Passier GG of kn sympfonie (oud model)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AikePeer

Passier GG of kn sympfonie (oud model)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 13:23

Hallo ik ben opzoek naar een nieuw zadel omdat mijn euroriding na 1,5 jaar nog niet licht zoals ik wil.

Nou ben ik helemaal weg van de passier GG, maar ook werd mij aanbevolen de kn sympfonie (oude model)
Nog steeds twijfel ik sterk tussen een tweedehands of een nieuw zadel!
Ik kan maandag een passier gg kopen 3 maanden gebruikt, zadelmaker komt kijken hoe hij licht.
Dit zadel kost echt nog € 1500 euro!
Erg veel geld, maar dan weet ik na genoeg zeker dat het zadel door niemand "verpest" is.
Ook is er dan bij dat zadel gekeken of hij goed ligt.

Op marktplaats staan echter een paar dezelfde zadels voor gemiddeld € 900,-, ook zijn deze zadels af te halen 90 km bij mij vandaan.
Ook kan ik een kn zadel van 16 jaar oud kopen voor 300 euro.

Graaaagg wil ik tips/adviezen/ervaringen enzovoorts!

mariska75

Re: Passier GG of kn sympfonie (oud model)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:00

Je kan natuurlijk ok zelf een 2e hands kopen en hem dan op maat laten maken door een goede zadelmaker, maar dan moet je wel weten of dat met dat type zadel mogelijk is!

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 14:05

Ja dat is inderdaad waar.
Ik heb mij huidige zadel ook aan laten passen naar mijn pony.
Maar als een zadel op geen enkele manier past kan zelfs de beste zadelmaker daar niets aan veranderen..

taxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:17

AikePeer schreef:
Hallo ik ben opzoek naar een nieuw zadel omdat mijn euroriding na 1,5 jaar nog niet licht zoals ik wil.

Nou ben ik helemaal weg van de passier GG, maar ook werd mij aanbevolen de kn sympfonie (oude model)
Nog steeds twijfel ik sterk tussen een tweedehands of een nieuw zadel!
Ik kan maandag een passier gg kopen 3 maanden gebruikt, zadelmaker komt kijken hoe hij licht.
Dit zadel kost echt nog € 1500 euro!
Erg veel geld, maar dan weet ik na genoeg zeker dat het zadel door niemand "verpest" is.
Ook is er dan bij dat zadel gekeken of hij goed ligt.

Op marktplaats staan echter een paar dezelfde zadels voor gemiddeld € 900,-, ook zijn deze zadels af te halen 90 km bij mij vandaan.
Ook kan ik een kn zadel van 16 jaar oud kopen voor 300 euro.

Als je via marktplaats of zo koopt, weet je nooit zeker of het goed past.
Van veel mensen slechte ervaringen gehoord.
Asls je Euro 900,= uitgeeft en het past niet, is het pas echt duur.
Je weet nooit zeker of er verborgen gebreken in het zadel zitten, die je als leek niet kan zien.
De 2 merken die je noemt zijn wel totaal anders van zit.
In de passier zit je veel meer achterin, met je bovenbeen een beetje schuin naar voren.
In een KN (en ook in de nieuwe types!!!) zit je meer in het midden van het zadel, en gaat je been veel rechter naar beneden.
Ik zou als ik jouw was eerst eens goed uitzoeken hoe je eigenlijk wil zitten, een beetje als in een veelz.h. zadel. of echt in een mooie dressuurhouding.
Een nieuwe KN koop je bijna voor de prijs van de gebruikte Passier, maar dan kan je wel precies de goede maat voor je paard uitzoeken.
Bij bestfit hebben ze de meeste modellen KN van allemaal.

