zadelperiekelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

zadelperiekelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 10:36

Zoals sommige mensen zich misschien nog kunnen herrineren ben ik vanaf juli 2005 bezig om een passend zadel op mijn paard te krijgen.
Hulsebos beweerde dat mijn paard een zeer eenvoudige rug heeft en dat het geen probleem zou zijn een zadel voor mijn merrie te maken.
In september heb ik bij hun een zadel besteld en kreeg deze in februari (!!) binnen. Mijn paard reageerde vrij agressief op het zadel, maar dat zou komen omdat ze vanaf september ook geen zadel mee op had gehad.
Na een paar weken kon ik redelijk rijden, maar na 4 weken was het weer mis. Hulsebos zei dat het zadel opgevult moest worden. Nu deze opvulbeurt (bijproppen) liep Goldy helemaal niet meer.
Jan Hulsebos is toen zelf geweest. Het zadel schoof volgens hem naar voren en ik zat scheef. Dit was volgens hem de reden dat Goldy haaks ging lopen.

Resultaat was dat mijn M2 paard niet eens meer een B proef kon lopen. Tijdens trainingen gooide ik wanhopig het zadel af, zodat ik weer kon rijden zonder.. Door het commentaar van Jan Hulsebos was ik gaan twijvelen over mijn zit, zodat ik scheef ging zitten (ik zat dus recht).

Ik heb een proffesionele ruiter uit de buurt gevraagd om mijn paard eens te rijden met mijn (niet passende) Hulsebos zadel. Zij kon het dier niet eens nagevelijk krijgen en liet mij haar eigen Hulsebos halen. Deze lag beter en Goldy liep binnen een rondje weer over de rug met een actief achterbeen en recht.. Hulsebos sponserd deze ruiter en kon haar dus moeilijker afkraken als hij dat bij mij kon.

Jan Hulsebos is dezelfde dag naar haar toegereden en heeft mij met Goldy en het zadel van daar bekeken. Zijn conclusie was dat het type zadel dat ik had toch niet zo goed bij Goldy paste Hamer . Hij zou het zadel namaken en mij zonder kosten een nieuw zadel aanbieden(in ruil voor de oude). Dit gebeurde eind juni...

Nu heb ik afgelopen vrijdag (yep de 13e), eindelijk mijn zadel gekregen. Supermooi zadel, bruin met zwart...
Toen we het zadel op Goldy legde werd ze ongelovelijk boos. Aan de longe ontspande ze zich, maar tijdens het rijden was ze erg prikkelbaar.
Ze spande haar rug en wilde niet aan het been zijn en al helemaal niet nageven. Toen ik haar naar voren dreef en ze richting staken ging heb ik mijn been er aangelegd. Ze reageerde heel fel. Hoofd tussen de voorbenen (ik reed met een losse teugel om ontspanning te verkrijgen) en na 4 keer stuiteren recht omhoog en naar voren springen. Ik gleed zo over de rug van het paard en landde op mijn voeten. (was vast een grappig gezicht) Was mijn eerste keer op deze manier afstappen sinds jaren Bloos .

Nu heb ik bijna elke dag het zadel er even op gehad en ze blijft boos. Ik kan zelf de reden niet ondekken. Het zadel ligt in ieder geval mooi vrij van de schoft (haar grootste probleem).
Ze heeft natuurlijk erg slechtte ervaringen met zadels en moet weer even wennen. Hoelang zou ik haar geven? Ze wil nu wel weer aan mijn been zijn, maar dan met het hoofd ophoog. Zodra ik haar nagevelijk vraag gaat het tempo terug tot stilstaan. Naar mijn gevoel wil ze haar rug dus niet 'opbollen'.

Heeft iemand een idee hoe ik er achter kan komen of dit geestelijk of lichamelijk is? Ik heb de fysio er half sept bij gehad om alles te laten controleren. Die wil ik aan het einde van de week weer laten komen om te kijken.

Als het zadel niet naar mijn zin is krijg ik trouwens het geld terug van Hulsebos, maar moet ik weer op zoek naar een zadel...

