zadelzeep, ledervet, lederolie, lederbalsem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

viv1982

zadelzeep, ledervet, lederolie, lederbalsem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 10:20

Tja, al zoekende naar het juiste spul voor lederonderhoud kom ik veel verschillende dingen tegen.

Het spreek voor zich dat zadelzeep gebruikt moet worden om het leer schoon te maken (neem aan dat ook leren hoofdstellen hiermee kunnen worden gedaan??), maar vervolgens...
kan je beter ledervet, -olie of -balsem gebruiken?
Wat zijn de verschillen?
Wat zijn de voor- en nadelen?

harnessmaker

Re: zadelzeep, ledervet, lederolie, lederbalsem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:39

Kijk eind van de week even op mijn site. Staat er zeer uitgebreid omschreven...

jessy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:45

ik gebruik eerst zadelzeep om al het leer schoon te maken. dan ga ik er even met een droge doek overheen. daarna smeer ik een dun laagje ledervet op het leer , ik heb nu trouwens ledepflege ofzo van kieffer dat is met bijenwas

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:26

ik werk in een ruitersportzaak wij raden mensen het volgende aan:

gebruik altijd eerst en zeer regelmatig een goede zadelzeep, deze maakt schoon en verzorgd waardoor je niet heel veel anders meer hoeft te gebruiken.
als je nog iets extra's wilt gebruiken kies dan voor vet of balsem, niet te veel want dan wordt het ipv soepel, slap en dat is niet de bedoeling.
olie alleen als het echt stug is, verder liever niet.

zelf poets ik mijn zadel 1 keer in de 2 weken met zadelzeep van stubben vloeibaar, mijn hoofdstel vrijwel dagelijk ook met stubben. ik gebruik eigenlijk nooit wat anders en mijn spullen zijn perfect!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:28

Mij is het volgende verteld;

Ten eerste gebruik voor het onderhoud van je zadel 'goede' producten! Ik gebruik voor mijn Rossner Kieffer producten.

Het is goed om het leer te reinigen doormiddel van een goede zadelzeep, maar met constant invetten verpest je het leer omdat het soort verzadigd raakt. (Op een gegeven moment neemt het leer het vocht/vet niet meer op).

Wat mij is verteld is dat ik de harde stukken leer het beste kan invetten met Bijenwascreme en de zachte delen met bijenwas olie. Mijn zadel zag er na 8 jaar nog perfect uit. Het leer was nog heel erg soepel en zacht.............en vooral ZWART!

Er komt bij mij alleen nog Kiefer in Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:39

bij aanschaf zet ik het flink in de olie , als ht nodig is (dus bij stug leder)
daarna gebruik ik eingelijk alleen "zadelzeep"
en/of balsem

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:50

Ik doe het op de manier van marloezzke, met passier lederbalsem of rapide ledervet.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:10

dan doe je het dus niet op mijn manier want je gebruikt geen zeep Haha!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:12

Ik gebruik alleen het goedje van Rapide. Verder niks nodig. Af en toe een klein beetje extra olie, maar eigelijk niet nodig.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:15

schoonmaken met zeep en met stubben hamanol insmeren. gebruik soms ook wel eens van rapide de lederbalsem voor grote oppervlakken (zadel bv) maar mn hoofdstel met hamanol, wordt er weer supermooi van!

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:16

Ik weet het merk niet precies, t was wel wat aan de dure kant.
Maar ik maak het zadel eerst goed schoon met zadelzeep, laat dat even goed drogen, en dan met draaiende bewegingen smeer ik het ledervet erop. Dat laat ik een beetje intrekken en dan met een schone doek een beetje na poetsen. Zadel als nieuw Haha!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:34

Als we de leerverzorgingsprodukten (voor gelooide dieren huid dus ) vergelijken met verzorgingsprodukten voor onze huid dan snapt een ieder misschien dat zeep reinigend is.