Graaaagg wil ik tips/adviezen/ervaringen enzovoorts!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:36

allereerst moet de boom-maat goed zijn
een "medium" boom is voor veel paarden te klein
de meeste paarden (zonder weggevallen schoftspieren) hebben boom-maat 33/34

een Kn van 16 jaar zou mijn keuze zijn mits het zadel in zeer goede staat is
het is een degelijk zadel die lang mee gaat..
wij hebben zelf 2 KN's (12 en 14 jaar oud) die nog als nieuw zijn Cool
alleen als er bobbels op het zitvlak zitten of er zijn stiksel op de zitting los/versleten zou ik het zadel niet kopen
als hetzelfde (soort) zadel voor 600 euro minder op marktplaats word aangeboden loont het natuurlijk wel om er 90 km voor te rijden
alleen moet je wel iemand zien te vinden met verstand van zaken die je zadel opnieuw kan vullen
(is eigenlijk altijd nodig bij een 2e hands zadel)

passier's zijn kwalitatief ook een prima zadels

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:54

taxi schreef:
In de passier zit je veel meer achterin, met je bovenbeen een beetje schuin naar voren.

Op welke Passier heb JIJ gezeten Verward
Geen zadel waar ik zo netjes op kan zitten als mijn Passier hoor Haha!
Passier heeft wel een vrijere zit als KN.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 13:03

Mijn pony heeft wel een medium boom nodig.
Ik vind het zo moeilijk! Er is zoveel te koop, zowel nieuw als tweedehands. Dan vraag ik me af waar doe ik nou echt goed aan!?
Mijn vriend heeft zoiets van koop nu maar een goed nieuw zadel bij een ruitersport zaak, maar ik heb zoiets van daar kunnen ze net zo goed fouten maken of je bewust een verkeerd duur zadel aan smeren..
Daarbij komt dat harnessmaker het afgelopen half jaar 3 keer langs is geweest voor mijn huidige zadel, dat mijn ouders niet begrijpen dat ik een ander zadel wil.
Zij hebben zoiets van je hebt er zoveel geld in gestoken dan ga je het toch niet verkopen nou leg dan maar eens uit dat het zadel gewoon niet goed is voor mijn pony.. vermoeiend!

Kan iemand nou concreet zeggen waar ik goed aan doe?!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:20

Als je een tweedehands wilt en je weet niet welke: ga naar de ruitersportzaak en mik een aantal zadels op de bok. Dan weet je wat er voor jou fijn zit. Als je de juiste boommaat weet kun je de kussens nog aan laten passen voor je pony dus dat is niet zo'n punt.
KN en Passier zijn beide kwaliteitszadels, dus het is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik rij zowel met het oude model van KN als de Passier GG graag maar je hoeft je keuze niet tot daar te beperken, er is zo veel te koop!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:43

AikePeer schreef:
Mijn pony heeft wel een medium boom nodig.
Ik vind het zo moeilijk! Er is zoveel te koop, zowel nieuw als tweedehands. Dan vraag ik me af waar doe ik nou echt goed aan!?
Mijn vriend heeft zoiets van koop nu maar een goed nieuw zadel bij een ruitersport zaak, maar ik heb zoiets van daar kunnen ze net zo goed fouten maken of je bewust een verkeerd duur zadel aan smeren..
Daarbij komt dat harnessmaker het afgelopen half jaar 3 keer langs is geweest voor mijn huidige zadel, dat mijn ouders niet begrijpen dat ik een ander zadel wil.
Zij hebben zoiets van je hebt er zoveel geld in gestoken dan ga je het toch niet verkopen nou leg dan maar eens uit dat het zadel gewoon niet goed is voor mijn pony.. vermoeiend!

Kan iemand nou concreet zeggen waar ik goed aan doe?!

als ik jou was zou ik met mijn euroriding naar een andere vakkundige zadelmaker gaan, om het helemaal opnieuw op maat te laten vullen en evt. de boom aan te passen mocht dat nodig zijn
is toch altijd goedkoper dan een nieuw zadel Knipoog
als harnassmaker 3 keer is geweest en je zadel past nog niet....
hoeft dat natuurlijk niet persé aan je zadel te liggen, daar kan kan ik helaas over meepraten Nagelbijten / Gniffelen
ik ben toen naar mijn oude zadelmaker teruggegaan en die heeft het probleem wel 100% opgelost Cool

wat zegt harnassmaker erover dan, dat je zadel nog steeds niet past, heb je dat met hem besproken ?
em hoe weet je of je paard een medium boom nodig heeft?
en wie heeft dat vastgesteld?
met andere woorden welke boom-maat heeft je paard ?
medium is nl geen exacte boom maat!

