Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Woestein schreef:Waarom een bontje (gelpad ben ik op tegen en helemaal sinds de publicatie van de onderleggers test in de bit een aantal jaren terug)
Mijn zadel ligt goed op mijn paard.
Maar toch gebruik ik een bontje...
Waarom?
Als ik zonder bontje rijdt, en zeker langer dan een uur, krijg ik last van mijn onderrug (artrose en uitstulpingen naar midden en naar rechts) en wordt dat gebiet helemaal stijf.
Met een bontje heb ik dat niet.
Reden?
Geen idee, denk dat de schokken die er tijdens bijv. doorzitten (wat ik bijna niet doe) of andere momenten zijn dat die meer opgevangen worden.
Ik weet dus wel dat een bontje dus voor mijn positief is.
En aangezien mijn paard geen rugklachten heeft en geen drukkingen blijf ik het gebruiken.
Bij mij zit hij trouwens gewoon tussen zadel en dekje, heb me nog niet verder verdiept in de voor- en na-delen om hem daar niet te doen.
Tevens sta ik open voor discusies maar ik heb een hekel aan van die vingertjes die naar mensen wijzen dat ze het fout doen, zodoende hoop ik dat ierder zijn mening gerespecteerd wordt.
ladylay schreef:ik gebruikte het omdat mijn zadel zo hard was...heb nu een nieuw zadel een week op pas, en verkoop mijn bontje dan ook
sronnie schreef:Dat betekend dus met andere woorden dat het voor je eigen ''luxe'' cq. gezondheid is.
Wel eens aan gedacht dat er ook bontjes zijn die je OP het zadel bevestigd? Paard wordt er niet door belemmerd en jij zit toch lekker zacht.
sronnie schreef:N.a.v. een aantal topics over bontjes en gelpads, ben ik toch zeer benieuwd geworden wat mensen drijft om deze ''troep'' te gebruiken.
Zoals ieder logisch denken mens kan beredeneren (naar mijn mening), kan toch iedere leek zien dat wanneer een zadel goed ligt een bontje of pad ruimte van het zadel gaat opvullen wat niet voor niets wordt vrijgelaten.
Constant wordt er gesproken over schoudervrijheid, het zadel mag niet drukken op de schoft en niet te vergeten dat de ruggenwervel genoeg ruimte moet hebben.
Nu neemt men een bontje/gelpad en gaat dus de ruimte opvullen welke nou juist vrijgelaten moet worden, maar onder het mom dat het zo lekker zacht is.
Alleen krijg je dus het volgende; zadel ligt goed en kan inprincipe gebruikt worden zonder chabrak (daar gelaten dat het leer zweet niet zo leuk vind) en nu gooien wij er een chabrak onder (vaak een dikke in de winter want dat is lekker warm) & dan ook nog een bontje of gelpad.
Voornamelijk de bontjes worden vaak tussen chabrak en zadel gelegt, waarmee 1 voordeel van zo'n bontje al niet meer gebruikt wordt, nl. de absorbtie van zweet.
Wanneer je een goed passend zadel gebruikt ga je dus nu juist de ruimtes vullen die vrij gelaten zijn voor de bewegingen van het paard.
Nu is dus mijn vraag/discussiepunt, waarom is iedereen massaal aan de bontjes/gelpads?
Omdat het mode is? Omdat niemand verstand heeft van zadels(ligging)?
En kom nu niet allemaal met het antwoord van mijn paard heeft een gevoelige rug, want dit roept half paardhoudend Nederland terwijl het vaak gewoon een kwestie is van een juist liggend/passend zadel.
Woestein schreef:sronnie schreef:Dat betekend dus met andere woorden dat het voor je eigen ''luxe'' cq. gezondheid is.
Wel eens aan gedacht dat er ook bontjes zijn die je OP het zadel bevestigd? Paard wordt er niet door belemmerd en jij zit toch lekker zacht.
Ik weet het als je iets typt kan het ook anders overkomen dan wat je bedoelde.
Maar dit komt wat ehh onvriendelijk over.
Wel eens aan gedacht dat er ook bontjes zijn die je OP het zadel bevestigd?
Er zijn ook bontjes voor op het zadel, heb je dat al eens geprobeerd?
Komt al vele malen minder aanvallend over....
Maar weer terug naar je vraag...
Tuurlijk weet ik dat die dingen bestaan.
Alleen ik vindt het belangrijk dat ze goed passen en je er geen hinder van ondervindt, wat ik tot nu toe wel met 4 verschillende hebt gehad.
Zelfs tot bloedens toe doorgereden..
En neem maar van mij aan... fijn is dat niet.
Tevens had ik ook een bontje voor op het zadel die mijn paard weer hinderde dus vond ik dat ook geen optie.
rohotje schreef:ik gebruik een bontje omdat mijn zadel anders aan de achterkant niet netjes ligt. Aangezien mijn pony 27 is en dus een beetje een ingezakte rug heeft ligt geen enkel zadel goed aan de achterkant en dat is ook niet echt prettig, om een klapperend zadel op je rug te hebben. vandaar...
xFioon schreef:mijn zadel past aleen goed als er een gelpad onder ligt
dus daarom heb ik die eronder
Visconti schreef:Ik vind een gewoon shabrak alleen niet voldoende, 95% van de paarden loopt met een niet goed passend zadel. Problemen als zadelnijd worden normaal bevonden maar worden vaak veroorzaakt door een niet goed passend zadel. Een paard veranderd steeds, in bespiering breedte etc. Om een 100% passend zadel te vinden is dus bijna onmogelijk. (tenzij je begin met het maandelijks opvullen)
En een paarden lichaam beweegd ook onder het zadel, het lijkt me dan prettiger als er zachte kussen zijn de de grootste druk opvangen.