mijn eerste posts op Bokt gingen over mijn plan om mijn verstandelijk gehandicapte kindje (rolstoel gebonden, nivo +/- 12 maand, leeftijd 6 jaar) te laten rijden/zitten op een pony, als we gaan wandelen bijvoorbeeld.
het was toen maar een plan, het leek er nog niet op dat ik het kon realiseren, maar ik was toen heel erg bezig met ideeën over een aangepast zadel waar hij niet uit zou vallen, maar wat ook wel veilig genoeg is.
inmiddels hebben we een super brave fjorden merrie! (ik blij, ze is echt een super gezinspaardje!

het veulen kan er binnenkort van af, dus de vraag: "hoe kan mijn zoontje stevig op haar zitten" is nu helemaal aan de orde!
ik heb ervaring met paardrijden gehandicapten, weet welke zadels, dekjes en hulpmiddelen erbij gebruikt worden.
ik weet dat hij er altijd in 1 beweging vanaf moet kunnen worden gehaald.
ben zelf ruim een jaar begeleidster geweest.
hij zal ook zeker geen beugels krijgen, neemt toch geen steun met zijn voeten.
hij zal ook zeker een cap op hebben, en er loopt altijd iemand vlak naast hem, en iemand aan het hoofd van de pony.
hij heeft op zich wel evenwicht maar is vaak angstig en verkrampt als hij denkt te vallen, hij houd zich dan niet zo heel goed tegen.
als hij een handvat op borsthoogte voor zich heeft, zit hij wel stevig.
een veilig gevoel is voor hem heel belangrijk, maar hij moet ook gemotiveerd worden zelf zijn spieren te gebruiken (daar mankeerd niks aan, hij is puur achter omdat hij verstandelijk achter is)
als hij iets in zijn rug voelt gaat hij erin hangen, wat niet wenselijk is, want hij kan prima zitten en houd zijn rug daarbij recht.
we hebben een simpel vz zadeltje, dat goed op de pony ligt, maar de schoft is wel te ruim.
ik had bedacht om daar gaten in te boren, en een handvat zoals op een hobbelpaard erop te monteren.
nadeel van een zadel vind ik wel dat er niet veel contact is met de rug, en dat de zitting glad is.
ik ben eigenlijk wel benieuwd of hier mensen zijn met ideeën, misschien kan ik er nuttige tips uit halen

groetjes Marigold (ik was toen Loveblacky)