kun je geen foto's plaatsen o.a. van voren en opzij genomen
zodat te zien of de boom wijd genoeg is
en waar woon je in de buurt? (provincie)

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 13:45

Mijn boom is scheef heeft hij mij verteld..
Hij heeft nu boommaat 32.
Harnessmaker heeft mijn zadel in april helemaal leeg gehaald en opnieuw gevuld..
Ik zit er nu over te denken om door daaleman een zadel aan te laten meten, heb net gelezen dat hun echt vanaf de boom alles opbouwen..

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 13:47

Ik wel zelf eigenlijk wel eens mee lopen met een goede bekende zadelmaker een echte rot in het vak om zelf eens wat meer te leren over hoe en wat.
Ze kunnen me op dit moment van alles wijs maken ik heb er ze;f gewoon te weinig verstand van..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:01

AikePeer schreef:
Mijn boom is scheef heeft hij mij verteld..

of scheefgevuld dat kan nl ook en dat komt vaker voor...
heeft hij het zadel mee naar huis genomen of ter plaatste gevuld?
hoe oud is je zadel?

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 14:13

ter plaatse.. 3 jaar.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:44

Unamie reageer alleen als je weet waarover je praat aub.
Je kent het verhaal alleen via Bokt en je heb het zadel nog de ruiter nog het paard gezien.
Het probleem wat jij had met je paard was op te lossen... zoals aangegeven met lucht.
Dat je flair laat inbouwen door een ander en dan aangeeft dat hij het WEL passend krijgt is niet meer dan je gal spuwen.
Dat dit het resultaat zou zijn van het flair syteem was zowel bij mij als bij jou duidelijk.
Dit geeft wel een vertekend beeld lijkt me.

Uit al je reacties op bokt blijkt dat je er alles aan doet om je gelijk te halen, ook als dit aantoonbaar niet klopt.
Er zijn verscheidene topics als voorbeeld, helaas.

Als zadelmaker krijg je al snel de schuld, dit terwijl het eigenlijke verhaal wordt verdraait.
Zo ook hier.
Ik zou dit verigens graag oog in oog oplossen in plaats van deze manier.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:49

Je treft dat vaker he Harnessmaker, zo'n scheve boom...

Heel bijzonder.

TS: een second opinion kan nooit kwaad. Ben je in staat om eens bij Van Triest in Meppel op bezoek te gaan? Dat is absoluut de moeite waard Ja

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 15:50

Even voor de duidelijkheid! Ik geef niemand de schuld van het niet goed passen van mijn zadel. Althans ik denk dat het niet goed ligt, gezien het gedrag van mijn pony.
Ik ben ook maar eens mens en het zou dan ook heel goed kunnen dat ik scheef zit of wat dan ook.

Feit is dat ik wil dat mijn pony een goed passend zadel heeft waar hij geen last noch pijn aan heeft!
Helaas staat er bij mij ook geen geldboom in de tuin, maar moet er toch iedere keer weer betaald worden!

Ik ben dan ook nog steeds op zoek naar een mogelijke oplossing!
financieel haalbaar en met gewenst effect, alle hulp is daarbij ook welkom

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:57

Van Triest in Meppel heeft mijn Fryso onlangs volledig verbouwd.
Zadel had werkelijk storende constructiefouten (af fabriek!) en Van Triest heeft die 100% kunnen verhelpen door het zadel helemaal uitelkaar te halen, gespen opnieuw te bevestigen, singelstoten te verplaatsen, vulling te vernieuwen... kosten: 150 euro. En ik heb nu een fijn zittend zadel dat mijn paard gewoon supergoed past. Dus het hoeft helemaal niet duur te zijn, zolang de boommaat maar correct is.
Heb jij een te smalle Euroriding, dan kan je idd beter tot vervanging overgaan. Maar is de boommaat goed, dan kan je hele zadel gewoon passend worden gemaakt voor heel niet zo gek veel geld.

