Bokken tijdens het "zadel passen"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ursy

Bokken tijdens het "zadel passen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 01:18

Ik ben al enige tijd opzoek naar een nieuw zadel voor mijn paard. Het oude zadel (JC celebration) bleek te klein te zijn voor mij en ik had last van mijn "voorkant", zowel mijn paard en ik hebben er helaas rugklachten aan over gehouden.
Doordat ik niet fijn kon zitten nam ik een andere houding aan, hierdoor heeft mijn paard hoogstwaarschijnlijk de rugklachten opgelopen. Hoogstwaarschijnlijk waren de kussens ook niet netjes gevuld en staken er bepaalde "knopen" in haar rug, waardoor ze op den duur ook last kreeg.

Nu heb ik een zeer vriendelijke zadelmaker gevraagd of hij een aantal zadels zou willen komen passen. Nadat hij de eerste keer gekomen was heb ik enkele zadels uitgeprobeerd. Twee zadels hiervan mocht ik op proef; een ainsley en een euroriding. Helaas bleken beide toch niet helemaal geschikt te zijn voor mij en mijn paard en is de desbetreffende man vandaag weer terug gekomen met een hoop andere zadels.
De eerste die ik uitprobeerde was een stubben dressuurzadel, deze vond ik erg fijn.
Vervolgens heb ik de passier grand gilbert uitgeprobeerd, helaas zat ik niet erg comfortabel op dit zadel waarna er een hulsebos opgelegd werd..
Deze vond ik fijn zitten.
Van de zadelman mocht ik de stubben en de hulsebos een paar dagen op proef hebben.

Toen de beste man vertrokken was wilde ik nog even een stukje rijden met het hulsebos zadel, mijn instructrise was hierbij aanwezig. Door het zadelpassen was mijn merrie al wat heter geworden en ik wilde graag even wat instructie hebben.
Na een paar wilde rondjes, wat ik overigens wel gewend ben van mijn merrie,(ze wil wel vaker hard..)kwam er zomaar uit het niets een enorme bokpartij. In de afgelopen twee jaar dat ik haar heb, heeft ze twee keer naar mijn been geslagen (dus niet écht gebokt).
Het waren echt bokken om mij eraf te krijgen, gelukkig dat ze niet veel bokervaring heeft.. Ik ben er dus op blijven zitten en ben daarna direct afgestapt om het zadel eraf te halen.
Vervolgens heb ik het stubben zadel er weer opgelegd, waarna, naar een paar rondes draven, weer een hevige bokpartij volgde.
Ternauwernood ben ik blijven zitten, dit keer ben ik gewoon doorgegaan met rijden en naar verloop van tijd liep ze fijn over de rug en was ze alleen nog wat sterk.

Voordat het hulsebos zadel erop gelegd werd, had ik het stubben zadel al uitgeprobeerd, op dat moment was er niets aan de hand.

Zouden de bokkensprongen kunnen zijn ontstaan door het hulsebos zadel? Ze heeft namelijk nog nooit zo fel gebokt. Onder het rijden had ik geen shabrak op de rug van mijn merrie liggen.
Heeft iemand ervaringen hiermee?
En iemand misschien tips voor een nieuw zadel?

KN allegro en symphonie, Passier grand gilbert, Kieffer lusitano, Kieffer wien, Kentaur, prestige top dressage, ainsley en euroriding heb ik al uitgeprobeerd.

Bedankt

luuntje

Re: Bokken tijdens het "zadel passen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 10:22

Lijkt erop dat het zadel dan toch niet goed past.

Aan de andere kant kan het ook zo zijn dat ze door het slecht passende zadel een hekel heeft gekregen aan een zadel op haar rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 10:24

mischien voelt ze waarschijnlijk wel dat het een ander zadel is en denkt ze dat die over een tijdje weer niet goed is en weer pijn krijgt ?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 10:27

Persoonlijk zou ik eerst haar rugklachten oplossen... Dit zadel kan simpelweg niet passen en daardoor heeft ze pijn, maar ze kan ook pijn hebben puur door het feit dat er een zadel op ligt. Of omdat het zadel wél goed ligt... Als je rugproblemen hebt en daardoor bv automatisch een bepaalde houding aanneemt - en ik kan me voorstellen dat zij bepaalde spieren spande of d'r rug gewoon wegdrukte - en je moet dan ineens weer de correcte houding aannemen - het zadel dat de druk goed verdeeld - dan is dat behoorlijk pijnlijk...

