pelham of pessoa?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

pelham of pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 01:09

Mijn tinker gedraagt zich in de bak na het losrijden over het algemeen voorbeeldig zodra ze nageeflijk is. Maar bij een buitenrit weigert ze nogal eens op de gewone hulpen terug te gaan in tempo. Anders gezegd: alle remmen gaan los. Ze gaat er niet vandoor maar dramt gewoon door als ze terug moet naar stap of halthouden. Daardoor moet ik haar nogal eens omtrekken, wat ook weinig subtiel is. Een martingaal helpt niet.

Ik rij nu met een vrij scherpe dubbelgebroken bustrens.
Mijn instructeur zei dat ik er dan maar wat anders in moet hangen buiten. maar wat?
Pessoa? Heeft de naam nogal gemeen te zijn.
Pelham? En moet je dan gebroken of ongebroken doen?

Wie heeft ervaring?

(Please geen berichten in de stijl van 'terugnemen op je zit' enz. dat is nl. mijn vraag niet)

kelly007

Re: pelham of pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 09:47

een bit is altijd zo streng als de ruiterhand. Maar pessoa is nog altijd steeds zachter dan een pelham niet op het laagste gaatje zetten maar die juist onder de groten ringen heb ja wat meer controle.
Heb ik ook gebruikt bij mijn merrie en toen luisterde ze ineens beter en dankzij dat bit heeft ze geleerd dat ze niet constant moet zitten zagen om te mogen crossen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 12:43

Je kunt misschien een pessoabit nemen met twee teugels, eentje in de grote ring (die werkt als een normale gebroken trens) en een aan de laagste ring (die heeft dan een hefboomeffect).
En dan rij je normaal met de eerste teugel en als ze begint te drammen even de tweede teugel erbij nemen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 23:34

Ik heb weleens met kimblewick gereden (thiedemanntrens zonder gleuven in de bitringen) maar vond het verschil maar klein.

Misschien is dubbele teugel met pessoa niet zo gek. Maar ook een pelham kan je met twee teugels rijden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 08:27

Ik ga voor een pelham, waarom? Een pessoa is een stangbit zonder kinketting, ligt dus vreselijk onstabiel en is niet fijn voor een paard. Een pelham op een goede manier bevestigd ( dus 2 teugels en niet zo'n pokkeriempje) daar valt prima mee te rijden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:50

Caira schreef:
Ik ga voor een pelham, waarom? Een pessoa is een stangbit zonder kinketting, ligt dus vreselijk onstabiel en is niet fijn voor een paard. Een pelham op een goede manier bevestigd ( dus 2 teugels en niet zo'n pokkeriempje) daar valt prima mee te rijden.

Pessoa bitten zijn niet altijd stangen. je hebt ze als appel bit (kusnstof), dubbelgebroken, enkelgebroken enz.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:35

Ik rijd buiten altijd met een ongebroken pelham met 2 teugels. De 'trens'teugel heb ik gewoon in handen en de 'stang' teugel zit aan mijn zadel vast met een elastiekje. Als ik een rem nodig heb kan ik die teugel erbij pakken maar is hij braaf dan is er niks aan de hand. En buiten vind ik veiligheid gewoon het belangrijkste dus in geval van nood is het zijn kwekje of mijn nekje, de keuze mag dan duidelijk zijn.... Haha!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:07

Wilawander schreef:
Caira schreef:

Pessoa bitten zijn niet altijd stangen. je hebt ze als appel bit (kusnstof), dubbelgebroken, enkelgebroken enz.

