leren/neopreen singel....wat vind jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie84

leren/neopreen singel....wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 11:07

Ik wil graag nog een tweede singel aanschaffen, omdat in de zomer snel doorweekt worden en in de winter de neopreen versie slecht droogt.

Nu zit ik te dubbe tussen een leren of een neopreen singel.

Ik heb nu een neopreen singel van kieffer en ben daar zeer tevreden over, al vind ik de leren versies er super gaaf uitzien.

Wat vind jij fijn(er) leer of neopreen ? Haha!

MyWup

Re: leren/neopreen singel....wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:09

ik heb n neoprene singel, makkelijk in onderhoud, kan zo de wasmachine in, en voor het paard ook prettiger.
leer is wat bewerkelijker en wat stugger voor het paard, dus ik wil niets anders meer dan neopreen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:10

Neopreen...makkelijk in onderhoude, doekje erover en klaar.

Ik vraag me alleen af waarom je nog een tweede wilt? En natte singel is toch echt geen probleem (en hij wordt automatisch weer nat als je gaat rijden).

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:11

Kyra krijgt van alle singels wondjes, behalve van een neopreen singel, dus mijn keuze is duidelijk Lachen

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 11:19

Ik vind het gewoon geen lekker gevoel om mijn paard een natte singel om te doen, ik leg er ook geen nat dekje op.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:23

Mijn paarden kunnen om de 1 of andere reden niet tegen zo'n leren, er ontstaan iedere keer wondjes, dus ik zou voor de neoprene gaan.

Als je 2 singels hebt, kun je om de dag gebruiken, zodat je nooit een natte hoeft te gebruiken.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:25

neopreen is prima, mits je iedere keer de boel uitsopt (en wie doet dat nou??). doe je dat niet, dan hopen zweet, vuil en bacterien zich in de singel op, met als gevolg schuurplekken, huidirritatie en zelfs wondjes.
mijn favo materiaal: dat van de wintec singels: glad spul, kan geen vuil in, makkelijk schoon (doek erover, of onder de kraan, en klaar!) en zo droog. en: niet duur!
leer is ook prima, maar duur, vergt onderhoud etc.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:33

Ik heb voor beide paarden een western neopreen singel, ook glad, kan geen viezigheid in blijven zitten. Soppen of doekje hoeft vaak nieteens, borstel erover en klaar.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:42

hmmm, ook in die gladde neopreen gaat toch zooi zitten. Ik zie vaak paarden met kale plekken, schiferige, eukerige huid, door die neopreen.
Ik vind het eerlijk gezegd net zoiets als weken met hetzelfde dekje rijden, bah; jij doet toch ook regelmatig schonen sokken en ondergoed aan?? Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:45

Ik rij maanden achter elkaar met dezelfde (western) pad, nog nooit problemen mee gehad. Schilferige huid heb ik ook weleens, maar dan ook op andere plekken dan bij die singel, en dat is op te lossen met een scheutje lijnzaadolie over het voer.

Maar ik heb idd weleens gehoord dat er paarden zijn die niet tegen de neopreen kunnen. In dat geval zou ik eerder een bontsingel (western) gebruiken dan een leren.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 13:35

ik ga voor leer. mijn paard kreeg overal schuurplekken van, behalve van leer.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 13:38

Neopreen,

Dat bevalt ons erg goed.
Leer is toch iets duurder, en neopreen zat goed en voelt lekker aan (naar mijn idee)

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 13:39

ik heb ook een lere singel met aan 2 kanten elastiek en de rede? neopereen singels maken ze niet in de lengte van me paard Tong uitsteken
ik heb nu een lere singel van 140 cm met aan 2 kanten elastiek en ik sta nog soms te vechten om hem eraan te krijgen Gaaaap

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:04

Ik heb veel liever een leren singel. Ze zijn fijn soepel, worden niet helemaal doorweekt. Het lijkt me ook een stuk minder zweterig zitten voor je paard.

