Wat vinden jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wat vinden jullie het belangrijkst betreffende zadelmaker of zadelpasservice?

Prijs
6 (4%)
Snelheid van leveren
1 (0%)
Kwaliteit
37 (26%)
Vakmanschap en kennis
58 (41%)
Afstand
Geen stemmen
Combinatie winkel werkplaats
Geen stemmen
Voorlichting
4 (2%)
Ruime keuze uit fabrieks zadels
3 (2%)
Maatwerk zadels op ruiter of paard gemaakt
20 (14%)
Zadelcorrecties op stal uitgevoerd
11 (7%)

Totaal aantal stemmen: 140

harnessmaker

Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 10:36

Ik kom door heel Nederland zoals waarschijnlijk bekend is.
Wat mj opvalt dat de eisen die men stelt aan een zadelmaker of leverancier/winkelier nogal verschillen per regio en budget.

Nou is mijn vraag wat vinden jullie belangrijk en vermeld eens waarom?

Waarom?

Ik ben bezig een zadeldag te organiseren.
Een combinatie van voorlichting en controle.
Dit omdat ik zeer veel problemen tegenkom die helemaal niet nodig waren geweest.
We hebben allen het beste met ons paard voor maar op het gebied van zadels is gewoon te weinig kennis bij de ruiters / amazones.

Deze dag zal worden gegeven ergens in december waaschijnlijk in de buurt van Ede.
Interesse?
Mail naar ondervermeld mail adres.

Ik kijk uit naar jullie reacties!

groetjes Patrick

zazoeyou

Re: Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:43

VAKMANSCHAP&KENNIS Dat mensen ook daadwerkelijk verstand hebben VAN !!!

Waarom?? Bij mij het zadel dus absoluut NIET blijkt te passen a 1099 euro ....
Weet zelf wel 1 en ander ervan af,, maar de fijne dingetjes ook weer niet,, dus speciaal iemand(ERKEND) laten komen hiervoor.... tja Boos! daar zit je dan mooi mee...

Opgebeld etc.. Sorry mevrouw bla bla bla,, u heeft de mogelijkheid hem in te ruilen met wat geld bij!!! Stoom uit je oren nou,,dan heb ik er ook 5x op gereden,,LEKKER DAN!!!
Laatst bijgewerkt door zazoeyou op 07-10-06 11:53, in het totaal 3 keer bewerkt

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:46

Jammer dat je maar 2 opties kunt selecteren. Haha! Er zijn zoveel dingen belangrijk wat betreft zadels.

Ik heb 'Vakmanschap en kennis' en 'Voorlichting' aangevinkt. Het vakmanschap en kennis van de zadelmaker zou ik graag terugzien in o.a. een voorlichting in hoe een zadel zou moeten liggen zodat ik, als klant, eventuele mankementen zoals bv. een afwijkende pasvorm (dat het zadel opgevuld moet worden ofzo) op tijd kan signaleren.

Daarnaast zou het vakmanschap en de kennis van de zadelmaker moeten terugkomen in het werk wat hij/zij levert: een goed passend zadel voor mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:47

Ik heb de keuzes Vakmanschap en kennis en Zadelcorrecties op stal uitgevoerd aangeklikt.
Puur vanuit mijn perspectief, ik ben niet meer op zoek naar een passend zadel, maar het onderhoud eraan moet wel door iemand die kennis van zaken heeft gedaan worden, én het uitvoeren daarvan op stal is mij zeer goed bevallen!

Count me in, voor een zadeldag, wil eventueel wel helpen met het organiseren, maar daar zullen we het wel over hebben als ik voor de autopsie kom! Haha! Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:48

Vakmanschap en kennis, en kwaliteit zijn mijn twee punten waar ik op let. Kwaliteit is nu eenmaal vaak wat duurder, en voorlichting is nodig maar bereikt helaas maar al te vaak de mensen niet die je wilt bereiken, ondanks de energie en de tijd die je er in steekt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:54

