barebackpad, wat is een fijne?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

barebackpad, wat is een fijne?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 23:13

zoals de openingsvraag, welk barebackpad is goed en rijd fijn?

xx Marigold.

Anoniem

Re: barebackpad, wat is een fijne en waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:12

BRT --> HAR.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:33

Ik heb een Barebackpad van Montana Saddlery. Ik rijd er niet vaak mee maar ik vind het een heel fijn zadel als ik ermee rijd. Die van mij heb ik bij D-star (nu in Beverwijk) gekocht.

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:37

Miss_Montana schreef:
Ik heb een Barebackpad van Montana Saddlery. Ik rijd er niet vaak mee maar ik vind het een heel fijn zadel als ik ermee rijd. Die van mij heb ik bij D-star (nu in Beverwijk) gekocht.

Een barebackpad is toch geen zadel maar een dekje met een singel? En het nut ervan lijkt mij dat je minder snel eraf glijd (haren zijn glad, katoen niet) en dat je geen haren van het paard in je broek krijgt (jeuk!) en niet direct in contact komt met het zweet van het paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:41

Idd, een BB pad is een dekje met een singel. Het word vaak gebruikt bij Naturals maar ik gebruik het omdat mijn pony een vrij hoge schoft heeft en helemaal zonder zadel niet erg comfortabel is. Maar tegen de haren is het idd ook handig Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 11:41

ja precies, ze zouden stroever zijn dan de gewone rug, plus dat er vaak ook een handvat voorop zit, altijd handig Knipoog
ik vind met zadel op mijn fjord echt niet leuk, het zit ook niet goed geloof ik, daarom denk ik dat ik het bij zonderzadel/ barebackpad houd, vandaar mijn vraag.

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 09:29

Ik vind de Voest en Parelli erg fijn en betrouwbaar. Wel prijzig, maar dan heb je ook wat.

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:14

er staat er eentje te koop van voest op marktplaats zgan voor 150 eurie...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:19

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:24

Ik heb er ook een gehad. Een met een leuke koeprint Koe . Hij zat lekker zacht, maar daar had je ook alles mee gezegd. Ik had er ook stijgbeugels aan, maar die waren zo klein dat ik er niet fatsoenlijk mijn voeten door kon doen. Deze beugels kon je ook niet eraf halen. Verder was het wel jammer dat je altijd via een opstapje op het paard moest klimmen, want anders ging het schuiven.
Ik had hem ooit eens besteld via internet, weet zo niet meer welke site dat was.

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:44

Marigold schreef:
ik heb er inmiddels 1, deze:

http://www.barebackpad.co.uk/

deze is veel voordeliger inderdaad blijf je nog onder de 100 eurie.
en bevalt deze goed, niet schuiven enzo?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:49

moet m nog krijgen, heb m via bokt van iemand overgenomen.
zal tzt mn bevindingen melden oke?

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:40

Ik heb het barebackpad van Emiel Voest en vind dat echt een fijn ding. Hij is lekker dik en zit dus zacht en hij is vooral ook stroef! Ik heb er veel grip mee (met helemaal niks rijden vind ik wat al te glibberig) en ook ligt de bbp stevig op Pjelk.
De Parelli barebackpads vind ik trouwens wel mooier om te zien (lekker veel verschillende kleurtjes Tong uitsteken ) maar daar betaal je dan ook wel weer voor. Met het rijden daarmee heb ik geen ervaring. De Voest vind ik tot nu toe een heel goed bbp.
In tijden dat mijn zadel niet paste heb ik er wel maanden achtereen mee gereden. Soms hele dagtochten en dat ging prima.

ThyrlaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:39

ik heb ook de Equestor Barebackpad (die van Voest zeg maar).
heerlijk stroef.
Is trouwens geen lamsvacht, maar stof met wol eraan.
(heb de mijne 2dehands voor een prikje en zag een kaal plekje met weefstructuur-vandaar)

Moet wel even een boom opzoeken voor het opstijgen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 16:04

ik zou nog even mijn ervaring neerzetten, als ik met mijn barebackpad gereden had, zie hogerop in dit topic welke ik heb.
vandaag even gedaan dus.
ik moet zeggen, het zit echt geweldig!
ik had het niet echt verwacht, dat het echt veel verschil zou maken met gewoon zonder zadel, (dacht vooral aan het handvat, altijd handig Knipoog )maar het zit heerlijk, is echt heel stroef, ik voel me er een heel stuk zekerder mee! Lachen Lachen
ben er echt heel blij mee Haha!

mijn paard vind het zo te merken ook prettiger zitten dan een zadel, normaal als ik aansingel blaast ze zich op en draait rondjes, dat zou ze dus in eerste instantie nu weer doen, maar ze hield er al snel mee op!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:48

foetsie schreef:
Ik heb er ook een gehad. Een met een leuke koeprint Koe . Hij zat lekker zacht, maar daar had je ook alles mee gezegd. Ik had er ook stijgbeugels aan, maar die waren zo klein dat ik er niet fatsoenlijk mijn voeten door kon doen. Deze beugels kon je ook niet eraf halen. Verder was het wel jammer dat je altijd via een opstapje op het paard moest klimmen, want anders ging het schuiven.
Ik had hem ooit eens besteld via internet, weet zo niet meer welke site dat was.