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:29

ik heb ook een neopreen singel, k vind ze wel handig, je kan ze gewoon in de wasmachine gooien als ze vies zijn Lachen

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:07

Ik heb ook een neoprene, maar ben met je eens dat leren versies er gewoon gaaf uitzien Vork . Ik vind het jammer dat ie zo snel zweet onder het neopreen, maar voor de rest vind ik het superhandig, ff onder kraan en een borsteltje erover en hij is weer schoon én snel droog.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:29

Cassidy schreef:
Ik rij maanden achter elkaar met dezelfde (western) pad, nog nooit problemen mee gehad. Schilferige huid heb ik ook weleens, maar dan ook op andere plekken dan bij die singel, en dat is op te lossen met een scheutje lijnzaadolie over het voer.

Maar ik heb idd weleens gehoord dat er paarden zijn die niet tegen de neopreen kunnen. In dat geval zou ik eerder een bontsingel (western) gebruiken dan een leren.

heh getsie, wat goor Tong uitsteken dat zweet wil je er toch regelmatig uitwassen??
je doet zelf toch ook schone kleren aan (hoop ik Lachen )?

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:42

Ohja, dus jij eet ook gras en krijgt ook ijzers onder?

Paarden zijn wat anders dan mensen hoor.. Waarom zou je niet met hetzelfde dekje kunnen rijden, even borstel erover en klaar.. Paarden genieten echt niet van de geur van een frisgewassen dekje Vork .

Ik heb ook een leren, ik heb zo'n extreem wondjes gevoelig paard en hier is niks mee aan de hand dus ik zweer bij leer [ Clown ]

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:46

dus jij poetst je paard ook niet, want dat is alleen maar voor 't mooi? Knipoog
ik zie helaas vaak paarden met huidproblemen door vieze dekjes en vieze singels. dat heeft gewoon met hygiene te maken, iets wat ik belangrijk vind. maar hee, da's mijn mening Tong uitsteken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:49

dierfysio schreef:
hmmm, ook in die gladde neopreen gaat toch zooi zitten. Ik zie vaak paarden met kale plekken, schiferige, eukerige huid, door die neopreen.

Sommige paarden zijn allergisch voor neopreen, dus het hoeft niet perse rotzooi in de singel te zijn.

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:49

Ik heb zowel leren als neopreen, maar toch vind ik de neopreen wat fijner. Mijn paard heeft nogal een gevoelig huidje, en met de neopreen singel heeft ze nooit ergens last van. De lederen singel wilde nog wel eens schuren.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:50

Van dat poetsen is natuurlijk geen vergelijking he Clown, als jij je paard schoont hebt, komt je dekje als het goed is ook niet onder het zand te zitten..
Als je de haren eraf borstelt heeft je paard daar echt geen last van. En ja ik was mn dekjes ook elke week, maar dat komt omdat dit paard al wondjes krijgt als je naar dr kijkt. Maar ik kan wel begrip voor opbrengen waarom je dat niet zou doen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:53

Bij mijn paard wordt de plek waar de singel zit heel hard als ze met de neopreen gereden heeft. Ik denk toch een soort van irritatie. Echt heel vreemd. Bij leer heeft ze er geen last van.

Als je neopreen fijn vindt, zou ik er gewoon nog 1 bijkopen. Het is gemakkelijk schoon te maken, onderhouds vrij en goedkoper dan een goede leren.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:54

je gaat me niet om zand, maar om huidschilfers en zweet. ik kan m'n paard nog zo goed poetsen, dat gaat dus echt wel in het dekje zitten! dat wordt als je maar lang genoeg wacht een soort viezige koek (getsie).
ik zie dus helaas vaak baasjes die niet zo trouw wassen als wij, en de huid van die paarden is dat dan helaas vaak wel aan te zien: kaal, rood, schilferig, soms bultjes van huidontstekinkjes.
dat KAN ook zeker bij neopreen, omdat dat, net als dekjes, poreus is, en dus zweet en huidvet opneemt (wat dan zo'n koek vormt).
maar ik vind eigenlijk dat ik er nu wel genoeg over gezegd heb! Ja

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:43

ik vind neopreen erg fijn!

gooi hem iedere week lekker in de was en hij is weer fris