Moeilijk om een aantal dingen los van elkaar te zien, Patrick....
Ik heb zelf vakmanschap en kennis en maatwerk zadels op ruiter of paard gemaakt aangevinkt.
Maar als een zadelmaker over vakmanschap en kennis beschikt, dan zal de kwaliteit van het geleverde werk hoogstwaarschijnlijk ook goed zijn en voor hoogwaardige kwaliteit betaald de consument over het algemeen een hogere prijs. Een dergelijke zadelmaker zal bovendien eerder in staat zijn goede voorlichting te geven.
Wanneer de zadelmaker geen maatwerk kan leveren, dan vind ik een ruime keuze aan fabriekszadels onontbeerlijk. Komt zo'n zadelmaker immers met drie zadels aanzetten van verschillende merken, moet er wel erg veel geluk zijn wil het zadel er tussen zitten dat goed op het paard ligt én dat geschikt is voor de ruiter.
Kan de zadelmaker wèl maatwerk zadels leveren, dan gaat imo de kwaliteit direct omhoog, simpelweg omdat geen enkel lichaam gelijk is. Maarrrr.... dan dient de zadelmaker wel over vakmanschap en kennis te beschikken.
Daar komt nog eens bij dat het imo onmogelijk of op z'n minst zeer moeilijk is om een maatwerk te leveren vanuit een werkplaats. Grote correcties zullen waarschijnlijk in een werkplaats móeten plaatsvinden, maar zadelcorrecties op stal uitgevoerd leveren imo een grotere kans op kwalitatief hoogwaardig maatwerk. In dat geval speelt de afstand voor de consument een minder grote rol, zeker als de zadelmaker door het hele land aan huis komt en zal een combinatie van winkel en werkplaats minder van belang zijn.
Bovendien heeft het uitvoeren van correcties op stal invloed op de snelheid van leveren.... de kans dat de consument het zadel enige tijd kwijt is, wordt immers veel kleiner en dat is zeker wel belangrijk. Hoeveel ruiters grijpen immers niet naar een leenzadel wanneer het eigen zadel bij de zadelmaker is en hoe groot is de kans dat dat leenzadel goed ligt?

Ook wil ik nog even toevoegen dat ik het liefst maatwerk zadels zie op ruiter én paard.
Helaas ken ik toch best veel ruiters die een zadel voor hun paard op maat hebben laten maken waar zij zelf eigenlijk niet optimaal in kunnen zitten. Andersom trouwens ook.... in Duitsland heb ik veel ruiters gezien met voor hun zelf op maat gemaakte Hennig zadels en vervolgens rijden ze met dat ene zadel tien verschillende paarden.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 12:06

Jammer dat je maar 2 opties kunt selecteren. Er zijn zoveel dingen belangrijk wat betreft zadels

Reden daarvoor is dat men nu duidelijk aangeeft hoe er tegenaan wordt gekeken.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 12:07

ben gegaan voor "vakmanschap en kennis" om de bevengenoemde redenen en voor "kwaliteit", al het andere ook heel erg belangrijk maar ik leg toch een hoop geld neer voor zo'n zadel, dan wil ik er wel even mee kunnen doen.
als je kennis hebt kun je voorlichten en ben je een vakman lever je maatwerk

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 12:08

Eerlijk gezegd denk ik dat je het tegenovergestelde bereikt Bloos

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 12:40

Pff, ik heb ook niet genoeg aan 2 opties hoor Haha!
De allerbelangrijkste vind ik uiteraard: kennis en vakmanschap want er lopen al meer dan genoeg prutsers rond. En verder vind ik zadelcorrecties op stal ook heel belangrijk daar ik niet de mogelijkheid om mijn paard te vervoeren zonder derden daarvoor lastig te vallen.
Maar kwaliteit is ook een onmisbaar kenmerk van een goede zadelmaker.
Verder heb ik nog een opmerking bij "ruime keuze in fabriekszadels" en "maatwerkzadels". Het merendeel van het paardenvolk heeft geen geld voor een echt op maat gemaakt zadel en dus nemen ze een fabriekzadel maar het is ook heel belangrijk dat de zadelmaker dat fabriekszadel passend kan maken op jouw paard. En daar komt "voorlichting" ook bij kijken. De meeste zadelmakers doen wat ze moeten doen maar uitleg geven komt daar niet bij kijken omdat wij het toch niet zouden begrijpen. Kan best zijn, maar zo zullen we altijd leken blijven... Een beetje inlichting kan geen kwaad.
Patrick, geen zin om zo'n infodag/-avond ook in België in te richten?? Haha! Ik ben iig geïnteresseerd!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 12:55

Precious20 schreef:
Pff, ik heb ook niet genoeg aan 2 opties hoor Haha!
Patrick, geen zin om zo'n infodag/-avond ook in België in te richten?? Haha! Ik ben iig geïnteresseerd!

Eerst eens kijken hoe het hier gaat verlopen maar dat is zeker een optie.