Van een tweedehands ander zadel zal je ook weer tegenkomen dat het op zijn minst anders moet worden opgevuld oid. Kosten moet je toch gaan maken.
Nu zijn de merken die jij aanhaalde prima hoor, maar Euroroding is ook zeker niet slecht (tenminste, de Diamant-versies).

Ik denk dat je met 3x Harnessmaker wel genoeg kans hebt gegeven om het zadel correct passend te maken op je pony. Of hij kan het niet, of het zadel heeft niet de juiste maat (en dat had hij dan de eerste keer meteen wel even mogen zeggen Knipoog ).

Volgend voorjaar heb ik een ander zadel nodig voor mijn [naam verwijderd]. Ik heb een Euroriding voor haar liggen maar ik weet nu al dat die kwa boommaat veel te smal zal zijn. Mijn plan is om een goede tweedehands te kopen die kwa boommaat breed genoeg is voor [naam verwijderd]'s romp, en dat zadel laat ik bij Van Triest dan verder wel pas maken. Ze kunnen daar werkelijk een heleboel.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:01

Dees schreef:
Je treft dat vaker he Harnessmaker, zo'n scheve boom...

Heel bijzonder.

TS: een second opinion kan nooit kwaad. Ben je in staat om eens bij Van Triest in Meppel op bezoek te gaan? Dat is absoluut de moeite waard Ja

niet alleen ik maar vele collega's.
En de oorzaken zijn heel divers.
Zolang in Nederland als eerste gekozen wordt voor prijs en daarna voor kwaliteit dan kom je daardoor dus ook een hoop problemen tegen als zadelmaker.
Waarvanoverigens vele prima zijn te herstellen.
Maar er zijn merken met een wat slappere boom en dat geeft meer kans op vervormen.
Maar als je een paar honderd zadels per jaar in je handen hebt dan kom je nog wel eens wat tegen ja......

Het betreffende zadel in dit topic past, daar zit het probleem ook niet.
Ik heb het prbleem wel aangegeven maar vind het niet relevan dat hier te gaan vermelden.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:02

Ach Harnessmaker, stoor je maar niet zeer aan Unamie! Je weet toch dat er, volgens haar, maar één goede zadelmaker op deze aarde rondloopt, nl.Van Triest?! Rolleyes Maar ze vergeet er wel iedere keer bij te vertellen dat ook VT zich vergist heeft (herinner je de diepe zit-discussie)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:03

Ik ben wel geinteresseerd in of het probleem zijn oorzaak vind bij de fabricage van Euroriding?

Scheve bomen kunnen natuurlijk voorkomen, zoiets mag je begrijpen als je rondrijdt op een "Las Argentinas Economic Start" of iets dergelijks. Maar bij Euroriding hoort dat toch gewoon niet voor te komen.. en zeker niet bij zadels een slagje hoger in de markt gepositioneerd....

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 16:14

Het feit dat hij "vaak" scheve bomen tegenkomt zegt mij niks.
Zoals hij zelf al zegt is het percentage ruiters dat met de goedkopere, vaak minder van kwaliteit zadels rijdt hoog!

Het punt van het verhaal is, menig ruiter weet te weinig van zijn zadel af (zo ook ik) en is dus afhankelijk van een zadelmaker.
Je moet maar geloven wat ze zeggen want zelf heb je er te weinig verstand van om er tegenin te gaan.
En dan ook wanneer is een zadelmaker een goede zadelmaker?
Is dat als hij al je problemen probeert te recht te breien, of als hij bij het eerste bezoek zegt hier kan ik helaas niks aan doen voor de lange termijn?!

