Wel of geen elastiek in singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LMR

Wel of geen elastiek in singel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 20:51

Hallooo

Ik heb een beetje een singelprobleempje. Heb er 2: 1 is aan de lange kant ( moet op de hoogste gaatjes) en 1 past in principe wel... als mn paard eenmaal klaar is met dr buik uitzetten.. Tong uitsteken Krijg hem dus niet in het eerste gaatje, behalve als ze een stopt met haar buik opblazen (kan ff duren) Maar dit is niet bepaald praktisch. Zou een singel met elastiek uitkomst bieden? Paard is wel vrij rond dus ben dan bang dat het gaat schuiven, of valt dat mee?

What to do?

bedankt!

Jamezy

Re: Wel of geen elastiek in singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:53

Ik gebruik singels met aan een zijde elastiek en wil niet meer anders. Ze zijn niet ZO rekbaar dat je je paard er steevast te strak mee aansingelt, maar geven net even dat extra 'duwtje' bij buik-uithouders. Van schuiven heb ik nog nooit last gehad!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:34

Je zou een maatje ertussen kunnen kopen Knipoog
Ik heb een thorowgood singel, met aan beide kanten elastiek. Mijn paard is ook zo'n buik-opzettert, dus die singel ik rustig aan zo. Eerst beide kanten op het 3e gaatje, dan de ene kant rustig aan naar het 6e gaatje. Dan naar de bak, waar ik de andere kant ook naar het 6e hijs Knipoog
Aansingelen hoef ik dan verder niet meer. Elastiek doet zijn werk. Vind het een heerlijke singel, en wil ook niet anders meer! (ook heel handig schoon te maken, sponsje erover, klaar) Haha! Haha!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:12

zonder,
vind het veiliger en mijn zadel blijft beter liggen.

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:13

Je zou eventueel een singelverlenger kunnen gebruiken!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:25

Ik heb een singel met aan 1 kant elastiek, ik vind het een super ding. Lekker makkelijk met aansingelen en fijn voor mijn paard Haha! Mijn zadel schuift er niet door, zolang je zadel goed ligt zou het niet moeten schuiven lijkt mij.

LiinDseyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:29

ik gebruik nu bij mijn paard ook een singel met aan 1 kant stiek... Die leen ik zolang van stal. Ik ben nu zelf hard op zoek naar zo'n singel. Vind ze zo fijn..
' sinterklaas ' maar eens lief aan kijken Tong uitsteken

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 09:54

VeryWell schreef:
Je zou eventueel een singelverlenger kunnen gebruiken!

Dat lijkt me wel goed om eerst even te proberen... Kan altijd nog een andere singel kopen mocht dat niet werken. Bedankt allemaal!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 09:59

Mijn pony met singeldwang is nu binnen 3 weken al veel rustiger met aansingelen nu ik elastiek in de singel heb. Het is voor haar dus veel fijner en schijnt ook beter voor de singelstoten te zijn. Ik ben dus voor Lachen

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 16:36

Ik vind een singel met elastiek erg fijn werken. Je krijgt de singel net wat makkelijker vast en je hoeft hem niet zo strak aan te trekken.

EvaCJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 16:40

Same here, heb ook altijd singels met aan één kant elastiek gebruikt. Mijn pony had een heel gevoelige buik en als je dan een singel zonder elastiek gebruikte en deze op het eerste gaatje deed sprong ze zowat een gat in de lucht.

Dus ik ben ook voor singels met een stiekje Knipoog

Edit: Typo Clown

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 16:48

Ik heb sinds een week de Prestige singel, van leer.. deze heeft aan beide kanten elastiek, omdat mijn merrie zich heeel erg aanspant wanneer ik aansingel. Hiermee hebben we verscheidene problemen gehad zoals bokken, net zolang tot het zadel eraf was.. Lachen

Vivande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:10

Elastiek is ook wel prettig voor je pony, als je dan te strak aansingelt stikt je pony niet *LOL*

Nee ik heb bij mn springzadel altijd een singel met elastiek, vind t veel fijner Ja

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:00

Elastiek is wel fijn. Maar het mag niet te slap zijn.

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:14

Hihi Germie, dat rijmt Knipoog!
Vind elastiek ook wel aangenaam maar een singelverlenger is inderdaad ook een goede oplossing. Als je paardje dan misschien nog wat afvalt/verzwaart moet je tenminste geen 10 singels kopen Knipoog...

