Barefoot Arizona schuift...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cream_1986

Barefoot Arizona schuift...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 20:19

Ik heb vandaag voor het eerst met mijn nieuwe zadel op mijn nieuwe paardje gereden.
Dat was helaas niet zo'n succes.... :/
Ik wist wel dat boomloze zadels vaak schuiven, maar ik voelde mezelf wiebelen in het zadel!
Het paard waar ik mee rij, is momenteel nog erg dik Haha! , maar was heel goed aan- en nagesingeld.
Uiteindelijk heb ik mijn moeder moeten vragen of ze voor me wilde hangen!
En dat is niet zo'n grote held met paarden... Ach gut
Maar ik schoof zo enorm dat ik echt dacht "Ik zit zo onder zijn buik als hij nog gekker doet...."
(Hij deed een beetje gek omdat het allemaal zo onwennig en nieuw voor hem is)

Heeft iemand tips? Ik rij met een gewone Arizona pad, geen speciaal iets.

Thirsa_

Re: Barefoot Arizona schuift...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:59

Ik las vandaag ergens dat het ook aan de singel kan liggen (als je geen singel van barefoot hebt..)

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:00

Mmm, dat kan niet goed zijn dat een zadel schuift, boomloos of niet, een zadel zou niet moeten mogen schuiven. Misschien even navragen bij de tussenpersoon (zit hier op bokt meen ik?)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:08

Is het echt een nieuw zadel? Meestal gaat dat zich na een weekje helemaal naar het paard vormen en dan ook minder schuiven.
Wel een beetje raar dat het zó erg schuift bij jou.
Heb je ook geen glansspray ofzo gebruikt op je paard? Daar kan een zadel ook flink van gaan schuiven.
En inderdaad een goede singel is ook wel belangrijk.
Met opstappen wil die van mij ook nog wel eens schuiven, eigenlijk alleen maar goed, want zo kun je niet te veel aan een kant van je paard gaan hangen, is zowiezo niet zo goed.
Ik heb dat opgelost door zo weinig mogelijk in de beugel te hangen, ik spring altijd omhoog en druk me dan op. Of je gebruikt een krukje Knipoog
Ik zou het nog eventjes uitproberen, kans dat het na een weekje helemaal goed zit Lachen
Je leert in ieder geval goed rechtzitten, ook fijner voor je paard.

Oja, bijna vergeten, ik gebruik zelf altijd een western borsttuig, ziet er leuk uit, en zou het zadel nu met een gekke sprong verschuiven, dan kan het in ieder geval niet onder de buik in schuiven Knipoog

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:36

Hoi

Leuk dat je ook boomloos rijd
Ik heb zelf een cheyenne voor mijn haflinger van barefoot
En ook bij hem schoof het wat ( korte, ronde rug)
Ik heb nu de anti slip pad en dat werkt perfect
Geen idee of zoiets voor een arizona er ook is?

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 23:38

Volgens mij heb je ook zo'n speciaal pad, de PHYSIO met neopreen....? Maar mijn paard heeft in de zomer een supergevoelig huidje, dus dat is niet handig.
Het is een 2e hands zadel, een keer of 15 gebruikt bij de vorige eigenaar. Ik heb er nu pas 2x mee gereden. Er zat geen officiele singel bij, maar een standaard westernsingel. Naar mijn idee wel een goeie.
En een borsttuig is misschien ook wel wat.... Ziet er in ieder geval wel leuk uit, maar ik vind dat het dan wel moet matchen met je zadel.
En bovendien ben ik bang dat hij eigenlijk niet zo goed op hem ligt ; brugeffect. Ik had het idee dat toen ik er met mijn hand onder ging, hij bijna niet aansloot op de rug maar wel bij de schoft en op de lendenen. Hij is niet doorgezakt, maar dik en heeft een hogere achterhand dan schoft Haha!
Maar weet iemand of dit bij een boomloos idd nog vormt, of dat ik hem beter weer verkopen kan? Want in dat geval is een andere singel en een borsttuig proberen natuurlijk zonde.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:48

Bij mij schoof de Cheyenne ook maar nadat ik een anatomisch voorgevormde singel had aangeschaft was het over
viewtopic.php?f=99&t=673149

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:06

aangezien er geen boom en dus geen starre delen in een boomloos zadel zitten
kan een boomlooszadel geen brugeffect hebben zoals een boomzadel (in ieder geval de barefoot niet )
omdat er geen materiaal is wat een daadwerkelijke brug an vormen zoals dat in een boomzadel wel het geval is Lachen

ik gok dat dit meer een westie van inrijden is zodat het zadel kwa vorm aanpast aan de rug van je paard

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 00:27

Pfjew.... Ik heb vandaag gevoeld met én zonder ruiter op mijn paard (met dank aan mijn tante) en er is idd geen brugeffect als er iemand op zit, al voelt het wel zo als er niemand op zit.
Ik ga dus zo'n singel maar bestellen (maar eerst kijken of op Bokt er niet toevallig iemand een er heeft).
En dat wiebelen... Dat komt omdat zijn hele vetmassa meebeweegt (rug en buik) als ik beweeg.... Maar het zal vandaag al een stuk minder storend.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:17

je unt idd 2e hands kijken
maar op boomlooosrijden.nl zit ook een aanbiedingen onderdeel waar ook nog al eens singels tussenstaan Lachen

ik denk trouwens bijna dat het gewoon een kwestie van "inrijden" is , hoor namelij wel vaer over schuiven , aar dat dat na wat gebruik wegtrekt Lachen
succes

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:38

cream_1986 schreef:
Pfjew.... Ik heb vandaag gevoeld met én zonder ruiter op mijn paard (met dank aan mijn tante) en er is idd geen brugeffect als er iemand op zit, al voelt het wel zo als er niemand op zit.
Ik ga dus zo'n singel maar bestellen (maar eerst kijken of op Bokt er niet toevallig iemand een er heeft).
En dat wiebelen... Dat komt omdat zijn hele vetmassa meebeweegt (rug en buik) als ik beweeg.... Maar het zal vandaag al een stuk minder storend.

