Nu ik: Zadelbontjes vs gelpad, vs NIKS

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

Nu ik: Zadelbontjes vs gelpad, vs NIKS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 07:49

Ja mischien "wéér" een topic, maar deze kan ik tenminste volgen

wie gebruik hier een gelpad, zadelbontje (of een andere soort)
en voor wat gebruik je die??

Maarwaarom ook niet?

doe je het voor: bescherming, shokken opvangen? , zweet (in bontje geval)
of voor de show?? want ja, bij sommige hier was het een tijdje geleden een "rage".

Persoonlijk heb ik een tijdje geleden een bondje aangeschaft EN een borstriem om het zadel op z'n plaats te houden bij mijn oude haf (22jaar).
Het zadel paste haar altijd goed, maar stilaan begon het meer te draaien, en te verschuiven en dat lag periodiek vast!
Toen ben ik begonnen met een bondje, want m'n zadel is nog netjes gevuld, mankeert niets aan!
Stilaan begon het zadel vaster te liggen, maar het schoof nog naar achteren, soms meer soms niet!
Toen een borstriem erbij gehaald ook al zeide sommige (die moet je niet nemen, helpt niet, elastiek leurt ook enzo) borstriem met martingal had ik, maar gelukkig kon je de martegal eraf halen want die heb ik niet nodig.
en weliswaar tegen de meeste hun verwachting in, gingen de drukplekken weg, en het zadel lag netjes op de plaats.
Zadelmaker erbij gehaald voor geval van, het zadel was prima, en het kwam doordat m'n paard af en toe langere tijden op grasland mocht staan, en breeder werd, dan ging het zadel meer zijdelijngs en naar achter dan wanneer ze niet zo "rond" was.

Het zou ook te maken hebbben met het ouderworden, en dus dat de schoft meer zichtbaar werd en dus ging het zadel naar achter.
Dit is mijn verhaal, mijn mening, ik heb gisteren een mattes gekocht voor woest met duidelijke overtuiging, als het niet zo is zal je hem wel hier op bokt zien staan
ik gebruik het ABSOLUUT niet voor "mooi heid van paard"! want dat vind ik onzin!
Ook omdat ik binnenkort woest ga rijden vind ik het belangrijke schokken opvanger, want een jong paard (4jarige haf in mijn geval) vind niet meteen zijn "kadans", en loopt ongewild een beetje onevenredig, en de ruiter kan dan niet anders dan zo meerijden, tot het paard stillaan zijn "kadans" vind.

nou vertel jou goede/ slechte verhalen.

VValar

Re: Nu ik: Zadelbontjes vs gelpad, vs NIKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:26

Ik gebruik helemaal niets. Ik ben van mening dat wanneer je zadel goed past, je niets eronder nodig hebt. Een goed passend zadel is het begin van alles, krijgen de paarden bij juiste rijderij geen rugproblemen en heb je dus ook geen gelpad/bontjes nodig.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:32

Ik heb een pony met rugproblemen. Hij heeft vorig jaar de hele winter fysiotherapie gehad en knapte duidelijk op. Zadel laten we elke 2 tot 3 maanden na kijken. Maar he probleem is dat eht dan meestal ook weer opgevuld moet worden en hij gewoon ook als het 100% goed past érg gevoelig blijft voor het zadel.

De zadelmaker zei dat ik misschien een bontje of gelpad moest proberen. Vriendin van mij had beide en heb met beide een maand gereden. Bontje werd duidelijk zijn rug minder gevoelig door.

Nu heb ik wel een bontje zonder ruggegraat (kalde streep in het midden) zodat het niet zo opgepropt zit onder je zadel.

Ik rijd er nu denk een half jaar mee en hij heeft geen pijn in zijn rug meer.. Maar als ik zonder ga rijden, heeft hij het binnen een paar dagen weer. En het zadel wordt nog steeds zovaak na gekeken als vóór het bontje Lachen

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:37

ik heb een spring zadel.. hij licht opzich goed kwa schoft en ruggengraat maar mijn pony heeft een iets hoekerige rug en het zadel is voor vrij vlakke ruggen het zadel is niet opvul baar maar met een bondje kan ik gewoon rijden

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:38

VValar schreef:
Ik gebruik helemaal niets. Ik ben van mening dat wanneer je zadel goed past, je niets eronder nodig hebt. Een goed passend zadel is het begin van alles, krijgen de paarden bij juiste rijderij geen rugproblemen en heb je dus ook geen gelpad/bontjes nodig.

