Neusriem doel???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rick_erika

Neusriem doel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 17:41

Ik vraag me eigelijk een beetje af wat nu precies het doel is van de neusriem??

Dit omdat ik een paar weken geleden 2 weken zonder heb moeten rijden omdat mijn paard een snee op zijn neus had. Tijdens deze twee lessen ging het rijden 10x beter, hij liep veel meer ontspannen en rustiger. Ik weet natuurlijk niet of dit toeval was maar wil het toch nog een keer proberen zonder en dan het effect zien.
Zijn er hier meer mensen die zonder neusriem rijden en waarom dan?

mariska1989

Re: Neusriem doel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:07

Ik rijd met neusriem. Dit omdat het bit niet heel stabiel in de mond ligt wanneer ik zonder rijd. = en met neusriem ligt hij veel stabieler in de mond. Fijner voor ons beiden. Misschien is het per persoon en paard wel verschillend Knipoog ?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:13

om de mond dicht te snoeren. zodat vooral de buitenwereld niet ziet hoe erg het paard tegen het bit protesteerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:15

Dat vind ik een beetje overdreven..
Als je bit erg onstabiel in de mond ligt dan is het fijner voor jullie allebei

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:19

Visconti schreef:
om de mond dicht te snoeren. zodat vooral de buitenwereld niet ziet hoe erg het paard tegen het bit protesteerd.

...niet voldoende? Sperriempje erbij Tong uitsteken

Neusriem is inderdaad bedoelt om de mond dicht te houden, en om het bit stabieler te laten liggen, maar waarschijnlijk is het ook gewoon zo 'gegroeid' met de jaren.

Zelf rijd ik bitloos, mijn hoofdstel is één grote neusriem Haha!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:22

die reactie vind ik wat overdreven visconti!
er zullen vast wel mensen zijn die neusriemen daarvoor gebruiken, maar dat is niet waar ze oorspronkelijk voor dienen.

Ik rijd vooral buiten met mijn paard, als hij geen neusriem heeft pak hij gras waar hij maar kan. Ik heb dus gewoon een neusriem om, strak vast doe ik het niet, vind ik niet nodig. Het is voor hem meer voor het idee dat hij toch niet lekker kan eten.

mijn verzorgpaardje van vroeger reed ik altijd met neusriem, zonder kreeg ze het voor elkaar om dr tong over het bit te doen.

zo ook was mariska zei: de stabiliteit van het bit.

Een vriendinnetje van mij heeft een paard dat zodra je zonder neusriem rijd heerlijk dr mond open doet. Ze krijgt het voor elkaar om gewoon rustig een 3 uur durende rit met haar mond open te hangen. Zodra ze er een neusriem bij gebruikt doet het paard het niet meer.

(ik heb geen zin in opmerkingen van das zielig, dieren mishandeling enzo, neusriem wordt niet straak aangetrokken. Het is meer het idee dta ze heeft dat ze haar mond niet open kan laten hangen)

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:29

Een neusriem is geen dierenmishandeling. Het enige waar ik moeite mee hebt dat tegenwoordig het hoofddoel van de neusriem symptoon bestrijding is. Inplaats van naar een paard te luisteren, doen mensen gewoon de neusriem een gaatje strakker. Er zijn zelfs aansnoerneusriemen op de markt, de naam alleen al zegt genoeg.

