bontonderlegger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hvmepaarden

bontonderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 21:24

hallo allemaal

ik had een vraagje
wat vinden jullie van bontonderleggers. want ik hoorde verschillende meningen over dat het de druk verdeeld en dus beter voor de rug van het paard is maar ook dat je dan geen goed contact meer maakt met het paard.

Kiki_S

Re: bontonderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:32

ja, ik heb zelf een bonte onderlegger (zo'n dikke van echt lamsvel) maar ik hoorde ook van verschillende kanten dat het geen contact meer maakt.. dus ik vraag me dit ook af :S

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 23:50

Ik volg dit even, hoorde ook zoiets dat het helemaal geen zin heeft als je het bontje niet direct op de rug van je paard legt ofzo..

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 00:02

ik zou even zoeken, want er zijn al veel topics over dit onderwerp Knipoog

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 00:36

Veel mensen gebruiken een bontonderlegger omdat het paard een gevoelige rug heeft, en zo'n bontje dan lekker zacht is voor de rug.
Alleen als het goed is en je hebt een goed passend zadel waar je een bontje en ook nog eens een chabrak onderlegt, zal je het zadel dus smaller maken.
Gevolg hiervan kun je waarschijnlijk zelf wel bedenken, het zadel wordt smaller en zal er dus niet beter van gaan liggen. (Er vanuit gaande dat je een passend zadel hebt)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:46

Het schuift allemaal heen en weer Vork mijn nicht heeft er een gekocht en die zet hem gelijk weer te koop omdat alles "glijd" nu Knipoog

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:48

Ik ben er erg tevreden over. Ik heb er ook aan de voorkant van die lussen aan zitten die je met klitteband zo aan je singel, onder de zweetbladen kunt vastmaken. Bij mij schuift hij niet. Verder voelt het alsof ik hoger zit en het zadel ligt beter Lachen

Kiki_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:59

Nee het schuift bij mij idd ook niet.. maar het gaat volgensmij meer om het contact.. zodat je meer met je zit kunt sturen (meer op linker/rechter zitbeenknobbel gaan zitte Tong uitsteken)

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:04

September schreef:
Ik ben er erg tevreden over. Ik heb er ook aan de voorkant van die lussen aan zitten die je met klitteband zo aan je singel, onder de zweetbladen kunt vastmaken. Bij mij schuift hij niet. Verder voelt het alsof ik hoger zit en het zadel ligt beter Lachen

Dan heb je dus gewoon een slechtpassend zadel Clown ?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:09

Kijk even in de zoek-functie hier zijn echt al honderden topics over geweest Knipoog

Kiki_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:38

heb ik gezocht ,, maar kan alleen aangeboden en gevraagd vinden??

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:44

ik heb er ook een. alleen om de voorkant wat smaller te maken. maar nu is het zadel bij de zadelmaker en wordt ie opgevuld. ik had dit gekocht omdat me zadel naar voren zakte. met de onderlegger was het heel veel minder. maar nu gewoon ff laten opvullen Haha!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:50

kYr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:51

een bonte onderlegger is eigelijk alleen nodig als je een niet goed passend zadel hebt. maar ik vind het als nog een prettig idee dat je paard minder last heeft van het zadel door de bonte onderlegger dus ik blijf hem gewoon gebruiken. Haha!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:12

kYr schreef:
een bonte onderlegger is eigelijk alleen nodig als je een niet goed passend zadel hebt. maar ik vind het als nog een prettig idee dat je paard minder last heeft van het zadel door de bonte onderlegger dus ik blijf hem gewoon gebruiken. Haha!

Als je een bontje nodig hebt om je zadel te laten passen dan is het imo hoog tijd voor een ander zadel! Bovendien heb je helemaal geen extra drukverdeling nodig als je zadel goed past! Dus die opmerking dat je het gebruikt omdat je paard dan minder last heeft van het zadel is complete nonsens!
Verder ga ik volledig akkoord met Sronnie! Zo'n bontje is goed voor paarden met een gevoelige rug (en nee, niet half Nederland heeft paarden met een gevoelige rug) en dan nog dien je het rechtstreeks op de paardenrug te leggen. Leg je je bontje toch tussen zadel en dekje dan gaan alle drukverdelende eigenschappen verloren en wordt het een zadelvernauwend rotding. Maarja, het oogt zo sjiek he, vandaar dat zoveel mensen het toch, tegen beter weten in, blijven gebruiken.
Ik kan nog wel een uur doorgaan met mijn betoog tegen bontjes maar ik heb daar niet de tijd voor dus check één van de honderden topics over bontjes.

