[WN] ...da's wel heel erg flex.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sablou

...da's wel heel erg flex.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 20:57

Ik heb zaterdag een zadel ter reparatie gekregen. Een Pullman - Continetal "RY" Reiner. Prijs: € 2.850,00 Leeftijd : nog geen jaar oud. Klacht: hij flext sinds enige dagen wel heel erg.....
Afbeelding
Dus mee naar mijn werkplaatsje en al zoekend, proberen het geheel te ontmantelen. Dat ging relatief eenvoudig. De eerste indrukken overigens niet echt positief, want wie verwacht er nou, dat bij een € 3000 zadel de sierstrikjes met een nietmachine in elkaar zijn gezet?
Afbeelding
Goed. De skirts waren eenvoudig maar degelijk gemonteerd en die had ik er dus zo af, zonder de zaak te moeten slopen.
Afbeelding
Dan maar eens onder de motorkap kijken. Verrek dat is wel heel erg dunne kunststof. En die seat zit daar met maar een paar kloddeers lijm op "geplakt". Ik haalde de zaak zo van elkaar.
Afbeelding
Omdat ik vreesde voor een breuk in één of beide bars ter hoogte van de seat, ging ik op zoek naar die breuken, die ik echter niet kon vinden. Nadat ik het zadel omgedraaid had, zag ik aan de onderzijde dat de seat met schroeven op de bars waren geschroefd. In de hoop het zaakje zo los te kunnen krijgen, heb ik dus die schroeven los gedraaid. En wat schetste mijn verbazing: de zaak viel letterlijk voor me uit elkaar.....Op de onderstaande foto, het "restant" van de zadelboom (zwart) zonder seat !?!?!?
Afbeelding
Maar waar bestaat die seat dan uit en hoe zit die dan op die bars, vroeg ik me werkelijk af....
Afbeelding
Nou die seat bestaat uit een klos hout - niet eens gelaagd multiplex -, dat in de vorm van de seat is gevormd en dus met 10 schroeven op de bars wordt vastgezet.
Afbeelding
Op onderstaande foto, zie je dat het hout gespleten is, waardoor dat kleine beetje constructie, die deze houten seat aan de zadelboom moet geven voor een groot deel verloren is gegaan. Die "klos hout" heeft wel met een paar klodders lijm op de bar gezeten, maar de gebruikte kunststof, laat zich slecht met hout verlijmen. Tel daarbij de Flex werking van deze werkelijk belabberd slappe boom op en de degelijkheid is bar slecht. Lijm los, schroeven los, hout gespleten = flubber flex...
Afbeelding
Ter vergelijking op de achtergrond een hout/rawhide boom.
Afbeelding
Hoe nu weer gemaakt?
Ik heb de leren seat (zit zijde en achterzijde) zoveel mogelijk van het hout los gemaakt (dat lukte niet helemaal zonder het zadel echt te moeten gaan beschadigen). Vervolgens heb ik op de houten seat (tussen zit - hout en achterzijde - hout) glasfiber matten gelijmt (met polyester hars). Daarna de seat op zich met polyester en epoxy hars weer op de bars gelijmd en met RVS schroeven stevig vastgezet en ook de matten vervolgens op de bars gelijmt (ook weer met polyester hars). Nu moet de werking niet alleen het hout van de bars af breken (met betere lijm) maar ook nog eens de verbindingen die extra over bars en seat gelijmd liggen.

Mijn mening: Ik vind het om te janken, dat een zadel van bijna € 3000 zo belabberd in elkaar zit. Niet alleen is de flex tree een aanfluiting, maar ook de constructie op zich. Als men de flex tree uit één stuk had gegoten, was dit zeker niet gebeurd. Waarde van deze flex-tree (mijn mening) € 40. En dat is wel erg "goedkoop" voor een Pullman - Continental "RY" Reiner.

