Percentage boomzadel/boomlooszadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kies jij voor een boomzadel of een boomloos zadel?

Boomzadel, ik ben overtuigd dat het goed ligt
22 (21%)
Boomzadel, ik vind het prettiger dan boomloos
8 (7%)
Boomzadel, ik heb boomloos geprobeerd, maar mijn paard loopt fijner met een boomzadel
7 (6%)
Boomzadel, ik heb geen boomloos geprobeerd, maar weet zeker dat het paard met een boomzadel beter loopt
4 (3%)
Boomzadel, ik heb twijfels bij een boomloos zadel
19 (18%)
Boomloos, ik ben overtuigd van de goede ligging
11 (10%)
Boomloos, ik merk dat mijn paard hier prettiger mee loopt
18 (17%)
Boomloos, ik vind het prettiger dan met boom
5 (4%)
Boomloos, ik wil er graag 1 maar het kan/mag niet
9 (8%)

Totaal aantal stemmen: 103

fjordnina

Percentage boomzadel/boomlooszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 11:22

Naar aanleiding van deze opmerking: Zo alleen al op bokt om me heen kijkend is het percentage boomloze ruiters enorm toegenomen.

In dit topic:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=128&t=708491

Vraag ik me dus af over welke percentages we hier praten en de achterliggende reden om bewust voor een boom danwel boomloos zadel te kiezen?

smurf1988

Re: Percentage boomzadel/boomlooszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:24

Mijn paard loopt echt vele malen beter met een boomloos zadel. En ik weet tenminste dat het goed licht, met boomzadels bleef ik maar klooien omdat mijn paard nogal eens wil veranderen in de bespiering..

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:26

Lastig kiezen want alle drie de keuzes van Boomloos zijn op mij en mijn pony van toepassing.

Boomzadel heb ik er tig van geprobeerd, het lag nooit écht goed, nooit gladliggende haartjes, altijd schuiven en op den duur weer te groot of te krap. Mijn pony heeft een moeilijke bouw waar weinig zadels op kunnen passen.

Na vele boomzadels ben ik via een vriendin in aanraking gekomen met boomloos, van haar een paar keer geprobeerd en toen was ik om.
Het zadel ligt nog steeds prima (na een half jaar) wat bij boomzadels nooit zo was.
Ik heb er duidelijk een hele andere pony aan overgehouden die veel vrolijker is, niet meer bijten met aansingelen, allemaal van die kleine dingetjes die haar deden veranderen in de positieve zin.
Ik ben zeer tevreden over mijn boomloos en voor ons niets anders meer

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:32

Ik heb in het begin een boomzadel bij mn paard gekregen, maar na n paar maanden was hij daar uit gegroeid en het lag niet meer goed. Toen had ik eindelijk genoeg gespaard voor een boomzadel, meteen gekocht en mn paard liep veel beter dan tevoren. Hij is in die twee jaar nog heel veel van vorm veranderd, flink in de breedte gegroeid, en mn barefoot heeft altijd goed gelegen. Ik merk het gewoon heel goed aan mijn paard dat hij het zadel helemaal niet erg meer vind. Vroeger liep hij nl weg voor het zadel, en sinds ik boomloos heb niet meer. Ik ben dus zeker overtuigd van de goede ligging.
Voor mezelf vind ik het ook heerlijk, lekker zacht, en je voelt heel goed je paard bewegen, je voelt zijn rug ontspannen, en hij is nu heel erg goed te rijden op zit. Ik hoef maar een beetje mijn bekken te kantelen en hij staat stil.
Ik wil ook nooit anders meer.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:37

Boomloos, hoofdrede is dat mijn paard er beter mee loopt Lachen maar daarnaast vind ik het zelf ook prettiger zitten.

Ik heb in het begin nog een tijdje gecombineerd (dressuurwerk met dressuurzadel, en buitenrijden met barefoot), maar ik rij nu alleen nog maar buiten en heb een zere kont als ik een keer op een boomzadel heb gezeten Clown
Daarnaast heb ik een pony die tussen winter en zomer erg verschilt van omvang Haha!

De boomloze zadels zijn inderdaad flink in opkomst onder de recreatieruiters! Ik kocht mijn barefoot 2/3 jaar geleden en was toen de enige op stal, de meesten kenden deze zadels ook niet. Inmiddels rijden er 4 mensen met barefoot.. maar de boomzadels zijn nog wel ruim in de meerderheid!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:45

Er is geen optie voor beiden viel me op. Ik heb nu een zadel met boom, dat bevalt prima en daar blijf ik ook mee rijden, zeker omdat ik ook dressuur. Maar ik wil me niet uitspreken tegen boomloos, want ik vond het fantastisch lekker zitten en wie weet komt er nog wel een bij voor het buitenrijden en paarden die (nog) niet gestart worden.

EDIT: Ik heb in de poll dan maar optie 1 gekozen.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 10-01-07 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:46

Ik heb heel kort een verzorgpaardje gereden die een boomloos zadel had. Dit omdat het voor zijn rug beter was. Helaas kon ik absoluut niet prettig daarop zitten. Ik heb zelf n.l. een oude rugblessure en stapte steeds met pijn in mijn rug af. Ondanks het een schat van een paardje was ben ik om die reden gestopt met hem bijrijden.
Voor mij dus geen boomloos zadel.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:02

Boomloos, paard loopt er fijner mee. Knipoog

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:47

boomloos, ik vind het prettiger dan met boom!
en ik VOEL dat mijn paard lekkerder loopt,
en ik heb bekken/stuitpijn,dus kan op een boomzadel niet zitten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:12

Paard vond boomloos geen goed plan, ikzelf trouwens ook niet. Boomzadel met flexibele panelen werkt voor ons beiden veel beter.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:20

Ik rij met beide. Omdat ik ook fanatiek dresuur heb ik een dresuur zadel. Ik ga minimaal 1x per week lekker met mn paard het bos in. dan rij ik altijd boomloos hij vind het heerlijk. loopt lekker ontspannen.