Vaillant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:05

Ik heb ook een tijdje zo'n bontje gebruikt, hij had namelijk nog geen goed passend zadel.
hij had op een gegeven moment een open plekje op z'n rug van het stoeien op het land en die ging elke keer open na het rijden omdat het sjabrak er op drukte, of schuurde. toen heb ik het bontje rechtstreeks op zijn rug gelegd en en plekje ging langzaam maar cker dicht!
daarbij gebruik ik ook het bontje tijdelijk totdat hij meer spieren op zijn rug heeft, en dan wil ik verder met alleen sjabrak en zadel omdat je dan dus meer contact heb met het paard.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:08

Het lijkt me wel iets voor mijn paard, alleen het probleem is, ze zijn zo verschrikkelijk duur!!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:10

Jessbub schreef:
Het lijkt me wel iets voor mijn paard, alleen het probleem is, ze zijn zo verschrikkelijk duur!!

Ik vind het niet echt slim van je wanneer een aantal mensen met argumenten komen waarom een bontje eigenlijk niet zo goed is, je zegt dat het enige wat je tegenhoudt de kosten zijn? (Ja in andere woorden)

Ik ben nu benieuwd waarom je dat dan iets lijkt voor je paard.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:25

Omdat mijn paard niet zo'n sterke rug heeft, leek het me wel wat.
En omdat het zadel niet perfect ligt.
Heb der alleen zelf geen ervaring mee.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:34

Jessbub schreef:
Omdat mijn paard niet zo'n sterke rug heeft, leek het me wel wat.
En omdat het zadel niet perfect ligt.
Heb der alleen zelf geen ervaring mee.

En heb je onze reacties gelezen m.b.t. het niet goed liggen van een zadel?
Daar hebben ze nl. iets heel moois op uitgevonden ; een zadelmaker Ja

Op den duur nog goedkoper ook, gezien je geen aanschafkosten hebt voor een bontje, en geen eventuele volgende rekeningen van een DA Haha!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:57

sronnie schreef:
Daar hebben ze nl. iets heel moois op uitgevonden ; een zadelmaker Ja

Haha! Knipoog

Jessbub: als jouw paard niet zo'n sterke rug heeft dan zou je juist je training wat moeten aanpassen ipv bontjes te gaan kopen. Longeren met de Gogue is een goede manier om de rugspieren te versterken. Het is op termijn iig een betere oplossing dan beginnen kloten met bontjes.

kYr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:04

ik ben voor het gebruikt van bontjes het schijnt goed te zijn voor paarden met peesklachten. dat is bewezen... dat als je peeskappen hebt met lamsvel(bont) hebt dan is dat beter voor de pezen. en dat bont onder het zadel is alleen maar ene luxe en als je het er mee eens bent over het gebruikt van bontjes moet je het vooral gebruiken want het is zoiezo niet SLECHT voor je paard...

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:15

kYr schreef:
ik ben voor het gebruikt van bontjes het schijnt goed te zijn voor paarden met peesklachten. dat is bewezen... dat als je peeskappen hebt met lamsvel(bont) hebt dan is dat beter voor de pezen. en dat bont onder het zadel is alleen maar ene luxe en als je het er mee eens bent over het gebruikt van bontjes moet je het vooral gebruiken want het is zoiezo niet SLECHT voor je paard...

Maar wij hebben hier hierover een bontonderlegger voor onder het zadel. Niet over inlegbontjes voor in je peeskappen Pling

En waar baseer jij het op dat het SoieSO niet slecht is voor je paard? Feiten, medische onderzoeken, ervaring?

kYr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:37

ik baseer op Medische onderzoeken.. maar ik ben opzicht wel voor de bontonderleggers voor onder het zadel;) dat bedoel ik er mee en dat van die peeskappen was als voorbeeld

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:50

kYr schreef:
ik baseer op Medische onderzoeken.. maar ik ben opzicht wel voor de bontonderleggers voor onder het zadel;) dat bedoel ik er mee en dat van die peeskappen was als voorbeeld

Wel eens de anatomie van een been bestudeert, en die van een rug?
Wel eens het gebruik van een been en een rug bekeken?

Juistja, zonder deze dingen echt te bestuderen zul je zelf ook wel de conclusie kunnen trekken dat dit gewoon 2 verschillende lichaamsdelen zijn.

Verder ben ik zeer benieuwd naar de medische onderzoeken en uitslagen daarvan, kun je daarvan wat laten zien? Inscannen mailen o.d.?