Iemand een idee hoe ik het aantal opties kan veranderen?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 12:59

Dat zou je via 'Edit' moeten doen... maar ik denk dat 't niet meer kan aangezien je 't topic al anderhalf uur geleden hebt geplaatst. Misschien moet je even een Modje PB-en.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 14:21

Het idee dat maatrk veel duurder is dan een onfectie zadel berust echt op een misverstand.
In mijn ogen dien je ook een confectie zadel aan te passen bij aflevering.
Een zadel op maat kan ook voor een normaal budget alleen moet je de wegen kennen.
Nadeel is wel dat je op een dergeijk zadel niet kan proefrijden daar geen zadel hetzelfde is. En dat is dus eigenlijk tevens het grote voordeel.....

Maryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 14:33

Eigenlijk zou ik bijna alle willen aankruizen, zoals meerdere hier zeggen. Maar heb nu voor Vakmanschap en kennis gekozen, denk dat dat toch wel de belangrijkste is!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 14:35

Ik heb onlangs een nieuw zadel gekocht. Alvorens een zadel te kiezen heb ik me vooral bezig gehouden met info zoeken. Het liefst vanal wou ik een maatzadel. Helaas was dat een erg duur grapje. Hier in België (waar er sowieso al véél minder zadelmakers zijn!) beginnen zulke zadels vanaf 3000 euro en naargelang specifieke wensen loopt het bedrag nog eens op. Sorry, maar dat is te duur!
Toen ben ik op zoek gegaan naar kwalitatief goed zadel dat makkelijk aan te passen is. Mijn voorkeur lag bij Stubben, Passier, KN en Schumacher. Stubben en Passier vond ik zelf niet fijn zitten dus die vielen al af. KN beviel me wel maar het kopstuk van zo'n zadel kan niet meer verbreed of versmald worden en dat kan je bij een Schumacher wel. Bijgevolg is het dus de Schumacher Comfort geworden. De zadelmaker is mijn paard komen opmeten en heeft zijn maten doorgestuurd naar de fabriek. Moest mijn paard nu nog veel breder gaan worden, dan kan ik het zadel terug laten opsturen naar de fabriek waar ze het kopstuk (boom?) verbreden. Geheel kostenloos! Dat mag ook wel voor een zadel van 2000 euro.
Mijn zadel is dus niet echt een maatzadel maar meer aan fabriekszadel. Patrick, je hebt zéker gelijk als je zegt dat ook een confectiezadel bij aankoop passend gemaakt dient te worden. Maar helaas gebeurt dit heel zelden (hier in België allesinds). Ik ken enorm veel ruiters die nog niet eens weten dat je zadel om de zoveel maanden opnieuw opgevuld moet worden... Hier worden gewoon zadels in een ruitersportzaak gekocht en klaar is kees.
Wat dat betreft is er hier in België een chronisch tekort aan degelijke vakmannen én uitleg!

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 14:45

vakmanschap en kennis omdat ik dat errrg belangrijk vind. Omdat het toch redelijk belangrijk is dat een zadel goed past Knipoog Er zijn hier in de buurt namelijk van die mensen die zichzelf 'zadelmaker' noemen terwijl er volgens mij echt geen verstand van hebben (als je ziet hoe sommige zadels worden aangepast).
Ik heb ook kwaliteit aangevinkt op dat ik dat ook erg belangrijk vind.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 09:18

Aimee schreef:
Moeilijk om een aantal ................................verschillende paarden.

Duideljk verhaal en precies ook mijn gedachte.
Helaas kom ik wel eens mensen tegen waarvan een zadelvulling naar de kl....ten is geholpen en dat voor maar € 20,-.
De klant is vaak nog tevereden ook totdat je je verteld en laat zien wat het probleem is enpas dan openen de ogen.
Enigszins aan de late kant.
Er wordt veel gerommeld in dit vak.
Zowel door goed bekend staande als onbekende, vaak lokaal werkende, zadelmakers.
Het is makkelijk bijverdienen met prutswerk daar vele ruiters en amazones gewoonweg niet beter weten en dit gepruts accepteren.
Dat dat mede komt door het ontbreken van een Nederlandse opleiding lijkt me duidelijk.

Maar velen van ons die nu een eigen paard hebben reden vroeger bij manege of anderszins.
Wat is daar aan voorlichting gegeven betreffende zadels?
Vaak niets omdat ook daar de kennis vaak ontbreekt of na de opleiding spontaan is vergeten.
Je zadel schaf je dus aan bij iemand die door anderen is geadviseerd.
Maar is deze leverancier een goede partner?
Hij is waarschijnlijk geadviseerd door iemand die ook een beperkte of helemaal geen kennis betreffende zadels heeft en kan dus niet de kwaliteit beoordelen.......

