[WN] Hilason Treeless en BM Treeless

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Hilason Treeless en BM Treeless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 15:07

Is er iemand bekend met het merk Hilason?
Boomloos en western en qua uiterlijk richting de BM.

http://cgi.ebay.com/HILASON-TREELESS-SH ... dZViewItem

Daarnaast heb ik even gekeken op de site van Bob Marshall, klopt het dat je alleen Barrel en Trail zadels hebt?
Hebben jullie misschien een voorbeeldje van je eigen BM zadel (foto mag ik link Knipoog).

Wranglerbutt

Re: Hilason Treeless en BM Treeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:27

Cheveyo schreef:

Daarnaast heb ik even gekeken op de site van Bob Marshall, klopt het dat je alleen Barrel en Trail zadels hebt?

Klopt niet helemaal: Ik heb 'n trail/showmodel BM, met dubbele skirts en een lagere pommel en cantle:
http://img205.imageshack.us/img205/9185/4112gy0.jpg

DubbelDun weet 'n boel van Hilason Lachen Ik niet - vind ze niet mooi Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:32

Wij hebben een hilason zadel, precies hetzelfde als op de foto.
Het zijn hele lekkere zadels. Ze zitten erg prettig. Goed leer.

Schuift wel wat op onze ronde haf, ik weet niet of dat aan het zadel of de haf ligt.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 15:37

Thanks, bedankt voor je foto WB!
Nielsd, hoe is het gewicht van je Hilason?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:40

Ik weet niet precies het aantal kilo's. Maar het is een lekker licht zadel, totaal niet zwaar.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 15:42

oke, licht daar gaat het me om Knipoog.
Hoe is de kleur van jullie Hilason zadel nu en hoe lang/hoe intensief is het gebruikt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:21

@Cheveo: de BM bestaat uit een pad (het kussen waar je op zit) en de opbouw. De pad is voor alle modellen gelijk, behalve dat je een normale hebt en een Peaked Pommel (voor paarden met een hogere schoft/hollere rug). Hier is de pad iets hoger in de pommel getrokken om meer ruimte eronder te krijgen.
Het Barrel model heeft een pommel/cantle van 5", de Trail is basis 4" en die kun je dus als showmodel 'verlaagd' krijgen tot 3".
De pommel/cantle van de Hilason is standaard 6".
Er is dus geen onderscheid in Reining-, Pleasure-, Trail- of Cutting zitting zoals bij zadels met een boom.

Qua gewicht ontlopen de Hilason en de BM elkaar niet veel, beide zitten rond de 11/12" kilo.

Kwalitatief gezien geeft de Hilason veel waar voor zijn geld. Er is hoegenaamd geen verschil in kwaliteit, op enkele kleine dingen na.
Ik heb er maar 1 gezien (die van NielsD) en misschien heb ik geluk gehad. Lachen
Maar mij viel hij niet tegen iig.

Wat wel een probleem is is de verkoper in Amerika. Geen enkel model schijnt hetzelfde te zijn, op bestelling (custom) iets leveren is erg moeilijk en gaat vaak verkeerd. Omruilen/terugsturen gaat dus niet.
Verder zijn de maten erg onbetrouwbaar; de ex-mijne was een 18" maar kwam eerder in de buurt van een ruime 16".
Ook qua verzending is deze verkoper niet alleen duur (wil alleen UPS geen USPS), maar ook onbetrouwbaar. Ik ken iemand die wilde iets goedkoper uit zijn door hem zelf bestellen en heeft er 3 maanden op zitten wachten en vervolgens zelf door UPS maar op laten halen !!

De BM's zijn ge-olied, dus die verkleuren, de Hilason is geverfd(die ik had), dus die zal niet zo snel donkerder worden. Al werkt zonlicht altijd wel iets in.

Qua kleurverschil:
mijn eerste BM-light oil nieuw
http://img157.imageshack.us/img157/1511/zadelbmjc9.jpg
en na een jaar gebruik (linker):
http://img246.imageshack.us/img246/52/b ... malxg2.jpg
De rechter hierboven is mijn 2e BM, dat is een Medium-oil
Ik heb nu hetzelfde model in een Dark Oil
http://img157.imageshack.us/img157/464/ ... ap2ir0.jpg
En de show-BM (die helaas een maatje te groot was voor mij)
http://img157.imageshack.us/img157/9316 ... itsbr4.jpg

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 16:34

das veel info DD, dank je wel!
Het is dus vaker een gok dan een feit wat je krijgt toegestuurd bij Hilason begrijp ik!
Die hogere cantle van 5" a 6" lijkt mij wel wat meer 'steun' geven achter je bips of stel ik me dat verkeerd voor?
Die peaked pommel lijkt mij voor mijn vlek wel een voordeel want als ik naar mijn Wintec dressuur kijk (even een andere tak maar toch) die kukelt achterover zegmaar.
Je hebt me per pb eea gestuurd maar wat zijn in jouw ogen de kleine dingen die jij bedoelt bij Hilason?

Ik heb wat foto's van Hilason's op Ebay bekeken en voor mijn gevoel is de BM net wat secuurder in de afwerking, zo van de foto's af gezien dan Knipoog.

