paard pakt bit vast, bij welk bit onmogelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

paard pakt bit vast, bij welk bit onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 19:10

Mijn fjord pakt de laatste tijd haar bit vast. En dan crossen maar. Ik word er echt helemaal gek van want fatsoenlijk rijden is er zo niet meer bij. Nu heb ik gehoord dat er een bit moet zijn dat ze niet vast kunnen pakken. Weten jullie welke dat is (zijn) ? dan wilde ik die zolang gebruiken totdat ze snapt dat het geen zin meer heeft en overgaan op haar oude bit (aurigan dubbelgebroken waterttrens)

Voordat ik commentaar krijg: ik heb ook les, maar dat schiet zo dus niet op, het enige wat ze wil is hard!

GeneralFlynn

Re: paard pakt bit vast, bij welk bit onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:11

Probeer het eens zonder een bit.
Op je halster.
Dan valt er niks vast te pakken.
En een bit is geen rem hé...

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:12

Watertrensjes kunnen ze over het algemeen toch moeilijk vastpakken.
Wat dacht je van een rolletjesbit?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:13

Bitloos Haha! Haha! Haha!

Ik ga dus met Tinkerloos mee Haha! Haha!

remmen doe je met je zit Haha!

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:18

Jep! I agree! Remmen doe je met je zit! Kwestie van goede houding aanleren. Je teugels moeten geen steunpilaren zijn!

o0onadiao0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:20

maar wat nou als je paard zo hard trekt en gewoon weg crosst en nergens meer op reageert? blijf je dan ook gewoon rustig proberen hem met je zit terug te krijge? of een gegeven moment is dat echt niet meer te doen hoor,, vind ik dan he

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:22

als je dier het bit beetpakt doet het dat met reden, probeer die reden uit te zoeken en ga daar wat aan doen. Knipoog
ander/scherper bit is symptoombestrijding en werkt vaak maar tijdelijk
zowiezo tanden laten nakijken op haken.

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:24

Ellepel, you go girl! Haha!

Het is vaak zo dat ruiters heb paard er de schuld van geven als er iets niet gaat zoals de ruiter het wil...
Met andere woorden, werken aan je empatisch vermogen!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:29

o0onadiao0o schreef:
maar wat nou als je paard zo hard trekt en gewoon weg crosst en nergens meer op reageert? blijf je dan ook gewoon rustig proberen hem met je zit terug te krijge? of een gegeven moment is dat echt niet meer te doen hoor,, vind ik dan he
Dan moet je echt wat stappen terug nemen.
Dan ben je aan het rijden op een paard waar je nog niet aan toe bent,of het paard is er niet aan toe.
Eerst veel grondwerk doen,en als dat goed zit,en je paard kent alle basis principes,dan pas ga je erop.
En dan bouw je dat heel rustig op,en rij je veel overgangen van stap naar draf,en weer terug,net zo lang tot je paard het door heeft.

o0onadiao0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:36

ja das waar maarja.. ik zit af en toe op een paard en de ene x loopt die psies zo als ik het wil,, en de andere x heeft die slechte dag en dan houd die ook bit vast,, maar dan laat ik het gewoon en rijd ik alleen met veel been.. maar zodra ze dan woordje galop hoort gaat ze,, en dan togh reageeert ze niet altijd op zit,, maarja ik houd niet van scherpe bitjes of hulpteugels..ik zou iets anders verzinnen maar kan me voorstellen dat het niet altijd leuk is..

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 19:41

ok ben dus niet van het grondwerk en bitloos en heel die dingen, ik wil gewoon rijden en geen paard hebben die niet te stoppen is. Zoals ik al zei is het enige dat ze wil hard gaan en ikke dus niet, het zou fijn zijn als ik gewoon buiten kon rijden zonder ongelukken namelijk en als ze er heel hard vandoor gaan op de weg wil ik dus grag met iets meer remmen dan alleen mijn zit. Zoals ik al zei, ik heb les, met mijn houding is niks mis, paard is gewoon aan het uitproberen, dus graag nuttige reacties, als ik vraag wat voor een bit, lijkt het me dus niet dat ik zonder bit wil rijden anders had ik dat wel geprobeerd!

edit: paard is er gewoon aan toe gaat niet te snel oid, kan gewoon de basis maar zit nu dus in een verveelfase en ben zelf ook niet gisteren begonnen met rijden, heb al heel wat jaartjes ervaring ondertussen maar van deze situatie word ik redelijk gestoord

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:45

je hebt een bit met gaatjes erin en dat geeft een hele hoge toon als die het bit vast pakt, dan moet die dus loslaten, omdat hij gek wordt van het geluid. Ben zelf niet voor het bit, maar misschien is dit een reactie die je wel wilt hebben Knipoog

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 19:47

dank je, heb ik tenminste iets aan Lachen, zal eens gaan onderzoeken wat dat voor iets is

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:49

een rolletjes bit, die hoeven niet erg scherp te zijn. ze kunnen het alleen niet vast pakken.. (ik heb dit ook gehad met een haflinger die het beetpakte het bit, ook zodra ik wou aangalopperen..)

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:49

ik had hetzelfde met mijn haflinger totdat ik een d-trens had gekocht met koperen rolletjes, die pakken ze als het goed is echt niet vast!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:50

Als je les hebt, waarom kan jouw instrutrice/teur jou dan niet verder helpen?
Je komt naar mijn idee behoorlijk kortzichtig over gezien je naar eigen zeggen redelijk wat ervaring hebt je dus niet beseft dat een ander bit niet de oplossing is voor al je problemen?

