in pak papier voor je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoonJarig

in pak papier voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 21:21

Afbeelding

dit vond ik op internet..
tegen vliegen..
ik begin me nu toch af te vragen waarom paarden een staart hebben?
en waarom ze zo'n beetje met hun been achter hun oor kunnen krabben..!
eerst vond ik het meer op speciaal inpak papier voor paarden lijken..
maarja..
scheint het voor vliegen te zijn??

Anoniem

Re: in pak papier voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 21:23

Ik vind dit ook hélémaal niks.
Ik zou hoogstens zo´n sliertending omdoen als het paard weinig voorpluk heeft, maar hij moet niet op een alien gaan lijken zoals met zo´n pakkie.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 21:23

ja het is voor vliegen en het werkt heel goed...
er zijn er tegenwoordig zoveel dat een paard het met zijn natuurlijk afweersysteem soms niet meer redt...
kijk bijvoorbeeld ook naar de eczeem paarden..

volgens mij staat dit hier ook verkeerd.. ik zal temmen

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 21:25

Nou, geloof me, er zijn omstandigheden waarin een paard echt niet voldoende heeft aan alleen zijn staart en het feit dat hij zichzelf achter het oor kan krabben.

Maar deze outfit is inderdaad niet zo heel handig denk ik, want ik heb begrepen dat er (bij sommige paarden in ieder geval) een gat ontstaat tussen de bodydeken en het nekstuk zodra het paard gaat grazen. Zitten die vieze prikbeesten straks onder het dek...lijkt me niet helemaal de bedoeling.

MoonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 21:26

ja oke.. voor eczeem kan nog..
maar hadden ze vroeger in de natuur dan helemaal geen vliegen ofsoo??

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 21:28

Nee maar wat dacht je, stonden die de hele dag in een wei van zoveel bij zoveel meter? Die wilde voorouders maakten echt wel dat ze naar gebieden gingen waar minder van die prikbeesten zijn.

In dennenbos heb je bijvoorbeeld veel minder last van dazen dan in eikenbos, om maareens wat te noemen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 21:39

haha geweldig!!! inpakpapier haha:D
ik heb er ook totaal niets mee met al die rompslomp.. mijn beestjes hebben het altijd gered met staart, manen, voorpluk en vliegenspul. een heel marsmannetjespak( sorry, zo noem ik het altijd;) voor paarden met exceem etc snap ik helemaal, maar dit begrijp ik ook niet

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 21:40

Ik heb ook zo'n deken en zonder die deken zou mijn C pony dus morsdood zijn.
dankzij die dekens kan ze gelukkig lekker in de wei staan en geen last hebben van insecten die steken,waar ze extreem allergisch voor is.
en kan ze dus een normaal leven hebben zonder de rest van haar leven in een stal opgesloten te moeten worden omdat ze anders gestoken wordt.
Natuurlijk, paarden hebben bescherming van moeder natuur gekregen,maar die werken ook niet altijd afdoende Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 21:41

Paarden in het wild zorgen er idd zelf wel voor dat ze een plek opzoeken waar geen steekbeesten zitten. Onze paarden zijn 'veroordeeld' tot dat omheinde weitje en hebben vaak geen keus.

Beetje jammer dat je het fenomeen 'vliegendeken' zo belachelijk maakt. Ik ken paarden (waaronder die van mezelf) die elke zomer wel zo gigantisch lek worden gestoken door dazen en ander ongedierte. Die staart, daar trekken die insecten zich weinig van aan. En ervoor op de loop gaan helpt niet, gaan ze alleen maar meer door zweten wat nóg meer steekbeesten aantrekt. Nee, dan 'pest' ik hem liever door hem in te pakken. Hij is me er duidelijk dankbaar voor.

MoonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 21:47

Karin schreef:
Paarden in het wild zorgen er idd zelf wel voor dat ze een plek opzoeken waar geen steekbeesten zitten. Onze paarden zijn 'veroordeeld' tot dat omheinde weitje en hebben vaak geen keus.

Beetje jammer dat je het fenomeen 'vliegendeken' zo belachelijk maakt. Ik ken paarden (waaronder die van mezelf) die elke zomer wel zo gigantisch lek worden gestoken door dazen en ander ongedierte. Die staart, daar trekken die insecten zich weinig van aan. En ervoor op de loop gaan helpt niet, gaan ze alleen maar meer door zweten wat nóg meer steekbeesten aantrekt. Nee, dan 'pest' ik hem liever door hem in te pakken. Hij is me er duidelijk dankbaar voor.

ja oke..
daar heb je gelijk in..

maar wat zou ik raar opkijken als ik zo'n paard compleet ingepakt in de wei zie staan!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 21:49

Kom een keer langs zou ik zeggen Clown

MoonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 21:51

ehmm
losser?
waar licht dat ?? xD Tong uitsteken

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 21:52

Haha, daar ben je niet de enige in hoor! Ik ben al buitenrijdend weleens aangesproken door een mevrouw die me toch eventjes heel dringend moest vragen waarom 'wij paardenmensen' nu toch altijd die doeken om die arme paarden hun hoofden deden.

Ik dat uitgelegd, was ze nog niet overtuigd. "Zo zien ze toch niets?" Toen maar even uitgelegd dat je van vlak achter het gaas prima naar buiten kan kijken, maar dat van ver af naar binnen wat moeilijker en het daarom lijkt dat het paard bijna niets ziet. Toen was ze wel overtuigd.

