Wat is zachter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bellex

Wat is zachter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 08:06

Hoi,
ik heb in mijn pony har mond een dubbelgebroken bitje dat ik bij Hippo heb gekocht als zijnde het zachtste bitje. Nou is dat al niet zo(heeeeel dun), maar ook zit er in plaats van een bolletje, een plaatje tussen. Klopt het dat zo'n plaatje wat groffer is dan een bolletje?
Groetkjes Emma

Margreet

Re: Wat is zachter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 08:47

Een plaatje is inderdaad wat scherper. Als je aan de teugels trekt, dan kantelt een bit in de mond en dan komt de smalle kant van het plaatje op de tong. Maar zoveel maakt het ook niet uit hoor, ik heb beide bitten en ik merk geen enkel verschil. Als je pony er fijn op loopt zou ik het lekker zo laten.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 10:51

nou ja, ik ging zoiezo al over op een enkel gebroken bitje omdat deze gewoon te dun is, maar ik snap niet zo goed dat als ik om het zachtste bitje vraag, ik dit bit krijg(en ja daar heb ik helaas niet zoveel verstand van Huilen )

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:32

Ik zou eerst wat meer info zoeken, voor je over gaat naar een ander bit.
Vroeger was inderdaad de algemene opvatting dat een dikker bit zachter is dan een dunner bit. De laatste inzichten zijn dat een paardenmond helemaal niet genoeg plaats heeft voor zo'n dik bit.
Daarnaast werd aangenomen dat een gebroken bit vriendelijker is dan een ongebroken bit. Maar:als jij de teugels los laat hangen, ligt het bit redelijk horizontaal. Ga je de teugels aantrekken, komt er een grote knik in je gebroken bit, de zgn. notenkrakerwerking, de punt die het verbindingsstuk vormt prikt dan in het verhemelte van je paard. Zo fijn kan dat niet zijn. Deze werking is minder met een dubbelgebroken bit, maar nóg minder met een ongebroken bit.

En nogmaals, als je paard/pony er goed op loopt, waarom zou je dan iets veranderen?

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 14:17

een stang vind ik te grof(ongebroken Tong uitsteken ) Ik wil veranderen omdat ik het idee heb dat ze er niet lekker op loopt...maar dat maakt niet uit verder, ik vraag iets daar gaat het mij om...niks anders

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:28

Een stang heeft een kinketting en een hefboom, dat werkt heel anders dan een ongebroken trens, die is juist helemaal niet "grof".

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 14:42

ja oke, maar ongebroken blijft bij dat er geen bewiging in zit als je een keer aan de teugels trekt

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:46

Nouja, ik probeer je ook alleen maar te helpen hoor. heb ook nergens gezegd dat een je met een stang moet gaan rijden (zie reactie Margreet).
Ik heb enkel geprobeerd uit te leggen waarom het mij geen goed idee lijkt over te gaan op een enkelgebroken bit.
Waarom zou er beweging in een bit moeten zitten, zoals jij omschrijft? (waarom zou je eigenlijk een keer aan de teugels trekken, maar dat terzijde)

Maar goed, bij sommige paarden werkt enkelgebroken wel en misschien is jouw paard daar eentje van.

Nog 1 tip: kijk eens op www.toklat.com/myler (als je engels tenminste een beetje redelijk is), daar staat onder 'bit test' wat er gebeurt met een enkel gebroken bit in een paardenmond.

Succes met je keuze.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:51

knabbelgirl schreef:
ja oke, maar ongebroken blijft bij dat er geen bewiging in zit als je een keer aan de teugels trekt

Is dit dan niet juist het gene wat het bit zo vriendelijk maakt? Doorda dan de punt niet in het verhemelte steekt?
Of begrijp ik het nu verkeerd rieja?

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 14:54

het steekt niet in het geheemelte maar een zacht bedoeld rukje komt veel harder over
@Rieja: Ik zal even lezen, ik weet ook dat het minder prettig is...maar ik heb geen dik dubbelgebroken bit wel een enkele

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:59

knabbelgirl schreef:
maar een zacht bedoeld rukje komt veel harder over

En waarom is dat volgens jou zo?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:16

@Samantha: exact, jij hebt het begrepen Knipoog
Dat gebeurt dus wanneer je druk op de teugels zet, dat is redelijk makkelijk te visualiseren voor jezelf. Daarbij spreek ik dus nergens van aan de teugels trekken want als je zo met de mond van je paard omgaat kan ieder bit wel een martelwerktuig worden.

