Hulsebos beweerde dat mijn paard een zeer eenvoudige rug heeft en dat het geen probleem zou zijn een zadel voor mijn merrie te maken.
In september heb ik bij hun een zadel besteld en kreeg deze in februari (!!) binnen. Mijn paard reageerde vrij agressief op het zadel, maar dat zou komen omdat ze vanaf september ook geen zadel mee op had gehad.
Na een paar weken kon ik redelijk rijden, maar na 4 weken was het weer mis. Hulsebos zei dat het zadel opgevult moest worden. Nu deze opvulbeurt (bijproppen) liep Goldy helemaal niet meer.
Jan Hulsebos is toen zelf geweest. Het zadel schoof volgens hem naar voren en ik zat scheef. Dit was volgens hem de reden dat Goldy haaks ging lopen.
Resultaat was dat mijn M2 paard niet eens meer een B proef kon lopen. Tijdens trainingen gooide ik wanhopig het zadel af, zodat ik weer kon rijden zonder.. Door het commentaar van Jan Hulsebos was ik gaan twijvelen over mijn zit, zodat ik scheef ging zitten (ik zat dus recht).
Ik heb een proffesionele ruiter uit de buurt gevraagd om mijn paard eens te rijden met mijn (niet passende) Hulsebos zadel. Zij kon het dier niet eens nagevelijk krijgen en liet mij haar eigen Hulsebos halen. Deze lag beter en Goldy liep binnen een rondje weer over de rug met een actief achterbeen en recht.. Hulsebos sponserd deze ruiter en kon haar dus moeilijker afkraken als hij dat bij mij kon.
Jan Hulsebos is dezelfde dag naar haar toegereden en heeft mij met Goldy en het zadel van daar bekeken. Zijn conclusie was dat het type zadel dat ik had toch niet zo goed bij Goldy paste

Nu heb ik afgelopen vrijdag (yep de 13e), eindelijk mijn zadel gekregen. Supermooi zadel, bruin met zwart...
Toen we het zadel op Goldy legde werd ze ongelovelijk boos. Aan de longe ontspande ze zich, maar tijdens het rijden was ze erg prikkelbaar.
Ze spande haar rug en wilde niet aan het been zijn en al helemaal niet nageven. Toen ik haar naar voren dreef en ze richting staken ging heb ik mijn been er aangelegd. Ze reageerde heel fel. Hoofd tussen de voorbenen (ik reed met een losse teugel om ontspanning te verkrijgen) en na 4 keer stuiteren recht omhoog en naar voren springen. Ik gleed zo over de rug van het paard en landde op mijn voeten. (was vast een grappig gezicht) Was mijn eerste keer op deze manier afstappen sinds jaren

Nu heb ik bijna elke dag het zadel er even op gehad en ze blijft boos. Ik kan zelf de reden niet ondekken. Het zadel ligt in ieder geval mooi vrij van de schoft (haar grootste probleem).
Ze heeft natuurlijk erg slechtte ervaringen met zadels en moet weer even wennen. Hoelang zou ik haar geven? Ze wil nu wel weer aan mijn been zijn, maar dan met het hoofd ophoog. Zodra ik haar nagevelijk vraag gaat het tempo terug tot stilstaan. Naar mijn gevoel wil ze haar rug dus niet 'opbollen'.
Heeft iemand een idee hoe ik er achter kan komen of dit geestelijk of lichamelijk is? Ik heb de fysio er half sept bij gehad om alles te laten controleren. Die wil ik aan het einde van de week weer laten komen om te kijken.
Als het zadel niet naar mijn zin is krijg ik trouwens het geld terug van Hulsebos, maar moet ik weer op zoek naar een zadel...
Tips en ervaringen zijn dus meer als welkom