Welke hulpteugel 'voor de zekerheid'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_hannah_

Welke hulpteugel 'voor de zekerheid'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 09:33

Voor het buitenrijden met m'n nieuwe merrie wil ik voor de zekerheid een hulpteugeltje om doen, zeker als ik ver ga.. Ik heb tot nu toe alleen nog maar buiten met der gestapt, maar er staan al wat ritjes geplaned. In de bak kan ze soms behoorlijk rond scheuren en ik krijg der dan echt best moeilijk terug. Dit gebeurd niet zo vaak, maar het zou heel lastig zijn als ik der niet terug zou krijgen op buitenrit. Ook gooit ze soms flink der kop in de lucht.
Ik ben met bijne elke hulpteugel bekend (niet met dit paard hoor, maar op manege's moest ik daar mee rijden).

Dus, advies gevraagt Lachen

krumel

Re: Welke hulpteugel 'voor de zekerheid'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:05

normaalgesproken doe wij er dan voor de zekerheid een slof aan, en als het gewoon goed gaat blijft die ook gewoon loshangen en is er dus geen inwerking. Ik weet niet of je al ervaring hebt met slof?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:07

Slof zou ik niet doen.

Als het alleen 'voor de zekerheid' is dan zou ik het houden bij een martingaal en daar bij laten Lachen.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:08

heb je miss indd gelijk in Lachen als het paardje verder wel vrij braaf is.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:09

Ik zou ook kiezen voor een slof, die kun je zo ver aantrekken als nodig en als ie niet nodig is, kan ie inderdaad los blijven hangen. Als je merrie aan de kletter gaat heb je, naar mijn mening, aan een martingaal nog geen drol!

GoldieLoks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:10

Misschien is inderdaad een martingaal een oplossing.
Zeker omdat je aangeeft dat ze haar hoofd in de lucht wil gooien.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:14

Ja, tegen hoofd omhoog gooien werkt het, maar als rem doet ie niets!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:15

Hmm, ik ben van mening dat je voor een slof toch wel wat ervaring moet hebben, omdat de inwerking ervan heel scherp kan zijn.
Ik zou zelf voor een martingaal gaan, ook omdat je zelf zegt dat ze haar hoofd omhoog wil doen. Een Martingaal werkt alleen niet echt als rem.
Maar als je denkt dat je "goed" genoeg bent voor een slof, kan dat ook.
Maar dat weet jij waarschijnlijk beter dan wij.

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:15

Een martingaal of een thiedeman zou je misschien kunnen helpen.

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:18

ik zou gaan voor de thiedeman.
die doet even wat meer dan de martingaal en is vriendelijker dan de slof.
de thiedeman werkt ook alleen in wanneer het paard zijn hoofd te hoog of te laag doet. ( mits je hem op de juiste manier gebruikt

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:18

ik zou er een martingaal aan doen als ik jou was..die werkt alleen als het paard het hoofd te hoog heeft, anders niet Knipoog

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:31

kylah schreef:
de thiedeman werkt ook alleen in wanneer het paard zijn hoofd te hoog of te laag doet. ( mits je hem op de juiste manier gebruikt

thiedeman is niet per se vriendelijk dan een slof hoor. Ligt er maar net aan hoe die gebruikt wordt.

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:35

kylah schreef:
de thiedeman werkt ook alleen in wanneer het paard zijn hoofd te hoog of te laag doet. ( mits je hem op de juiste manier gebruikt)

Knipoog
laat ik het anders zeggen en slof kan je sneller verkeerd gebruiken waardoor het geen vriendelijke hulpteugel is. een thiedeman is dan wat makkelijker in gebruik en op die manier dus vriendelijker

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:40

Ook Thiedemann; werkt ALLEEN als het hoofd omhoog komt en ontspant automatisch als je paard weer een "normale" hoofdhouding aan neemt; je bent dus nooit te laat met nageven zoals de meesten met de slof. Slof is een scheermes in handen van een aap; oud gezegde maar nog steeds waar.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:40

Ik denk dat ik geen enkele hulpteugel zal gebruiken.
1. De Slof: ik heb meegemaakt dat paarden compleet in paniekraakte op het moment dat ze merkte dat ze 'vast' zaten.
2. De martingaal of thiedeman helpt niet tegen het wegrennen.

Ik zal gewoon naar buiten gaan en op hoop van zegen. Mocht ze wegrennen dan zal je wat andere noodremmen moeten gebruiken. Mogelijk kan je het voorkomen door ervaren paarden voorop te laten rijden en te beginnen met 'relaxritjes'.

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:42

creool schreef:
Ik denk dat ik geen enkele hulpteugel zal gebruiken.
1. De Slof: ik heb meegemaakt dat paarden compleet in paniekraakte op het moment dat ze merkte dat ze 'vast' zaten.
2. De martingaal of thiedeman helpt niet tegen het wegrennen.