MVG Louis

Marchador

Re: ...da's wel heel erg flex.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:14

Jemig! Mijn mond valt open van verbazing!!
Ik ben er even sprakeloos van geworden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:15

OK.. ik begreep ff niet hoe de boel nu wel (of eigenlijk meer 'niet') in elkaar zat, maar begrijp ik het goed dat wat jij nu 'seat' noemt wij meestal 'cantle' noemen? En dat die van houd was en het kunststof bij elkaar moest houden?
Nahja.. hoe't ook zei... inderdaad niet zo fraai dat dat met een jaar al onder je handen in elkaar dondert... Wel waardeloos zeg, wat kun je dan nog wél kopen als je zelfs van Pullman (wat men toch een 'degelijk' merk mag noemen) geen kwaliteit meer kunt verwachten...

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:27

Zie ik nu goed dat dat stuk waaibomenhout niet eens gelijkvormig is links en rechts,of ligt dit aan de foto?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:38

Eerst opkomende gedachte. waarom ga je met zo'n zadel niet gewoon terug naar de verkoper?
Je mag toch wel garantie verwachten en zeker binnen een jaar?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:38

De ene kant lijkt inderdaad een stuk breder dan de andere kant...

thorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:41

Francis schreef:
Wel waardeloos zeg, wat kun je dan nog wél kopen als je zelfs van Pullman (wat men toch een 'degelijk' merk mag noemen) geen kwaliteit meer kunt verwachten...

Een echte Vaquero misschien?

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 21:52

CherokeeChum schreef:
Zie ik nu goed dat dat stuk waaibomenhout niet eens gelijkvormig is links en rechts,of ligt dit aan de foto?
Nee, die twee vlakken zijn gelijk. Vertekening door foto : close-up/tele.

Margee schreef:
Eerst opkomende gedachte. waarom ga je met zo'n zadel niet gewoon terug naar de verkoper?
Je mag toch wel garantie verwachten en zeker binnen een jaar?
Ik heb begrepen, dat de relatie met de verkoper - zacht uitgedrukt - "verstoord" is, mede vanwege een aldaar gekocht paard.

MVG Louis

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:53

zoooo Wow! dit is echt schandalig zeg!

om te huilen Huilen als dit jouw dure zadel is!

en inderdaad,kan je met zoiets niet je geld terug krijgen?
binnen 1 jaar je zadel naar de kl o te en dan blijkt het nog een bij elkaar geplakt zadelmarkt zadelsoort te zijn Boos!
ik heb een Continental Equiflex ,maar ik mag toch hopen dat deze veel beter in elkaar zit en dat dit een HOGE uitzondering is Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:45

Nou dat ziet er niet happy uit.
Maar ook ik heb een continental equiflex en ik ben er happy mee. Mijn paard komt veel beter uit de schouders dan eerder.

En ik ben afgegaan op deze info. Dat ziet er toch weer anders uit als de foto's in dit topic. Hoe het wel of niet verlijmd is, heb ik idd. geen verstand van. Wel van het feit dat mijn paard er duidelijk beter van is gaan lopen.

http://www.trekkingsaddles-webshop.com/ ... iflex.html

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 01:28

Mijn mond valt open bij het zien van deze foto's....heb zelf twee Pullmans, maar met houten boom. Hoop toch echt dat deze wat degelijker in elkaar zitten...

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 09:27

Even een paar kleine details (die heel belangrijk kunnen zijn):

- Er staat nergens op het zadel "Equiflex". Op andere Pullman - Continental zadels met Equiflex, heb ik dat tot nu toe wel altijd gezien. Misschien niet het merk Equiflex.
- Ik heb al wat Equiflex en Ralide-flex bomen gezien, maar nog nooit zoiets als dit.
- Omdat zadels in deze serie - naar horen zeggen - speciaal zijn gemaakt voor een hollandse Reiner, kan het zijn dat men een ander boom heeft gebruikt.

Laten we hopen dat dit een uitzondering is. Al met al slaat Continental hier geen goed figuur.

