welk dressuurzadel voor mijn paard met hoge schoft

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kylah

welk dressuurzadel voor mijn paard met hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 14:50

Ik rij nu met een wintec pro.
Opzich een fijn zadel goed bij de schoft door de verstelbare boom en makkelijk in onderhoud.
Ik wil met de tijd toch ook opzoek gaan naar een leren zadel van goeie kwaliteit die mijn zit wat meer in de goede houding drukt.
Dit mis ik erg bij de wintec.

Ik heb een budget tot 1000 euro.

Wat raden jullie mij aan?
Belangrijk is dat mijn paard een hoge schoft heeft.

mariska1989

Re: welk dressuurzadel voor mijn paard met hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:06

Misschien een rossner, of een kentaur. Dat ligt wel in jou prijsklasse. Dat zijn mooie middenklasse zadels, in veel verschillende maten. Misschien even informeren bij Divoza?

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:09

Ik heb een Kentaur penelopa maat 1 en die ligt super op mijn pony met erg veel schoft.
En hij zit ook nog eens super lekker Knipoog

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 15:10

uiteindelijk laat ik natuurlijk gewoon een zadelmaker/passervice komen.
Maar wil voor die tijd zelf ook alvast wat info inwinnen zodat ik straks een betere keuze kan maken

thanx voor je reactie iig, ga ff op de site van divoza kijken

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:14

Je kan inderdaad bij Divoza informeren, maar als ze beginnen over: Dan moeten we even... gaan bij mij de nekharen recht overeind staan...

Ik heb een hoop ellende gehad met zadels. Het betreffende paard heeft ook een hoge schoft. Wat je kan proberen is een Kieffer. Je kan ze in ieder geval testen als het gebruikte zadels zijn.

Ik heb voor mijn paard nu een Stubben Meastoso bij Kootstra weg. Die valt niet binnen jouwn budget, maar eigenlijk ook niet binnen onze. Ik kon gewoon niets anders vinden.

Heb trouwens ook een jaar Hulsebos geprobeerd. Mijn paard staat daardoor nu nog onder behandeling van een fysio..

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 15:16

trisca dank je wel voor de tips.
misschien is een tweedehands stubbe wel iets?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:22

ligt helemaal aan je paard. Ik had voorheen een Stubben Tristan. Die ging ook op de schoft liggen, maar lag verder goed.
Mijn paard had ook weinig spieren langs de schoft. Hierdoor zakte het zadel er nog verder overheen en ging wrikken in de bochten, daar ontstonden ook de problemen.
De Meastoso is door Kootstra wel aangepast voor Goldy. Ze heeft ook een hele brede wervelkolom, hiervoor heeft hij de ruimte tussen de kussens bijvoorbeeld groter gemaakt. Verder is er een speciale vulling ingekomen voor gevoelige paarden, die is mooi homogeen.
Ik heb hem wel op Goldy zien liggen voor hij aangepast werd en toen lag hij al wel mooi. Toch was het een nieuw zadel wat niet aangesingeld was en er zat niemand op.

Meestal is het geen probleem als je een zadel koopt op voorwaarde dat hij past.

Nog een tip: Iedereen die je kent vragen of je hun zadel mak passen. Hierdoor krijg je een idee welke merken en typen in de buurt komen en kan je gerichter zoeken.
Zo weet ik dat Rossner en Euroriding bijvoorbeeld echt niet op Goldy kan en Stubben het meest in de buurt kwam.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:49

Kieffer lag bij mijn paar dook met hoge schoft niet goed, (meerdere moddelen geprobeert) en toen liep ik bij toevel tegen een passier en dat lag wel weer heel goed.

Ik denk dat je gewoon een goede zadelmaker moet laten komen die weet wat goed voor je paard en goed voor jou is. Daarbij kan hij dan ook nog het 1 en ander beter op maat maken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 20:35

Hoi,

Ik zou gaan voor een zadel met een goed teruggesneden kamer ! Dan kan het zadel bijna niet op de schoft liggen.
Ik weet alleen niet welke merken een teruggesneden kamer hebben. De Kieffers wel ( maar daar hoor je vaak over dat de boom scheef is ( bij mijn Kieffer in ieder geval wel )).

Groetjes,

Maris

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 20:36

Een Rossner america heeft als het goed is ook een teruggesneden kamer

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 20:38

Maris schreef:
Hoi,

Ik zou gaan voor een zadel met een goed teruggesneden kamer ! Dan kan het zadel bijna niet op de schoft liggen.
Ik weet alleen niet welke merken een teruggesneden kamer hebben. De Kieffers wel ( maar daar hoor je vaak over dat de boom scheef is ( bij mijn Kieffer in ieder geval wel )).