[edit] je toegevoegde links had ik even nog niet gezien Knipoog, die ga ik nu kijken.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 16:37

Die show BM van jou lijkt me wel groot genoeg tonen op mijn vlek, hij is natuurlijk niet van de dunne (als je het vergelijkt met een rank paintje Knipoog) en zo'n groter/langer in hoogte tonend zadel komt dan wat mooier over vind ik. Net als dat ik een roundskirt niet mooi vind op mijn tink.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:49

Die hoge cantle moet net 'je ding' zijn. Ik vind het prettig, een ander niet. Houd er wel rekening mee dat een boomloos zadel bij een paard met een wat holle rug/hoge schoft iets naar binnen toe zal buiten. Met een hogere pommel/cantle zul je dus rekening met je zitmaat moeten houden.
Mijn eerste Barrel-BM was een 15". Met lichtrijden kwam ik dus tegen de knop aan, de 2e was een 16 en nu heb ik een 16,5" (Barrel) en geen probleem meer Lachen
Het Showmodel was een Trail 15,5" en daar verzoop ik dus in. Vanwege de lagere pommel/cantle had ik het gevoel in een veel te ruim zadel te zitten.
Maar ook dat is heel persoonlijk.

Tegenwoordig zijn alle BM's zo'n 68 cm, de Hilason is 65 cm. Zeer geschikt dus voor korte paarden.
Mijn oude Show was nog 71 cm, vanwege de dubbele skirts. Nu is dat dus niet meer zo. Voor veel paarden is dit dus te lang ook al vormt de pad mee met de rug. IMO forceer je de boel dan en heb je eerder de neiging om het zadel te ver op de schouder te leggen.

De kleine dingen van een Hilason:
Let wel dat geldt dus voor DIT model die ik ken. Omdat ik er maar één gezien heb zegt dat niet alles.
-De keepers waren op een verkeerde plek geplaatst zodat de singel/riem er niet makkelijk inpasten
-Ook waren ze te smal om de riem in te doen en aan de andere kant te breed voor de gesp, bij andere modellen op Ebay zie ik dat dit al niet meer zo is.
-De pad/zitting was erg stug, kan nieuwigheid zijn, maar de BM is gewoon iets soepeler. Het zat niet verkeerd trouwens Lachen
-Ik vond de pommel/cantle van 6" toch wel erg massief er uit zien.
-de singelriem was imo wat te scherp. Ik zou hem vervangen hebben door een met iets zachtere randen.
-de tooling is niet erg diep, geen handwerk. Maar ik vermoed dat de diamond/basket van BM dit ook niet is.

Het zijn echt maar kleine dingen en als je dit vergelijkt met een verschil in prijs is het echt 'peanuts' Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:54

Overigens had deze Hilason ook geen naad in het midden, zoals de BM altijd wel heeft.
Maar ook hierin verschilt het per model bij Hilason.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 16:58

Mijn Wintec dressuur (weer even een zijstapje) heeft ook een naad over het midden (aan de voorzijde), niet altijd even fijn voor je gleufdier Bloos

Oke die kleine puntjes die jij opnoemt daar is over heen te komen als je wilt.

Is Nielsd de enige in NL met een Hilason of zijn er meer?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:03

Ik weet dat er 4 zijn Lachen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 17:17

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:17

Ik heb op zowel de BM als de Hilason gereden en beiden zaten goed. Ik vind de BM mooier als de Hilason (die is net wat grover om te zien), maar dat is een gradueel verschil. Als het gaat om puur zitten, ontlopen ze elkaar niet.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 22:36

Geen last van de naad begrijp ik dus.
Ik vind de BM ook mooier dan de Hilason maar het scheelt wel een hoop eurootjes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:53

Klopt, maar de BM is dan toch wat 'zekerder' qua levering etc. Jammer dat er voor de Hilason in NL geen dealer zit. Ik denk dat er ook wel een markt voor zou zijn.

En nee ik begin er niet aan Knipoog

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:10

Jos heeft ook een hilason getest maar was daar niet zo tevreden over geloof ik. Je zou haar ook eens kunnen vragen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:15

Ik had de indruk dat Jos wel lekker reed op de Hilason, ze houdt hem wel iig.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 13:53

Ik moet haar nog even pben inderdaad, is er even niet van gekomen nog. Wil ze allebei graag irl zien (heb nog effe gelukkig Knipoog).

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 15:29

Die Hilason zou voor mij prijstechnisch ook interessant zijn, maar ik wilde juist een BM met lage pommel en cantle.. dat vind ik dus net 't nadeel aan de Hilason, dat dat zo enorm hoog is. Cantle vind ik dan nog niet zo bezwaarlijk, maar met zo'n hoge pommel heb je continu de horn in je buik prikken lijkt me...
Kreeg van de hoge pommel van DD al een blauwe plek op m'n buik. (Nu heb ik ook gewoon een iets ruimere seat nodig, dat scheelt natuurlijk ook weer).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 15:31

@Francis: de pommel van de Hilason lijkt iets meer naar voren te staan als de BM, dus dat scheelt wel, maar hij blijft massief, dat is waar.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 15:58

nahja.. voorlopig nog geen centen dus die beslissing neem ik later wel.. verder issie qua uiterlijk wel aardig richting wat ik wil... alleen die latigo/cinch holder ook weer op die achterlijke plek... waarom ze dat doen? ruimte zat op de fronjockey toch... (zou je dat zelf om kunnen zetten of zit er een groot schroefgat in de pommel dan?)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:02

Alles wat met een schroef vastzit laat een gaat achter, maar als je een beetje handig bent en goed houtlijm op kleur kunt mengen Knipoog kun je dat aardig wegwerken.
Misschien dat die dingen op die plek zitten zodat het duidelijk is dat het geen BM is, anders krijgen ze misschien een proces van Bob aan de broek Lachen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:26

Nee, bij BM zitten ze ook op de pommel.. stoort me daar dus ook, maar daar had ik dus een custom besteld en gevraagd of ze'm op de front jockey wilde zetten voor mij. Bij BM zit'ie alleen wat meer aan de voorkant van de pommel.. maar nog steeds óp de pommel... vind ik echt lelijk, kan d'r niks aan doen. Helemaal omdat er dus ruimte zat is vóór de pommel.