Nee, ik ben nog niet begonnen met mijn 2.5 jarige en zal ook pas volgend jaar in de zomer beginnen, als ze er tenminste klaar voor is en sterk genoeg. Haast heb ik totaal niet. Ik ben wel stilletjes aan het rondkijken voor dekjes of bescherming. Nu vroeg ik mij af of bescherming nodig is voor een jong paard? Of bescherming het aansterken van de benen misschien meer kwaad dan goed doet? Ze is in haar beweging wel heel ruim dus voor springschoenen zou ik in ieder geval kiezen. Strijklappen lijken mij weinig kwaad te doen en ik heb helemaal niet het idee dat ze strijkt. Mijn vraag vooral: Hoe zit het met peesbeschermers, 3 in 1 beschermers, bandages?
Toen ik mijn paard kocht was ze nog heel onbeleerd... kdeed altijd getten aan (vooraan en achteraan) en omdat ze soms op haar eigen hoeven trapte..deed ik springschoenen aan.. Met bandages ben ik gewoon niet zo handig een vriendin van me deed enkel op haar 3 jarige getten aan en op een dag was er een grote wond onderaan zijn been... hij was op zijn eigen voeten gaan staan.( hoe hij het heeft gedaan is een raadsel) en het lag helemaal open...2 maanden stilstaan... dus best bescherming aandoen..
Je kan toch peesbeschermers omdoen? Zo gepiept. Ze lopen nog niet zo stevig met een ruiter op hun rug, dus bescherming kan geen kwaad. Let wel op dat je peesbeschermers de mate aan strijken aankunnen, anders heeft het nog niet zoveel nut.
Bandages zou ik niet doen, om de reden zoals jij het zelf al aangeeft: het been voelt dan steun en wordt eerder weker dan hard...
Laatst bijgewerkt door corine1981 op 24-10-06 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Met 2,5 jaar ging mijn paard los in de baan en begon ik een paar maanden later met longeren. Ik heb altijd peesbeschermers en strijklappen omgedaan voor bescherming.
Bij de kwpn doen ze alleen peesbeschermers voor. Hier op stal staan jonge paarden die worden gereden met 3 in 1 beschermers en ook een jong paard die word ingereden zonder. Bandages zou ik overigens niet doen, hier worden de pezen uiteindelijk warm van en kunnen hierdoor al meteen verzwakken! Maar verder, iedereen doet het op zijn eigen manier en heeft er een andere mening over.
Zelf ben ik best een pieperd en die van mij staat dan ook rondom in de beschermers met springschoenen Ook met losgooien etc. Want het is altijd 'ff snel' maar dan heeft die van mij ook altijd 'ff snel' een wondje! Dit zou ik ook met een jong paard doen.
Die van mij wordt gereden en gelongeerd met springschoenen, peesbeschermers voor en bandages achter. Simpelweg omdat zo'n jong paard niet altijd door heeft waar hij zijn stelten laat.
Ja van bandages had ik het wel gedacht. Maar was vooral aan het twijfelen (indien ik zou kiezen voor bescherming) tussen peesjes en 3 in 1 beschermers.
@vonneke: Is waar wat je zegt maar als je pech hebt kan het paard zich op die ene keer flink verwonden. En ondanks dat je springschoenen aan hebt, zal hij het nog lichtjes voelen als hij aantikt.
mijn 3 jarige heeft ALTIJD bescherming om als ze aan het werk gaat..
bandages, P&S of 3-1, en springschoenen.... meestal pak ik toch de Peesjes&Strijklappen omdat dat het handigste is, maar af en toe ook de 3-1 of bandages... nee die gaat niet aan het werk zonder bescherming.. ze hebben maar 1 stel benen
of het kwaad kan voor de benen... geen idee, maar neem liever het zekere voor het onzekere
Mijn driejarige krijgt bij het longeren altijd peesbeschermers en soms strijklappen om. Hij heeft voor een lichte franse stand voor, en om te voorkomen dat hij zichzelf raakt. Ik zie tegenwoordig overal in het weiland ook paarden met allerlei bescherming om de benen, maar daar begin ik niet aan. Straks in de wedstrijdring mag het ook niet.
Ik gebruik ook altijd beschermers. Voorkomen is beter dan genezen. En als mijn paard wat overkomt wat ik had kunnen voorkomen door beschermers te gebruiken zou ik het mezelf nooit vergeven.
Bescherming in de wei vind ik ook te ver gaan. Sommigen zullen er wel gegronde redenen voor hebben maar zeker niet iedereen die dit doet. Met het rijden doe ik wel altijd bescherming om maar vroeg het mij dus af of het bij een jong paard geen kwaad kon omdat de benen dus nog moeten aansterken
volgens mij worden de pezen etc er echt niet slapper van.
ik heb iig nog nooit blessures gehad door beschermers.
op stal staan overigens ook veel paarden met witte strepen van de beschermers, ik snap niet hoe ze dat voor elkaar krijgen, ik heb dat nog bij geen enkel dier gehad.
zou dat komen van te strak aantrekken of juist te los? Peesbeschermers dan?
zal wel combi zijn van te strak aantrekken en lang laten zitten... ik weet het ook niet, ik heb het ook nog nooit gehad
nee bescherming in de wei is me ook een beetje teveel van het goede, hooguit een keer springschoenen als ze voor de 1e x ijzers onderheeft..... maar meer
Ja, ik vroeg mij dat ook af van die witte strepen. Met den andere van mij rijdt ik ook altijd met peesbeschermers. Die heeft gelukkig zo geen strepen en moest dat wel zo zijn zou ik mij als eigenaar toch vragen stellen bij het gebruikte materiaal aan de benen.
springschoenen ben ik niet zo voor, ze mogen zich best weleens op de voet stappen, dan weet ie dat ie zijn voorbenen wat sneller weg moet zetten
Oeh, maar juist die balbetrappingen zijn van die rotwonden. Geneest maar heel traag, ontsteekt makkelijk, je kunt er maanden mee zoet zijn soms... Als ik mag kiezen doe dan maar een dikke kogel ipv een balbetrapping
Altijd, peesbeschermers, kogelbeschermers en springschoenen. We laten ze er eerst altijd mee los rennen in de bak, zodat ze niet helemaal in paniek raken bij het rijden als ze die dingen voelen
Witte strepen ontstaan door het te strak trekken van peesbescherners en dan te lang laten zitten. Hoe vaak gebeurt het niet dat mensen ze vergeten af te halen en ze er een nacht mee staan.
In de wei staan ze bij mij ook rondom in beschermers. Net nog een mooi voorbeeld gezien. Heb hier een jonge pony die van de eigenaar zonder moet/kan. Sloeg net met de achterbenen op het hek bij het spelen met die van mij. Lappen vel eraf en kreupel. Die van mij sloeg er ook op. Resultaat. Smerige bandages.
Ik denk dat het wel verstandig is bij een jong paard. Maar goed als ze het niet nodig hebben zou ik het ook niet gebruiken, maar meestal tikken en strijken ze in het begin erg. Bandages zou ik echt niet doen, zeker niet bij een jong paard die moet sterke benen krijgen en op zijn eigen benen leren lopen, ook word het erg warm onder de bandage.