snel hulp bij zadel nodig !!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meetje22

snel hulp bij zadel nodig !!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 22:47

Ik heb vandaag een zadel gekocht voor mn paardje.
Omdat het paard niet mee kan heb ik een foto meegenomen waar zn schoft goed opstond.
De vrouw waar ik em kocht zei dat ik met small goed zou zitten maar ik wilde medium omdat ik dacht dat small echt te klein zou zijn.
Nu hebben we em net op het paard gelegd maar ik twijfel heel erg of het geen brede boom had moeten zijn.
Ik weet wel dat het een nieuw zadel is en nog helemaal moet inzakken en soepel moet worden maar heb liever dat jullie even kijken en je mening geeft ook al is het moeilijk vanaf een foto.
Kan em namelijk nog ruilen tegen een breder zadel vandaar,maar wil dat dan wel morgen doen.

Afbeelding

Afbeelding

deze is een beetje vertekend want nam em van erg laag.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=7TYFHOIE

Het is voor dit paard:

http://www.mijnalbum.nl/Foto=JA7RFOUX

http://www.mijnalbum.nl/Foto=CYSUFLW8

Alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-09-06 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's.

benangelique

Re: snel hulp bij zadel nodig !!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:49

haal er gewoon een goede zadelmaker bij. als je er zelf niet zoveel vanaf weet moet je niet gaan rommelen, hiermee maak je vaak een hoop kapot.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:50

Ik vind de ruimte tussen schroft/boom wel erg groot. Mij is verteld dat je, als je op het zadel zit, er dan 2 of 3 vingers tussen boom en schroft moet kunnen steken.

Zandoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:51

Hij ligt volgens mij idd niet helemaal goed.. hij ligt er veels te hoog op dus miss maar een iets bredere boom proberen maar ik zou er gewoon een zadelmaker bij laten komen!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:51

zo ie zo is passen met een denkje eronder niet echt makkelijk. Je kan nooit goed zien hoe het precies ligt !!!

Er zijn zat bedrijven met een passervice. Zit er niets bij wat je wil of past koop je het ook niet. Het is gewoon gratis in de meeste gevallen.

Ik kan aan de hand van de foto echt niet zeggen of het goed ligt, daarvoor heb je ook je handen nodig om te voelen.

Maar als jij twijfeld moet je het niet doen. En idd niet zelf gaan rommelen, je kan er zooooo veel mee verpesten !!

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:55

Hte lijkt me een te klein zadel en daar bedoel ik mee qua zitvlak, het lijkt wel een 16 inch ofzo, hoe kleiner het zadel hoe smaller de ruimte tussen de kussens voor de ruggegraad, verder zou k het inderdaad even zonder dekje passen dan pas kun je zien hoe het zadel ligt, en als je dan met 2 man even allebei aan een kant de singelstoten naar beneden trekt kun je zien hoe het zadel ligt als je aansingelt en erop zit, dat scheelt vaak al een hoop.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:56

vind het ook van voren te hoog liggen.als hij van voor niet genoeg zakt zegmaar dan ligt hij achterover,dan zit het zwaarste punt waar je dus zit niet in het midden.
vanaf de foto's lijkt het een smal paardje.maar hij kan misschien brede schouders hebben?

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 22:57

Het is een 18 inch zadel

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:58

Ik zou maar een medium boom nemen.Waarom?Omdat je op de meeste paarden met een mediumboom wel terecht kan.Maar neem in ieder geval een deskundige mee ,als je een zadel gaat kopen.

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 23:14

Sorry hoor, maar zo kun je echt geen zadel kopen. Ten eerste eerste breng dit zadel gewoon terug naar de verkopende partij en neem kontakt op met een meer deskundige die op lokatie komt.

Als op deze manier een zadel aan je verkocht wordt dan dien je dit al per def. niet te doen. Het maakt dan ook niet uit of het wel of niet past, maar zo meet je geen zadel aan.

alsjeblieft mensen geef dan heel iets meer uit aan een goede vakman die wel bij je langs komt. Breng dit zadel gewoon weer terug en eis je geld.

Op deze wijze bespaar je natuurlijk nooit iets op de prijs van zo een essentieel onderdeel. Wees er nu zeker van dat er een drie eenheid moet zijn van zadel ruiter en paard.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 23:19

even tussendoor: Het gaat erom dat dit zadel dus alleen is om zadelmak te maken hierna komt er een goed zadel en dus een zadelmaker.. Maar alleen voor t inrijden is dat allemaal zonde als ie na 2 maanden als ie bespiering heeft t zadel niet meer past!

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 23:31

Okee... Mensen luister even: Esmee heeft geen geld boom in der tuin staan, en we zijn vandaag dit zadel gaan halen en ligt niet helemaal lekker. We gaan hem ruilen voor een brede boom. Ze vraagt gewoon hoe jullie het zadel vinden liggen zo ong. Ook hebben we het zadel zonder dekje gepast en het ligt gewoon onwijs hoog. En zadel dienst op lokatie kost geen 10tje. Aangezien we ook een brede boom hebben gepast(Mijn zadel) En die lag veel beter, jullie kunnen niet in haar portemenee kijken toch???

Verder niet banketstaaf bedoelt ofzow. Maar 1 iemand zegt het oke bedankt voor je tip Haha! maar gelijk iedereen komt ermee. 1 of 2x is duidelijk zat.

