Weld type zadel adviseren jullie mij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Weld type zadel adviseren jullie mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 11:06

Ik heb voor volgende week een afspraak gemaakt bij een ruitersportzaak die een grote collectie aan verschillende merken en type zadels heeft. Ik ga er met mijn paard heen om daar goed te kunnen passen.

Mijn huidige zadel, een Euroriding Jade, ligt goed op mijn paard. Hij heeft ook geen moeilijke rug, hij is vrij rond en geen extreme schoft. Uiteraard moet dus ook een nieuw zadel uitstekend passen.

Het feit dat ik een ander zadel wil is vooral omdat ik slecht in dit zadel zit. Doorzitten is echt een drama. Het lukt me in draf niet om in het middenpunt van het zadel te gaan zitten, ik schuif te ver naar achter op de lepel. Ook steek ik mijn been te makkelijk af. Hierdoor ga ik ook meer voorover zitten...

Ik wil nu een zadel waar ik meer 'in' zit, wellicht een diepere zit (?), waarbij ik beter mijn been om m'n paard kan leggen, en ze niet af steek... Ook heb ik niet zulke lange benen, dus wellicht moeten de zweetbladen niet te lang zijn om beter contact te hebben.

Ik kreeg de tip voor een KN Tango... maar ik ben benieuwd wat jullie suggesties zijn?

WowAmigo

Re: Weld type zadel adviseren jullie mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:13

Ik heb sinds kort een Stubben Genesis, die heeft verkorte onderste zweetbladen en een "gebroken" wrong, waardoor je mooi rond en dicht aan je paard zit. Het heeft geen overdreven diepe zit ofzo, maar ik zit er zelf erg fijn in en heb heel fijn contact met het paard zo.

Maar dat is toch persoonlijk. Je moet ze echt allemaal uitproberen, je voelt meteen wat goed is!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:16

Ik heb een knight rider Knipoog oh zal daarom ukaat als een speer gaan Clown

zit ook wel goed moet ik zeggen Bloos

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:17

Tis natuurlijk wel heel persoonlijk. KN ben ik zelf niet zo favo van. Stubben en Passier vind ik hele fijne zadels.

Tip: van rijs in zevenhuizen Pling

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 11:18

@wowamigo: Ik ga daar zeker een hoop zadels uit proberen Ja Maar ik hoop hier al wat type zadels te horen die ik in mijn achterhoofd kan houden. Dus alle tips zijn welkom!!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:19

euroriding, maar dan een ander model? De luxor hebben sommige winkels nog op voorraad (word niet meer gemaakt) en de diamant?

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 11:20

Rachelll schreef:
Tip: van rijs in zevenhuizen Pling

Aan Van Rijs heb ik gedacht... maar daar kun je niet zo makkelijk rijden met je paard, en aan huis kan hij natuurlijk ook maar een selectie zadels mee brengen.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:20

Passie is idd ook heel goed heb ik voor regina... maar wel wat prijziger..ligt er ook aan wat je ervoor uit kan/wil geven Bloos

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 11:21

#Ymke# schreef:
euroriding, maar dan een ander model? De luxor hebben sommige winkels nog op voorraad (word niet meer gemaakt) en de diamant?

Opzich is die euroriding een best zadeltje. Een vriendin heeft inderdaad een Diamant, en daar zat ik veel beter op, dus die wil ik daar ook zeker wel proberen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 11:22

vera23 schreef:
Passie is idd ook heel goed heb ik voor regina... maar wel wat prijziger..ligt er ook aan wat je ervoor uit kan/wil geven Bloos

Ehm ja... de verkoopster die ik net aan de lijn had, had het erover dat de Passier 'boven de 2000 euro' zit...

Kijk, het mag best wat kosten. Het is nu een investering, maar die zou zich dubbel en dwars uit moeten betalen in rij-plezier, en zo'n zadel gaat toch vele jaren mee... maar ik hoop toch dat dat ene perfecte zadel niet boven de 2000 euro zit Vork
Laatst bijgewerkt door Javayo op 24-01-07 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:22

ik ben absoluut geen fan van van rijs Verdrietig heeft bij mij geen goede dingen gedaan Verdrietig maar dat verschilt altijd weer bij iedreen natuurlijk Knipoog

Wat ik het nadeel vind als ze naar je toe komen,,,is dat het maar beperkt is wat ze dan mee brengen ga je erheen kan je veel meer passen Lachen

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 11:24

vera23 schreef:
Wat ik het nadeel vind als ze naar je toe komen,,,is dat het maar beperkt is wat ze dan mee brengen ga je erheen kan je veel meer passen Lachen

Dat is de reden dat ik nu naar Sta-Rho ga.

Over beiden heb ik goede en slechte ervaringen gehoord, net als over iedere andere zadelmaker trouwens Rolleyes

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:24

Die night rider is rond de 600 euro vond ik wel een mooi bedrag Knipoog een beetje zacht zadel is het Lachen

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 11:25

Oh ja, dat het confortabel (zacht) zit is ook belangrijk Haha! ik maak vooral zomers regelmatig een rit van 3 uur, en dan wil ik niet pijn aan m'n kont krijgen Tong uitsteken

19Mandy88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:16

Een stubben tristan!
die hebben wij ook en zit heerlijk moet ik zeggen..
En dat zadel heeft niet zulke lange zweetbladen,
kijk maar naar onze koortje pootjes! Bloos Clown

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:45

Bij van rijs kun je in de winkel alvast passen op de bok en dan neemt hij de zadels voor je mee.. Fijne hiervan vind ik dat je paard thuis loopt en je heel goed het verschil kunt voelen. Ik heb ervaring bij beide zaken. Ik zie dat je al hebt besloten en ook hier zal je goed geholpen worden.