Tips en ervaringen zijn dus meer als welkom Knipoog

Casca

Re: zadelperiekelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 10:43

kun je niet nog een keer aan die ander vragen of je haar zadel er nog eens op mag leggen?!? dan kun je het zien.. Als ze dan weer zo raar doet is het geestelijk en als ze braaf is past het zadel weer niet...
(ik heb trouwens een zadel van Lemetex, op 4 verschillende paardenruggen ligt ie gewoon perfect!)

Kun je hem niet vragen met meerdere zadels langs te komen om haar eens met elk zadel te rijden/longeren? misschien zit haar iets dwars aan het zadel waar jullie niet op letten...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 10:51

Ik heb eigelijk alle zadels die ik kon bedenken al gepast. Alle leerlingen van mij hebben hun kasten leeg getrokken en alles viel direct al af door de schoft. Lemetex heb ik er ook 3 van geprobeerd.
Ik kan inderdaad wel eens vragen of ik haar zadel een keer mag proberen. Het zou een exacte copie zijn, maar alle zadels zijn anders.
Waar ik zelf aan denk is dat de kussens op haar lenderen rusten. Dat gevoel geeft ze mij..

Ik zal haar in ieder geval even bellen, bedankt voor het idee. Lachen

JennS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 10:57

Kan het niet vanuit haar rug komen? Zoals je het beschrijft (niet willen ontspannen over de rug) klinkt het alsof ze d'r rug vast zet en gewoon echt niet wilt lopen, miscchien door pijn.
Ik wil niet je op stang jagen of weet ik veel wat, maar het is inderdaad goed om een fysio te laten kijken en misschien foto's te maken ofzo.
Mijn pony was ook heel moeilijk met zadels, maar die had te weinig bespiering op haar rug zodat haar ruggengraat 'op' haar rug lag, met longeren aan pessoa en spierontspanners is dit beter geworden. Zeg niet dat het bij jou paard ook zo is (aangezien een M paard wel wta spieren heeft Knipoog)
Hoop dat je er wat aan heb.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:01

trisca schreef:
...Resultaat was dat mijn M2 paard niet eens meer een B proef kon lopen. Tijdens trainingen gooide ik wanhopig het zadel af, zodat ik weer kon rijden zonder.. Door het commentaar van Jan Hulsebos was ik gaan twijvelen over mijn zit, zodat ik scheef ging zitten (ik zat dus recht)...

Dus als ik het goed begrijp doet ze het zonder zadel gewoon goed? Heel raar. Over het zadel kan ik niet zoveel toevoegen. Toch heb ik nog wel een opmerking: doordat je al een hele tijd aan het etteren bent met zadels kun je misschien ook anders gaan rijden, misschien afwachtender ofzo. Ik roep maar iets hoor. Maar ik kan het me zo voorstellen.

Heb jij ook gereden met het zadel van die professionele ruiter? Anders zou ik eens een andere (bekende) zadelmaker laten kijken, misschien gaat meneer Hulzebos dan beter zijn best doen haha. Wat had je voor juli 2005 voor zadel?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:23

pfff jee... hopen dat het eens een keer ophoud zeg Scheve mond
je ben nu al zolang bezig..

ik zou ook idd eens even vragen aan die prof. ruiter of je haar zadel nog een keer mag gebruiken, en dan kijken hoe goldy daarop reageerd...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 12:48

Ik had hiervoor een Stubben zadel. Door haar groei kwam de schoft omhoog en paste het zadel niet meer.
Zelf heb ik ook op het zadel gereden van de prof ruiter en toen liep Goldy in ieder geval recht, nagevelijk en vanuit het achterbeen.
Ik rij Goldy nu met een slap teugeltje en wil alleen ontspanning, wat mij niet teveel gevraagd lijkt. Als ik afwachtend rij (heb ik ook al geprobeerd) gaat ze scheef stil staan.
Ze heeft nu genoeg spieren op haar rug. Na de eerste Hulsebos waren deze grotendeels weg, maar ze zijn weer terug.
Ik heb half sept. door een fysio de rug geheel laten nakijken en er is met het dier opzich niks mis (tenminste toen).
Ik ben met het vorige Hulsebos zadel naar Kootstra geweest in Groningen. Die had er geen goed woord voor over, maar ik heb ook al gehoord dat hij dat nooit heeft voor andere zadels dan zijn eigen Knipoog

