een ander bit om buitenritjes mee te maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

een ander bit om buitenritjes mee te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 21:40

ik ben toch een beetje aan het twijfelen.... Knipoog

ik rijd altijd met een dubbelgebroken onderlegtrensje en dat bevalt mijn pony en mij zeer goed.
maar de laatste tijd heeft hij nog wel es de neiging om zich buiten af en toe heel erg sterk te maken, vooral bij het galopperen heb ik toch wel es de moeite om hem goed terug te kunnen nemen.

in de bak is ie braaf hoor,gaat allemaal netjes op zit terug,maar ja buiten is natuurlijk veel leuker he?
nou hoor ik zo om me heen dat er toch wel veel mensen zijn die speciaal voor het buitenrijden een wat zwaarder bit gebruiken.
passoa bit heb ik al gehoord,thiedemann bit heb ik al voorbij zien komen en stang bitjes..

maar ik twijfel toch...is het wel verstandig om een zwaarder bit te nemen speciaal voor het buitenrijden?
slof ga ik niet aan. en een martingaal werkt niet omdat hij niet zijn hoofd de lucht in gooit,meneer kan met zijn kin op zijn borst knetterhard doorgalloperen Clown

wie kan me advies geven?

Nibbit

Re: een ander bit om buitenritjes mee te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 21:44

Ik rij altijd met een watertrensje, maar op buitenrit met een Pessoa, met 2 teugels, 1 op de grote ring en 1 op de onderste ring. Die onderste gebruik ik alleen in geval van nood.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 21:47

Ik zou er eigenlijk geen ander bit in hangen, maar het probleem met neusdruk op proberen te lossen.. er zijn neusriemen die bv alleen inwerken als het paard erg sterk wordt..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 22:07

Rij buiten met een westernscharen bit met kinketting, wel dubbel gebroken en losse koperen rol in het midden.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=TRXKCHVH
Zolang als dat er niets aan de hand is zit ik niet aan de teugels. En stap, draf en galop alle overgangen op stemhulp en zit het bit is er alleen als extra stopmiddel.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:30

Miss een pesoa en dan 1teugel op de noormale ring. en 1op de onderste ring. en dan gebruik je die onderste alleen in geval van nood.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:32

Je kan altijd een keer een pessoa bit proberen met een dubbele teugel. Dan kan je altijd even extra inwerken als dat nodig mocht zijn.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:56

arans schreef:
Miss een pesoa en dan 1teugel op de noormale ring. en 1op de onderste ring. en dan gebruik je die onderste alleen in geval van nood.

Dit is naar mijn idee een goede oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:01

Of je kunt het buiten ook dressuurmatig oplossen

Rij in stap en draf al overgangen op je zit.
10 passen gallop en al weer terug enz enz
Speel daarmee.
Wedden dat je geen ander bit meer nodig hebt? Haha!

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:38

Hier sluit ik me bij aan... Ik had ook erg veel moeite in het bos. Nu ik mijn paard rijtechnisch beter onder controle heb gaat het veel beter en kan ik ontspannen een bosritje maken. Let er wel op dat dit niet 1-2-3 gebeurd is, dat kost wel tijd...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 14:38

jeske333 : je hebt gelijk,maar ik rijd zonder neusriem.en wil dat blijven doen.
wat rijtechnisch betreft,tja ik ben absoluut geen ster,maar in de bak kan ik hem prima op zithulp terugnemen..

enne runningkawa:
wil je mij dat dan leren?

nee t is echt puur omdat mijn pony soms op een recht stuk gewoon lekker keihard doorgaloppeerd,en ik hem soms pas net op de laatste meter voor de gewone weg pas weer bij me heb,heel vervelend, ik kan niet gaan trekken ofzo bij hem,want daar heb ik eenvoudigweg de kracht niet voor.
stemhulp doet ie ook allemaal super en die gebruik ik dan ook wel,maar dan is ie zoooooooo in zijn galop hahahaha dan komen er geen enkele hulpen meer door Knipoog

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:49

Runningkawa dat gaat niet voor alle paarden op helaas. Ik kan die van mij ook licht sturen etc in de bak, maar buiten echt niet.

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:55

is een hackemore een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:47

Tuurlijk zit er verschil in de bak en in het bos, bij welk paard niet Lachen
Maar wat je ze in de bak aan kunt leren kun je ze ook in het bos aan leren.
In de bak snapt ook geen 1 paard van zichzelf wat hij moet doen Lachen
In het bos ook niet.

Maar dan moet je een poos, dressuurmatig in het bos rijden.
Laat als ze echt te vervelend zijn in het begin de galop weg, heb bij sommige paarden zelfs de draf weg laten

Eerst gehoorzamen in stap.
Dan gehoorzamen in draf, op de zit terug naar stap en halt.
Dan 10 meter galloperen en weer terug.
Gaat dat goed 20 meter.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:25

Ik snap je probleem wel.
en dan kun je inderdaad altijd scherper bitje ingooien, in mijn ogen kan je beter hem gewoon goed opvoeden Haha! Haha!
Niet dat ik mijn paard goed opgevoed heb buiten, tis net een sneltrein, maar zolang het veilig is en ik weet dat ze nooit de weg op vliegt of er echt vandoor gaat mag ze van mij.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 16:28

zit ook wel weer wat in wat jullie zeggen....kijk ik neem em nu in de bak wel terug op zit,maar vaak reageerd ie pas bij de 3e hulp die ik dan geef..
moet dus gaan eisen dat hij meteen op m'n hulpen reageerd....oftewel ik moet gewoon consequent zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:29

Dat moet in de bak idd eerst al in orde zijn.
Lekker fris buiten gebeurd er anders niets Haha!

