dekjes geschikt voor boomloos ???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

dekjes geschikt voor boomloos ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 16:08

Ik ben wel benieuwd wat er zoal gebruikt wordt aan pads / dekjes voor boomloze zadels. En of dat goed bevalt.

Kom maar op mensen !!!!!

Ik heb gezocht voor een gelijke topic, maar kon niets vinden Bloos

Kiara

Re: dekjes geschikt voor boomloos ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:06

Stuur eens een pm naar Antheman, die is er behoorlijk in thuis!!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:39

Vooral grandeur dekjes (van barefoot) en haf pads worden veel gebruikt.
Ik heb zelf een western pad met inlages, maar nog niet geprobeerd omdat ik mn zadel gisteren pas heb gekregen.
Vroeg altijd een standaard grandeurpad gehad, dat beviel altijd redelijk goed, maar schuifde wel een beetje met opstappen en ik vond één paar inlages eigenlijk ook een beetje te dun.
Benieuwd of deze westernpad beter is, zo niet dan ga ik eens een hafpad proberen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:16

Ik heb zelf met vanalles gereden , zelfs een half jaar helemaal zonder pad , zadel zo op de blote rug (Torsion) , maar toen wist ik nog niet beter Bloos

Daarna een Merinowol Torsionpad (fijn maar erg breed en ERG warm , en moeilijk schoon te houden) , een Torsion Equitex pad (geweldig fijn spul , zeer comfortabel , lekker luchtig tijdens warme dagen , maar helaas veel en veels te zacht dus geen enkele ruggegraatvrijheid omdat het materiaal helemaal plat gaat onder het zadel , dus snel weer wat anders gaan gebruiken , zowel Rena als ik vonden het geen fijn gevoel).

Toen heb ik nog een gewone dikke westernpad gebruikt , dat beviel echt super goed !!

Zat erg fijn voor mij , en Rena liep er prima onder. Wel een beetje kort onder de zijkanten van de Cheyenne dus de onderste punten van de zweetbladen worden wel vies zo tegen het paard aan.

Toen kwam de Grandeur met de uitneembare inlages en probeerde ik die toch maar eens. Kwam er toen direct achter dat dat nog veel en veel fijner was , vooral voor Rena , die liep er NOG vrijer onder dan voorheen het geval was , en dat was al super vergeleken met voorgaande zadels.

Sindsdien ben ik dus overtuigd van pads met inlages , die de ruggegraat vrij van druk houden.

Nu is m'n favoriet de HAF pad met dubbele inlages zoals ik die aanbied op m'n nieuwe site. Dat werkt prima !

Dubbele inlages raad ik sowieso aan want enkele inlages zijn te dun naar mijn zin.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 19:48

Oke, maar zijn er ook "vierkante" pads die geschikt zijn, of een gelpad,wol bv met dekjes eroverheen. Ben heel benieuwd waar goede ervaringen mee zijn, of wat ik juist niet moet doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:00

Mattes en Christ hebben lamsvel pads voor boomloze zadels waar sommige mensen heel tevreden over zijn.

Lamsvel is ook altijd wel fijn , maar kan wel sneller gaan glijden.

Grandeur heeft ook een vierkant dekje , gelpads raad Barefoot zelf af omdat daar teveel beweging in zit wat storend werkt voor de communicatie zeggen ze.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 22:39

en neonpreen pad onder een andere leuke kleurrijke gewone pad?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:02

Neopreen westernpad bedoel je ?

Tja er zijn wel mensen die daar mee rondrijden hoor.

Als het gaat om een prijsgunstig dekje met een leuk kleurtje , kun je ook 2 weken wachten want dan krijg ik budget-pads binnen die 65 euro gaan kosten , komen binnenkort op de Innova-Tack site met foto's en info , zodra ze binnen zijn.

Zitten dan al dubbele inlages in ook voor die prijs , dus dan weet je zeker dat je goed zit. Zijn wel zadelvormig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:54

Ik blijf toch bij Grandeur... Bevalt me tot nu toe gewoon het beste Lachen Westernpads vind ik er niet fijn onder liggen, HAF-pad heb ik er 1 van, maar vind die echt te dun. Zou nog wel eens graag de Physio pad willen proberen Lachen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 20:04

Citaat:
Stuur eens een pm naar Antheman, die is er behoorlijk in thuis!!!

Dank je Haha!
Maar t klopt wel ,ik heb Equitex, HAF, Grandeur en wol gebruikt en getest. Ik hoor erg goede dingen over de Skito pad, maar omdat ik met panelen zadels rijdt, zie ik de noodzaak nog niet van deze (hele dure) pad in.
EEA is ook sterk afhankelijk voor welk zadel je gebruikt.

pmarena schreef:
Nu is m'n favoriet de HAF pad met dubbele inlages zoals ik die aanbied op m'n nieuwe site. Dat werkt prima !

Dubbele inlages raad ik sowieso aan want enkele inlages zijn te dun naar mijn zin.

De HAF is prima voor zadels met panelen.
Daar hoef je geen dubbele inlages onder te hebben.

Citaat:
Oke, maar zijn er ook "vierkante" pads die geschikt zijn, of een gelpad,wol bv met dekjes eroverheen. Ben heel benieuwd waar goede ervaringen mee zijn, of wat ik juist niet moet doen.

Vierkant heb je bij HAF, bij Grandeur en bij Equitex.
Gelpads worden voor zover ik weet niet gebruikt onder boomloos.
Wol is al genoemd, Mattes en Christ hebben wol speciaal voor onder boomloos.

Heb je hier wat aan?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 20:42

Top, dit is fijne info zeg ! reuze bedankt Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 22:34

Vlinder32 schreef:
Top, dit is fijne info zeg ! reuze bedankt Knipoog

Goed zo!

