beste beenbescherming

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

magic12

beste beenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 22:58

hoihoi
al die topics over dat bandages niet goed zijn voor de pezen en zo ..
wat vinden jullie nou de beste beenbescherming ?? dat zou ik graag willen weten

Inge_

Re: beste beenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:59

ik gebruik zelf niks maar als ik toch beenbescherming zou gebruiken zou ik kiezen voor peesbeschermers, daar heb je niet het risico mee als met bandages dat je ze te strak of te los doet..

Wiwanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:59

ik vind persoonlijk de 3 in 1 beschermers de beste beschermers, gebruik ze bij al mijn paarden..

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 23:05

ja die lijken mij ook wel wat hoe duur zijn die?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:06

--> HAR

CowBoy21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:08

de 3 in een beschermers van hh zijn ze geloof ik 40euro maar dat weet ik niet zeker

zelf heb ik de 3 in 1 bescherming en die zijn 60.00euro maar zijn in per cipe precies hetzelfde als de hh

x_noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:10

Ik zou daar denk ik ook voor 3 in een bescherming gaan, ik gebruik zelf alleen maar peesbeschermers voor het springen en af en toe spingschoenen..

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 08:01

bedankt voor de reacties:)

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 08:59

Even een vraagje, maar waar beschermen 3 in 1 beschermers het paarden been allemaal. Alleen de pees of nog meer ?

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:15

peesjes. maar ik heb zelf meer bandage's

Wiwanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:18

ik gebruik de 3 in 1 van action, deze zijn wel erg duur. Geloof €79 bij divoza, maar dit maal 2 voor voor en achterbenen...
Deze zijn dan wel duur, maar wanneer er iets gebeurd met de benen van je paard(wat dan vaak een hele dure grap wordt) zonder goede beschermers, denk je bij jezelf wel, had ik maar goede beschermers aan gehad!

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:22

Ik heb Eskadron peesbeschermers en stijklappen, ook prima dingen!

De keuze van bescherming is een beetje afhankelijk van hoe je paard is. Mijn paard wil nog wel eens met zijn achterbeen zijn voorbeen aantikken, dus beter plastic bescherming. Heb je een paard dat vooral steun nodig heeft, dan die action, 3 in 1.
Echt, het is afhankelijk van je paard

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:29

magic12 schreef:
hoihoi
al die topics over dat bandages niet goed zijn voor de pezen en zo ..
wat vinden jullie nou de beste beenbescherming ?? dat zou ik graag willen weten

De allerbeste beenbescherming is een verstandige en kundige ruiter! Voor de rest zul je per gelegenheid moeten beoordelen wat in een bepaalde situatie optimaal werkt voor het betreffende paard. Mijn voorkeur gaat uit naar niets om de benen, maar ik kan me voorstellen dat je bijvoorbeeld bij het serieuzere springwerk de voorbenen wilt beschermen.
Aantikken door het achterbeen bij dressuur betekent dat het voorbeen niet op tijd weg is en is dus een rijtechnische fout.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:30

snap niet waarom er over 'steun' gesproken wordt... een paardenbeen hoeft geen steun te hebben, tenzij het gebroken is. je kunt het dan steunen met gips/spalk.
tijdens werk hoef je niet te steunen, en dat kan ook niet. peeskappen, bandages, 3-in-1: alles geeft meer of minder bescherming (tegen aantikken of strijken of hindernismateriaal), maar absoluut GEEN steun.
je kunt een onderbeen van een paard niet vergelijken met een mensenonderbeen: bij ons zitten er spieren, bij hun alleen pezen.
bovendien: knap lastig om met een lapje stof een gewicht van 1000kg of meer te kunnen dragen/steunen Tong uitsteken

waarom mensen dan toch bandageren: voor de mooi, omdat het zo leuk staat bij alle kleurtjes dekjes... tsja...

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:39

Ik vind peesbeschermers en springschoenen en achter ook peesbeschermers of strijklappen het beste beschermen. Wij gebruiken ze op mijn stage ook en met 4span rijden ook en als je ziet hoeveel klappen ze verdragen en dat de paarden nergens last van hebben...TOP! zijn van BR en komen elke keer als nieuw uit de wasmachine!

Kimb72

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:10

eskadron de 3 in 1, deze zijn superrr maar wel prijzig...

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:55

dierfysio schreef:
snap niet waarom er over 'steun' gesproken wordt... een paardenbeen hoeft geen steun te hebben, tenzij het gebroken is. je kunt het dan steunen met gips/spalk.
tijdens werk hoef je niet te steunen, en dat kan ook niet. peeskappen, bandages, 3-in-1: alles geeft meer of minder bescherming (tegen aantikken of strijken of hindernismateriaal), maar absoluut GEEN steun.
je kunt een onderbeen van een paard niet vergelijken met een mensenonderbeen: bij ons zitten er spieren, bij hun alleen pezen.
bovendien: knap lastig om met een lapje stof een gewicht van 1000kg of meer te kunnen dragen/steunen Tong uitsteken

waarom mensen dan toch bandageren: voor de mooi, omdat het zo leuk staat bij alle kleurtjes dekjes... tsja...

