Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Michelle99 schreef:Ik heb al een tijd een KK bit gebruikt. Deze heeft een gele kleur en volgens mijn zit er kopper in. Dit zou een paard lekker vinden smaken en dus zou hij makkelijker aan de bit gaan kauwen en zo voort. Ook heb ik laatst een Myler bit gekocht voor in mijn western hoofdstel. Toen vond ik het dus niet gek dat er stripjes koper in verwerkt zit, naast de ‘sweet iron’.
Nu ben ik met een nieuwe instructeur begonnen. Zij zegt dat koper is giftig voor paarden en dat is de reden ze gaan schuimen: een toxisch reactie.
Na veel rond te vragen en veel te zoeken op de internet ben ik nog niet uit. Het is zo dat koper kan giftig zijn, net als zink b.v. Maar het is ook zo dat in een mulitivitamine (voor mensen en voor paarden) koper ook in zit (en zink trouwens ook). Als koper echt zodanig giftig was -- in de vorm dat gebruikt wordt in bitten -- ze zouden er toch snel mee stoppen?? Dus ik ben nu op zoek naar uitsluitsel.
Weet iemand hier meer van. Niet alleen van horen zeggen maar echt. Hoe zit het met het giftigheid van koper? Is het koper dat gebruikt wordt in bitten anders dan die in b.v. SummerFit koeken van Pavo en andere paarden vitamines???
Ik ben benieuwd??
Michelle99 schreef:Nu ben ik met een nieuwe instructeur begonnen. Zij zegt dat koper is giftig voor paarden en dat is de reden ze gaan schuimen: een toxisch reactie.
Citaat:Verder is het wel zo dat koper in de bloedbaan giftig is, maar als je het inslikt kan dat dus niet gebeuren...
Moonlightje schreef:klopt precious, dan wordt koper giftig.
Maar een bit gaan lekken? heb ik nog nooit van gehoord
dat extreem schuimen is gelul. mijn paard schuimt ook extreem en ik heb geen koper bitje. heb er wel eentje in gehad maar ze schuimt bij elk bit even veel
germie schreef:Koperoxide (groene aanslag) is wel giftig. Je moet koperen bitten dus ook schoon houden en een groen bit niet in de mond stoppen.