Ik ga helemaal met Ciara mee. Dat een bit een stang is heeft namelijk geen betrekking op het mondstuk, een stang kan ongebroken, enkel gebroken of dubbel gebroken zijn. Een stang is ieder bit met een hefboomwerking. Een trens is ieder bit zonder hefboom, een trens kan dus ook ongebroken zijn.
Een pessoa is dus ook een stang ook al heeft hij een gebroken mondstuk, want een pessoa heeft altijd een hefboomwerking. En wat Ciara al zegt een stang zonder kinketting, en zonder kinketting ligt zo'n bit heel onstabiel (scharen slaan door naar achteren), stangen hebben die kinkettingen niet voor niets. Het moge duidelijk zijn dat ik ook geen fan ben van pessoa's, en zeker niet van de gebroken varianten....
Een pelham kun je inderdaad op 2 teugels rijden, sterker nog, een pelham MOET je op 2 teugels rijden. Daar is een pelham namelijk voor gemaakt, de bovenste teugel heeft zo een trenswerking en de onderste een stangwerking zodat je alleen indien het nodig is de onderste teugel erbij hoeft te pakken. Als je de ringen verbindt d.m.v. pelhamriempjes en daar de teugel aan doet werkt het bit altijd onnodig hard en onduidelijk in. Dan wordt namelijk bij druk op de teugels het hele bit naar achteren getrokken, waardoor het bit behalve de hefboomwerking (druk op de lagen vooral) ook hard op de mondhoeken inwerkt, wat heel onduidelijk en hard is.
Ook gebroken pelhams zijn trouwens martelwerktuigen, ook al hebben veel mensen het idee dat gebroken zachter is. Door de hefboomwerking wordt er dan namelijk niet alleen flinke druk op de lagen gegeven, maar wordt ook met enorme kracht in de onderkaak geknepen (notenkraker-effect) en prikt het bit in het verhemelte. Altijd voor een ongebroken kiezen dus.

Ik zou dus voor de pelham gaan, met ongebroken mondstuk en 2 teugels. Dan is het juist een heel fijn bit, juist doordat je 2 verschillende werkingen hebt.

Jordy heeft trouwens ook een tijdje buiten hetzelfde probleem gehad, en ik reed hem toen met een hackamore met lange scharen, werkte ook erg goed.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:09

als je zoiets gaat gebruiken moet je wel zeker weten dat je hem echt goed kan gebruiken ander werkt het alleen maar averechts en heeft je paard pijn en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 20:24

Supertje: bedankt voor je reactie, daar kan ik wat mee!
Ik wist nooit wat het gemene aan een pessoa was maar nu begrijp ik het beter.
Na jouw verhaal neig ik zeker naar een ongebroken pelham, hoewel ik liever 1 teugel had, vind ik het argument voor 2 teugels goed. Ik wil in noodgevallen kunnen ingrijpen, maar wil wel eerlijk rijden.
Als ik met 2 teugels rijd, en de scharen-teugel in een boogje laat, is de inwerking dan vergelijkbaar met een trens?
En kruis je de teugels, net als bij stang en trens (dus stangteugel boven de pink en trensteugel onder de pink door)?

Ik zal overigens ook mijn instructeur de eerste keer vragen om te helpen, als ik een gekocht heb. Lenen zal wel moeilijk gaan, met maat 14,5

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 00:15

Als je de stang-teugel in een boogje laat is de werking niet helemaal gelijk aan die van een trens, omdat je altijd nog een hele lichte hefboomwerking hebt, maar het komt in de buurt. Dat je nog een licht hefboom hebt komt omdat de teugels niet vastzitten aan dezelfde ring als de bakstukken, maar een klein stukje erboven. Deze hefboomwerking is wel heel licht, en als je er normaal mee omgaat zit je je paard er echt niet mee in de weg.

Ik las een stukje terug trouwens dat je al eens een kimblewick had geprobeerd, die heb je ook in verschillende varianten, met langere en kortere 'scharen' (scharen zijn ook gelijk de bitringen uiteraard). Misschien een idee om die eens met wat langere scharen te proberen? Een kimblewick is gemaakt om met een enkele teugel te rijden en de hefboomwerking bepaal je door de plaatsing van je handen. Doordat de teugels op en neer kunnen glijden heb je met hogere hand minder inwerking, met lagere hand meer inwerking.
Kimblewicks met dubbele teugel zijn IMO behoorlijk nutteloos trouwens, het verschil tussen de onderste en bovenste tugel is te klein.