Ik zal gewoon naar buiten gaan en op hoop van zegen. Mocht ze wegrennen dan zal je wat andere noodremmen moeten gebruiken. Mogelijk kan je het voorkomen door ervaren paarden voorop te laten rijden en te beginnen met 'relaxritjes'.

de thiedeman helpt niet tegen het wegrennen maar je hebt wel een beetje extra controle.
mijn paardje wil zijn hoofd nog wel eens erg hoog gooien. de martingaal snapt ie ondertussen, maar bij de thiedeman heb ik dan toch echt wat meer controle. ik krijg zijn koppie makkelijker naar beneden dan zonder hulpteugel en kan ik zijn snelheid dus ook weer makkelijker controleren

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:46

Ik zou geen slof eraan hangen, ik ben mijn paard bijna verloren doordat we in een smalle sloot raakte, en ik de slof niet los kreeg, waardoor hij verstrikt raakte. Ik ben daar zo van geschrokken dat ik nu een borsttuig met margingaal gebruikt, zo kan hij zijn hoofd niet in de lucht gooien (wat mijn paard doet als hij er vandoor gaat).

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:47

Bij zulke dingen gebruik ik altijd een slof.
Als het paard braaf is kan hij gewoon losjes erbij hangen.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:47

Een martingaal heeft inderdaad geen enkel nut bij een cross-paard in het bos. En wil je iets hebben aan je thiedeman zul je hem ook al enigzins straks moeten doen, wat niet echt aardig is. Dan vind ik een slofteugel (als je hem goed gebruikt natuurlijk) zoiezo aardiger dan een thiedeman! Die kun je tenminste weer helemaal los laten als het paardje rustig is.. Ik zou dan ook zeggen slofteugel..

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:53

Ik zou gaan voor de Thiedemann. Deze hulpteugel werkt alleen in als het nodig is en zeker niet te strak zetten. Ons paard had toen wij hem net hadden ook de neiging zich sterk op te stellen (gooide dan ook zijn hoofd omhoog)en was ook moeilijk terug te nemen. Vooral op buitenrit was dit hinderlijk. Wij hebben hem enkele maanden met thiedemann gereden en het langzaam afgebouwd, nu rijden we zonder.....

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:55

zammetje schreef:
Ik zou geen slof eraan hangen, ik ben mijn paard bijna verloren doordat we in een smalle sloot raakte, en ik de slof niet los kreeg, waardoor hij verstrikt raakte. Ik ben daar zo van geschrokken dat ik nu een borsttuig met margingaal gebruikt, zo kan hij zijn hoofd niet in de lucht gooien (wat mijn paard doet als hij er vandoor gaat).

Hoewel ik je op je woord geloof, verbaasd dat me. Onze ruin krijgt namelijk alles in no time stuk, van musketons, tot trailerlijnen, longeerlijnen en controllerhalster. Lijkt me dat ie een paar gespjes van een slofteugeltje toch ook zo aan gort heeft, en zo niet, dan heb je nog altijd het gespje in het midden van je teugel?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:57

ehm, eerst zorgen dat je haar in de bak nromaal kan rijden, dat ze reageert op de hulpen en dan pas naar buiten gaan? Hoe wil jij je veilig gaan voelen op een paard als je niet zeker weet dat je haar kan controleren?

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:03

Ilzas schreef:
Hoewel ik je op je woord geloof, verbaasd dat me. Onze ruin krijgt namelijk alles in no time stuk, van musketons, tot trailerlijnen, longeerlijnen en controllerhalster. Lijkt me dat ie een paar gespjes van een slofteugeltje toch ook zo aan gort heeft, en zo niet, dan heb je nog altijd het gespje in het midden van je teugel?

Klopt, maar mijn paard was zo aan het spartelen, dat ik de gespen niet los kreeg. Daar komt bij dat door de lus de singel loopt, maar ook kreeg ik de singel niet los. Dus al had ik de gespen los gekregen, dan hadden de teugels nog aan zijn singel gebungeld en had hij alsnog verstrikt geraakt.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:05

Ik doe bij mijn haf een thiedemann als 2e teugel. Dit is bij haar soms echt nodig als ze zich sterk maakt. Als het niet nodig is gebruik ik hem dus niet. Als je echt controle wil dan werkt die thiedemann toch alleen als ie heel strak staat. Dat betekent dus dat je bijna de hele rit op de thiedemann rijdt ipv op je eigen teugel, als je je teugel op normale maat hebt.. Daarom zet ik hem erbij als 2e teugel.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:43

He Hannah, ik zou gewoon voor de Thiedeman gaan. Je kan ook gewoon een martingaal omdoen en dan blijf je gewoon achter mij/Sjors aanrijden. Dan zorg ik wel dat ik hem in houd en voor zover ik weet schopt hij ook niet.