Merkzadel in stukjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Merkzadel in stukjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:23

Bokkers,

N.a.v. dit topic, is jullie beloofd om ook een merkzadel uit elkaar te halen. Dit werd bewerksteligd door Patrick, moi, Remco en Sharon .

Het heeft enigzins geduurd voordat Patrick en ondergetekende bij elkaar konden komen, mede omdat hij op zoek was naar een zadel met een gebroken boom, zodat jullie dat ook konden zien, en mede omdat hij het razenddruk
heeft met zijn vak.

Maar uiteindelijk hebben wij afgelopen vrijdag de eer gehad, om anatomieles uit te voeren op 2 zadels.
Degene waar we de meeste foto's van hebben, is het Zaldi Olympic springzadel:

Afbeelding
Zo ziet het er dus nieuw uit.

(website www.zaldi.com)

Aangezien Patrick vrij snel doorwerkte, zijn er veel foto's bewogen Huilen Haha!

Hier zie je een foto waarbij de kussens er al af waren, er kwam overigens keurig paardenhaar uit de kussens.
Bij Zaldi nog steeds in gebruik, in Noord europa al jaaaaren niet meer....:

Afbeelding

Die stalen 'balkjes' die je ziet, dat zijn de veren die dus een verende boom mede verend maken. Deze zorgen voor extra veerkracht en met name sterkte.
Het houten frame van en verende boom is nl smaller dan een starre boom en zou dus gevoeliger zijn voor breuk. Op deze manier wordt dat ondervangen.

Wat is één van de verschillen in kwaliteit?
Onder andere de kwaliteit van het gebruikte verenstaal.
Ook zie grijze autogordel-banden, deze zag je ook bij het ZM-zadel.
Deze banden zorgen voor de zit.
Zonder deze banden zou je zadelboom open blijven.....

Bij deze foto kan je zien, dat het zadel dus op het kopstuk is gebroken. Als je goed kijkt, zie je in het staal een scheur.
Tevens zie je hier goed de takken van de boom, bepalend voor de breedte van de boom.

Afbeelding

Hier een foto van de andere kant:

Afbeelding
(check het winnie-the-poo-trommeltje :P Haha! )

Hier zie je bv dat de singelstoten vastgemaakt zijn aan een band, en over de boom heen lopen. ( wat niet het geval was bij het andere topic)

Hier de lepel van het zadel:

Afbeelding

Het wit wat je ziet, is een soort gipsverband, wat ze hier om de houtenboom heen spanden, hierdoor is het leer bij montage makkeljker aan vast te plakken omdat dit materiaal meer hechtkracht heeft.
Het bruine leer, zorgt voor de piping op het zadel, het mooie bruine randje dus Haha! ( althans, dat vond ik Tong uitsteken )

Hier de ( bijna) kale boom. Op de boom zit latex, voor een zachte bips, bij het ZM-zadel daarvoor foam in de plaats.
Er zijn hiervoor hoogwaardige materialen te koop maar ook hele goedkope. Ook dit is dus bepalend voor de prijs van je zadel.

Afbeelding

Bij deze foto zie je nog duidelijk hoe de singelstoten lopen, en waar de boom versterkt is:

Afbeelding

Hier de onderkant:

Afbeelding
Je ziet hier ook goed hoe de beugelriemhaken in de boom geklonken zijn.

Bij deze foto kan je goed zien, dat de boom uit verschillende materialen wordt opgebouwd:

Afbeelding

Eik zijn we heel goed bezig met al die gerecycelde spullen Haha!

Dan het andere zadel, de Kieffer Garmisch:

Afbeelding

Alleen.... er was paniek... batterijen op van de digi Boos!
Patrick was al in de ontleed, hij werkt nogal snel Haha! , en ik ( Pling ) bedacht mij gelukkig ook nog een gsm te bezitten met een Cheese! erop, maar plaatjes van hoe en wat, dus de vulling etc heb ik niet.

Het interessante van dit zadel was de boom zelf, deze was in de lengte gebroken.
Precies op de plek waar de gietnaad zat.
Het was nl een volledig kunststof boom, dus zonder autogordels, geheel in kunststof gegoten boom.
Maar, helaas was de boom, door onduidelijke reden, precies tot de gietnaad gescheurd, en op de andere naad, begon hij ook al flinke slijtage te vertonen.

Afbeelding

Wat je bij deze foto ook goed kan zien, is hoe de beugelriemhaken netjes in de boom zijn geklonken.

Al met al, hoop ik dat jullie er wat van geleerd hebben, iig hoe een zadel ervan binnen uit ziet, en het verschil tussen goed en duur ligt hem vooral in de materialen. Alhoewel je enige twijfel mag hebben bij de gebroken boom van de Kieffer Nagelbijten / Gniffelen .
Uiteraard is een duurder zadel, vaak, gemaakt door mensen die er ook verstand van hebben, en dit vak moet je dat dan lezen als liefde voor het vak , en graag ook een goed sluitend, en vooral veilig zadel af willen leveren.