En geef ze ongelijk, want wat is er nu leuker dan knoerhard over een pad vliegen Tong uitsteken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 16:32

hahaah ja dat vind ap dus ook heerlijk,maar ik heb vroeger es een behoorlijke klap gemaakt dat ik soms best in paniek kan raken als ik hem dan niet na een paar meter terug kan nemen.. Knipoog

hij is verder superdesuperbraaf,maar als hij dan eenmaal de kans heeft gehad om te versnellen in de galop dan ben ik em kwijt...
nou ,en dat vind ik best wel eng

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:39

Ik ben bang dat als je een scherper bitje gaat proberen, hij daar na verloop van tijd gewoon maling aan heeft en net zo hard door heen dendert...

Idd hem aan het werk houden dmv overgangen is een hele goeie optie.. of toch een neusriem, al is het maar voor buitenrijden..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 16:44

ja juist en daar zat ik dus ook mee,ik denk kan er wel wat scherpers in gaan hangen,maar dan went hij daar ook weer aan...

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:54

ik rij bitloos omdat tie van mij door een scharenbit heen rent en toen gingen we t bitloos proberen en hij reageert er super op
en mn ingeslapen merie heeft nog nooit een bit in dr mond gehad en is altijd met halster gereden mensen verklaarde ons voor gek om met een arabier met halster te rijden.. Sigaar
maar die andere van mij is net een bulldozer.. gisterging ik bijvoorbeeld buitenrijden en hij vondt iets en en ging aan de kletter en das gewoon 1 keer trekken reageert tie niet dan met twee handen sturen.. t klinkt niet echt diervriendelijk maar ik heb liever dat hij dan even pijn heeft dan dat we dalijk samen de autoweg op vliegen.

veel succes met je beslissing als je toch met bit wilt blijven rijden zou ik er geen scherper bit in gooien maar een neusriem omdoen en t met je zit en stem oplossen zoals runningkawa zegt Knipoog

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:55

Ik zit er ook serieus over te denken.. om een pessoa bij mijn pony er buiten in te doen..(met 2 teugels)
Die van mij zet haar energie om in kracht.. en het is een fjordxwelsh.. dus tsjah.. er zit veel kracht in..
En ze vind soms de meest stomme dingen eng Knipoog en dan gaat ze met me aan de haal.. en dan is zo'n pessoa best handig Knipoog

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:19

runningkawa schreef:
Of je kunt het buiten ook dressuurmatig oplossen

Rij in stap en draf al overgangen op je zit.
10 passen gallop en al weer terug enz enz
Speel daarmee.
Wedden dat je geen ander bit meer nodig hebt? Haha!

ik ken ook een pony en bij deze werkt dit niet

Wij gebruiken voor het buitenrijden gewoon een liverpoolstang (met kinketting, voor het mennen) en dan doen we teugels in de bovenste en in het onderste gat, en we rijden gewoon met de bovenste. Mocht ze vervelend of te sterk worden o.i.d. hebben we iig een extra scherpe inwerking.
Dit werkt gewoon perfect, we hebben de onderste teugel vrijwel nog nooit gebruikt.
Hetzelfde bit word ook gebruikt voor het mennen dus ze is er wel aan gewend Lachen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:50

Nibbit schreef:
Runningkawa dat gaat niet voor alle paarden op helaas. Ik kan die van mij ook licht sturen etc in de bak, maar buiten echt niet.

Klopt Nibbit heb hetzelfde probleem. En daarom rij ik dus gewoon met een westernscharen bit buiten (wel dubbel gebroken). Over het algemeen gaat het prima op zit en stem (ook overgangen). Maar soms gaat er ineens een knopje om en is er geen land meer met hem te bezeilen.

esziiY schreef:
is een hackemore een idee?

Daar kunnen ze ook gewoon doorheen rennen (spreek uit ervaring).

Maar daarbij zeg ik ook nog eens een bit werkt net zo scherp in als dat de ruiterhand hard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:56

En ik ben eigenwijs, eerste rijpaard waar het niet mee gaat moet ik nog onder mijn kont krijgen (ervaring een paar honderd verschillende paarden, springen, buiten ritten op een gewoon bit)

geduld is wel een schone zaak.
Mensen denken dat ze na 2 buitenritten rustig aan wel weer alles kunnen.
Ja dat vergeet maar, zo werkt het niet...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 21:01

haah nee je hebt ook gelijk,maar bij mij is t een kwestie van dat ik te veel accepteer,want terugrijden op zit kan ik wel...maar dan moet ik het eerst 3 x vragen....nu leert ie dus voortaan dat ie meteen moet reageren Knipoog

nou ja en blijft ie dan toch af en toe lekker zijn eigen zinnetje erdoor te drijven dan haal ik denk ik wel een ander bit erbij