En wat ik al eerder noemde, een (mechanische) hackamore kan ook goed werken en rijd je ook met een enkele teugel.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 14:31

Een pessoa met twee teugels werkt veel meer als een normaal bit dan de pelham die altijd de hefboomwerking blijft houden. Rijdt je de pessoa op de normale bitring en laat je de onderste doorhangen werkt hij heel normaal.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 14:36

pessoa bit heeft 1 klein ring waar de bakstukken aan zitten, dan een grote ring waar het mondstuk aan zit en dan nog 1,2 of 3 kleine ringen waar je de teurgels aan kunt gespen. dus ook altijd een hefboomwerking, omdat je de bakstukken en de teugels niet aan dezelfde ring maakt.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 14:45

danamuts schreef:
pessoa bit heeft 1 klein ring waar de bakstukken aan zitten, dan een grote ring waar het mondstuk aan zit en dan nog 1,2 of 3 kleine ringen waar je de teurgels aan kunt gespen. dus ook altijd een hefboomwerking, omdat je de bakstukken en de teugels niet aan dezelfde ring maakt.

Dan kun je hetzelfde zeggen van een Pelham?
Daar is ook een ringetje boven waar je je bakstukken aan doet?

Edit: Sorry had niet gezien dat je zei OOK hefboomwerking Knipoog
Even herlezen enja ik ben fout Clown
Let niet op de post

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:10

MysticTinker schreef:
Je kunt misschien een pessoabit nemen met twee teugels, eentje in de grote ring (die werkt als een normale gebroken trens) en een aan de laagste ring (die heeft dan een hefboomeffect).
En dan rij je normaal met de eerste teugel en als ze begint te drammen even de tweede teugel erbij nemen.

hier ben ik het mee eens. en heb ik ook ervaring mee. ik heb 2 tuigpaarden waar ik in het begin (na jaren met stang voor de kar) natuurlijk niet zomaar met een gebroken trensje het bos in kon.
dus had ik de pelham van een vriendin geleend, en dat ging perfect. dus ik naar de ruiterwinkel dat ik zo'n pelham wilde (ruim 40 euro).
Daar raadde ze me aan dat ik beter een gebroke passoabit (nog geen 25 euro) kon proberen, omdat die veel goedkoper is en het ongeveer dezelfde werking heeft. (en ik kon hem eventueel ruilen als het geen succes was)

heb toen ook eerst met 2 teugels gereden, ene aan bovenste ring, andere aan onderste ring. Later ben k met 1 teugel gaan rijden (omdat het toch onhandig is 2 teugels en buiten al helemaal), door de middelste ring.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:45

danamuts schreef:

Inderdaad, ook een pessoa houdt altijd een hefboomwerking. En doordat een pessoa geen kinketting heeft kan dat voor een paard heel ongemakkelijk zijn.
Door de hefboom wordt namelijk de kracht die je op de teugels zet omgezet in een grotere kracht in de mond, bij een stang met kinketting kom je om een gegeven moment de weerstand van de kinketting tegen bij flink aannemen, wat je ook duidelijk voelt in je hand. Bij een pessoa kom je deze kinketting niet tegen waardoor de hefboom verder door kan werken. Uiteraard is het bij een bit mét kinketting wel zo dat de kinketting ook nog inwerkt in de kingroeve (en het is dus ook zeker geen goed idee om daar aan te gaan hangen), maar dit is dus veel beter te voelen dan bij een pessoa. Bovendien ligt een stang met ketting stiller in de mond.
Uiteraard is ieder bit zo scherp als je het zelf maakt, maar met een pelham is die scherpte makkelijker zelf te bepalen. Bovendien is het zo dat verreweg de meeste pessoa's gebroken zijn, wat helemaal een naar effect geeft, knijpen in de onderkaak en prikken in het verhemelte.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:17

shantjuh schreef:
danamuts schreef:

Dan kun je hetzelfde zeggen van een Pelham?
Daar is ook een ringetje boven waar je je bakstukken aan doet?