Zelf ben ik erg te spreken over een KN symphony. Dit zadel heeft niet zo'n gesloten zit heeft hierdoor heb je als ruiter wat meer vrijheid. Voor mijn man erg prettig en ik rijd er erg fijn op.
Het zadel blijft nu na 12 jaar nog steeds keurig sommige kn's willen op de zitting wat lichter worden maar ik heb er geen last van. Dit is niet een zadel waar jij interesse in zult hebben omdat je juist een gesloten zadel zoekt.

Op een paard met een wat brede schoft werd me dit afgeraden door de DA. Vandaar dat ik op mijn andere paard een Passier PSL heb. Op de PSL heb ik wel extra wrongen laten zetten op deze manier liggen mijn benen gemakkelijker op zijn plaats en stiller. De PSL ligt qua prijs binnen je budget alleen de GG gaat daar overheen. Verder heb ik op een prestige top gezeten. Ik vond het geen prettig zadel met juist weer teveel wrong. De passier Grand Gilbert heb ik er ook opgehad. Paard liep hier minder mee zat er wel lekker.

De PSL blijft netjes alleen is het jammer dat de zadels tegenwoordig met watergedragen verf worden behandeld zodat het zwart er veel sneller afgaat. Hier kun je weinig aan doen.

Veel DA's vinden een voorsingel ingebouwd niet een goede optie een zadel moet zo goed passen. Sommige zadelmakers zijn van andere mening. Lastig is wel dat je paard nog wel wat zal groeien en meer bespiering zal krijgen hier moet je wel rekening mee houden.

Probeer gewoon zoveel mogelijk zadels uit. Ook al lijkt het je niets op de bok op het paard kan het toch heel anders voelen. Een aantal zadels zullen vanzelf afvallen omdat het je paard niet past.
Heb je niet het eureka gevoel met een zadel.. probeer dan of je er 1tje mee mag nemen en die je wellicht kunt ruilen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 12:54

Bedankt voor de uitgebreide tips Femmy OK dan!

In welke prijsklasse zit een Passier PSL, weet jij dat ongeveer?

Ik denk dat ik het meest baat heb bij een zadel waar in ieder geval mijn been wat gemakkelijker op z'n plek blijft liggen.

Volumia zal inderdaad nog wel iets groeien, maar hij is nu al heel erg de breedte in gegaan, dus ik denk dat zijn rug niet extreem meer al veranderen, maar idd wel qua bespiering. sowieso zal ik het zadel nadien jaarlijks na laten kijken (dat waarschijnlijk weer door Van Rijs Knipoog) Maar ik zal dat zeker ook melden, al neem ik sowieso aan dat ze wel gaan vragen hoe oud hij is...

edit; eigenlijk had ik ook nog minstens 2 jaar willen wachten met een nieuw zadel, maar ik begin nu zelf echt last te onder vinden van mijn slechte zit in dit zadel, dus langer wachten wordt 'm niet

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:13

Ik kon ook niet langer wachten omdat de KN totaal niet op Vaar lag. Liever had ik gewacht totdat hij volgroeid was. De PSL zat vorig jaar rond de 1550 en met een extra diepe zit 1650. Geheel compleet met beugels beugelriemen en singel en 1 opvulbeurt gratis. Bij van Rijs. Probeer je je huidige zadel in ruilen?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:18

KN vind ik geweldig. Maar voor jou lijkt me een Ainsley veel fijner. Die heeft een veel diepere zit dan een KN.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:22

Ik vind Passier ook geweldig Haha! heb een GG, heeft eigenlijk geen diepe zit en niet veel wrong maar toch zit je er netjes op, persoonlijk hou ik niet van die diepe zitten bij zadels, je wordt als het ware gedwongen. Bij passier kan je ook de zweetbladen laten korter maken Ja
Ainsley vond ik dan weer voor geen meter zitten Bloos ik kukelde bijna over mijn zadel Verward

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:30

Femmy schreef:
Ik kon ook niet langer wachten omdat de KN totaal niet op Vaar lag. Liever had ik gewacht totdat hij volgroeid was. De PSL zat vorig jaar rond de 1550 en met een extra diepe zit 1650. Geheel compleet met beugels beugelriemen en singel en 1 opvulbeurt gratis. Bij van Rijs. Probeer je je huidige zadel in ruilen?

Ja, ik heb mijn huidige zadel daar gekocht dus die wil ik wel inruilen als het ff kan.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:31

Scum schreef:
KN vind ik geweldig. Maar voor jou lijkt me een Ainsley veel fijner. Die heeft een veel diepere zit dan een KN.

Ik hoorde van iemand dat een Ainsley juist meer geschikt is voor ruiters met naar verhouding langere benen. Of vindt jij van niet?

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:32

Javayo schreef:
Femmy schreef:

Ja, ik heb mijn huidige zadel daar gekocht dus die wil ik wel inruilen als het ff kan.

Als het ff Kan Muziek!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:35

Ik rijd nu met een kentaur medea II, is een heel leuk zadel die wel aan je eisen voldoet denk ik. Ik had het bij mn vorige zadel ook, mede doordat het ook niet erg goed lag op mn nieuwe paard en naar achteren kiepte, en het mocht ook een maatje kleiner zijn. Ik ben er iig heel tevreden over, het zit heel fijn.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:36

vera23 schreef:
Javayo schreef:

Als het ff Kan Muziek!

zal toch wel kunnen, of doen ze moeilijk denk je?