Ben ik weer eens in de rondte aan het schoppen? JA!!
Want het wordt hoog tijd dat we meer bewust worden met wat we aan het doen zijn met paarden.
En wat het ontbreken van kennis voor gevolgen kan hebben!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 09:26

Wat mij bovendien mateloos stoort is dat duizenden euro's uitgeven worden aan paard, trailer, setjes, mooie wedstrijdkleding en gewone rijkleding en zelfs regelmatig ook een luxere stalling met meer comfort.
En wat blijft er nog over voor een goed zadel.
Helaas vaak niet meer dan een paar honder euro.
En dat terwijl er genoeg mensen zijn met een slecht passend zadel die honderden euro's uitgeven aan een mooi hoofdstel en daar een dure luxe frontriem bij kopen (strass).
En daar kan je weer een moi sjabrak bij kopen en peesbeschermes met strass en ga zo maar door.....

En dat terwijl naast goede stalling en gezondheid je zadel toch echt belangrijker is dan mooie setjes en dure rijkleding.
Zelf kopen velen wel een dure rijbroek omdat die lekkerder zit.
Maar hoe zit dat dan met het zadel?? Die moet je paard ook lekker "zitten".

Misschien iets ter overpeinzing........?

Maar wat ik mij dus feitelijk afvraag is WAAROM wordt er zo weinig aandacht en geld aan gespendeerd?
Heeft iemand voor mij het antwoord want ik snap het niet.............. .
Laatst bijgewerkt door harnessmaker op 08-10-06 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 09:26

Ik heb voor vakmanschap en kennis en voor kwaliteit gekozen.

Ik heb toch erg graag te maken met mensen die weten waarover ze het hebben. Verder geef je bij een zadel ineens erg veel geld uit (dat werkt bij mij in ieder geval zo) en wil ik dan ook wel dat dat echt kwaliteit is die ik koop.

Als ik 3 keuzes had mogen doen, had ik zadelcorrecties op stal ook uitgekozen. In ieder geval vind ik dat een ruitersportzaak/zadelmaker moet zien wat er opgevuld of verandert moet worden en dus geen "breng het zadel maar" zonder het paard gezien te hebben, wat veel zaken doen...

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 09:59

Ik heb ook gestemd en allereerst op vakmanschap en kennis. Toen ik mijn paard kocht had ik een nieuw zadel voor haar nodig, omdat mijn Klimke zadel te weinig steun bood. Ik ben toen eerst langs een heleboel winkels gegaan en heb gepast of ik er zelf ik pas, want heb hele lange bovenbenen en in veel zadels kan ik die niet kwijt.
Ik heb uiteindelijk voor mijn paard een zadelpasservice laten komen. Splinternieuw zadel aangemeten gekregen van 1500,- Ik mocht het direct houden en moest 3 weken inrijden en dan de zadelmaker laten komen, want het zadel schoof. Tja het is een Fries, rond en niet al teveel schoft. Deze zadelpasservice heeft speciale zadels voor Friezen.
Na 3 weken is het opgevuld en leek goed te liggen. Een paar weken mee gereden, maar kreeg last van mijn rug. Dus weer zadelmaker laten komen. Heeft wat veranderd, maar vond het zelf niet nodig. Ondertussen bleef ik klooien, kon niet goed zitten, zadel schoof en uiteindelijk kiepte hij op de schoft. Zadel weer aangepast, maar hij blijft drukken bij de schoft. Paard heeft daar nu 2 atrofie kuilen en heeft last van de rug.
Ik heb afgelopen week op een ander paard met ander zadel gezeten en kon wel goed zitten, daarna een boomloos zadel op eigen paard gehad en kon ook prima zitten. Toen was de maat voor mij vol en ben met mijn zadel teruggegaan naar de winkel. Ze nemen hem terug en komen met andere zadels passen.
Je denkt alles uit handen te geven, omdat je het goed wilt en dan blijkt het niet zo te zijn. Ik heb dat als zeer vervelend ervaren.
Verder heb ik dus aangegeven de maatzadels voor ruiter en paard. Dit zadel is mij verkocht als zijnde een zadel met speciale wrongen voor lange benen, maar heb gewoon echt niet genoeg steun. De wrongen en zweetbladen zijn te kort. Zit met mijn knie op de onderkant zweetblad. Daardoor zak ik ook in een rare zit.

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 15:41

Zoals Patrick hier in het forum ook al vertelde hebben we met echt maatwerk een nadeel (volgens sommige klanten) omdat ze niet direct een zadel geleverd krijgen en dat ze alleen maar demo's kunnen zien of zelfs alleen van een plaatje en enkele leer monsters een zadel moeten kopen.