Edit: Sorry had niet gezien dat je zei OOK hefboomwerking Knipoog
Even herlezen enja ik ben fout Clown
Let niet op de post

maakt niet uit...haha kan gebeuren

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:47

Mijn vorige paard was zwaar debiel en moest ook een pelham in. Werkte super en gebruikte voor mijn kettingbit een rode teugel zodat ik er niet de mist mee in kon gaan. Deze was 14,5 haha, maar had deze zojuist verkocht.
Mijn huidige paard loopt nu met een utrechtsestang doordat ze ook loopt te drammen zo nu en dan, super fijn bit

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 00:05

ach...net te laat dus.
Na al jullie berichtjes heb ik besloten een ongebroken pelham te gaan kopen.
Bedankt allemaal!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 02:23

Mijn ongelooflijk drammerige merrie doet het buiten het beste op een hackemore. De druk op de neus komt ze wel op terug terwijl druk in de mond/achter de oren van het pessoabit alleen maar meer irritatie gaf.

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 08:47

Ik zou ook voor de pelham gaan, mede doordat de pessoa geen kinketting heeft wat ontzettend kan verschuiven Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 23:39

nou, ik heb hem vandaag binnengekregen. Via E-bay uit Duitsland besteld. (t is nl nogal zoeken naar een bit van 14,5 cm)
de scharen zijn 8 cm, hij is ongebroken en heeft een hele kleine tongvrijheid.
Ik denk dat ik hem morgen maar eens uitprobeer. waar moet ik op letten?

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:49

Ik doe trouwens meestal gewoon een sperriempje gebruiken i.p.v. een kinketting bij mijn pessoa bitje, ik heb hem dan in het 2de ringetje. En heb het riempje niet strak, maar ook niet zo los dat het geen werking heeft. Zo kan het bit ook niet doorslaan.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 00:16

beantsje schreef:
nou, ik heb hem vandaag binnengekregen. Via E-bay uit Duitsland besteld. (t is nl nogal zoeken naar een bit van 14,5 cm)
de scharen zijn 8 cm, hij is ongebroken en heeft een hele kleine tongvrijheid.
Ik denk dat ik hem morgen maar eens uitprobeer. waar moet ik op letten?

Let goed op hoe je de kinketting vast maakt. Een te losse ketting is namelijk net zo erg als een te strakke. De ketting moet zo zitten dat deze tegen de kingroeve drukt als het bit een hoek van 45 graden maakt met de mondspleet. En de ketting gied opdraaien zodat hij vlak ligt.

Ik weet trouwens niet hoe het bij jouw paard is, maar let op dat bij een flinke baard de haren niet tussen de ketting gaan zitten. Als dat wel een probleem blijkt te zijn kun je de ketting eventueel vervangen door een leren riempje (sperriem kun je daar ook voor gebruiken in geval van nood, maar er zijn speciale riempjes voor te krijgen), of er een kin(gel)beschermer omheen doen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 01:29

Hee, dank je voor die tip! Mijn paard heeft idd een flinke baard.

Vandaag met de Sinterklaasintocht maar uitgeprobeerd, ging super! Ik vond het wel een hele hand vol, twee teugels maar het ging goed. Al ben ik me voortdurend bewust dat ik nu iets veel scherpers in mijn handen heb. Ik ben dus veel subtieler.Bij het losrijden was mevr. even drammerig maar 1 normale ophouding volstaat om haar meteen terug te nemen.
Ik heb zeker 90% van de rit met een doorhangende stangteugel gereden.