Bij Lusitano's en Andalusiërs een stang?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Bij Lusitano's en Andalusiërs een stang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 22:46

Hi!

Ik heb gelezen dat je bij Lusitano's vooral met een stang moet rijden. Omdat ze een laag gehemelte hebben ofzo.
Ik krijg een Lusitano en wie kan mij helpen met een geschikt bit vinden?
Of advies geven?

Dank u! Haha!

Charaz

Re: Bij Lusitano's en Andalusiërs een stang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 23:07

Je zou ook kunnen kiezen voor een dubbelgebroken bit of een ongebroken trens.

Of het idd zo is weet ik niet.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 23:08

Wij rijden onze andalusier met een Billy Allen D-ring snaffle zie www.justwestern.nl

Is een dunne dubbelgebroken trens die als je "aan de teugels trekt" stif wordt als een stang, je krijgt dus nooit het notekraker effect en hij kan dus ook niet in het gehemelte prikken.

Je moet gewoon kijken wat jou paard prettig vind, ik ken zat lusitano's en andalusiers die op een gewoon (dubbel)gebroken trensje worden gereden.

Is je nieuwe paardje in Portugal of Nederland ingereden?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 06:31

Hij is in Portugal ingereden.

Zillahx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:38

Sorry dat ik het zeg maar het is echt geen Lusitano
Ik zou met een dubbel gebroken bit gaan rijden
die heb ik voor Miran ook Haha!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 15:40

Pardon?
Hij heeft papieren, brandmerk alles erbij?!
En jij beweert dat hij géén Lusitano is. Het spijt me maar ik vind dit wel heel hard. Het is een Lusitano. Hij loopt zelfs zo.
En ik ga niet met een trens rijden. Dat ligt niet goed in z'n mond.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 19:23

Dus je krijgt een Lusitano en je weet nu al dat een trens niet goed in zijn mond ligt? Met welk bit is hij ingereden? Lijkt me straf dat hij al meteen met een stang is ingereden want dan zal je misschien je handen nog wel vol hebben ermee. Ik zou toch echt gaan voor een trens. Er bestaan 100den verschillende soorten. Iets zal toch wel geschikt zijn.

Je hebt het misschien al geprobeert maar zoek eens iets op over bitten die special zijn voor paarden met een laag gehemelte. Ben je zeker dat die van jou dat heeft of vermoed je dat omdat het een Lusitano is? Een vriendin van mij heeft er namelijk ook een en zij rijdt hem zonder problemen met een trensje.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 19:29

pasi schreef:
Dus je krijgt een Lusitano en je weet nu al dat een trens niet goed in zijn mond ligt? Met welk bit is hij ingereden? Lijkt me straf dat hij al meteen met een stang is ingereden want dan zal je misschien je handen nog wel vol hebben ermee. Ik zou toch echt gaan voor een trens. Er bestaan 100den verschillende soorten. Iets zal toch wel geschikt zijn.

Je hebt het misschien al geprobeert maar zoek eens iets op over bitten die special zijn voor paarden met een laag gehemelte. Ben je zeker dat die van jou dat heeft of vermoed je dat omdat het een Lusitano is? Een vriendin van mij heeft er namelijk ook een en zij rijdt hem zonder problemen met een trensje.

jaja that's me Haha! Mij was ook verteld dat ik met een dubbelgebroken bitje moest rijden of met een ongebroken bitje. Ik heb het eerst geprobeerd met een ongebroken bit maar dat werkte dus helemaal niet. Hij bleef maar schudden en raar doen. Nu rij ik hem met een enkelgebroken trensje. Ik zou gewoon afwachten tot je hem hebt en dan eens een paar bitten uitproberen. Best met hulp van iemand die er iets van kent!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 19:52

Ik rijd beide lusitano's op een dubbelgebroken trens.

Alle 5 de Lusitano's bij ons op stal lopen onder het zadel op een trens en voor de wagen op een Liverpool stang of B stang...

Ze zijn super gevoelig in de mond, dus met een trensje rijden is geen enkel probleem.
Veel Lusitano's hebben een niet al te grote mond en ook nog wel eens een laag gehemelte en /of dikkere tong...
Dan kun je kiezen voor een dunner dubbelgebroken trensje...

Ik zou zelf zeker niet gelijk met een stang beginnen...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 08:23

gewoon een lekker normaal trensje erin, niets geen geknoei met stangen en dergelijke waar je nog niets vanaf weet en ook niet mee kunt rijden. Gewoon zo'n dier lekker basis dressuur rijden en kijken hoe hij daar op reageerd.

Veel mensen die ik ken met een spaans paard gaan er gelijk allerlei stangen en weetiknietwat bij halen, wat een vreselijke onzin zeg. Ik heb er zelf ook eentje gereden en altijd met gewoon trensje, niets aan de hand, en raken ze ook niet zo afgestompt van.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 08:43

R_ChiChi schreef:
Pardon?
Hij heeft papieren, brandmerk alles erbij?!
En jij beweert dat hij géén Lusitano is. Het spijt me maar ik vind dit wel heel hard. Het is een Lusitano. Hij loopt zelfs zo.
En ik ga niet met een trens rijden. Dat ligt niet goed in z'n mond.

