Ongebroken trens paardvriendelijk ?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flevolander

Ongebroken trens paardvriendelijk ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 23:49

Op bokt lees ik veel uitéénlopende reacties, de ene zegt dat het een vriendelijk bit is omdat hij niet in het gehemelte kan steken omdat hij niet schaart en dat ze stiller in de mond liggen doordat ze ongebroken zijn, maar sommige vinden juist weer dat zo'n ongebroken bitje streng in werkt. Wat is waar ? Bloos

Ineke2

Re: Ongebroken trens paardvriendelijk ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 01:04

Een bit is zo scherp als de ruiterhand...

Maar een ongebroken trens hoort naar mijn weten wel thuis in het rijtje 'vriendelijke' bitten. Net zoals de enkel gebroken trens en de dubbelgebroken trens...

Niet alle paarden zijn het zelfde en de een vind dat beter werken en de ander weer een ander bit. Heeft ook te maken met de ruimte in de mond die een paard heeft.

Mijn pony heeft maar een klein mondje en ik heb er een niet al te dik dubbel gebroken trens in.

Stalgenootje van mij heeft een pony met een flinke mond en die heeft er een wat dikkere ongebroken trens in.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 10:25

Een ongebroken trens kan idd minder scherp zijn dan een enkel- of dubbelgebroken trens.
Een enkel gebroken trens werkt als een noten kraker, knijpt de tong fijn en prikt in het gehemelte.
Een dubbelgebroken trens werkt voornamelijk in op de lagen.
Een ongebroken trens werkt voornamelijk op de tong, de tong kan meer hebben dan de lagen.
Maar het verschild natuurlijk per paard en per ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 10:31

Een ongebroken trens is een van de vriendelijkste bitten die je kunt vinden Ja

De werking van gewone trenzen

Citaat:
Enkel gebroken trens

Een enkelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 1 punt scharniert. Dit mondstuk werkt als er aan de teugels getrokken wordt in op de lagen, tong, mondhoeken en het gehemelte. De meeste druk ontstaat op de lagen. Het mondstuk knijpt daarnaast om de onderkaak en kan in het gehemelte prikken naarmate de druk op de teugels toeneemt. De inwerking van dit bit is te vergelijken met een notenkraker; hoe langer de handvaten en hoe breder de trens is, hoe groter de kracht zal zijn waarmee de noot cq onderkaak van het paard "gekraakt" zal worden. Een trens mag niet te smal zijn, maar dus ook zeker niet breder dan nodig!

Dubbelgebroken trens

Een dubbelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 2 plaatsen scharniert. Als je aan de teugels trekt, zal het paard druk voelen op mondhoeken, tong en lagen, waarbij de druk gelijkmatig verdeeld wordt over de tong en de lagen. Dit bit kan niet in het gehemelte prikken, maar geeft wel weer druk op het midden van de tong. De vorm van het middelste deel van het mondstuk kan verschillen. Dit kan een plat plaatje zijn, maar ook een bol of anatomisch gevormd bolletje.

Ongebroken trens

Een ongebroken trens heeft geen scharnierpunten. Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen. Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 10:51

Maar is een dunne ongebroken bit dan ook vriendelijk ? Want mijn ruintje heeft bijna geen ruimte over in zijn mond, ik heb er nu een vrij smalle watertrens in hangen omdat het anders gewoon simpel weg niet past... maar nu lees ik in de tekst van RK dat dat dus helemaal niet zo vriendelijk is... Bloos

Dus nu denk ik er aan om is een ongebroken bitje te proberen, maar heb je die ook in dunnere varianten en zijn ze dan net zo vriendelijk als een dikke ongebroken trens ?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:00

Over het algemeen is dunner toch scherper?
Maar als je paardje gewoonweg niet meer ruimte in zijn mond heeft heb je weinig keuze... Knipoog

Maar het bit is zo scherp als de ruiterhand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:15

Een smalle watertrens?
wat voor watertrens, enkel, dubbel of ongebroken?

Dun hoeft helemaal niet scherp te zijn
Dat ligt dus aan de grote van de mond.

Een klein bekkie met een dik bit, zodat de mond niet of amper dicht kan is ook niet vriendelijk.
Ik zeg altijd, pak zo dik als de mond kan hebben.
En dat kan bij sommige paarden best dun zijn.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:41

runningkawa schreef:
Een smalle watertrens?
wat voor watertrens, enkel, dubbel of ongebroken?

Dun hoeft helemaal niet scherp te zijn
Dat ligt dus aan de grote van de mond.

Een klein bekkie met een dik bit, zodat de mond niet of amper dicht kan is ook niet vriendelijk.
Ik zeg altijd, pak zo dik als de mond kan hebben.
En dat kan bij sommige paarden best dun zijn.

Ja, zo bedoelde ik het ook Bloos , maar jij verwoordt het beter RK. Haha!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:14

deze is heel zacht omdat hij niet beweegt. alleen de teugel hulpen komen niet goed door...

Ik heb trouwens liever zo'n dun mogelijk bit.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:23

arans schreef:

Waarom? En is die voorkeur voor een specifiek paard of in het algemeen?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:25

Waratje schreef:
arans schreef:

Waarom? En is die voorkeur voor een specifiek paard of in het algemeen?

Ja, dat vraag ik me ook af?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:30

Ik heb een paard dat absoluut de pest heeft aan alle vormen van gebroken bitjes. Enkel of dubbelgebroken maakt niet uit. Ze bleef onrustig met het bit.