Hier idem dito.
Toen ik trouwens met 1 zadel verschillende paarden reed, gebruikte ik een gelpad. Dat zadel paste niet alle paarden even lekker natuurlijk dus vandaar het gelpad.
Bontjes - sorry voor de gebruikers - vind ik maar viezige dingetjes. Ik heb al moeite om het bontje aan mijn hoofdstel en singel goed schoon te krijgen en houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:40

--> HAR

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:43

ik heb een tijd met een gelpad gereden, daar ben ik vanaf gegaan omdat ik vond dat er warmte plekken ontstonde.

ik heb ook een tijdje met een bondje gereden, dit omdat mijn paard een drukplek op zijn schoft had door zijn borstbeschermer (zo'n anti schuurding voor onder de deken) hier had hij last van tijdens het rijden, vandaar dat ik een bondje gebruikt zo had hij er geen last meer van.

om even terug te komen op het schoonhouden van je bondje ik waste hem gewoon 1 keer in de week en de rest van de dagen borstelde ik hem uit.

overigens werk ik ook in een ruitersportzaak, koopmotief nr 1 is toch wel puur voor de mooi!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:45

Ik gebruik eenbondje onder het zadel. Het blijft veel langer schoon dan een gewoon dekje dat is metname de reden en mijn maar heeft toch een wat gevoelige rug. mede omdat ze af en toe vastligt in de stal.
De drukverdeling van het bont is er goed.
Wat ik echter niet snap is dat mensen een bondje op een dekje leggen. dan helpt het namelijk geen zier meer omdat de werking van de tructuur van het bont verloren gaat.
Overigens is zonder iets heel prima maar het zweet van de paardenrug zal wel zorgen voor een slechtebeinvloeding op het leer en de kussens van je zadel.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:45

Ik gebruik mijn bontje alleen als ik na een peesblessure (nu al 3e keer) weer moet opbouwen dan moet ik 50 min ofzo stappen onder t zadel dan vind ik t lekker voor zn rug (last van zn rug gehad), met draf en galop ben k van mening dat het de ligging van het zadel beinvloed en aangezien ik een passier op maat heb laten maken rij ik dus zonder hoe mooi ik een bontje ook vind...
Urielle.. Dat je bontjes vieze dingetjes vind is het domste wat ik ooit gehoord hebt want we hebben het hier in principe over bontjes die tussen het dekje en het zadel liggen en die worden dus niet vies in tegenstelling tot bontjes aan hoofdstel en singel dat zijn vast vieze dingetjes ja....

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:46

ik heb er ook niks onder. Waarom niet? waarom WEL?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:46

Urielle schreef:
VValar schreef:

Hier idem dito.
Toen ik trouwens met 1 zadel verschillende paarden reed, gebruikte ik een gelpad. Dat zadel paste niet alle paarden even lekker natuurlijk dus vandaar het gelpad.
Bontjes - sorry voor de gebruikers - vind ik maar viezige dingetjes. Ik heb al moeite om het bontje aan mijn hoofdstel en singel goed schoon te krijgen en houden.

Ja ze worden ook érg snel vies. ik gebruik hem tussen het shabrak en zadel in. Kon volgens de winkel geen kwaad.

Moeder rijd met een heel bont shabrak omdat haar paard allemaal van die bultjes heeft (hoe heten ze ook alweer? zijn hard en totaal niet gevoelig) En die heeft er 3 en gooit hem elke week in de was..

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:48

Citaat:
Dat je bontjes vieze dingetjes vind is het domste wat ik ooit gehoord hebt want we hebben het hier in principe over bontjes die tussen het dekje en het zadel liggen en die worden dus niet vies in tegenstelling tot bontjes aan hoofdstel en singel dat zijn vast vieze dingetjes ja...

dan gebruik je inprinciepe je bondje verkeerd, het hoort recht op de rug te liggen anders gaat de werking verloren.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:49

bij mandy ligt er ook niets onder, ze heeft een prima rug, en het zadel is speciaal voor haar gemaakt (fjord) en deze wordt natuurlijk ook nagekeken Lachen

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:49

Ik had voorheen altijd een gelpad onder mijn VZ zadel liggen. Dit heb ik gedaan op advies van mijn va aangezien mijn paard een gevoelige rug had. Mijn zadel is in die tijd overigens wel nagekeken en hier en daar op- en bijgevuld. Sinds kort heb ik een nieuw dressuurzadel en rij ik zonder gelpad. Mijn paard heeft geen gevoelige rug meer dus waarschijnlijk lagen de problemen wel degelijk aan mijn bij-nader-inzien-toch-niet-helemaal-passend-zadel Ach gut .

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:51

marloezzke schreef:
Citaat:
Dat je bontjes vieze dingetjes vind is het domste wat ik ooit gehoord hebt want we hebben het hier in principe over bontjes die tussen het dekje en het zadel liggen en die worden dus niet vies in tegenstelling tot bontjes aan hoofdstel en singel dat zijn vast vieze dingetjes ja...

dan gebruik je inprinciepe je bondje verkeerd, het hoort recht op de rug te liggen anders gaat de werking verloren.

