Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
AikePeer schreef:Hallo ik ben opzoek naar een nieuw zadel omdat mijn euroriding na 1,5 jaar nog niet licht zoals ik wil.
Nou ben ik helemaal weg van de passier GG, maar ook werd mij aanbevolen de kn sympfonie (oude model)
Nog steeds twijfel ik sterk tussen een tweedehands of een nieuw zadel!
Ik kan maandag een passier gg kopen 3 maanden gebruikt, zadelmaker komt kijken hoe hij licht.
Dit zadel kost echt nog € 1500 euro!
Erg veel geld, maar dan weet ik na genoeg zeker dat het zadel door niemand "verpest" is.
Ook is er dan bij dat zadel gekeken of hij goed ligt.
Op marktplaats staan echter een paar dezelfde zadels voor gemiddeld € 900,-, ook zijn deze zadels af te halen 90 km bij mij vandaan.
Ook kan ik een kn zadel van 16 jaar oud kopen voor 300 euro.
Als je via marktplaats of zo koopt, weet je nooit zeker of het goed past.
Van veel mensen slechte ervaringen gehoord.
Asls je Euro 900,= uitgeeft en het past niet, is het pas echt duur.
Je weet nooit zeker of er verborgen gebreken in het zadel zitten, die je als leek niet kan zien.
De 2 merken die je noemt zijn wel totaal anders van zit.
In de passier zit je veel meer achterin, met je bovenbeen een beetje schuin naar voren.
In een KN (en ook in de nieuwe types!!!) zit je meer in het midden van het zadel, en gaat je been veel rechter naar beneden.
Ik zou als ik jouw was eerst eens goed uitzoeken hoe je eigenlijk wil zitten, een beetje als in een veelz.h. zadel. of echt in een mooie dressuurhouding.
Een nieuwe KN koop je bijna voor de prijs van de gebruikte Passier, maar dan kan je wel precies de goede maat voor je paard uitzoeken.
Bij bestfit hebben ze de meeste modellen KN van allemaal.
Graaaagg wil ik tips/adviezen/ervaringen enzovoorts!
taxi schreef:In de passier zit je veel meer achterin, met je bovenbeen een beetje schuin naar voren.
AikePeer schreef:Mijn pony heeft wel een medium boom nodig.
Ik vind het zo moeilijk! Er is zoveel te koop, zowel nieuw als tweedehands. Dan vraag ik me af waar doe ik nou echt goed aan!?
Mijn vriend heeft zoiets van koop nu maar een goed nieuw zadel bij een ruitersport zaak, maar ik heb zoiets van daar kunnen ze net zo goed fouten maken of je bewust een verkeerd duur zadel aan smeren..
Daarbij komt dat harnessmaker het afgelopen half jaar 3 keer langs is geweest voor mijn huidige zadel, dat mijn ouders niet begrijpen dat ik een ander zadel wil.
Zij hebben zoiets van je hebt er zoveel geld in gestoken dan ga je het toch niet verkopen nou leg dan maar eens uit dat het zadel gewoon niet goed is voor mijn pony.. vermoeiend!
Kan iemand nou concreet zeggen waar ik goed aan doe?!
AikePeer schreef:Mijn boom is scheef heeft hij mij verteld..
Dees schreef:Je treft dat vaker he Harnessmaker, zo'n scheve boom...
Heel bijzonder.
TS: een second opinion kan nooit kwaad. Ben je in staat om eens bij Van Triest in Meppel op bezoek te gaan? Dat is absoluut de moeite waard
AikePeer schreef:Het feit dat hij "vaak" scheve bomen tegenkomt zegt mij niks.
Zoals hij zelf al zegt is het percentage ruiters dat met de goedkopere, vaak minder van kwaliteit zadels rijdt hoog!
Het punt van het verhaal is, menig ruiter weet te weinig van zijn zadel af (zo ook ik) en is dus afhankelijk van een zadelmaker.
Je moet maar geloven wat ze zeggen want zelf heb je er te weinig verstand van om er tegenin te gaan.
En dan ook wanneer is een zadelmaker een goede zadelmaker?
Is dat als hij al je problemen probeert te recht te breien, of als hij bij het eerste bezoek zegt hier kan ik helaas niks aan doen voor de lange termijn?!
Feit is wel harnessmaker dat je pas de 3e keer zag dat mijn boom scheef was. Terwijl ik vanaf het begin aan heb gegeven dat mijn zadel altijd naar rechts zakt.
Nou geloof ik je direct als je zegt dat ik zelf scheef zit want rugproblemen heb ik wel degelijk! Maar dat doet niet onder aan het feit dat ik dan al dat geld er niet in had hoeven pompen.
Dan had ik toen kunnen gaan zoeken naar een ander zadel, met stevigere boom.
Micha schreef:Wanneer een zadelmaker een goede zadelmaker is blijft moeilijk, maar waarschijnlijk wordt dit wel een goed oplossing bij het aanmeten (dus saddle fitter ipv van zadelmaker). Tenminste als ik dit zo zie heb ik daar wel vertrouwen in ( www.msfc.nl ). Zeker als d'r een advies ingewonnen kan worden bij geschillen tussen een MSFC gecertificeerde en een klant.