Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bluebontje schreef:Ik heb een kunststof zadel, dus daar haal ik heel af en toe eens een vochtige doek over. Mijn hoofdstellen misschien 3 a 4 keer per jaar. Ik heb niet zo'n poetser.
suzieone schreef:maar vinden jullie het niet irritant als het gaat krakeN?
Yvonniej schreef:suzieone schreef:maar vinden jullie het niet irritant als het gaat krakeN?
wat voor zadel heb je?
Yvonniej schreef:mm heb je m al lang?
Jalenka_Kiya schreef:Je zadel schoon maken met zadelzeep die eventueel ook het leer verzorgt kun je zo vaak doen als je wilt, maar ik heb eens gehoord dat het beter is om maar 1 of 2 keer per jaar in te vetten omdat anders het leer verzadigd raakt. Geen idee of dat zo is maar omdat ik zelf ook niet zo een poetser ben hou ik me er wel redelijk aan. Schoonmaken is al een groot deel van het onderhoud en ik heb dus ook zadelzeep die het leer ook verzorgt.
Tegen kraken kun je ook talkpoeder tussen de bewegende delen van je zadel doen. Ziet er even raar uit maar werkt echt! Bij een oud stalgenootje hielp het ook gelijk!
Citaat:Hoofdstellen gaan een keer in de 3 maanden
Citaat:maar ik heb eens gehoord dat het beter is om maar 1 of 2 keer per jaar in te vetten omdat anders het leer verzadigd raakt
germie schreef:Ik maak het zadel en hoofstel ong. eens per 6 weken volledig schoon en vet het hierna in (vet voor het hoofdstel, hamanol voor het zadel).
Bij een nieuw zadel moet je de eerste maand wekelijks de onderkant (ruwe kant) van het zweetblad olien en de rest invetten.
Citaat:Geen idee of dat zo is