Nogmaals niet banketstaaf bedoelt!!!

Liefs prissey
Laatst bijgewerkt door Prissey op 26-09-06 23:34, in het totaal 2 keer bewerkt

leonie_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 23:32

Het zadel lijkt mij ook wat krap. maar om er nu meteen een zadelmaker bij te laten komen lijkt me niet nodig, het gaat nog maar om zadelmak maken en zoals quick zegt komt er later een zadelmaker bij

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 23:34

QuickSilver schreef:
even tussendoor: Het gaat erom dat dit zadel dus alleen is om zadelmak te maken hierna komt er een goed zadel en dus een zadelmaker.. Maar alleen voor t inrijden is dat allemaal zonde als ie na 2 maanden als ie bespiering heeft t zadel niet meer past!

ja of zadelangst en een zere rug eraan heeft overgehouden...

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 23:38

Er wordt heus wel een goed en passend zadel gekocht hoor we komen niet uit een ei en hebben heus wel verstand. Alleen meer meningen zijn altijd handig

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 23:47

En stiekem zitten ze zelf allemaal met 100 kilo op een te klein zadelmarkt zadel Nagelbijten / Gniffelen

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 23:49

vincenza schreef:
QuickSilver schreef:

ja of zadelangst en een zere rug eraan heeft overgehouden...

Ja hoor,hij krijgt meteen zadelangst,kom op he.
Ik vroeg om hulp maar als je alleen dit te melden hebt kun je beter wegblijven.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 23:51

zover je van de foto kunt zien vind het zadel wat achterover hangen ruimte tussen de schoft is ook erg veel.
Ik adviseer toch een wat bredere boom, maar het blijft moeilijk te zeggen vanaf een foto.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 23:54

deschels schreef:
zover je van de foto kunt zien vind het zadel wat achterover hangen ruimte tussen de schoft is ook erg veel.
Ik adviseer toch een wat bredere boom, maar het blijft moeilijk te zeggen vanaf een foto.

Ja dat dacht ik dus ook.
Heb er een breed zadel op gelegd en dat zat al een stuk beter.
Het paard lijkt best iel maar dat valt in werkelijkheid reuze mee.
Het zadel is ook alleen om in te rijden en daarna komt er een goed zadel.
En het is idd erg moeilijk zeggen vanaf een foto,maar wist het anders ook even niet.

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 23:55

Ook als een zadel tijdelijk is, is passen altijd noodzakelijk. Voor het zadelmak maken zijn er ook wel oplossingen die niet enorm kostbaar zijn en geen problemen geven maar sorry dat ik zo enorm hard uithaalde. Maar gewoon een aantal zadels op lokatie passen hoeft echt niet duurder te zijn. het is maar net wie het je verkoopt.

Zoals ik altijd al roep: als een paard uitgegroeid is in zijn skelet bouw moet er meestal een passend zadel aangaande de boom te vinden zijn die nagelang de spierontwikkeling is op te vangen met het aanpassen van de kussens.

Alsjeblieft, er ontstaat hier een strijd die volgens mij helemaal niet nodig is. wees gewoon kritisch naar jezelf en beoordeel alleen jezelf en veroordeel niet een ander. Zeker als je vraagt om een mening van een ander en die wordt gegeven dus respecteer elkaar

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 23:57

jaa die bredere boom lag ook veel beter en passender. Nu zoekt ze gewoon een goed passend goedkoop zadeltje en zodra het rijden goed gaat , komt er een goed duurzaam en perfect zadel.

En voor het inrijden nemen we ook gewoon een goed passend zadel alleen wat mider duurzaam spul. Is gewoon zonde om onwijs duur zadel te gaan kopen als je inrijd. En het zadel waar uiteindelijk wordt mee ingereden ligt echt wel goed Knipoog
Dus maken jullie daar niet druk om

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 23:58

Persoonlijk zal ik gaan kijken voor een zadel die iets breder aan de voorkant is maar ook meer ruimte tussen de kussen aan de achterkant heeft, deze gaan denk ik knellen.
Verder kan je denk ik beter voor een dressuur gaan.

Als je nu de beugels aan het zadel hangt en het zadel op de blote rug legt (altijd een zadel op de blote rug passen) dan moeten de beugelriemen recht naar beneden hangen en het diepste punt van het zadel moet in het midden zitten.
De voorkant van het zadel moet achter de schouders komen te liggen (verder naar achteren).

1 ding geloof NOOIT dat een zadel nog zakt, de kussens zullen wel iets zachter worden en evt wat vormen maar hij zakt nooit zo veel dat je daar rekening mee moet houden.
Als je zadel dan toch zakt is het tijd voor opvullen Knipoog

Succes en vraag evt aan een zadelmaker of hij wil komen kijken, is wel zo verstandig anders rij je straks je nieuwe paardje kapot.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 00:01

Shyla: Bedankt voor tips denk dat we hier al aardig wat mee kunnen. En zal zeker allemaal goed KOMEN

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 00:02

Het paard is misschien niet zo breed maar zover ik kan zien heeft hij niet erg veel schoft en lijkt mij een boommaat breder beter passen, maar ik denk dat je dat zelf ook al gezien hebt.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 00:08

Jaa klopt dat hebben we gezien.. En we vroegen daar de mening over. Dus bedankt voor mening Haha!