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:54

Stalgenoot van mij had ook een zadel bij Hulsebos laten maken met ongeveer dezelfde gevolgen als bij jou Boos!
Zij heeft het paard door Rodinde Hoogenraad laten behandelen en later nog een keer door een osteopaat.
Misschien verstandig om jouw paard ook eens door een osteopaat te laten bekijken? Die zien, denk ik, toch weer andere dingen dan een fysiotherapeut.
Mijn stalgenoot is al met al ruim een half jaar bezig geweest om haar paard te laten revalideren......

De zadelmaker waar ze een ander zadel heeft laten aanpassen wilde haar Hulsebos niet eens inruilen, er deugde niets van.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 12:57

en heeft ze nu een ander zadel? En wat voor 1 dan? Heeft ze haar geld terug gekregen? Bloos

Mijn paard is bij Rodinde geweest toen ik stopte met de Stubben. Was toen helemaal niks mis met de rug van Goldy, al vroeg ik me wel af waarom die rekening dan wel zo hoog was.. Bloos

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:09

Het bleek dat haar paard een heel makkelijke rug heeft waar bijna elk zadel op past Boos!
Ze heeft nu via een zadelmaker die har door Rodinde aanbevolen was een ander zadel.

Met Hulsebos is ze er, ondanks vele pogingen en brieven, niet uitgekomen. Hulsebos weigerde toe te geven dat de problemen aan het zadel lagen.
Uiteindelijk heeft ze het zadel 2e-hands (met het verhaal erbij) kunnen verkopen. Wel voor veel minder dan ze ervoor betaald had.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:44

Ik zou mijn geld terug eisen en op zoek naar een andere zadelmaker die wel kwaliteit kan leveren Knipoog

Ik wil nog wel even zeggen dat wat jij schrijft over Kootstra niet helemaal waar is, mijn vorige zadel was een "goedkoop" hippo zadel. Hij zei over dat zadel qua prijs kwaliteit verhouding is dit geen verkeerd zadel Knipoog

Hulsebos hoor je gewoon teveel slechte verhalen over, ik zou geloof ik nog eerder de passervice van Divoza laten komen dan hun Bloos

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:46

Een paard kan dan wel een makkelijke rug hebben, elk paard verdiend een goed passend zadel! Geen rug is gelijk, daarom vind ik het ook altijd de grootste onzin als mensen zeggen dit zadel past op bijna elk paard, zulke gevallen zijn erg triest die dat soort dingen geloven

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:49

ik zou je fysio laten komen; je paard reageert wel heel heftig.
verder is het met Hulsebos een lastig verhaal; ik hoor veel negative verhalen, helaas.
mocht je een deskundig advies willen: bel Hans Zuidweg eens, viw www.bestfitzadelservice.nl te bereiken. hij is heel kundig, serieus en bereid problemen op te lossen. zegt het ook eerlijk als het niet kan wat je in gedachten had.
wens je veel succes!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:52

nou ik was er vandaag bij dat ze goldy heeft gereden met het hulsebos zadel... dat werd gewoon gevaarlijk op een gegeven momen
hij ging recht omhoog(zonder aanleiding), trappen naar been etc...
maar ze zal het zelf nog wel vertellen hoe en wat Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:58

Wat verevelend Iris!! Ik heb geen idee. Met mijn hulsebos is gelukkig niks mis. Heb nooit zo'n goed zadel gehad en heeft het zadel heeft al op 6 verschillende paarden goed gelegen. Maar ja als je eenmaal een goed zadel hebt is het geen probleem natuurlijk.
Ik zou idd dat zadel van de prof. lenen als dat kan. Dan kan je 100% uitsluiten of het door het zadel komt of door het zadel.
Tja moelijk hoor. Je mag de mijne ook wel proberen, maar weet niet of die goed bij de schoft ligt natuurlijk. Goldy is wel een joekel natuurlijk in vergelijking met Wino