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 10:51

Ik zou het anders doen:

Ik zou haar eerst laten behandelen en nakijken door een fysio, als zij last van haar rug heeft verhelp je dat niet met een nieuw zadel.
Als ik dan weer zou gaan rijden zou ik een zadel te leen vragen van een vriendin of kennis (wel een zadel wat past natuurlijk) een "gebruikt" zadel is veel soepeler en voet voor haar misschien prettiger en ik zou er gewoon een dekje en evt. een bontje onder doen.
Haar er eerst even mee longeren (zonder bijzetten) zodat ze het eerst zelf even kan voelen zonder dat er iemand op zit.
Daarna erop en kijken hoe het gaat, als ze niet bokt het een paar keer proberen en dan overgaan tot de aankoop van een nieuw zadel.

Mijn paard had ook rugproblemen en bokte ook veel, maar na een behandeling van Schriel en later nog een bezoek aan de fysio is dat helemaal over en bokt hij eigenlijk nooit meer onder het rijden.

Heel veel succes.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 10:52

het zou kunnen dat je paard slecht reageerd op zadels met een diepe zit en (te) grote keilkussens
ws had je vorige zadel dat niet...
veel nieuwe modellen hebben dit nl wel

wij hadden hetzelfde probleem met onze pony
met zadels passen deed ze de oren plat (echt met alle zadels)
nu hebben we een oudere Kn voor haar op maat laten maken
zo is weer vrolijk en loopt er super onder Cool

en laat haar (spieren) eens nakijken door www.happy-athlete.nl
het kan zijn dat er een spierblessure is ontstaan Ja

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:38

Ik was dus de betreffende persoon die erbij was.

Zoals de merrie gister tekeer ging, zo heb ik haar nog nooit gezien en zo ken ik haar helemaal niet! De bokken waren echt hoog en bedoeld om de ruiter eraf te krijgen, ze stopte ook niet uit zichzelf.

Er is een zadelmaker bij het oude zadel geweest, dat paste perfect. De vulling mocht hoogstens wat gladder.

Daar kunnen de rugklachten dus niet door veroorzaakt worden. De zadelmaker dacht dat de zit van de amazonde de oorzaak zou zijn.

Het oude zadel was overigens wel een zadel met zéér diepe zit en fikse keilkussens.

Longeren leek mij ook al een goede optie voor een periode, om de rugklachten eerst over te laten gaan.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:26

KN Tango eens uitproberen Knipoog

Misschien wel een hele simplistische gedachtegang van mij, maar waarom rij je niet een paar dagen met de Stubben? Als hij daar goed op reageert (maw geen bokpartijen meer), dan weet je dat dit niet de oorzaak is geweest. Daarna de Hulsebos erop en kijken hoe ze daar op reageert (beweging, lossigheid ed). Als ze op beide zadels niet goed reageert dan is het misschien tijd voor een andere. Maar het kan ook zijn dat je paard even moet wennen aan een nieuw zadel, en dat je haar even een week de tijd moet geven. Maar dat wilt niet zeggen dat ze zo raar moet gaan bokken, dan lijkt het me echt in het zadel te zitten en dan is hij niet geschikt voor je paard.

Maar ik weet zeker dat je eruit komt. Je hebt genoeg mensen met verstand om je heen dus dat gaat helemaal goed komen. Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:20

Dat keilkussens reactie kunnen vertonen bij een paard, snap ik, maar die diepe zit, snap ik niet....?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:22

Bitch schreef:
Dat keilkussens reactie kunnen vertonen bij een paard, snap ik, maar die diepe zit, snap ik niet....?

lees de Bit maar eens (van deze maand)

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:26

Ik zou persoonlijk ook eerste even proberen de rugproblemen op te lossen. Ik denk dat je dan veel optimaler zal kijken naar een zadel.