Om in de dames-hoek te blijven: Reinig je gezicht (zadel) goed met zeep en daarna goed bijhouden met........weer zeep? Waarom zijn er voor met name de dames allerlei creme's en andere verzorgings artikelen? Omdat zeep wel reinigd maar ook de huid uitdroogd.

Zeep gebruiken we ook voor onze was. Op sommige verpakkingen staat dat direct contact met de huid schadelijk is en je je handen dient te wassen na contact met overvloedig water.
Maarrrrr....... wat doe je als je schrale handen hebt? inzepen?

Zeep is reinigend en niet verzorgend. Ook in gewone handzeep zitten verzorgende bestanddelen om de schadelijke zeep invloed te verminderen, even als bij zadelzeep.
Maar het blijft zeep en geen verzorgings (voedend) produkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:37

Ik gebruik voor mijn zadel eerst een doek, en dan Lederbalsem van Excellent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 22:51

harnessmaker schreef:
Als we de leerverzorgingsprodukten (voor gelooide dieren huid dus ) vergelijken met verzorgingsprodukten voor onze huid dan snapt een ieder misschien dat zeep reinigend is.

Om in de dames-hoek te blijven: Reinig je gezicht (zadel) goed met zeep en daarna goed bijhouden met........weer zeep? Waarom zijn er voor met name de dames allerlei creme's en andere verzorgings artikelen? Omdat zeep wel reinigd maar ook de huid uitdroogd.

Zeep gebruiken we ook voor onze was. Op sommige verpakkingen staat dat direct contact met de huid schadelijk is en je je handen dient te wassen na contact met overvloedig water.
Maarrrrr....... wat doe je als je schrale handen hebt? inzepen?

Zeep is reinigend en niet verzorgend. Ook in gewone handzeep zitten verzorgende bestanddelen om de schadelijke zeep invloed te verminderen, even als bij zadelzeep.

Maar..... dove-zeep is met een 1/4 olie, dus als ik mijn zadel met dove doe?

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:35

Is beter als pure zeep.
Sterker, als je niets anders hebt is handcreme een prima middel.
Wel wat duurder dan een pot van een kilo maar ach.....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:11

Ik gebruik harde zadelzeep om het schoon te maken en voor het normale onderhoud. Eens in de zoveel tijd gebruik ik leerolie een dunne laag die ik opbreng met een scheerkwast. Voor mijn rijspullen hele lichte olie met bijenwas. Voor het mentuig gebruik ik zware tuigolie omdat die beter wordt opgenomen door het dikke leer.

dit gaat al heel wat jaren goed. Met vet heb ik minder goede rvaring en het is me teveel werk omdat ook nog te moeten uitvegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:14

Nieuwe onderdelen olie ik altijd één keer, om ze even goed soepel te krijgen. Daarna alleen zadelzeep, plus als laatst een laagje balsem.

HFerguson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:58

harnessmaker schreef:
Omdat zeep wel reinigd maar ook de huid uitdroogd.

Dat zeep geen (voedend) produkt is dat heb ik vaker gehoord en kan ik begrijpen.
Maar alleen reinigend is het ook niet. Zaldelzeep zou juist -niet- die bestandsdelen moeten hebben die uitdroogd zoals in bijv. sommige schoensmeer zit.

Ik heb altijd begrepen dat zeep(=Olie) ook wel verzorgend is. Het vetten met olie of een ander soort vet is dan extra verzorgend/voedend.

Als het leer uitgedroogd(scheurtjes) is dan, vergeef als ik verkeerd zeg, dan kan deze met lijnzaad olie oid, weer hersteld worden.