Misschien maar goed ook,je mag nl niet met beugels rijden

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 22:13

die van mij kunnen niet eens beugels aan.
ik snap niet dat die dingen worden verkocht MET beugels/ beugelophanging...

Webding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:08

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:34

Ik heb er een van Equestor, bij voest vandaan, en die gaat serieus al ruim 8 jaar mee, en hij zit geweldig. Schuift weinig tot niet, en ziet er nog prima uit!

Wat heb je aan zo'n singel met rijden? Ik houd mij niet vast hoor, want ik rijd er gewoon dressuur mee, en beleer paarden ermee, dus zo'n singel zou voor mij niets toevoegen.

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:40

Abricoosje schreef:
ik vind dit een véél beter alternatief

http://www.ruitersportbenjamins.nl/paar ... zadel.html

De meeste mensen gebruiken juist een BBP om wat meer grip te krijgen op de paardenrug, en als drukverdeler voor hun eigen gewicht. Zo'n voltigeersingel is inderdaad heel geschikt om je aan vast te kunnen houden, maar als drukverdeler werkt hij niet..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:43

ik snap ook de meerwaarde van zo'n singel niet... volgens mij positioneert dit zich hetzelfde als een longeersingel en zit dus gigantisch in de weg en 2 waarom wil je een pad omdat dit toch de druk een beetje verdeeld en hierdoor zowel voor paard en ruiter comfortabeler is (ok misschien iets meer voor ruiter dan paard)
dat je er stijgbeugels kan aan bevestigen is bijzaak, het is toch niet bedoeld om te kunnen lichtrijden (veel te veel punt belasting)

Webding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:06

petitparis schreef:
ik snap ook de meerwaarde van zo'n singel niet... volgens mij positioneert dit zich hetzelfde als een longeersingel en zit dus gigantisch in de weg en 2 waarom wil je een pad omdat dit toch de druk een beetje verdeeld en hierdoor zowel voor paard en ruiter comfortabeler is (ok misschien iets meer voor ruiter dan paard)
dat je er stijgbeugels kan aan bevestigen is bijzaak, het is toch niet bedoeld om te kunnen lichtrijden (veel te veel punt belasting)

^
ik vind dit ondanks alles een beter alternatief,
dit met een onderlegger onder is tenminste echt zonder zadel en is gewoon handig in noodsituaties
tuurlijk moet je op zo'n ding niet lichtrijden
maar om op balans te trainen vind ik dit een perfect en goedkoop alternatief
maar goed jij jouw mening ik de mijne :D
ben absoluut niet opzoek naar discussie

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:06

Marigold schreef:
die van mij kunnen niet eens beugels aan.
ik snap niet dat die dingen worden verkocht MET beugels/ beugelophanging...

Het is ideaal met opstijgen ;)

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:59

Ik heb ooit eens meegewerkt aan een bareback-pad test en ben dus in de gelegenheid geweest verschillende pads te testen.
De enige barebackpad waar ik echt héérlijk in zat is de duurdere versie (de zwarte) van Emiel Voest, de Bareback Pad de Luxe.
Het leek eerst een gek stijf ding, maar toen ik er eenmaal opzat wilde ik er niet meer vanaf. Door het tempur wat erin zit lijkt het eerst een harde stijve plank, maar zodra je erop gaat zitten wordt het warm en vormt het zich naar je achterwerk. Je zit er alsware een beetje in, waardoor je voor je gevoel echt heel stevig zit. Ook de drukverdeling leek bij deze pad voor wat betreft de test-pads het beste te zijn.

Veel barebackpads hebben een middennaad, welke zowel voor paard als ruiter erg oncomfortabel is. De harde middennaad ligt namelijk precies op de schoft en ruggengraat van het paard, en voor de ruiter is het al helemaal geen pretje. De barebackpad van Barefoot was ook prettig qua materiaal ed. zeker als je kijkt naar de prijs-kwaliteit verhouding! Enige nadeel daaraan was de middennaad.

Over de rest van de test-pads was ik eigenlijk niet te spreken. Maar na mijn test-ervaringen ben ik wel heel benieuwd naar de Christ Bareback-pads, deze zaten niet in de test inbegrepen. Maar dingen die ik prettig en belangrijk vond zijn een goede dikke laag onder mijn billen, geen middennaad, het gevoel hebben er iets in te zitten en stroefheid. En zo vanaf foto's lijkt het erop dat de Christ pads dat ook bieden, maar dat zou ik graag eens willen uitproberen. :) Verder heeft de Emiel Voest pad één verbeterpunt wat mij betreft: de dikte van de laag tussen je been en het paard, deze is nu net zo dik als je zitvlak en daardoor kun je je been niet goed aan je paard leggen. Ben ook erg benieuwd of de Christ pad daarin beter is...

Beugelriemen zie ik overigens ook geen nut van, ook niet met opstijgen. Een Barebackpad hoor je namelijk helemaal niet strak aan te singelen, want dan trek je hem strak over de schoft van het paard. Dus opstappen met de beugels gaat je dan sowieso niet lukken en rijden met de beugels is uberhaupt geen optie, daar is zo'n barebackpad qua drukverdeling helemaal niet voor bedoeld. Op zo'n pad moet je sowieso niet te lang en te vaak rijden, daar zijn ze niet voor gemaakt. :)

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 13:23

De mijne komt van equiplay.nl
ik ben er erg blij mee :P