Ik heb een Spalding (engels merk niet zo heel bekend) maar het ligt en zit Top !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:27

Idd gelezen, alleen was ik het er niet mee eens.
Ik blijf erbij, en heb het nu zelf ook gezien, een diepe zit wordt gecreeerd door een verhoogde lepel.

In het BIT wordt gezegd dat de boom boller wordt, hoe kan een boom boller worden, als je hem alleen aan de bovenkant verhoogd?

Maar, ik geloof dat ik afdwaal, daar was al eens een topic over hier....

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 15:26

Jaren geleden wilde ik graag een dressuur zadel, ik mocht het zadel van een vriendin proberen.
Mijn paard liep er super onder en dus heb ik iemand laten komen om verschillende zadels te passen, waaronder ook het zadel wat zij had.
En ik koos voor dat zadel, maar volgens de verkoper moest ik voor mijn paard een smallere boom hebben en een 17,5 inch ipv 18 inch.
Na een aantal weken wachten kreeg ik het door hun aangemeten zadel, maar het zat niet goed, zadel bleek scheef te zijn, zadel terug en na weer een aantal weken wachten kreeg ik een nieuw zadel.
Ik helemaal gelukkig naar les met mijn nieuwe zadel, maar mijn paard liep voor geen meter, wedstrijden waren hopeloos de jury's vroegen zich vertwijfeld af hoe ik ooit de B was doorgekomen zo'n drama was het.
Het zadel van mijn vriendin er weer op en gelijk een winstpunt en prijs.
Om een heel lang en vervelend verhaal kort te maken.
Ik heb na heel veel geharrewar met de verkoper uiteindelijk een paar honderd gulden bij betaald en een zelfde zadel gekregen als mijn vriendin.
Hele probleem opgelost ze liep de sterren weer van de hemel.

Wat ik met dit verhaal wil zeggen is:
Een paard reageert op wat het voelt, voelt het niet goed krijg je verzet.
Ik geloof niet in wennen e.d. wij weten dat het nieuw of anders is een paard reageert alleen op wat het voelt.

Volgens de verkoper paste het zadel wat ik uiteindelijk heb gekregen niet goed op mijn paard, maar zij vond het wel veel lekkerder zitten, dat bleek wel.
En het hoe en waarom weet ik ook niet, maar wij vinden ook niet alle schoenen lekker zitten, toch?

Maar nogmaals als je paard een lichamelijk probleem heeft of een wervel in de knel gaat dat echt niet met rust of longeren over.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 00:00

heej hank,
het kan al zijn dat bagheera last van der rug heeft en dat de andere druk van een ander zadel pijn geeft.

ff off-topic: de mijne heeft ook al fikse bokpartijen gegeven! pff net zo lanf totdat ik der af lag! Ik moest alleen dus wel zandhappen Boos!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 01:28

unamie schreef:
Bitch schreef:

lees de Bit maar eens (van deze maand)

Ja...... uit de "school" van Van Triest..........

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 01:31

harnessmaker schreef:
Ja...... uit de "school" van Van Triest..........

Slapen Slapen Slapen

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 01:37

tips heb ik niet maar ik heb een tijdje terug ook heel lang gezocht naar een goed zadel en dat heb ik uiteindelijk ook gevonden.
Ik heb nu een Bates Isabell Werth en het zit echt zalig Ja

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 01:43

bitch heeft anders wel een goed argument *LOL*

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 02:12

Ik ben het met Ulfeino eens. Bokken doet een paard niet zomaar, dus eerst behandelen voor de rugpijn en daarna heel kritisch kijken naar een goed zadel (en een goede zadelmaker) Knipoog Ik heb ook zo mijn ervaringen met nietpassende zadels, bokken, rugpijn enz., dus ik denk wel te weten waar ik het over heb. Het ziet ernaar uit dat ik nu een goed passend zadel gevonden heb, maar zeker weten doe ik dat pas eind van deze maand.
Succes, ik hoop dat je verstandige en paardvriendelijke beslissingen neemt.

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 09:04

Ik meet zelf zadels aan zoals bij enkelen onder jullie wel bekend is. In de beschrijving van dit geval zou ik helemaal geen zadel aan je verkopen.