Ik vind de HAF persoonlijk het fijnste Knipoog

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 22:41

ik volg even dit topic mee...ben zelf benieuwd naar tips om glijden tegen te gaan.Rijd Torsion (grandeurpad) maar ben al een aantal keer verrast vanwege het glijwerk. Ben redelijke leek op dit gebied,dus hoor het graag!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 22:43

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 10:13

Ik heb de Torsion Merino Woolback pad met vilten inlages en die bevalt me erg goed, ligt lekker vast, je kan de inlages wisselen (of extra erbij in doen) en geen last van schuurplekken. De Physiopad beviel mij niet en die heb ik weer verkocht, ik kreeg er schuurplekjes van en ik vind de inlages lang niet zo fijn als vilten inlages.
Verder heb ik een Skito pad wat me, in combinatie met en laagje vilt het beste bevalt. Ruggegraat blijft super vrij en paarden lopen er echt fijn onder. Enige nadeel is dat het even duurt voordat het warm is en je dus altijd nog een keer moet nasingelen. Skito is hier te koop: http://carouseltights.com/

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 11:17

mooie dekjes die van Torsion ! bedankt voor je reactie !

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:57

Antheman schreef:
Ik heb even lopen zoeken:

VLNR: T@nj@, Equitex, HAF en de Grandeur

http://ma.rtij.nl/fotos.hester/dekjes1.JPG
(link ivm te grote foto)

passen die pads onder ieder boomloos zadel, of voor welke zijn deze geschikt?

en welke pad past onder welk boomloos zadel? Is dat altijd merk/type gebonden?

ZitAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:31

ik denk dat gewone pads er ook wel onder passen, zoals die van HH en anky, lijkt mij tenminste , heb er verder niet zoveel verstand van

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:37

mirkip schreef:
Antheman schreef:
Ik heb even lopen zoeken:

VLNR: T@nj@, Equitex, HAF en de Grandeur

http://ma.rtij.nl/fotos.hester/dekjes1.JPG
(link ivm te grote foto)

passen die pads onder ieder boomloos zadel, of voor welke zijn deze geschikt?

en welke pad past onder welk boomloos zadel? Is dat altijd merk/type gebonden?

Dat is vrij persoonlijk.
Bianca van de Barefoots raadt altijd aan om dubbele inlages in de HAF pad te doen.
Ik vind ze met een standaard inlage ook prima geschikt onder mijn paneel zadel.
Het is ook een kwestie van wat je prettig vind, wat je paard fijn vindt.

ZitAa: een boomloos zadel HOORT met een speciale pad. HH en Anky passen er wel onder, maar doen niet het werk wat een pad doet voor boomloze zadels.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 16:09

ZitAa schreef:
ik denk dat gewone pads er ook wel onder passen, zoals die van HH en anky, lijkt mij tenminste , heb er verder niet zoveel verstand van

kwa formaat passen ze e rmisschien wel onder, maar je kunt met dergelijke dekjes niet de ruggegraat vrijheid ereiken die je met de speciaal vor boomloos zadels bedoelde dekjes dus wel kunt creëren , waardoor je dus je paard comprimeert
geen goed plan dus om een hh of ankypad onder een barefoot of torsion of ander zadel die vanuit eenzelfde principer gebouwd zijn

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:06

Oké bedankt voor je info Antheman...!
Ik ben mezelf aan het oriënteren op de barefoot londen, daar zijn denk ik nog wat minder keuzes voor mogelijk, omdat de meeste barefootzadels/pads wat korter zijn.

Ik begreep dat gewone shabrakken wel bij het zadel kunnen, maar dan tussen het zadel en de pad in... dus niet onderop??

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:08

kan eventueel idd voor de kleur er tussen denk ik

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:11

mirkip schreef:
Oké bedankt voor je info Antheman...!
Ik ben mezelf aan het oriënteren op de barefoot londen, daar zijn denk ik nog wat minder keuzes voor mogelijk, omdat de meeste barefootzadels/pads wat korter zijn.

Ik begreep dat gewone shabrakken wel bij het zadel kunnen, maar dan tussen het zadel en de pad in... dus niet onderop??

Zowieso niet onderop. Daar heb je nu de pad voor nodig, om ruggegraadvrijheid te creeeren.

Ertussen in zou ik ook niet doen hoor. Er komt zoveel tussen het zadel en de rug. Voordat je het weet zit er iets dubbel, wat weer extra druk op kan leveren.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:08

ohw oké, ja dat is ook wel logisch eigenlijk.

En als het beter was geweest dan had zo'n normaal shabrak er wel sowiezo bij gezeten denk ik Knipoog

maar wel fijn dat het KAN, want bij onze rijvereniging hebben we 'verplichte' dekjes, die zullen er dus tussen moeten als ik wedstrijden start (1-2 x in de maand). Ik hoop niet dat dat schadelijk is...

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 19:14

mirkip schreef:
ohw oké, ja dat is ook wel logisch eigenlijk.

En als het beter was geweest dan had zo'n normaal shabrak er wel sowiezo bij gezeten denk ik Knipoog

Ik heb onder het zadel wel een speciale pad en daaronder dan het dekje. Maar misschien is het ook beter om de speciale pad onder te doen en het "showdekje" erboven te doen. Dit moet ik nog ondervinden hoe mijn paard dit vindt. Ik heb overigens het Dressuur type boomloos ....
Maar er zijn toch meer mogelijkheden , als het maar de ruggegraat vrijheid geeft ? Dus een anatomisch gevormd dekje laat maar zeggen, die schokken opvangt.