In het geval van je vriendin zou je misschien ook kunnen denken dat het paard het bit niet zo lekker vind? En dat het paard misschien beter af is zonder bit? Maar dat is natuurlijk geen optie, want dan word er afgeweken van de standaard methode.
Vork

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:30

Nou marietje, waarom denk je dat het paard van je vriendin zo 'heerlijk' zn mond open doet als je zonder neusriem rijd.... en dan is de neusriem niet bedoeld om een paard letterlijk en figuurlijk 'de mond te snoeren' ??

tis toch niet te geloven sommige mensen Frusty Gestoord
Laatst bijgewerkt door evita_ op 17-12-06 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:35

ik denk ook dat het is om de mond gewoon dicht te houden...ik ken veel paarden die hun mond opentrekken zonder neusriem..en met neusriem niet... en dan hoeft ie egt niet super strak te zitten..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:20

niet iedereen wil graag zonder bit rijden,beetje vreemde opmerkingen..........

maar inderdaad het hoofddoel is het bit stabieler in de mond te laten liggen,en helaas zijn er ook mensen die het als dichtsnoermiddel gebruiken.
maar om nu direct te roepen dat neusriemen alleen daarvoor gebruikt worden.....nee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:22

ma_rie_tje, twee dingen:

Als je een neusriem nodig hebt om je paard letterlijk de mond te snoeren zodat hij onderweg geen gras meer eet, dan zegt dat iets over de band tussen jou en je paard.

Als het paard z'n tong over het bit doet of z'n mond open houdt tijdens het rijden, dat geeft dit één ding aan: PIJN!

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 19:49

Oke dus volgens jullie is de neusriem alleen maar om de mond van je paard dicht te houden??? Verward

waarom gebruikt bijna iedereen er dan een?
Ik dacht echt dat er een beter doel voor was Nors opkijken

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:54

helaas word ie er wel veel voor gebruikt,maar de bedoeling is dat het bit er stabieler mee in de mond ligt,en bij sommige bitloze hoofdstellen word er druk op de neus uitgeoefend met de neusriem

Kim_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:58

ik vind dit allemaal wel een beetje overdreven. bij sommige paarden is het gewoon nodig om een neusriem er aan te doen. maarja hier heeft iedereen zijn eigen mening voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:59

caesar schreef:
ik vind dit allemaal wel een beetje overdreven. bij sommige paarden is het gewoon nodig om een neusriem er aan te doen. maarja hier heeft iedereen zijn eigen mening voor.

In welk opzicht "nodig"?

Kim_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:05

zoals al eerder is gezegt om het bit stabieler te laten liggen en sommige gaan idd met hun mond open lopen en dat is dan niet omdat ze pijn hebben maar er gebruik van maken. maar wat ik al eerder zei iedereen heeft hier een eigen mening over.

Jillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:06

JoviBan schreef:
ma_rie_tje, twee dingen:

Als je een neusriem nodig hebt om je paard letterlijk de mond te snoeren zodat hij onderweg geen gras meer eet, dan zegt dat iets over de band tussen jou en je paard.

Als het paard z'n tong over het bit doet of z'n mond open houdt tijdens het rijden, dat geeft dit één ding aan: PIJN!

?? beetje onzin dit dat als een paard zn tong over het bit gooit dat ie dan gelijk pijn heeft.. veel paarden doen dit niet uit protest of pijn, maar meer omdat ze met het bit spelen enz... en persroonlijk vind ik een neusriem niet om het paard zn mond dicht te snoeren maar ik gebruik het juist (vooral op de concoursen) om meer druk op de neus te zetten zodat je dat weer kan compenseren met een vriendelijker bit.. (dit verschilt natuurlijk per paard of dat goed werkt)..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:09

JoviBan schreef:
caesar schreef:

In welk opzicht "nodig"?

bijvoorbeeld om het bit stabieler te laten liggen in de mond?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:26

caesar schreef:
zoals al eerder is gezegt om het bit stabieler te laten liggen en sommige gaan idd met hun mond open lopen en dat is dan niet omdat ze pijn hebben maar er gebruik van maken. maar wat ik al eerder zei iedereen heeft hier een eigen mening over.