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:54

Ik vind het veel fijn mét elastiek.
Laatst gebruikte ik er een zonder elastiek en m'n paard werd helemaal boos. Nagelbijten / Gniffelen

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:01

Ik vind het veel beter, een singel met elastiek. De singels die ik heb zijn allemaal met aan 2 zijdes elastiek. Mijn paard was voorheen altijd heel boos als ik met het zadel aan kwam zetten, en wou wel is naar je happen met aansingelen. Nu is dat helemaal weg, en kan ik haar wel opzadelen zonder dat er iemand erbij is. Vind het echt een supermachanisme!
Verder is het makkelijker met aansingelen als je paard zijn buik uitzet. Ja

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:23

ik heb een normale singel. een meisje bij ons op stal heeft een singel met aan 2 kanten elastiek.. zij trekt die zoo strak dat je er geen haartje meer tussen krijgt. omdat je simpelweg kan blijve trekken aan de singel. ik vind het een beetje gevaarlijk daardoor.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 15:39

Mijn pony is nu te dik en nu gebruik ik een singel met aan 1 kant elastiek en die past goed,verschuift niet ofzo. Maar als ze terug afgevallen is,gebruik ik weer een gewone,want anders kan ik idd BLIJVEN aansingelen. Dus mijn ervaring: singels met elastiek zijn goed voor dikke paarden Tong uitsteken

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:37

ik heb dat ook en vind het echt HEEL FIJN:D kan echt niet zonder:P vooral als ik 3 weken op vakantie ben geweest en zij heeft alleen maar in het weiland staan eten Tong uitsteken

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 17:41

He jongens ik ben er nu echt uit hor. Ik ga voor het elastiek. Ze kijkt altijd al lelijk bij het aansingelen ( i dont blame her) Maar vandaag had ik een stukje gereden en stapte ik nog even af om nog een keer aan te singelen. Toen ik er weer op wilde stappen liet ze me gewoon niet in de buurt van de singel komen! (rondjes draaien, achteruit) Na een kwartiertje werd ze gelukkig iets rustiger en even afgeleid door een trekker, en toen kon ik er snel opklimmen. Het kan natuurlijk zijn dat ze gewoon geen zin had om te werken of een spelletje met me speelde. Maar ik wil echt niet dat dit nog een keer gebeurd, ben echt bang dat ze singeldwang ofzoiets gaat ontwikkelen Huilen Hopelijk bied een singel met elastiek uitkomst..... I'll let you know!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:55

Controleer bij het elastiek wel altijd goed de stiksels voordat je gaat rijden. Bij mijn buurman zijn de stiksels van het elastiek van een nog relatief nieuwe singel losgeknapt, precies boven een sprong. Hij heeft destijds een lelijke val gemaakt. Doordat het elastiek uitrekt komt er veel druk op de stiksels te staan. Goed in de gaten houden dus. Verder zijn de singels ideaal bij aansingelen, ook als je weinig spierkracht in je armen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 18:42

Hobby schreef:
Controleer bij het elastiek wel altijd goed de stiksels voordat je gaat rijden. Bij mijn buurman zijn de stiksels van het elastiek van een nog relatief nieuwe singel losgeknapt, precies boven een sprong. Hij heeft destijds een lelijke val gemaakt. Doordat het elastiek uitrekt komt er veel druk op de stiksels te staan. Goed in de gaten houden dus. Verder zijn de singels ideaal bij aansingelen, ook als je weinig spierkracht in je armen hebt.

Zo is de mijne ook eens geknapt, alleen niet met springen, en zonder verdere gevolgen.. Het waren 2 elastieken, en na het rijden kwam ik er dus achter dat er 1 geknapt was,

Dat was een singel voor mijn barefoot zadel, en het beviel me prima, ik heb nu een gewone singel... En singel aan met een singelhoutje, maar elastiek beviel me beter Knipoog Ik vind ze alleen wel wat prijzig, en ik weet ook niet echt waar ze verkrijgbaar zijn,
dus als iemand een tip heeft Knipoog

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:09

Bij mij in de omgeving (Achterhoek) worden in bijna iedere ruitersportzaak neopreen singels met een elastieke sluiting verkocht (of ze moeten opeens uit de handel genomen zijn).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:18

Neopreen singels met elastiek zijn er gewoon. Maar let wel goed op bij de dressuurvarianten. Sommige singels hebben aan beide kanten de gespen precies op dezelfde plaats op het 'flapje' zitten (neopreen onder en gesp op het neopreen). De kant van het elastiek rekt uit en dus kan het dan gebeuren dat er geen beschermingsflapje meer zit, maar dat de gesp gewoon tegen de buik aankomt. Let hier dus op.