
Ik pak een spijker en een hamer en tadaa!! Haha! Het zal wel niet zo mooi worden als met een echte gaatjestang, maar het scheelt wel in de kosten. Als je dan wel een tang wilt kopen, tja de goedkope gaan snel kapot, maar om nou een dure te kopen? je gebruikt zo'n ding niet erg vaak lijkt me.

ik heb het ooit geprobeerd op die manier, maar je drukt dan het leer opzij ipv er een stukje uit te knippen, is niet echt goed voor het leer, en inderdaad, met een tang wordt het ook een stuk mooier.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:59

Een holpijpje en een hamer voldoet ook. Is iets beter betaalbaar en toch kwaliteit. Je hebt er maar een paar nodig, je gebruikt toch niet alle maten.

Firepatty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 20:02

Een gaatjestang werkt goed. Maar voor het echte dikke leer gebruik ik een (accu)boormachine. Duivel Even het juiste boortje (dikte) erin en tadaaaa. Werkt perfect. Haha!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 20:03

verschil tussen de dure uit de ruitersportzaak en de goedkope op internet is dat de goedkope meestal uit bouwmarkten enzo komen, en eigenlijk niet geschikt zijn voor gebruik op leer.

Die uit de ruitersportzaak zijn gemaakt om gaatjes te maken in allerlei soorten leer, kleine en grote gaten.

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:28

Ik zou de duurdere nemen. Wij hebben er ooit goedkopere gehad maar die gingen vrij snel stuk. Koop ineens een dure ipv 10 slechte

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:52

Ik heb een metalen uit het jaren nul dus zou nooit duur zijn geweest maar jah dat ding is dan nu wel uhmm 25/30 jaar oud en doet het nog prima en ja waarneer heb je zo'n ding nou nodig ga naar een schoenenwinkel en laat er een gaatje gratis bij prikken..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:08

El_Beauty schreef:
Ik heb een metalen uit het jaren nul dus zou nooit duur zijn geweest maar jah dat ding is dan nu wel uhmm 25/30 jaar oud en doet het nog prima en ja waarneer heb je zo'n ding nou nodig ga naar een schoenenwinkel en laat er een gaatje gratis bij prikken..

waarom helemaal naar de schoenmaker als je het zelf kunt doen?