Waar maakt een paard gebruik van? De optie om de mond open te doen? Heeft een paard zonder bit/optoming ook niet de optie om zijn mond open te doen, waarom doen ze dat dan niet? Omdat het voor een paard helemaal niks opleverd, met het openen van de mond berijkt een paard helemaal niks. Het zelfde met de tong over het bit gooien, dat maakt het allemaal alleen maar pijnlijker. Waarom doen ze het dan toch? Waarom loopt een paard met de mond open terwijl dat regelrecht tegen hun natuur ingaat?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:28

Snoevie schreef:
niet iedereen wil graag zonder bit rijden

En daar zit denk ik het probleem. Er word tegenwoordig niet meer gekeken wat het beste is voor het paard, maar wat men wil of niet wil. Dat een paard een bit onprettig vind is tegenwoordig niet meer intressant, zolang hij de dresuurproefjes maar netjes loopt. Met een aangesnoerde neusriem ziet toch niemand het.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:31

De neusriem is volgens mij in het leven geroepen zodat het paard niet de mond open kan doen. Dus ook niet echt met het bit spelen. Ik zelf rijd western dus zonder neusriem. Toen ik nog engels reed op mijn verzorghaffie reed ik ook zonder neusriem en ik vind het eigenlijk veel fijner. Het paard heeft denk ik zo meer vrijheid en er ligt zo volgens mij veel minder druk op het bit. Maar ja, als je echt concoursen rijd, is het denk ik verstandiger om wel met een neusriem te rijden, dan heb je denk ik wat meer controle. Maar dit verschilt ook weer per mening van mensen: sommigen vinden het zielig, anderen gebruiken weer een gecombineerde neusriem zodat het paard nog minder kan spelen, weer anderen vinden het bit, neusriem en wat dan ook zielig en dan heb je nog de mensen die het niet alleen zielig vinden maar het ook fijner vinden. Tja, ik denk dat je eigen mening beinvloed of je wèl of niet met neusriem rijdt...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:32

@ Visconti: nee zo bedoel ik het niet,ik wil alleen zeggen dat voor een paard wat moeilijk is met bitten bitloos automatisch ook zo vriendelijk of goed is.
het is niet voor iedereen een oplossing.
bitloos is niet zaligmakend

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:34

Als ik zonder sperriem rij, loop ie wel fijner maar doet na een tijde zn tong over het bit en daarom rij ik ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:38

--> HAR

Dat er mensen zijn die zo een neusriem gebruiken dat kan, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat doet.

Ik heb ook een aansnoer neusriem, maar je kunt er een tig vingers achter stoppen, idem bij de sperriem.

Ik rij met gemak op een stalhalster, en de dag erna met S&T

Zulke kortzichtige kijk is dus nergens voor nodig.

Een neusriem of beter gezegd de sperriem kan nodig zijn om het bit stiller te laten liggen.
Verder is het op wedstrijden verplicht.

Aanleunings problemen ermee verdoezelen is natuurlijk erg fout.
Zou er dus ook geen moeite mee hebbend at juist op wedstijden de neusriem weg moet.
Maar goed, zo is het niet, maar dat wil dus ook niet direct zeggen dat elke (wedstrijd)ruiters zijn paard aansingelt met de neusriem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:46

caesar schreef:
en sommige gaan idd met hun mond open lopen en dat is dan niet omdat ze pijn hebben maar er gebruik van maken.

Jillow schreef:
beetje onzin dit dat als een paard zn tong over het bit gooit dat ie dan gelijk pijn heeft.. veel paarden doen dit niet uit protest of pijn, maar meer omdat ze met het bit spelen enz...

TeeGee schreef:
Als ik zonder sperriem rij, loop ie wel fijner maar doet na een tijde zn tong over het bit en daarom rij ik ermee.

Ookal hebben jullie er tot nu toe niet bij stil gestaan, doe dat dan alsjeblieft vanaf nu eens:
een paard legt niet z’n tong over het bit, of hangt z'n tong niet uit de mond, of houdt niet z’n mond open, uit speelsheid, uit baldadigheid, om ‘uit te proberen’ of ‘om onder het werk uit te komen’ etc etc.
Het paard geeft daarmee uiting aan PIJN.