Ik neem aan dat degene die je een aantal zadels poogde te verkopen ook heeft gekeken naar de reacties van het paard voordat hij/zij een zadel oplegde.

In dit geval denk ik namelijk dat de spieren terug gevallen zijn door een knellend zadel enz... Ik weet niet of je er door een fysiotherapeut naar hebt laten kijken... Maar die kan je vertellen wat er mogelijk met de rug en meer... kan zijn. Hij/ zij kan je ook vertellen dat je spierterugval door bijv. een knellend of slecht liggend zadel lang duurt voor dit zich hersteld. Daarna kan een zadelmaker ipv een zadelverkoper je kussens ook redelijk aanpassen aan je paard (mits de boom passend is voor je paard).

Een goede zadelmaker kan eventueel ook in overleg met een fysiotherapeut je kussens aanpassen of je een gedegen advies doen wel merk en of type zadels raadzaam zijn.

Als ik je verhaal hier lees denk ik minder dat het aan de zadels ligt en meer aan de zadelmaker of dat je budget dat je voor je zadel wil uitgeven mogelijk hierbij ook een beetje een beperkende rol speelt. Ik veroordeel je hiermee niet... maar doordat je uitgaat van een bestaand zadel in plaats van maten die opgenomen zijn enz.. zit je gewoon wat moeilijker.

Ook ik wil hier rustig wel eens naar kijken maar vergeet een ding niet.... spieren afbreken door afknellen gaat vele malen sneller dan ze weer goed opbouwen door trainen en oplossen van de problemen. Los van de kosten die je kwijt bent voor training fysio enz.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 11:43

ik ben het helemaal met Micha eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 11:58

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:29

unamie schreef:
het zou kunnen dat je paard slecht reageerd op zadels met een diepe zit en (te) grote keilkussens
ws had je vorige zadel dat niet...
veel nieuwe modellen hebben dit nl wel

wij hadden hetzelfde probleem met onze pony
met zadels passen deed ze de oren plat (echt met alle zadels)
nu hebben we een oudere Kn voor haar op maat laten maken
zo is weer vrolijk en loopt er super onder Cool

en laat haar (spieren) eens nakijken door www.happy-athlete.nl
het kan zijn dat er een spierblessure is ontstaan Ja

Een diepe zit wordt niet gemaakt door de boom boller te maken zoals vaak gedacht wordt. Je maakt de lepel wel hoger (en de voorkant), maar de ronding die de rug raakt blijft gelijk.
Wat wel kan is dat je nieuwe zadel gewoon niet past, dat de ronding vand e boom niet bij het paard past.
Keilkussens die achter het zadel uitkomen zijn voor sommige paarden inderdaad te lang. Maar een goede zadelmaker kan deze kussens aanpassen zodat ze niet meer achter het zadel uitsteken.

En verder kan het gewoon wennen zijn. Leg ik een ander zadel op mijn paard, dan reageert ze ook eerst even anders.
Ik heb zelf goede ervaringen met de Stubben Siegfried (springen), stubben Maestoso (dressuur, ik heb hier zelf wel aan moeten wennen, was een springzadel gewend), en de Zaldi New Kent.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:59

germie schreef:

Een diepe zit wordt niet gemaakt door de boom boller te maken zoals vaak gedacht wordt. Je maakt de lepel wel hoger (en de voorkant), maar de ronding die de rug raakt blijft gelijk.

was dat maar waar!

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:20

Beste unamie, het verhaal dat je doet van van triest is reeds uitvoerig behandeld en daarin is toch uiteindelijk het ongelijk gebleken in deze specifieke kwestie.

Bomen in zadels kunnen gewijzigd worden door producenten en het model voor het oog niet veranderen. Hierdoor kan de pasvorm wijzigen echter een boom meer op spanning brengen zodat ie boller wordt is hier irrelevant.

Er zijn gewoon heel veel bomen met elk hun eigen kenmerken en deze zijn dan al dan niet bruikbaar voor je paard en jezelf als ruiter. Daarbij is het ook dan niet alleen de boommaat en zittinggrootte die bepalend is.