SandraR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:52

ik weet dat de mailertrens...( weet niet hoe je t schrijft) ook voor paarden is die vast pakken. Is net nieuw op de markt dacht ik. Je mag er alleen geen wedstrijden mee rijden.

SandraR

ik weet dat de mailertrens...( weet niet hoe je t schrijft) ook voor paarden is die vast pakken. Is net nieuw op de markt dacht ik. Je mag er alleen geen wedstrijden mee rijden.

Jasia

Ik heb dit ook gehad toen ik mijn paard pas had. Ze ging me heel erg uitproberen door alleen nog maar te racen. Pit vastpakken, hoofd omhoog en hup hard hard en hard! Ik heb dit opgelost door niet d ehele tijd te trekken want daar krijgt ze alleen maar een harde mond van.. maar gewoon net zolang druk geven tot dat ze iets zachter ging en weer los. Dan nog een beetje druk dtot dat je voelt dat ze weer iets in haar tempo zakt en weer los.. En dat totdat ze op het goede tempo liep.. Nu is er niks meer aan de hand, was gewoon uitproberen.. Lachen
En verder veel overgangen rijden en veel figuren maken..
Veel succes! Knipoog

Edit: Maar waarom probeer je niet eens bitloos..? Misschien heeft je paardje wel last van zijn tanden oid. Weet je de reden van waarom hij/zij dit doet..?
Laatst bijgewerkt door Jasia op 13-10-06 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:53

lonnie schreef:
ok ben dus niet van het grondwerk en bitloos en heel die dingen, ik wil gewoon rijden en geen paard hebben die niet te stoppen is. Zoals ik al zei is het enige dat ze wil hard gaan en ikke dus niet, het zou fijn zijn als ik gewoon buiten kon rijden zonder ongelukken namelijk en als ze er heel hard vandoor gaan op de weg wil ik dus grag met iets meer remmen dan alleen mijn zit. Zoals ik al zei, ik heb les, met mijn houding is niks mis, paard is gewoon aan het uitproberen, dus graag nuttige reacties, als ik vraag wat voor een bit, lijkt het me dus niet dat ik zonder bit wil rijden anders had ik dat wel geprobeerd!
Als je niks aan het probleem zelf wil doen,en dus je paard wil stoppen op het bit,dan heb ik nog wel een pelhamstang met kinketting voor je liggen. 17 cm. Cool
Een paar keer flink rukken,en dan stopt ie de volgende keer wel hoor!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:54

OOOOOOOOOOO wat fout Haha! Haha! maar ik ga weer met Tinkerloos mee

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:56

Ik ga er vanuit dat de mensen op dit forum het allebeste voor hebben met jou en met je paard. Het zou dus wel prettig zijn als je niet zo aangebrand reageert op tips over bitloos rijden, basis en houding!

@Tinkerloos... Wat is dat in hemelsnaam voor martelwerktuig? Heb geen flauw idee wat het is namelijk.. Klinkt alleen nie fijn!

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:57

Ik ken een paard wat dat ook doet .
En als je voelt en weet dat hij het bit gaat nemen stuur je hem gewoon richtingen de bakrand dat hij ergens tegenoploopt . Hij zal het nog een paar keer doen maar zo leren ze het rapper af .
Wel zorgen dat het niet TE gevaarlijk word

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 19:58

sronnie schreef:
Als je les hebt, waarom kan jouw instrutrice/teur jou dan niet verder helpen?
Je komt naar mijn idee behoorlijk kortzichtig over gezien je naar eigen zeggen redelijk wat ervaring hebt je dus niet beseft dat een ander bit niet de oplossing is voor al je problemen?

ik ben helemaal niet kortzichtig maar aangezien we alles geprobeerd hebben (rijtechnisch) wil ik toch maar iets anders proberen. Je weet het maar nooit en ik snap heus wel dat ik er niet elke week een ander bit in kan gooien en dat dat geen oplossing is voor al je problemen, maar omdat het gewoon niet opschiet is het deze keer misschien wel een oplossing want tegen 700 kilo lompe fjordenkracht begin je niet zo heel veel uiteindelijk. Heb haar van tevoren al gelongeerd en losgelaten, of een uur met losse teugel gereden,maar ze is gewoon niet rustig te krijgen, dus wie weet, is een ander bit wel een uitkomst. En zoals ik al gezegd heb, zodra ze snapt dat ze het bit niet moet vastpakken ga ik weer terug naar mijn oude bit. ze doet het trouwens ok vooral als ze geen zin heeft ok te werken want gewoon stap, draf en galop aan een lang teugeltje is geen probleem, kortom, ze doet het om onder het werk uit te komen want ze weet dat ze sterker is dan ik

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:58

Jullie hebben duidelijk een stapje overgeslagen met rijden.
Hoe moet een paard nou snappen dat hij moet stoppen als je aan de teugels trekt als hem dat niet geleerd is? Paarden gaan van nature altijd tegen druk in.

Maar omdat je niet de moeite wil nemen om dit via grondwerk (leren te wijken voor druk) op te lossen zou ik er maar gewoon een heel scherp bit inhangen, het liefst met alle soorten hulpteugels die er zijn en dan maar flink trekken, zodat die knol leert wie de baas is Rolleyes