Maar gelukkig zijn er ook veel ruiters die ook het voordeel zien daar een zadel vanaf de boom helemaal op de ruiter en het paard gemaakt wordt. Veelal zijn de reacties bij het afleveren van dergelijke zadels ook vaak enorm lovend. Een ander groot voordeel is veelal het onderhoud. Daar een dergelijk zadel vaak met veel vakkennis gebouwd is is het vaak door een goede zadelmaker zo weer te "verbouwen" tot een weer perfect passend zadel indien je van paard wisseld. (let wel uitgaande van een bijna gelijke boommaat)

Ook zijn de inruilprijzen voor dergelijke zadels vaak veel beter als er toch een ander zadel gekocht moet worden.

Dan nog iets anders......... de prijs: Echte maatwerkzadels heb je al vanaf een goeie 1500 euro dus de verschillen met de confectie zadels zijn dan niet anders aangaande de prijs kwaliteit verhouding.

Nog even iets anders... Beste Ankem; bij het aanmeten van het zadel met de speciale wrongen hebben ze toen ook alle maten van jou opgenomen?? Dat is namelijk een minimaal vereiste bij het aanmeten van een zadel aangaande de ruiter evenals foto's van de ruiter...

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 15:46

Ik vind ben ook helemaal klaar met dat zadel gedoe
je laat een proffesioneel iemand komen waarvan je denkt die er verstand van heeft, hartstikke duur zadel gekocht zit hij niet goed op mn pony, Bel ik ze op jaa we komen wel langs als we in de buurt zijn. Ze zijn nogsteeds niet gekomen. ben gewoon echt boos. en wat te doen ? ben gewoon mn geld kwijt voor een zadel waar ik niks aan heb Lachen

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:01

__KELLY schreef:
Ik vind ben ook helemaal klaar met dat zadel gedoe
je laat een proffesioneel iemand komen waarvan je denkt die er verstand van heeft, hartstikke duur zadel gekocht zit hij niet goed op mn pony, Bel ik ze op jaa we komen wel langs als we in de buurt zijn. Ze zijn nogsteeds niet gekomen. ben gewoon echt boos. en wat te doen ? ben gewoon mn geld kwijt voor een zadel waar ik niks aan heb Lachen

Geef eens alsjeblieft iets meer toelichting hierop wat is bijvoorbeeld professioneel enz.. wie wat waar dus eigenlijk. Zo kan ik (en met mij anderen) er toch bijna niet op reageren Pling

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:43

Micha schreef:
Dan nog iets anders......... de prijs: Echte maatwerkzadels heb je al vanaf een goeie 1500 euro dus de verschillen met de confectie zadels zijn dan niet anders aangaande de prijs kwaliteit verhouding.

Zoals ik al eerder schreef (zie bovenstaande posts), is dit niet zo in België. Ik heb zo'n 3 maanden geleden tig zadelmakers en ruitersportzaken gecontacteerd. Hier beginnen de échte maatzadels vanaf 3000 euro. Naar gelang specifieke wensen loopt deze prijs ook nog eens op. Ik heb heel veel over voor mijn paard, maar 3000 euro is net iets te veel. Ik heb dan maar gekozen voor een Schumacher Comfort, wat trws ook niet bepaald een goedkoop zadel is maar gelukkig niet zo duur als een echt maatzadel. Ik heb gekozen voor dit zadel omdat het een goed A-merk is van zeer goede kwaliteit en hij kan makkelijk worden verbouwd. Nu was mijn vraag aan jullie (Micha en Patrick): ervaren jullie dat ook zo? M.n. dat een Schumacher (of eender welk ander A-merk) makkelijk verbouwd kan worden mits de boommaat klopt?
Ik vraag hierbij nadrukkelijk om jullie meningen omdat de zadelmakers hier in België allemaal van mening zijn dat het goed te doen is. Maar zoals ik ook al eerder aanhaalde: erg veel goede zadelmakers hebben we niet. En ik wil toch wel weten waar ik aan toe ben.

(sorry voor de offtopic-reactie, maar een ander topic hiervoor openen, is een beetje nutteloos)

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 16:51

Gelukkig is België geen wereldreis....

Wat beterft het zadel: Als de boom inderdaad past is er erg veel mogelijk wat aanpassen van kussens betreft.
Maar laat dit wel doen door iemand die eerst bij je paard komt kijken of ter plaatse werkt....
Het is o zo belangrijk dat je zadel past, een zadel wegbrengen om te vullen is echt een slechte zaak en zou niet moeten/mogen voorkomen.