Nou meisje veel succes hang er direct een stang in!

Er zijn zo ontzettend veel trensen dat het me stug lijkt dat er geen enkele goed in zijn mond ligt (knap dat je dat nu al weet trouwens), Spaanse paarden (portugeese durf ik geen uitspraak over te doen) worden idd wel vaak met een stang gereden daar. Ook zijn ze niet bepaald zachtzinnig met rijden, de paarden die er vandaan komen zijn meestal zeer licht in de mond en heel gevoelig op been.

Moet je dan als Nederlander ook met die stang en sporen gaan rijden? Nee. Met zowel de stang als sporen moet je perfect om kunnen gaan anders kan je waarschijnlijk je paard uit de omheining gaan vissen.

Mijn advies doe niet zo eigenwijs en pak gewoon een trensje (als enkel gebroken niet fijn is wbt zijn mond kan je altijd nog een dubbelgebroken of ongebroken pakken die niet op de lagen drukt) en doe ook geen sporen aan.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 09:00

Sporen doe ik zowiezo niet. Alleen het probleem bij Picasso is dat een trensje dubbelklapt tegen zijn gehemelte...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:03

R_ChiChi schreef:
Sporen doe ik zowiezo niet. Alleen het probleem bij Picasso is dat een trensje dubbelklapt tegen zijn gehemelte...

Klapt een dunne dubbelgebroken trens ook dubbel zodat hij er last van heeft?

Anders moet je eens uitproberen of hij erg verschillend reageert op een dunnere dubbelgebroken trens en een ongebroken (dus rechte of liever nog lichtgebogen) trens...

Een Myler bitje kan ook een oplossing zijn voor een paard met weinig ruimte in de mond.
Die zijn dun en mooi meegevormd...

Ik zou gewoon even wat verschillende dingetjes proberen, succes!

bedoel jij trouwens met een stang een stang met scharen en ketting of een ongebroken trens?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 09:04

Een ongebroken trens. Alleen uit voorzorg dat ie niet dubbelklapt. Ik wil ook buiten met een Hackamore gaan rijden.
Een Myler bit, hoe ziet dat eruit? Wat is de aanschafprijs?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:09

heb je het dier al?

waarom wil je buiten met een hackamore rijden?
daar moet je ook mee om kunnen gaan..

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:12

R_ChiChi schreef:

Ook daar zijn oplossing voor, de Myler bitten doen dit bijvoorbeeld niet en ook in het normale bittenaanbod is genoeg keus om dit probleem voor te zijn.

Het hele stangverhaal is volgens mij maar ten dele waar. Er zijn inderdaad Lusitano's die op stang worden gereden, maar ook net zoveel die op trens worden gereden.
Daarbij komt ook nog dat het hele gevoelige paarden zijn die aan minimale (zit)hulpen meer dan voldoende hebben, de teugel kan zowat in een boogje doorhangen. Je moet ook leren omgaan hiermee, met zowel het type paard als het harnachement. Ik rijd mijn Lusitano's ook met een gewone (dubbelgebroken) trens en dat gaat prima.

Mijn advies: als je perse met een stang wil rijden bekijk dan eerst jouw eigen rijkwaliteiten zeer kritisch, je moet echt zonder druk kunnen rijden. En misschien kun je dat ook wel hoor, het is alleen maar een voorzichtige waarschuwing.......

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:13

Oeps, Nouvel heeft het Myler bit al genoemd, snorry....

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 09:16

Geeft niet. Ik ga nu nog niet met stang rijden, maar ik had in omgeving gehoord dat het verstandig was.
Maar ik ga eens kijken voor dat Myler bit.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 09:17

xx_Irisje schreef:
heb je het dier al?

waarom wil je buiten met een hackamore rijden?
daar moet je ook mee om kunnen gaan..

Ik heb ervaring met een Hackamore. Knipoog

elmiranJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:28

Ik zou het gewoon eerst met een dubbelgebroken bit proberen of een enkel gebroken bit.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 09:32

Heb ik al enkele keren gedaan, maar hij loopt er niet lekker op.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:54

dan ga je toch op zoek naar misschien een dikkere of een dunne? Waarom gelijk een mexicaanse neusriem of een hackamore of een stang? Meid ga eerst eens gewoon lekker basis rijden, zal voor dat beest ook een stuk relaxter zijn. Daarna kun je altijd nog kijken. Gewoon op zoek naar een ander normaal trensbitje, je zal zien dat je daar profijt van hebt.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 09:56

Maar basis rijden, dat is het probleem, met welk bit?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:57

misschien een dikker of juist dunner dubbelgebroken bitje, dat is altijd even uitzoeken Lachen altijd zo simpel mogelijk houden wat je erin hangt, en niet gaan knoeien met dingen.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 10:13

is er niemand bij jou in de buurt die je kan helpen? want via het internet is het niet makkelijk bv je lesgever ofzo?