Tenslotte: het paard heeft goed onder dit zadel (met ruiter 60 KG) gelopen, hoor. Daar was niets op aan te merken....

MVG Louis

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 09:30

Bij mij staat er wel equiflex op in ieder geval. Dat zou een verschil kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:23

Ik weet niet wat de eigenaar hier mee gaat doen, maar persoonlijk zou ik denk ik toch even een gesprekje met de verkopende partij aangaan.... En ik denk dat er op heeeeeel korte termijn een vertegenwoordiger van het merk bij me langs zou willen komen.... Schandalig!

Bevestigt in ieder geval wel mijn gevoel voor de toekomst. Als ik al ooit zoveel geld voor een zadel neer ga leggen, dan zal het zeker maatwerk zijn.
Je koopt potverdikkie voor MINDER geld dan dit een kwalitatief uitstekend stuk maatwerk voor je knol!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:04

Als dat zadel pas een jaar oud is.. zou ik iets meer doen dan een gesprekje. Verborgen gebrek, wanprestatie, lijkt me een stukje van de actie i.i.g.

Ik heb even gezocht. Een equiflexboom hoort geheel van kunststof te zijn. Niet van een kunststof/hout verbinding.

M_C_Design

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:07

apart :S

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:41

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 01:37

Daar valt je de B echt letterlijk van los

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 02:40

krijg er kriebels van... heb zelf een continental equiflex.. en net als anya dacht ik ook dat er een compleet kunstof boom in zat...
vraag ik me af of dat dit nou bij alle equiflex bomen zo is ? of zouden ze dit zadel provisorisch gerepareerd hebben in het verleden?
je zou bijna je eigen zadel uit laten kleden om erachter te komen..
(maar de mijne is dan geen pullman..zou dat nog verschil uitmaken?)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:21

Ik heb even wat speurwerk gedan Jileroo. Op mijn zadel staat wel continental equiflex. Met de gedeponeerde merknaam equiflex dus. Daar hoort een volledig kunststof boom in te zitten.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 09:07

Ik heb ook nog nooit een flex gezien in deze uitvoering. Er is zeker geen sprake van een reparatie.
Ik heb even links en rechts nog wat navraag gedaan: het lijkt er op dat deze serie speciaal gemaakt is voor één westernshop in NL. En volgens de eigenaar (in Duitsland) heeft ze dat zadel ook daar gekocht. Vandaar ook het type. Ik hoop dat dit dus een uitzondelijke serie is. Aan de andere kant zijn er waarschijnlijk meer dan 1 over de toonbank gegaan en heeft Pullman-Continental ze gemaakt en haar merknaam er op gezet. En tenslotte heeft men ze voor € 2.850,00 verkocht.

Laten we het hier maar bij houden. Ik wilde jullie alleen maar laten zien dat er ook bij merken wel eens wat afgemodderd wordt....

Tenslotte iets positiefs over Pullman-Continental: Sabine heeft al 15 jaar een Continental (gewoon harde kunststof boom) en daar is helemaal niets mis mee. Ze heeft daar 12 jaar op gereden, vervolgens 2 jonge paarden mee ingereden. Het zadel is vele keren uitgeleend en gaat nu op Shadow om die zadelmak te maken. Dat is dus een heel goede.

MVG Louis

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:44

*veegt zweet van voorhoofd * Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:55

Is dat dan misschien een heel goedkope productie geweest? Met het oog op winst? oid? Of mag je dat niet veronderstellen?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:04

pfoei dat scheelt dan weer.. kreeg het gister(of eigenlijk vanochtend) even benauwd.....

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:30

Cer schreef:
Is dat dan misschien een heel goedkope productie geweest? Met het oog op winst? oid? Of mag je dat niet veronderstellen?

Well... If it walks like a duck and it talks like a duck... It must be a duck!! Nors opkijken

@Sablou, zeer helder! Ik hoop ook dat dit 'slechts' een klein percentage zadels van dit caliber betreft.