@Knabbelgirl: volgens mij ben jij in de war, een vergroting van je hulp kún je alleen krijgen bij een bit met hefboomwerking, en dat heeft een ongebroken trens niet. Tensminste, leg dan idd maar eens uit hoe dat volgens jou in z'n werk gaat.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 22:29

nou mij is altijd verteld dat met een ongebroken, je dus makkelijk de tanden eruit trekt als je een keer moet trekken(ze is buiten nogal sterk dus ik ben nu al terughoudend met een ophouding maar dan durf ik het helemaal niet meer). Ik heb er verder geen verstand van daarom vraag ik het ook...het is mijn 1e pony namelijk

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 22:42

wat vinden jullie dan van dit bitje: Rubberen D-Trens
En doe eens een suggestie wat handig voor mij zou zijn. Een haflinger van 12 die nu 7 weken bereden wordt, makkelijk nagevelijk te rijden, gevoelig in de mond en buiten erg sterk

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:59

ik vind rubber helemaal niet prettig. Is erg stroef in de mond.
Ik zou gewoon een dubbelgebroken bitje nemen of een ongebroken trens. Dit zijn toch echt de vriendelijkste bitjes.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:02

Barco schreef:
ik vind rubber helemaal niet prettig. Is erg stroef in de mond.
Ik zou gewoon een dubbelgebroken bitje nemen of een ongebroken trens. Dit zijn toch echt de vriendelijkste bitjes.

Niets is absoluut Lachen

Het is heel afhankelijk van de mond van je paard, is er veel of weinig ruimte, dikke of dunne tong etc. etc.

Daar waar je paard het lekkerst (meest ontspannen!) mee loopt is het vriendelijkst. En dat kan vanalles zijn dubbel, enkel of ongebroken, rvs, koper, argentaan, leer of rubber of gewoon geen.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 23:04

wn in jou ogen dan dubbel gebroken met plaatje of met balletje?? Ik wist niet waar het rubber voor was, ik dacht dat het misschien zacht was

Ik heb in ieder geval altijd Argentaan, vind ik heel prettig. En ik moet wel voor wedstrijden(met)

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:08

Is zo Qimm. Dit zijn voor mij de vriendelijkste bitjes. ik moet mijn paard bv geen hol bit indoen. of een heel dik bit.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:10

Qimm schreef:
[Niets is absoluut Lachen

Het is heel afhankelijk van de mond van je paard, is er veel of weinig ruimte, dikke of dunne tong etc. etc.

Daar waar je paard het lekkerst (meest ontspannen!) mee loopt is het vriendelijkst. En dat kan vanalles zijn dubbel, enkel of ongebroken, rvs, koper, argentaan, leer of rubber of gewoon geen.

helemaal eens Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:17

Qimm ik ben het ook helemaal met je eens!!!!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:18

Wat fijn is dat Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:39

knabbelgirl schreef:
nou mij is altijd verteld dat met een ongebroken, je dus makkelijk de tanden eruit trekt als je een keer moet trekken

Hier moest ik toch wel een beetje om lachen hoor Clown

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:41

O ja??? Ik doe dat regelmatig hoor! Het is alleen een beetje lastig voeren, maar met slobber kom je een heel end!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 23:50

Margreet schreef:
knabbelgirl schreef:
nou mij is altijd verteld dat met een ongebroken, je dus makkelijk de tanden eruit trekt als je een keer moet trekken

Hier moest ik toch wel een beetje om lachen hoor Clown

ja sorry hoor, dit is mij verteld...ik weet dat het overdreven is maar daardoor lijkt het mij wel grof

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 00:56

Hmm, Knabbelgirl, laat jij de paardentandarts wel eens komen? Zo ja, vraag hem dan de volgende keer eens hoe een paardenmond in elkaar zit. Want als je het bit op de juiste plek hebt liggen, trek je er echt maar zo geen tanden uit. Of kijk eens wat rond op internet, google eens wat rond op sites van paardengebitsverzorgers en misschien wordt je dan wat wijzer over hoe een paardenmond er eigenlijk uitziet van binnen.

Ohja, en ga niet af op één of ander indianenverhaal wat je ooit eens langs de bakrand van de plaatselijke manege hebt gehoord.

Dan nu: ik heb mijn paard ingereden op een dubbelgebroken rvs trensje met bol tussenstuk. Nu ben ik overgegaan op een Myler level 1 met eggbuts.

Het andere paard heb ik jaren dressuur mee gereden op een dubbelgebroken rvs trensje met plat tussenstuk, inmiddels loopt die ook op een Myler.

Jij hebt een Haflinger heb ik begrepen. Wat gaat er niet goed met het bit wat je nu hebt?