Uiteindelijk raadde iemand me aan een ongebroken trens/bit te gebruiken en nooit meer problemen gehad.

Voor dressuur gebruikte ik dus een ongebroken trens. En voor western nu een ongebroken bit (grazerbit) met onafhankelijk beweeglijke scharen. Mijn paard loopt er al jaren happy op.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:52

merel loopt ookniet prettig met een gebroken trens, dus die heeft ook een ongebroken trens. toen we haar net hadden mocht je helemaal niet aan haar mond komen. nu geen problemen meer. ze is erg gevoelig op de lagen.

willem loopt met gebroken trensen niet fijn, dan is hij alleen maar met die mond aan het rommelen. met eenongebroken trens loopt hij beter, maar daar gaat hij erg op hangen en nu heb ik een correctiebit met tongboog en daar loopt hij fijn op. hij vond de druk op de tong niet zo prettig. nu heeft hij tongvrijheid door die boog en toch een stabiel bit in zijn mond.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:06

maar is het met dressuur niet lastig met een ongebroken trens,omdat de teugelhulpen moeilijker doorkomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:07

Nee joh.
Zo erg is dat verschil nu ook weer niet Lachen

Ik heb er mening jong paard mee ingereden en ze snapte het allemaal Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:09

Snoevie schreef:
maar is het met dressuur niet lastig met een ongebroken trens,omdat de teugelhulpen moeilijker doorkomen?

waarom dan?
Ik rijd voor western met een ongebroken bit (wel met scharen) op 1 hand verplicht. Dan komen de hulpen toch ook door?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:10

nouja ik heb zelf het idee dat het dan moeilijker is,omdat het maar uit 1 deel bestaat zegmaar.

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:23

Mijn tinker is net een grasmaaier met een dubbelgebroken bit, hij kan dat ding echt niet stil laten liggen, hij reageerde ook helemaal niet goed op mijn teugelhulpen en ging als een gek hangen. Toen heb ik er een ongebroken in gehangen die ik al eerder gekocht had maar nog niet gebruikt eigenlijk en hij werd meteen een stuk rustiger in zijn mond, draagt zijn eigen hoofd (dit heeft vast ook wel te maken met dat hij nu vooruit is gegaan, meer spieren heeft etc.) en ik moet zeggen dat ik vind dat hij veel beter luisterd naar mijn teugelhulpen dan met een dubbel gebroken bit.

Ik denk dat je bij je paard gewoon wat moet uitproberen, het ene paard loopt gewoon beter op het ene soort bit, het kan ook net zijn wat je paardje al gewend is. Ik heb al zoveel verschillende bitten gehad maar uiteindelijk merk je zelf wel waar je paardje het lekkerst op loopt.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:17

Naar mijn idee geen fijn bit, heb er 2 jaar mee gereden.
In principe niet scherp, zolang je hem paardvriendelijk gebruikt Ja

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:23

ik ben aan het denken om ook een ongebroken bitje, wie weet waar ik kan bestellen via internet of heeft er 1 te koop??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:24

Elk bit moet je paard vriendelijk gebruiken....

En waarom geen fijn bit en rij je er dan 2 jaar mee?

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:29

Lynn_Nikita schreef:
ik ben aan het denken om ook een ongebroken bitje, wie weet waar ik kan bestellen via internet of heeft er 1 te koop??

Is er geen ruiterzaak in de buurt waar je er een kunt kopen? Die kunnen je vaak ook wel adviseren.
En welke maat heb je nodig? Ik heb nog wel een ongebroken bustrens liggen die ik niet gebruik.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:36

Bijna iedereen weet wel dat stang=scherper dan een gewoon trensbit.
Wat niet iedereen weet is dat een stang een gebroken of ongebroken bit met hefboomwerking is en een trensbit een enkel, dubbel of niet gebroken bit zonder hefboomwerking. Ik denk dat daarom sommige mensen onterecht denken dat een ongebroken bit altijd scherper is dan een gebroken.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:27

Een van mijn merrie`s had heel erg last van een "knijpent" bit, dit was een dubbelgebroken sprenger die bij een harde hand toch erg op haar lagen inwerkte. Daardoor ging ze wel strak lopen. Toen ik bij een profesionele amazone terecht kwam omdat ik haar wilde laten corrigeren en doorlaten rijden voor het sportpredikaat (ze was nl 2jr lang gereden door een bijrijdster) besloot zij, om de mond wat meer rust te geven, ook over te gaan naar een ongebroken trens, dus wel met losse ringen. Mijn merrie reageerden daar juist heel goed op omdat de druk nu beter verdeelt werd en het niet knelde op de lagen. We hebben het destijds ook met de dierenkliniek te emmeloord overlegd en zij kwamen met het advies om door te rijden op die stang (je mag er nl ook wel gewoon mee starten) en als we weer over wilden op een dubbelgebroken trens we een andere maat moesten proberen. Uiteindelijk die overstap weer terug gemaakt omdat ze veel fijner begon te lopen, nieuw bit in (scheelde maar 0,5cm) en sindsdien loopt ze als een treintje.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:40

Ik gebruik al jaren een ongebroken Nathe trens tot volle tevredenheid. Mijn paard heeft een hekel aan metalen bitten en daarom ben ik bij Nathe uitgekomen. De ongebroken uitvoering bevalt zo goed dat ik geen reden zie om over te stappen naar een (dubbel)gebroken trensje.