Dat laatste gaat bij de goedkopere zadels regelmatig fout, vandaar dat er ook zulke verschillende reacties zijn op die zadels.

Patrick is ook bezig met een zadelclinic te organiseren, dus geef je op, dan kan je hem de oren van je hoofd vragen!

Groetjes SaddleCSI ( Haha! )

Farouche

Re: Merkzadel in stukjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:27

ooh, wat leuk.. Iemand ni de familie is zadelmaker en die heeft het mij laten zien. Maar vind Patrick er ook wel eens rare dingen in zoals maandverband, sigareten enzo? Hij dus wel Clown

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:14

kieffer garmisch heb ik ook, grappig om die uit elkaar te zien!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:58

haha leuk,

ik had het alleen al een aantal keer gezien waar ik werk waar we beschikken over een zadelmakerij.

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:03

Farouche schreef:
ooh, wat leuk.. Iemand ni de familie is zadelmaker en die heeft het mij laten zien. Maar vind Patrick er ook wel eens rare dingen in zoals maandverband, sigareten enzo? Hij dus wel Clown

Wow! in een zadel??

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:11

ja dat hebben wij ook nog nooit meegemaakt!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:19

Geweldig om ook deze foto's te zien! De Kieffer valt me alleen een beetje tegen (oa. de gescheurde boom) en Zaldi valt erg mee.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:29

Charos schreef:
Geweldig om ook deze foto's te zien! De Kieffer valt me alleen een beetje tegen (oa. de gescheurde boom) en Zaldi valt erg mee.

waarom viel de kieffer tegen? puur alleen om de gebrokenboom?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:37

Die kieffer heeft sachkeuh ook zij verkoopt hem nu omdat ze meer dressuur wil rijden, vond het een fijn zadel, jammer van de boom? Wie haalt er een rossner uit een? Pling

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:39

RUBYWHITE schreef:
Charos schreef:

waarom viel de kieffer tegen? puur alleen om de gebrokenboom?

Ja en omdat ze al aangeven dat de andere naad ook aan het slijten was.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:55

Dat broodtrommeltje is niet van winny the pooh maar van beertje peddington natuurlijk. Knipoog

Verder errúg leuk dat je dit allemaal op bokt zet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:00

Het is een Beertje Paddington Broodtrommel Haha!

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:06

Echt heel gaaf dat je dit laat zien!

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:12

Leuke en leerzame zadeltopics! Ik heb ze beide met plezier gelezen!

Eén opmerking: De Winnie de Pooh broodtrommel is toch echt een Paddingtonbeer broodtrommel Haha! Haha!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:23

Interessant om het kwaliteit verschil te zien. Haha! Haha!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:54

Karoliefje_ schreef:
Interessant om het kwaliteit verschil te zien. Haha! Haha!

Ik quote je maar, aangezien ik het toch niet beter had kunnen omschrijven. Haha! Haha!

CowBoy21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:57

echt een heel groot verschil

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:22

juiiiiiiiij, hier wachtte ik al lang op Haha! duidelijk voor mij *LOL*

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:53

Eindelijk, ik las ook mee in het zadelmarkt ontleedtopic. Clown
Ik vind toch wel dat er een groot verschil te zien is in kwaliteit, leuk om te zien! Ja

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:08

Gaaf hoor Lachen Ik zou wel graag een KN ontleed willen zien... aangezien ik zelf met de KN allegro rijdt. wie heeft er een in de aanbieding Vork

Ik zou natuurlijk graag te mijne willen aanbieden... maar helaas vind mijn paardje die te lekker op d'r rug passen Schijnheilig

Clown

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:18

Die Zaldiboom valt mij erg mee, lijkt zo niet slecht. Maar goed, ik vind Zaldizadels meestal ook goed zitten. Als ik deze boom vergelijk met een stubbenboom, dan heb ik niet het idee dat Zaldi minder is. Maar toch is Zaldi stukken goedkoper. Zit er toch ergens kwaliteitsverschil tussen Stubben en Zaldi in de boom, of zit het meer in het leer en de afwerking en de naam?
Dus de Zaldikussens zijn nog opgevuld met paardenhaar? Nog steeds? of is het tegenwoordig wel wol?
Waar moet je zo'n zadel dan mee bijvullen?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:24

welshfreak schreef:
Wie haalt er een rossner uit een? Pling

Ja daaar ben ik ook benieuwd naar!!!!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:30

Ik ben nu dus ook wel benieuwd naar wat het kwaliteitsverschil tussen de twee bovenstaande zadels dus is, vooral dan dus ook de prijs kwaliteitsverhouding?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:50

ik ken eigenlijk het zadelmerk zaldi niet(al is aan de foto's duidelijk te zien veeel betere kwaliteit dan zm). Tussen welke prijsklasse zitten deze zadels?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:28

Zaldi kost zo'n 850-1100 euro