Groetjes,

Maris

Bij mij lag het zadel op het laatste deel van de schoft. Die plaats wordt niet anders door een terug gesneden kamer. Als je het hebt over scheve bomen denk ik eerder aan Ainsley en Hulsebos dan aan Kieffer, maar ik denk dat alle merken wel eens een scheve boom hebben.. Knipoog

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:58

Ik heb ook een Kieffer gehad voor een paard met een erg hoge schoft, dat lag prima. Dit was een tweedehands zadel, echt duurdere heb ik niet geprobeerd want een dergelijk budget had ik ook niet. Maar mijn ervaring met die Kieffer waren wel goed.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:10

meisje bij mij op stal heeft een ankyzadel op haar paard liggen, paard heeft een hoge schoft, maar de kamer is hoog en teruggesneden, dus past het goed. ligt alleen niet binnen jouw budget (Geloof 1300 euro) en ik heb al wel van mensen gehoord dat het heel hard zit...

zelf rij ik een paardje met niet hele hoge schoft, maar ook niet heel weinig, daar ligt een kieffer op, ik heb nog vrij veel ruimte over, dus mss kun je ook kijken voor een kieffer...

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 12:29

dank jullie wel weer voor de tips!
ben onder tussen de desbetrefende sites van de merken aan het bekijken.

als er nog meer tips of ervaringen zijn hoor ik het graag

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:31

Tsjah, gewoon gaan passen denk ik Lachen

Ik had ook zo'n budget en kwam uit op de kentaur, maar dat was eigenlijk voornamelijk omdat deze als enige goed lag van de 15 zadels ofzo (waaronder stubben, Kieffer, etc)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:40

Op mijn paard met hoge schoft, pasten maar 2 zadels goed op: De Euroriding Luxor en een KN (type vergeten) Ik heb echt alles erop gehad! Het is de Luxor geworden, omdat die toch nog net wat beter lag en daardoor ook lekkerder zat.

Ben bang dat als je een paard hebt met een bouw, die iets bijzonders heeft, dat je niet zomaar kan zeggen dat het voor dat geld moet. (helaas) Het moet gewoon passen.

Ik zou dus een goede zadelmaker/ruitersportzaak laten komen om te passen. Weet niet of dat Divoza is... en gaan passen. Past er een onder de 1000 euro, dan is dat fijn. Anders wordt het doorsparen ben ik bang...

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 12:55

mijn wintecje ligt prima op hem, dus als ik niets kan vinden voor mijn budget dan gaat het over.
ik ga der vanuit dat ik uiteindelijk een geschikt zadel vind ( ookal moeten er 10 zadelmakers komen Haha!)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:08

trisca schreef:
Maris schreef:
Hoi,

Groetjes,

Maris

Bij mij lag het zadel op het laatste deel van de schoft. Die plaats wordt niet anders door een terug gesneden kamer. Als je het hebt over scheve bomen denk ik eerder aan Ainsley en Hulsebos dan aan Kieffer, maar ik denk dat alle merken wel eens een scheve boom hebben.. Knipoog

Vraag Kootstra maar eens naar de Kieffer zadels, je staat met je oren te klapperen kan ik je vertellen Knipoog

Zelf heb ik ook 2 zadels die bij Kootstra vandaan komen, een 3e opkomst. Ik wil niet anders meer dan Stubben het bevalt mij super net als de Service.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:10

een euroriding is ok super ik ben van de wintec overgestapt op euroriding diamont en mijn druk en been ligging is veel beter geworden je zit is ook beter

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:19

Ik denk trouwens dat je met je budget best een eind komt hoor, een 2e hands merkzadel heb je daar wel voor. Je moet alleen net het geluk hebben dat je er een kan vinden die goed past.

Ik had bijvoorbeeld een supermooie Passier Grand Gilbert voor 950,- via Marktplaats.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:31

Met 2e hands zadels moet je heel erg erop letten dat ze niet scheef zijn.

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 14:39

ik hoop dat ik een eind kom met mijn budget Lachen
ik blijf gewoon goed rondkijken. zal ook eens aan mijn instructrice vragen of die nog wat weet. die kent mijn paardje ook erg goed.

tweedehands vind ik helemaal niet erg. bij een particulier wordt het een probleem ( met passen) maar bij een passervice moet toch lukken

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:42

Kentauer kan ik aanraden! Fijn zadel, zit stevig en is goede kwaliteit. Blijft nog binnen je budget ook Knipoog

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:46

Ik rijd ook een paard met een behoorlijk ontwikkelde schoft, hier ligt mijn tweedehands Passier GG op en dat ligt gewoon goed. Voor dit zadel heb ik toen €600,- betaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:50

Mijn paard heeft ook een hoge schoft en ons bevalt de Barnsby erg goed (maar die ligt niet binnen jouw budget van 1000,- Knipoog ).

Je kunt trouwens beter niet op zoek gaan naar een bepaald merk zadel. Beter is om een goede zadelmaker/passer te laten komen en bij de afspraak meteen kenbaar maken dat je paard een hoge schoft heeft. Als het goed is, neemt hij/zij dan wel zadels mee die geschikt zijn voor een hoge schoft. Deze kun je dan allemaal passen en proberen, en op basis daarvan (en de kennis van de zadelmaker/passer) je keus maken.