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:22

Ik kan je maar één tip geven. Ga je met je zadel en je paard naar Van Triest in Meppel en laat je daar adviseren. In mijn ogen is dat de enige goeie zadelmaker, die tenminste weet waar hij het over heeft. En ik heb veel goeie resultaten gezien met paarden die ook een moeilijke rug hadden...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 21:29

ik heb na vanmiddag besloten Hulsebos morgen te bellen. Goldy ging recht omhoog en ik kon niks. Alles meer dan stilstaan gaf protest.
Ik heb mijn oude stubben erop gelegd en kon weer rijden. Ze liep niet fantastisch, maar ze liep weer.
Dat was voor mij de druppel. Het zadel ligt achterover gekanteld en ik denk dat de kussens op de lenderen terecht komen.

Als ik mijn geld terug krijg ga ik naar Kootstra toe. Hopenlijk kan hij mij binnen korte tijd voorzien van een passend zadel.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:57

Bizar hoor, denk je goed te doen door een op maat gemaakt zadel voor je paard te kopen, past je oude stubben nog beter! Heel veel succes met de hernieuwde zoektocht!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:02

ik ken een zadelmaker die met een nieuw ontwikkelde vulling werkt. Ben er echt heel erg over te spreken en meerdere mensen met mij.
De vulling/kussens zijn daardoor erg zacht en knellen minder op je paard, tevens wordt de drukverdeling een stuk beter.
Ik denk ook echt wel dat zij je verder kunnen helpen, eventueel met je oude zadel of als dat echt niet op je paard past met een andere.

PS heb je wel een zadel gehad waarmee je goed hebt kunnen rijden? Rugproblemen uitgesloten?

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:05

Kootstra en snel? Daar heb ik geen ervaring mee. Maar als het zadel er eenmaal is , is het wel goed. Mijn paard heeft ook een redelijke schoft maar mijn nieuwe zadel ligt nu wel goed. Heb hem gisteren net weg gebracht om te laten opvullen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 11:37

ik heb een jaar fijn kunnen rijden met de stubben. Die ging duidelijk op de schoft liggen. In dat jaar zijn we van zadelmak naar de M gevlogen.

Vanmorgen naar Hulsebos gebeld. Ze bellen mij terug. Ik hoop dat ze inzien dat zoveel protest (volgens mij) niet te wijten is aan het feit dat het zadel niet is ingereden...

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:02

Jeetje wat balen zeg..
Wij hebben ook een Hulsebosch en die heeft van Triest vermaakt voor een paard van ons.. ligt op zich wel heel mooi nu.
Ik denk dat je voor een Hulsebosch niet een te kort in de rug paard moet hebben omdat het zadel grote kussens met een groot draagvlak heeft.. en niet ieder paard houdt daar dus van of kan tegen die druk op zijn rug.
Zelf heb ik ook nog KN zadels, super vind ik die.
Ik wens je veel succes en je kan ook altijd nog naar Albert van Es gaan die kan je paard behandelen en dat kost niet zo heel veel Haha!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:12

Zo te horen heeft je paard veeel pijn Ach gut
Maak eerst een plan de campagne,oorzaak van pijn wegnemen , en ga dan subiet naar van Triest in Meppel Haha!

Nu heeft dat nog weinig zin, het lijf zal zich anders gaan gedragen als de pijn weg is,en zal het zadel weer aangepast moeten worden...
Merkenzadels aanprijzen zolas Rodinde doet( Erik Laarakker heeft het ook een tijd gedaan...) heeft imo geen toegevoegde waarde..
Een vakman kan bijna elk zadel goed passend krijgen!
Alleen zijn die er niet zoveel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:27

--> HAR

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:46

saden schreef:
Kootstra en snel? Daar heb ik geen ervaring mee. Maar als het zadel er eenmaal is , is het wel goed. Mijn paard heeft ook een redelijke schoft maar mijn nieuwe zadel ligt nu wel goed. Heb hem gisteren net weg gebracht om te laten opvullen.

Mensen die vakwerk leveren hebben het nou eenmaal druk Knipoog