Singelplekken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Singelplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 14:24

Mijn pony heeft links (en ook een beetje aan de rechterkant, maar daar wel een stuk minder) een kale plek bij de singel. Het is niet open, alleen de haren zijn weg.

Ik heb een neoprene singel van Stübben en als ik heb aangesingeld trek ik altijd de voorbenen even naar voren zodat de huid 'glad getrokken' is...

Wie heeft hier ervaring mee en wat hebben jullie gedaan om het probleem op te lossen?
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 29-09-06 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Lutjehorsy

Re: Singelplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:27

singelbontje en wondmiddel opgesmeerd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:27

Misschien kan je paard niet tegen het neopreen. Er zijn paarden die daar last van krijgen. Misschien eens een andere singel proberen?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 14:30

Een andere singel, tja wat voor 1 dan? Ik heb een singel van 40cm en daar zijn er niet heel veel van heb ik gemerkt.

45 cm zou ook nog kunnen maar groter is gewoon te groot...

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:35

Had ik ook ...precies wat jij nu vertelt. Maar ook open plekker aan twee kanten. Nu heb ik een leren singel van stubben en die werkt prima. Neopreen ademt gewoon heel slecht en gaat blijkbaar irriteren. Mijn paardje is ook nog eens heel gevoelig!
Had eerst katoenen koortsingel, zo een ouderwetse en die werkte ook perfect , nergens last van! Maar heb nu lange singelstoten dus pastte niet meer ..

Jeannine

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:37

Heb trouwens ook geprobeerd er een bontje omheen te doen. De boel werd zeiknat en het hielp niet echt!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 14:54

Bontje wil ik ook niet... Dat gaat nog eens extra irriteren.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:02

Precies, maar een leren singel helpt wel hoor. Tenminste bij mij wel. Katoen zou ook prima kunnen.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:11

Bij mijn pony was de neopreensingel juist een uitkomst!
In ieder geval altijd heel goed bostelen, dat er geen opgedroogd zweet/zand tussen zit.

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:16

Zo te horen heb je een dressuursingel.
Zit er wel een envelopje om je gespen? Bij singels zonder envelopje willen de gespen nog wel eens gaan knijpen en/of schuren.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:23

Bij die van mij werd het overal kaal. En alleen het neopreen raakte zijn buik aan! Wel meer paarden schijnen er last van te hebben! Heb ook al eerder een topic geplaats hierover!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 15:24

De gespen komen niet in aanraking met de huid. Het uiteinde van de singelstoten worden ook in de singel gestoken dus dat kan ook niet schuren.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:51

Heb voor mijn paard een superzachte singel neopreen/fluweel van BR.
Hij kreeg van leer juist last, omdat leren singels vaak nogal breed zijn en hij teveel vel in zn oksel heeft.
Verder niet teveel 'crèmen'.
Hierdoor wordt de huid onnodig zacht, beter is iedere dag even het zweet wegspoelen met water.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 15:54

Hmm mijn singel is volgens mij wel iets breder dan 'normaal' misschien is dat het wel...
Smeren met zalfjes e.d. doe ik eigenlijk nooit, ben niet zo'n 'betuttelend' persoontje Tong uitsteken

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:55

Mijn paard heeft dat ook een beetje van die plekken.. Dat komt volgens mij gewoon door het verschuiven van de singel.. Zoo'n singel hoes of bondje helpt meestal wel daar tegen Knipoog

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:59

Ineke2 schreef:
Hmm mijn singel is volgens mij wel iets breder dan 'normaal' misschien is dat het wel...
Smeren met zalfjes e.d. doe ik eigenlijk nooit, ben niet zo'n 'betuttelend' persoontje Tong uitsteken

Ik weet niet waar je paard plekken heeft?
Mijn paard had 't echt vóór de singel (hij heeft 'n ontzettend dun velletje, en daar al helemaal).
Ik had 'n vrij brede Kieffer leren singel, en ben toen op aanraden van mn instructrice (die had 'm zelf ook) overgestapt op die fluwelen van BR.
Is wat smaller, en bovendien flexibeler dan leer.
Sindsdien geen last meer gehad; wél blijven oppassen natuurlijk.
En ik spoel regelmatig het zweet even weg, dan kan dat ook niet gaan irriteren. Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 16:37

Als ik zijn benen naar voren gehaald heb na het aansingelen, zitten die kale plekken net vóór de singel (aan de kant van de oksels).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 10:08

Jeannine schreef:
Had eerst katoenen koortsingel, zo een ouderwetse en die werkte ook perfect , nergens last van! Maar heb nu lange singelstoten dus pastte niet meer ..

Jeannine

Stübben verkoopt ook koordsingels geschikt voor een dressuurzadel.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 10:11

Ligt je zadel wel goed Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 10:14

RUBYWHITE schreef:
Ligt je zadel wel goed Bloos

ook een goeie vraag Haha! ,alleen, mijn zadel ligt perfect, met dank aan Patrick, en ik blijf ook plekjes bij de singel houden. Ws een kwestie van teveel vel, ik ga het binnenkort toch mijn singelstoten proberen te verkorten, een gewone singel geeft namelijk geen problemen.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 10:39

Ben het met de rest eens, en de neopreen zo nu en dan goed wassen, anders zorgt het misschien voor die irritatie.

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 10:46

dan ligt het misschien toch ongemerkt aan je singel....Ik kwam daar ook achter bij mijn paard... had al een tijdje singel van kavalkade, maar bleek toch dat mijn paard plekken kreeg..
Ben er goed naar gaan kijken en blijkt toch dat de gespen in zijn oksels komen met rijden.
Doordat de bovesnstukken bij de singel niet goed om mijn gespen heen sloten.....
Op dit moment heb ik een singel van Imperial Riding en de plekken bij mijn paard word minder...
(heb ook een 40 cm singel, beide van neopreen)
Dus misschien toch een andere singel aanschaffen

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 12:38

Ineke2 schreef:
Als ik zijn benen naar voren gehaald heb na het aansingelen, zitten die kale plekken net vóór de singel (aan de kant van de oksels).

Dan zou 't wel eens kunnen dat je hetzelfde probleem hebt als ik (en Bitch, zo te lezen).
Voor mij heeft een smallere BR fluwelen singel wonderen gedaan.
Je hebt ook van die katoenen singels die extra smal zijn, misschien ook een optie.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 23:59

Heb namelijk hetzelfde probleem, ik heb de volgende singel besteld. Iemand ervaring?

Afbeelding
Vantaggio Anatomic Soft
Deze leder singel is anatomisch gevormd naar het lichaam van het paard. Hierdoor heeft de voorhand optimale bewegingsvrijheid. Door de speciale "soft padding" is deze singel extra comfortabel voor uw paard tijdens het rijden. De singel heeft aan beide kanten elastiek en is in het midden voorzien van een ring voor een hulpteugel. Verkrijgbaar in de kleuren zwart en donkerbruin.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 22:21

Mijn merrie heeft hier ook last van.

Ik heb geloof ik 7 singels.. Clown 3 leren singels, 1 van neopreen, 1 van ''dat wintec spul'' met elastiek aan beide kanten en ik heb nog 2 soorten singel bontjes, echt bont en nep bont. En met al deze singels blijft ze maar kale plekken houden, als ik dan intensief rijd of ze zweet veel dan gaan ze open.

Ik heb nu echt een wintec singel gekocht die twee ''inhammetjes'' heeft precies op de plek van de oksel, dit werkt tot nu toe het best Lachen

En niks smeren Tong uitsteken