Ik sta op een groot manege bedrijf en ben daar de enige met een boomloos zadel. Dat mensen er vooroordelen over hebben maakt mij niet uit ik weet hoe het zit. en ik zie aan mn paard dat hij er beter van loopt. Mijn paard heeft een tijd lang een rugblesure gehad en sinds ik boomloos naar buiten ga is ie een stuk ontspannender.

Ik maak vaak ritten van 2 uur en 45 minuten. dat ik nog met boomzadel ging a dik altijd last van mn rug. Nu niet meer. het zadel ligt ook perfect. heb een schapenvacht eronder met ruggegraafvrijheid.
Ik controleer altijd zn ruggegraat en wat mij altijd opvalt is dat zijn ruggegraat nog droog is na het rijden.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:08

Ik heb een boomzadel. De pony is niet van mij, en ik vind het eerlijk gezegd niet nodig om een boomloos zadel te kopen, want mijn boomzadel ligt goed Lachen we ondervinden dan ook geen last van een boomzadel. Ik heb ook nog nooit een boomloos zadel geprobeerd moet ik zeggen Lachen

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:16

Ik heb beide maar die zit er niet bij? Ben zowel over mijn boomloze als over mijn dressuur tevreden voor de doeleinden waar ik ze voor gebruik.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 16:16

Was inderdaad vergeten die optie erbij te zetten. Had het wel willen doen, maar tijdens het maken ervan kon ik me er 1 dus niet meer herinneren. De keuze voor beide dus Haha! Kan em inmiddels ook niet meer veranderen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:18

Ik heb een boomloos, maar om een andere reden dan degene die in de poll staan Lachen
Je had het beter kunnen doen met maar 2 opties Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:48

Euh... hier kan ik niks mee Clown Haha! Het is allemaal wel van toepassing op mij Lachen

Tinker : Bij voorkeur western boomzadel erop dus, dit omdat dat zadel het stevigst ligt op haar rug.

Haflinger : Daar heeft alles op gelegen, eerst jaren veelzijdigheid, toen op western overgestapt, vervolgens kort endurance geprobeerd, daarna boomloos als volgende redmiddel, dat bleek het ook niet te zijn dus nu een dressuur. En ik kijk maar hoe dat bevalt... maar mijn grootste voorkeur blijft zadelloos, geen gedoe met zadels die niet over de hele rug dragen.

Ben zelf een echte recreatieruiter en sluit niet uit dat er nog vele soorten en merken zadels gaan langskomen bij mij tot ik het ultieme zadel heb gevonden Clown

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:54

Gelieve toch een zadel met boom voor mij!!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:08

Mijn keuze staat er niet bij, heb zowel een boomlooszadel als een boomzadel en het ligt allebei goed op Azra.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:13

Ik heb een boomlooszadel genomen omdat winston scheef is(is al erg verbeterd!), en ik hem dus wou rechtrichten maar dan het zadel elke keer opgevult moest worden. Ook vind ik het bij hem een erg fijn idee dat dit zadel zomer en winter goed past omdat hij in de zomer nogal breder is als in de winter. Waardoor mijn boomzadel in de winter goed paste en in de zomer weer niet...

_steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:19

Boomloos, ik merk dat mijn paard hier prettiger mee loopt.

Al moest ik zelf echt overtuigd worden (had hem bijna weer verkocht Clown )

Ik heb hem ook genomen omdat ik over een tijdje hem op mijn onbespierde, nu nog groene paardje wil leggen. Daar lijkt hij me ideaal voor.

Daarnaast is mijn zit ook nog eens giga verbeterd.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:30

ik reed eerst met boomzadel, maar dat lag niet goed, mn pony kreeg er pijn aan zn rug door. Toen heb ik een week boomloos testzadel uitgeprobeerd en toen liep mn pony veel beter en ik vond het lekker rijden, daarom ga ik nu een boomloos zadel kopen. Ik vind het ook erg handig dat je het zadel altijd kunt blijven gebruiken, je hoeft niet de zadelmaker laten komen om je zadel weer te laten opvullen oid.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:32

ik mis de opties 'ik gebruik allebei'

Haha!

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:06

Ik reed eerst met boomzadel, maar dat lag niet goed.. Reed verschillende paarden waaronder fokmerries, dus onmogelijk om altijd een passend zadel te hebben.
Sinds ik boomloos rijd heb ik altijd een passend zadel en paarden lopen er heel fijn mee, heb meer contact met mn paard (is me nog maar eens opgevallen toen ik vd week op de wintec van mn vriendin ging zitten)

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 08:04

Ik vind eigenlijk alle 3 de opties op mij van toepassing Nagelbijten / Gniffelen
- ik ben overtuigd van de ligging
- mijn paard loopt er goed mee
- en ik vind het prettiger dan mét boom.
Nooit meer met boom voor mij Lachen

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:27

Ik rijd met een boomzadel omdat ik nog altijd niet echt overtuigd ben van de optimale drukverdeling van een boomloos zadel (en al helemaal niet bij paarden met een hoge schoft).
Met dat in het achterhoofd vind ik zo'n boomloos zadel wel geschikt lekker te gaan wandelen maar niet om fanatiek te dressuren.