waarom toch bontjes onder het zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

waarom toch bontjes onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 10:54

Ik begrijp het toch niet helemaal hoor.
Als je een zadel hebt, moet dat toch helemaal goed liggen, ook zonder bontje? En als het toch helemaal goed ligt heb je zo'n ding toch niet meer nodig? En zal de ligging van het zadel enkel veranderen door het dikke bont?
Uiteraard staat het super sexy op je paard, maar toch.
Waarom?

Qimm

Re: waarom toch bontjes onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 10:55

Zoals je al zegt, het ziet er leuk uit.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 10:56

Hier zijn al ongeveer 100 topics over geweest en de dicussie eindigt elke keer hetzelfde. De ene partij doet het voor de mooi, de andere partij vind het onzin.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 10:56

Wat Qimm al zegt en jijzelf ook al. Ze doen het omdat het er mooi en leuk uitziet. Je doet het dan niet meer om de ligging van het zadel te verbeteren, maar voor de sier.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 11:01

ik vind het niet eens mooi Clown maar goed is het ook niet beter voor de schokdemping om het zo maar te zeggen?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 11:02

Rianneke schreef:
ik vind het niet eens mooi Clown maar goed is het ook niet beter voor de schokdemping om het zo maar te zeggen?

het ziet er altijd wel heel lekker zacht uit moet ik zeggen.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 11:02

ooh oké dat dacht ik al Haha!

Jonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 11:02

Het lijkt mij wel fijn voor het paard z'n rug, tis erg zacht.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 11:03

1000000e topic.

Maar het is dus gewoon puur voor de sier, Alleen ik gebruik het ook omdat mijn zadel dan beter ligt en minder schuift!

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 11:05

Heb er ook een, het is zacht voor de rug van het paard en inderdaad, het staat mooi, (vind ik dan). Jammer dat ze wel duur zijn maar er zijn ook goedkope versies, maarja ik heb weer de dure. Ik heb hem niet omdat mijn zadel niet goed lag want die lag en ligt prima. Koop dan een ander zadel. dat is vast beter voor de rug van je paard.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 11:27

maar, als je zadel nu eerst goed past, en je frot er zo'n bontje tussen, heb je grote kans dat het allemaal te krap wordt lijkt me?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 11:44

Wat ik helemaal niet snap is, dat wij, dus bokt, het er over het algemeen over eens zijn dat bontjes pure onzin zijn, en, zoals Stef al aanhaalt, ook nog eens van mening zijn dat het de kamer venauwd, waarom zie ik dan tijden de WEG alleen maar springpaarden met bontjes?
Ik ging ervan uit dat dat soort ruiters toch wel het allerbeste voor hebben met hun paarden, maar krijg steeds meer het idee dat die voorop lopen met elke hype ( zie bv de GPA die zowat IEDEREEN op zijn hoofd heeft...)
En dat zijn toch de mensen waar het overgrote deel onbekende ruitersporters naar kijken qua harnachement.....

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:53

ik weet niet of het zo is, maar ik had iig gehoord dat het voor springruiters belangrijker is dat zij zelf in het zadel zitten, en ze er dus niet zo'n problemen mee hebben om er een bontje tussen te doen als het zadel dan wel redelijk goed past. Correct me if I'm wrong. Maargoed, dat heb ik dus gehoord, en dressuurruiters zouden er toch meer mee bezig zijn dat het zadel helemaal goed ligt omdat de bewegingen en het contact met je paard daar heel erg belangrijk bij zijn (hoewel springpaarden natuurlijk ook best een prestatie moeten leveren Knipoog ).

sulindabaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:57

het werd mij zelfs aangeraden omdat mn paard een gevoelige rug heeft. Knipoog

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:58

Mijn paard vindt soms in de winter dat-ie nog niet zadelmak is (hij is 10 en loopt Z2). Mijn zadel past perfect, denk dat-ie het gewoon een raar gevoel vindt ofzo (korte haartjes en toch wel koud zadel). Doe ik er een bontje onder heeft ie nergens last van. Hij blij, ik blij! Dus niet altijd onzin!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:54

ik heb een tijd eentje gebruikt omdat ik het lekker zacht voor gam zijn rug vond. Lachen

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:10

Ons arabiertje heeft een heel gevoelige rug (ze heeft ook artrose) en sinds we met een bontsjabrak rijden direct op haar huid, dus zonder iets eronder, heeft ze nergens last meer van. En voor de mensen die nu roepen dat het zadel dan niet goed is: het zadel ligt wel degelijk goed. We hebben wel zo'n sjabrak die de ruggegraat vrij laat. Zo'n sjabrak kan wel degelijk een positieve invloed hebben, vooral als je er geen dekje onder gebruikt.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 17:36

als mijn paard een gevoelige rug zou hebben zou ik kiezen voor een bontje, (wel echt lamsvel). maar vind het erg onzin om het eronder te leggen voor de sier. als ik een bontje onder het zadel van mn haf leg schuift het alle kanten op! en je zit veel hoger boven de rug!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:06

Jol1 schreef:
Ons arabiertje heeft een heel gevoelige rug (ze heeft ook artrose) en sinds we met een bontsjabrak rijden direct op haar huid, dus zonder iets eronder, heeft ze nergens last meer van. En voor de mensen die nu roepen dat het zadel dan niet goed is: het zadel ligt wel degelijk goed. We hebben wel zo'n sjabrak die de ruggegraat vrij laat. Zo'n sjabrak kan wel degelijk een positieve invloed hebben, vooral als je er geen dekje onder gebruikt.

Zo'n bontsjabrakje kan idd een positieve invloed hebben! Zeker als je het zo gebruikt. Daar dienen die bontjes trws voor!
Maar als je daar nu nog eens een dik dekje onder gaat leggen, dan gaat de werking van het bontje helemaal verloren en dán ben je alleen maar bezig met je zadel krapper te maken.
Mja, het is idd het 100 000ste topic over bontjes en ik ga mezelf niet blijven herhalen Knipoog

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:08

Karoliefje_ schreef:
1000000e topic.

Maar het is dus gewoon puur voor de sier, Alleen ik gebruik het ook omdat mijn zadel dan beter ligt en minder schuift!

idd, ik rijd ook met een bontje. Eigenaresse van mijn bijrijdpaard heeft het ook gekocht om die redenen.

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:27

ik gebruik het omdat ik het mooi vind staan en het zachter is voor mijn paard en het is ook zacht voor zijn rug, dus als het goed is voor zijn rug waarom niet?

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:31

Er heeft al eens een artikel in "Bit" gestaan
Daar werden toen verschillende soorten onderleggers (gelpad, bontje ed) vergeleken voor wat betreft de drukverdeling op de paardenrug.
Het bontje scoorde toen ten opzichte van mijn merk gelpad vele malen beter, toen heb ik een bontje aangeschaft.

elinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:47

Ik vind het wel mooi staan daarom heb ik er een,
en het is beter voor zijn rug.

lovestobias_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:50

ik had er een omdat ik het mooi vind,maar bij mijn nieuwe zadel kan die er niet onder omdat het anders te krap woord Lachen

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 19:01

Ik ben er serieus over aan het denken om er een aan te schaffen aangezien mijn merrie nogal gevoelig is in de rug.
Maar dan wel zo'n hele schabrak van echt schapen bont. Dus ben erg benieuwd naar de ervaringen van diegene die om dezelfde reden een bontje hebben aangeschaft.