Hoi heb nog een barefoot- singel liggen. Kreeg ik bij het zadel toen ik hem van een vriendin over kocht. maar zij heeft een kleine ijslander en ik een paard van1.65, dus dat past niet
Ik denk dat de singel 45cm lang is.

Ik woon vlak bij Alkmaar.
pb me maar als je interesse hebt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:53

De arizona heeft een western singel, heb jij ook de arizona? Zou zonde zijn als het opeens de verkeerde blijkt te zijn Knipoog

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 20:59

Jaja, dat ik heb idd een Arizona (zie titel) Knipoog

Maar ik kom er net achter dat mijn saldo niet-toerijkend is, dus helaas zal ik even een tijdje moeten doen hiermee.
En een singel van 45cm is te kort voor mijn dikkiedik Bloos

Maar ik heb vandaag weer gereden, en heb ontdekt hoe ik goed en veilig kan opstappen; via de kuilbalen hier op het terrein Tong uitsteken
Buddy " omhelst" ze, dus ik kan er zo makkelijk opstappen. Bovendien heb ik het idee dat ik al beter erop zit dan eerst, ik denk dat het gewoon tijd nodig heeft om te wennen.

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:16

ok. hij ligt niet in de weg.

Het is altijd beter om met een opstapje op te stappen ivm minder belasing van de rug en voorbeen.

Ik had in het begin ook dat ik erg wiebelig zat maar dat is gewoon wennen. Heb mijn eerste endurance rit zonder problemen er mee uitgereden!!!

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 11:08

Haha! Hij zit idd wiebelig, maar nu ik via de kuilbalen opstap ligt het zadel beter en zit ik ook veel beter. En als ik weer wat geld heb, kan ik dat altijd nog investeren in wat beters Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 11:34

cream_1986 schreef:
Jaja, dat ik heb idd een Arizona (zie titel) Knipoog

Maar ik kom er net achter dat mijn saldo niet-toerijkend is, dus helaas zal ik even een tijdje moeten doen hiermee.
En een singel van 45cm is te kort voor mijn dikkiedik Bloos

Ik bedoelde stephanie81 eigenlijk Bloos
Omdat de western singels van barefoot alleen in de maten 65 / 75 / 85 cm worden verkocht staat op de site.
Vandaar dat ik dacht dat het misschien een normale barefoot singel was Knipoog

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 12:10

@MysticTinker; Ow, sorry voor het misverstand dan Haha! Haha

Ik ben nog wel op zoek naar een bredere dan standaard pommel.
Hij zit net ietsjes te krap naar mijn idee, past krap 1 vinger tussen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:53

Er hoeft ook niet veel ruimte tussen te zitten , het is geen boomzadel dat veel druk geeft op de voorkant met de ruiter in het zadel , je zit waar je zit en het voorboogje draagt je gewicht niet Lachen

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 21:09

Ik had het al gelezen op je site, pmarena! Haha!
Maar ik heb het idee dat het boogje hem een beetje in de weg zit bij zijn schouder. Ik heb een maat 2, dus vrij lang, en mij paard heeft niet zo'n lange rug. Als ik hem verder naar achteren leg, ligt hij op zij laatste ruggenwervel en volgens mij moet dat niet... Toch? Tong uitsteken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:52

Dat maakt niks uit hoor , wederom : boomloos , je zit waar je zit Tong uitsteken

Heb je wellicht een foto van je paardebeest opgezadeld van opzij ?

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 13:24

Ik zal mijn camera vanmiddag even meenemen en wat foto's maken van hem opgezadeld, dat je het kan zien. Haha!

Nou ik een eigen paard heb, vind ik bokt toch wel zeer handig Haha!

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 13:50

Hier de fotos:
Afbeelding
In beweging met het zadel op Tong uitsteken

Afbeelding
Er past echt met moeite een vinger tussen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:26

Staat echt gaaf !! OK dan!

Mja ik vind dat zelf niet storend dat dat stevig aan zit op die plek , bij een boomzadel zal je daar ook geen vinger tussen krijgen , en kijk bvb. naar je eigen schoenen , als je die goed vast doet krijg je ook geen vinger tussen je wreef en de lip.... het zit gewoon strak om het paard aangesloten en daar is imo niks mis mee , dat hou je toch.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 09:59

Okee, bedankt voor je advies pmarena! OK dan!
Dan laat ik het in ieder geval zo, want je hebt gelijk.
Wie weet dat ik er in de toekomst nog wat aan verander,
maar dat zie ik dan wel weer! Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:45

Je kunt altijd kiezen voor een pad met dubbele inlages , en dan de bovente inlage iets korter maken zodat die niet onder de zijkanten van de pommel komt , en de pommel dus als het ware boven de onderste inlage gaat zweven. Dan weet je zeker dat hij nergens kan drukken Lachen