Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jokari schreef:het zadel van mijn bijrijdpaardje wipt ook een beetje. Zadelmaakster erbij gehaald, die zei dat het kwam doordat het paardje te weinig bespiering had (heeft 3 jaar stil gestaan). Nu moet ik voorlopig rijden met een halve gelpad of iets in die aard, zodanig dat alleen het achterste stuk van het zadel wat extra ondersteund is. Ze verwacht dat het probleem zichzelf zal oplossen na een paar maand.
Als het probleem blijft, zelfs mét training, moet er natuurlijk wel een andere oplossing komen. Maar op dit moment vindt ze het zelf te gek van een ander zadel te kopen, gezien de kans groot is dat dit weer passend komt te zitten.
jokari schreef:ik ken er zelf niet veel van, en die zadelmaakster staat hier echt goed aangeschreven, dus ik hoop dat ik mag aannemen dat ze weet wat ze zegt.![]()
het probleem zat 'm idd bij de schoft, dat is alvast waar. Maar nu moet ik effe nadenken wat ze nu weer juist allemaal gezegd heeft hoor... Zoiets was het geloof ik : doordat het zadel aan de schoft te los ligt, kantelt het naar achter (komt vooraan dus omhoog) maar elke keer dat ik ga rechtstaan in draf, geeft dat teveel druk op de schoft. Doordat ik nu achteraan wat steun gebruik, blijft het vooraan liggen waar het hoort (is nog steeds te los natuurlijk) en krijgt ze niet telkens een 'plofje' op haar schoft.
Klinkt dat aannemelijk ?
Nogmaals, ik weet er te weinig van, de zadelmaaktster haar uitleg klonk iig logisch.
Mocht het zijn dat ik merk dat mijn paardje echt problemen begint te maken, dan trek ik wel aan de bel natuurlijk.
felicity schreef:Even kijken of ik ook het verhaal snap. Als een zadel wipt dan is de boom te breed? Dan zou je een smallere boom in moeten hebben of aan de voorkant het zadel meer opvullen. Maar als je het aan de voorkant op vult dan ligt het zadel toch scheef? Dan is de voorkant hoger als de achterkant en ligt ie achterover.
Kan iemand mij het uitleggen snap het echt niet.
Shyla25 schreef:Uiteindelijk is het de bedoeling dat je beugelriemen recht naar beneden hangen en het diepste punt in het midden ligt.
Als je achter meer druk gaat zetten door het daar op te vullen komt er te veel druk op de voorkant en krijg je daar dus een drukking. De spieren die afgestorven zijn (die kuiltjes) komen nooit meer terug, ook niet door trainen
Shyla25 schreef:Als je achter meer druk gaat zetten door het daar op te vullen komt er te veel druk op de voorkant en krijg je daar dus een drukking. De spieren die afgestorven zijn (die kuiltjes) komen nooit meer terug, ook niet door trainen
unamie schreef:Shyla25 schreef:Als je achter meer druk gaat zetten door het daar op te vullen komt er te veel druk op de voorkant en krijg je daar dus een drukking. De spieren die afgestorven zijn (die kuiltjes) komen nooit meer terug, ook niet door trainen
dat is dus niet waar!!
het bewijs staat hier op stal(in profiel = de schimmel)
die spieren kunnen wel degelijk terugkomen zelfs bij oudere paarden![]()
maar....niet vanzelf
de spieren zijn door de langdurig afknelling "dood" er zit weinig doorbloeding meer in
heb 2½ maand geleden een paard gekocht met mega diepe kuilen naast de schoft
inmiddels is de bespiering weer helemaal terug
de oplossing:
de doorbloeding van de spieren weer op gang brengen www.happy-athlete.nl
(een zeer goede,effectieve en niet dure metode!)
de eerste tijd alleen werken aan de longe (dus niet gaan rijden)
dan een passend zadel met Flair (onder lucht herstellen spieren zich snellen)
na 6 weken maximaal 2 keer per week rijden de rest longeren
vervolgens vervang je stapje voor stapje het longeren door rijden
heb zo al meerdere paarden met weggevallen schoft/rug spieren weer helemaal mooi gespierd gekregen