En er bestaat een soort leer (wit leer of zoiets) die juist niet tegen vet kan want deze soort zou dan gaan uitrekken.

allemaal leuke weetjes.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:03

er zijn echter veel zadelzepen op de makt die dus wel verzorgen. de "ingredienten zijn de laatste jaren sterk veranderd! (net als zepen voor mensen) alleen moet je wel de juiste nemen want er bestaan er ook die echt puur en alleen schoonmaken, waarbij je daarna iets anders moet gebruiken.

als ik jou verhaal zou moeten geloven zou mijn zadel uitgedroogt e.d moeten zijn, want ik gebruik eigenlijk alleen maar zeep! maar in feite is mijn zadel/hoofdstel heerlijk soepel en goed verzorgd.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:22

zelf maak ik mijn hoofdstel regelmatig schoon metzadelzeep en 1x per jaar tot 1.5 jaar krijgt het een olie bad dan blijft het leer lekker soepel en heb je er verder ook geen werk meer aan. mijn zadel maak ik meestal alleen schoon met zadelzeep en vet het 2 tot 4x per jaar in met bijenwas vet van het ruitergilde wat ik eerst warm maak zodat het makkelijk te verweken is

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 10:25

marloezzke schreef:
er zijn echter veel zadelzepen op de makt die dus wel verzorgen. de "ingredienten zijn de laatste jaren sterk veranderd! (net als zepen voor mensen) alleen moet je wel de juiste nemen want er bestaan er ook die echt puur en alleen schoonmaken, waarbij je daarna iets anders moet gebruiken.

als ik jou verhaal zou moeten geloven zou mijn zadel uitgedroogt e.d moeten zijn, want ik gebruik eigenlijk alleen maar zeep! maar in feite is mijn zadel/hoofdstel heerlijk soepel en goed verzorgd.

Ja ik ga ook altijd onder de douche en was me dan alleen met bodylotion Gestoord . En m'n zware hanwag bergschoenen onderhoud ik ook alleen maar met "voedende" leerzeep. Dromen Even to the point... onderhoud en schoonmaken zijn twee verschillende zaken, daarbij is het soms leuk dat een schoonmaakproduct ook iets voedt (dus onderhoud) maar het is daarvoor niet gemaakt.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:04

Micha schreef:

Ja ik ga ook altijd onder de douche en was me dan alleen met bodylotion Gestoord .

En ik maar denken dat ik de enige ben...... Knipoog

Zeep is bij leerzeep op glyceriene basis. Een basis met een heel andere pH waarde dan leer.
Zeep is bijtend van aard en tast daarmee het leer aan. Daarom zit er vaak ook een vorm van voeding bij.
Maar deze voeding is eigenlijk niet voldoende en je zou je leer daarom nog moeten voeden na het reinigen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:34

zeep wel of niet voedend...
ligt eraan welk product je gebruikt ...
ik bedoel , ik maak mijn zadel na het rijden altijd schoon met zadelzeep omdat ik geen shabrak gebruik
moet ik dan ook iedere keer als ik het gebruikt heb vettn?
lijkt me een beetje overdreven
vetten met balsem , of een combi product doe ik 1 keer per maand oid , soms iets vaker als er veel gezweet word
olie gebruik ik alleen als iets net nieuw is of als iets lange tijd niet gebruikt is.

ook het hoofdstel word na elke keer gebruik met zeep gedaan...ook hierbij ga ik niet na elk gebruik naast het schoonmaken ook nog eens vetten
gebeurt ook 1 a twee keer in de maand naar gelang de intensiteit van gebruik en training bij deze manier van onderhoud moet je idd geen product gebruiken wat alleen bestaat uit reinigende bestanddelen , maar waar ook voedende bestanddelen in zitten

puur reinigende productn gebruik ik alleen bij opknap tuig

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:44

mij werd in de ruitershop verteld dat olie slecht is voor de stiksels Bloos

Om te vetten gebruik ik stübben hamanol (als ik het goed schrijf) zit in een tube.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 16:05

luxje schreef:
mij werd in de ruitershop verteld dat olie slecht is voor de stiksels Bloos

Om te vetten gebruik ik stübben hamanol (als ik het goed schrijf) zit in een tube.

Dat was vroeger wel zo. Toen werden er nog katoen, vlasgarens en andere natuurgarens gebruikt.
Natuurprodukten de kunnen rotten.
Tegenwoordig worden er nylon, polyester en andere kunstgarens (al dan niet met een percentage katoen) gebruikt die niet aan rotting onderhevig zijn.