Feit is wel harnessmaker dat je pas de 3e keer zag dat mijn boom scheef was. Terwijl ik vanaf het begin aan heb gegeven dat mijn zadel altijd naar rechts zakt.
Nou geloof ik je direct als je zegt dat ik zelf scheef zit want rugproblemen heb ik wel degelijk! Maar dat doet niet onder aan het feit dat ik dan al dat geld er niet in had hoeven pompen.
Dan had ik toen kunnen gaan zoeken naar een ander zadel, met stevigere boom.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:22

AikePeer schreef:
Het feit dat hij "vaak" scheve bomen tegenkomt zegt mij niks.
Zoals hij zelf al zegt is het percentage ruiters dat met de goedkopere, vaak minder van kwaliteit zadels rijdt hoog!

Het punt van het verhaal is, menig ruiter weet te weinig van zijn zadel af (zo ook ik) en is dus afhankelijk van een zadelmaker.
Je moet maar geloven wat ze zeggen want zelf heb je er te weinig verstand van om er tegenin te gaan.
En dan ook wanneer is een zadelmaker een goede zadelmaker?
Is dat als hij al je problemen probeert te recht te breien, of als hij bij het eerste bezoek zegt hier kan ik helaas niks aan doen voor de lange termijn?!

Feit is wel harnessmaker dat je pas de 3e keer zag dat mijn boom scheef was. Terwijl ik vanaf het begin aan heb gegeven dat mijn zadel altijd naar rechts zakt.
Nou geloof ik je direct als je zegt dat ik zelf scheef zit want rugproblemen heb ik wel degelijk! Maar dat doet niet onder aan het feit dat ik dan al dat geld er niet in had hoeven pompen.
Dan had ik toen kunnen gaan zoeken naar een ander zadel, met stevigere boom.

De tweede correctie was navullen zoals gebruikelijk bij een nieuwe vulling. Toen was de boom ng recht. Ik controleer altijd alle zadels voor ik er überhaupt aan ga werken.
Deze boom is van inferieure kwaliteit en dat uit zich helaas nu pas......
Van buiten een mooi zadel van binnen wat minder......

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 16:30

Je bent de tweede keer bij mij geweest in augustus heb ik die boom dan in 2 maanden tijd scheef gereden?
Zadel is inmiddels 3,5 jaar oud en ik kan een boom die dus 3,5 half jaar oud is en gebruikt is binnen 2 maanden dusdanig scheef rijden dat de enige oplossing verkopen is?

Als dit waar is dan vallen mijn ogen er uit van verbazing! Is een zadel van die prijsklasse dan van zulke slechte kwaliteit?
En dan weeg ik nog maar 56 kilo laat staan wat iemand van 80 kilo met zo'n boom kan doen!

Maar nogmaals ik schuif de schuld op niemand af, daar verhelp je het probleem niet mee.
Ik wil gewoon zo snel mogelijk een oplossing en dit hoeft allerminst de goedkoopste te zijn maar wel een betaalbare en blijvende!

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:31

Wanneer een zadelmaker een goede zadelmaker is blijft moeilijk, maar waarschijnlijk wordt dit wel een goede oplossing voor gevonden bij het aanmeten (dus saddle fitter ipv van zadelmaker Haha! ). Tenminste als ik dit zo zie heb ik daar wel vertrouwen in ( www.msfc.nl ). Zeker als d'r een advies ingewonnen kan worden bij geschillen tussen een MSFC gecertificeerde en een klant.
Laatst bijgewerkt door Micha op 30-10-06 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 16:32

Micha schreef:
Wanneer een zadelmaker een goede zadelmaker is blijft moeilijk, maar waarschijnlijk wordt dit wel een goed oplossing bij het aanmeten (dus saddle fitter ipv van zadelmaker Haha! ). Tenminste als ik dit zo zie heb ik daar wel vertrouwen in ( www.msfc.nl ). Zeker als d'r een advies ingewonnen kan worden bij geschillen tussen een MSFC gecertificeerde en een klant.

Dit kan ik even niet volgen.. Bloos
uitleg..