Wát is dan precies de werking?

Mij is vertelt dat de druk verdeling ook gewoon werkt als hij tussen het shabrak en het zadel inligt. En dat blijkt bij mijn pony ook wel. Als bij hem namelijk de druk niet goed verdeeld is, loopt hij binnen een paar dagen met een weggedrukte rug en kan ik hem niet meer poetsen.

Man0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:52

Ik gebruik het beide puur omdat mijn paard heel gevoelig is in z'n rug (volbloed) dus niet omdat het zadel niet goed ligt dat ligt gewoon goed. Ik heb eerst het gelpadje op en dan dekje (hierdoor bleef ze nog wat gevoelig in de rug als ik een x uit balans raakte sprong ze enorm hoog door de teugel) nu gebruik ik eerst de gelpad dan een dekje en dan een bontje en het gaat echt super ik ben er heel blij mee.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:52

Ik gebruik niets, alleen een goed passend zadel !!!!

Mijn vorige paard had een melanoom op de rug, die viel net op het randje van het zadel (kussen) Omdat ik daar dus geen haar vanaf wilde rijden reed ik altijd met een gelpad.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:01

MyWishMax schreef:

Mij is vertelt dat de druk verdeling ook gewoon werkt als hij tussen het shabrak en het zadel inligt. En dat blijkt bij mijn pony ook wel. Als bij hem namelijk de druk niet goed verdeeld is, loopt hij binnen een paar dagen met een weggedrukte rug en kan ik hem niet meer poetsen.

Doordat het wol alle kanten op kan die het wil neemt het de juiste plek aan op de gladde paardenrug. Als je het dan op een dekje legt(dat over het algemeen veel stroever is dan de paardenrug) dan loopt dat wol dus "vast". dat dekje ligt op je paard en die verdeling blijft hetzelfde. Die stof kan zijn weg niet zoeken naar de juiste verdeling. Daarbij is het niet goed voor de ligging van je zadel om er zoveel laag tussen te leggen. daardoor gaat het schuiven.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:04

Ik gebruik een gelpad, omdat mijn paard een tijd ziek is geweest en qua spieren veel kwijt is geraakt. Daarom ligt het zadel nu niet optimaal is hij voor iets te breed en komt hij achter iets omhoog. Laten versmallen heeft geen zin aangezien die spieren en al weer aan zitten te komen Lachen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:07

oosterhoff schreef:
MyWishMax schreef:

Doordat het wol alle kanten op kan die het wil neemt het de juiste plek aan op de gladde paardenrug. Als je het dan op een dekje legt(dat over het algemeen veel stroever is dan de paardenrug) dan loopt dat wol dus "vast". dat dekje ligt op je paard en die verdeling blijft hetzelfde. Die stof kan zijn weg niet zoeken naar de juiste verdeling. Daarbij is het niet goed voor de ligging van je zadel om er zoveel laag tussen te leggen. daardoor gaat het schuiven.

Oke dankjewel voor de uitleg Lachen

Mijn zadel schijft juist totaal niet met al die lagen (Dun shabrak en bontje, met een dikke anky doe ik geen bontje, maar dan is hij de volgende dag wél weer gevoeliger)

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:10

marloezzke schreef:
Citaat:

Daar gaat het hier ook om dat het een modestatement is en dus ook wordt gebruikt tussen het zadel en het dekje en dat dus slecht zou zijn.. Clown

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:21

koopmotief nr1 is ook, omdat het zo mooi is......

het wordt dat idd gebruikt tussen zadel en dekje.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:21

Mijn zadel is op maat gemaakt voor mijn paard en komt dan ook niet op een ander paard te liggen. Ik ben van mening dat je dat allemaal niet nodig hebt als je de juiste spullen hebt.
Sluit niet uit dat ik wel een bontje heb, maar dat is uiteraard meer voor de 'spielerij', want ik wil ook wel eens hip zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:47

Ik rijd met een dun dekje omdat mijn zadel goed past, bontje is dus compleet overbodig. De enige keer dat ik met dikke dekjes ga rijden is omdat mijn pony is afgevallen en ik daardoor veel hoger kan aansingelen en omdat ik klein ben scheelt een dik dekje toch 1 gaatje Nagelbijten / Gniffelen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:55

Mijn zadel is op maat gemaakt voor mijn vorige paard. Op mijn 3 jarige past hij redelijk, maar hij kiept achter een klein beetje. Dit vang ik tijdelijk op met een bontje. Mijn paard is 3 en verandert nog genoeg. Als ze wat verder is laat ik het zadel aanpassen.