Helemaal mee eens.
Als er iets met het paardenbeen verkeerd gebeurd tijdens het rijden of loslaten dan kan er zoveel kracht op de pees komen te staan dat een beschermer dit echt niet tegenhoud.
Beenbeschermers zijn hooguit fijn tegen het aantikken tijdens de zijgangen enz.
Haflingers, shetjes enz. hebben geen eens bescherming nodig.
Je doet dan eerder slecht dan goed omdat beschermers de warmte van het paardenbeen niet goed geleiden.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:00

dierfysio schreef:

We hebben dit al eerder 'besproken' ik en dierfysio Knipoog
Volgens mij zijn we er wel uit gekomen toen Ja

Ik gebruik bandages en ben totaal 100% mee eens dat ze geen steun bieden, wat ook niet nodig is.

Ik gebruik bandages (alleen bij dressuur) omdat ze rondom een minimale bescherming geven. Als ik dressuur rijdt, gaat het niet zo hard aan toe als bij springen/cross e.d Dus een lichte bescherming is genoeg. In de ring zullen ze het toch zonder moeten doen, waarom helemaal ingepakt oefenen?? Verward

Daarnaast vind ik bandages de meest luchtige bescherming, de rest van neopreen en plastic zijn helemaal niet ademend.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:02

even off-topic: mijn paard weegt geen 1000 kilo hoor! Ik denk eerlijk gezegd de meesten niet.

On-topic: ik zou het afwisselen, ook naar gelang je je training gaat inrichten. Ik vind het belangrijk dat mijn paard ook met 'blote' benen goed loopt, en train in mijn dressuurtraining dus meestal met niks. Als ik op buitenrit ga, ga springen, van plan ben aan mijn zijgangen te gaan werken ofzo, dan bescherm ik de benen van mijn paard wel. Je kunt dan het beste kijken naar waar je het been voor wil beschermen: is dat voor aantikken, strijken, doorns van struiken in het bos of bijvoorbeeld het raken van balken tijdens het springen.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:12

FloortjeM schreef:
even off-topic: mijn paard weegt geen 1000 kilo hoor! Ik denk eerlijk gezegd de meesten niet.

Door kracht te gebruiken kan een paard meer wegen. Een paard weegt misschien 500 kg, maar als hij gaat galoperen en op het moment hij op de grond komt, is dat meer dan 500 kg. 100%.
Nou, en daarbij trok dierfysio een getal uit de lucht, het gaat niet om dat getal, maar om het feit dat een stuk stof geen elke paard kan obdersteunen, of die 1000 kg is , of 300 kg.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:20

thanks Skitter, dat was inderdaad wat ik bedoelde: gewicht X versnelling. dan is die 1000kg nog aan de lage kant bij de meeste paarden.

wist je dat bij iedere drafpas je eigen gewicht x4 (!!) op je beugels neerkomt (en dus op de paardenrug, en op jouw enkelgewricht etc).

maar ik dwaal af, sorry.... Haha!

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 09:58

haha bedankt voor de reacties allemaal:P

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:28

ik vind de 3 in 1 beschermers van veredus heel erg fijn! ademen goed door de porien die er inzittten, fijne pasvorm, goede bescherming en wat extra steun bij de kogel.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:52

dollemina schreef:
dierfysio schreef:

Helemaal mee eens.
Als er iets met het paardenbeen verkeerd gebeurd tijdens het rijden of loslaten dan kan er zoveel kracht op de pees komen te staan dat een beschermer dit echt niet tegenhoud.
Beenbeschermers zijn hooguit fijn tegen het aantikken tijdens de zijgangen enz.
Haflingers, shetjes enz. hebben geen eens bescherming nodig.
Je doet dan eerder slecht dan goed omdat beschermers de warmte van het paardenbeen niet goed geleiden.

Ik rijd op een haflinger en heb wel degelijk bescherming nodig. Ligt maar net aan welke oefeningen je rijd, met bjvoorbeeld SB vind ik rondom bescherming wel fijn.

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:56

3 in 1 beschermers vind ik zelf erg fijne beschermers maar peesbeschermers met kogelbeschermers voldoen ook prima!

Bandageren doe ik heel enkel, vind het er wel netjes uitzien maar het blijkt niet zo goed te zijn ( tempratuur kan erg oplopen onder een bandage )