Ben het met je eens dat je een paard niet onnodig in moet pakken, maar echt, in sommige seizoenen/streken en met sommige paarden gaat het haast niet anders. Sprays werken ook maar een paar uur achtereen (als je mazzel en een goede spray hebt!)

MoonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 21:53

goede sprays
bestaan die dan?
zoja
van welk merk.. (A)

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 21:54

-> HAR

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 21:56

Ik ben ook erg blij met m`n vliegen deken, bovendien ook uv afstotend en houd ook nog een boel regen tegen alhoewel hij wel ademend is.
En hier in de buurt zie je er best veel, dus het is hier in iedergeval geen raar gezicht.

En idd goede spray`s heb ik ook nog niet kunnen ontdekken, heb er verschillende geprobeerd. De stank is niet te harden voor mens en dier, maar de dazen zijn er niet minder om.

MoonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 21:58

hmmm
hier in de buurt nog nooooooit 1 gezien
nu hebben we er hier ook niet echt extreem last van..
vandaar dat ik er ook wat raar tegen op keek

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:06

BBreedveld schreef:

Toen maar even uitgelegd dat je van vlak achter het gaas prima naar buiten kan kijken, maar dat van ver af naar binnen wat moeilijker en het daarom lijkt dat het paard bijna niets ziet. Toen was ze wel overtuigd.

ben ik niet met je eens... heb je dat ding zelf weleens opgezet?
ik wel! en werd er helemaal draaierig van...het kijkt zó irritant!

verder vind ik dat wanneer je paard geen allergische reactie vertoond op prikbeesten ze prima in staat zijn met hun staart, manen etc de beesten weg te houden en het is vervelend... maar hoe vervelens is het als er zo'n beest onder de deken komt en daar maar raak gaat prikken?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:10

roossie22 schreef:

verder vind ik dat wanneer je paard geen allergische reactie vertoond op prikbeesten ze prima in staat zijn met hun staart, manen etc de beesten weg te houden

Denk je soms dat ze voor de "sier" gebruikt worden?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:11

Misschien is het wel 'stoer' om je paard zo in te pakken?

Tja, je moet het er maar voor over hebben om iedere ochtend druk te zijn met 'inpakken' en 's avonds weer met 'uitpakken'. Ben toch benieuwd hoeveel mensen zoiets voor de lol doen. Als hij niet zo'n deken nodig zou hebben, dan stuurde ik mijn paard ook graag bloot naar buiten. Scheelt ons een hoop werk. Knipoog

MoonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 22:13

Karin schreef:
Misschien is het wel 'stoer' om je paard zo in te pakken?

Tja, je moet het er maar voor over hebben om iedere ochtend druk te zijn met 'inpakken' en 's avonds weer met 'uitpakken'. Ben toch benieuwd hoeveel mensen zoiets voor de lol doen. Als hij niet zo'n deken nodig zou hebben, dan stuurde ik mijn paard ook graag bloot naar buiten. Scheelt ons een hoop werk. Knipoog

uitpakken kan best leuk zijn
elke avond een cadeautje Haha!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:15

@Roossie: Gezien de oogafwijking van mijn paard, en het feit dat hij daardoor geen pupilreflex meer heeft, heb ik heel veel verschillende vliegenmaskers geprobeerd en er ook doorheen gekeken om te zien of de dichtere versies als een soort van extra zonneschild konden dienen. Mijn bevinding is dat er maar een paar waren die echt licht tegenhielden. Ik kon prima zien door bijna ieder masker. Of het echt irritant is, tja, dat is denk ik persoonlijk en eh...paardsoonlijk.

@Darkmoona: Ik rijd zelf niet veel door ernstig dazengebied, maar daarbuiten heb ik veel baat bij Atex Daasspray. Ik heb wel gemerkt dat het veel uitmaakt of je de enige bent in een dergelijk gebeid. In de meeste gevallen weert het prima, maar toen ik heel vroeg in de ochtend ging rijden en we kennelijk het enige doelwit waren, was er ook met spray geen houden aan.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:19

Ik ben ook heel blij dat ze "inpakpapier" hebben ontwikkeld, want anders had mijn paard nu geen leven, want die is ook allergies voor een bepaald mugje, en nu hij een speciaal pak aan heeft, wel een heel andere als deze op de foto, kan hij heerlijk buiten in het weiland lopen, en gaat het heel erg goed met hem. Ik zou ook liever zien dat hij lekker in zijn blootje buiten kan lopen maar helaas is dat niet mogelijk. En hij laat zich heel makkelijk aan en uitkleden dus dat is ook wel heel erg fijn.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:24

mijn paard heeft alleen een vliegenkap op anders gaan zijn oogjes ontsteken. Ik heb zelf ook doo dat ding gekeken kijkt prima zie alles goed behalve als je op dat ding gaat letten Nagelbijten / Gniffelen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:26

tones schreef:

Denk je soms dat ze voor de "sier" gebruikt worden?

gedeeltelijk wel ja... of nou ja voor de sier.. neuh, meer omdat iedereen het heeft, zoals met zoveel van dat soort dingen.
dat zeg ik... paarden die echt heftig reageren, prima zo'n pak.. paarden die exceem hebben, niet meer dan logisch. maar er zijn er zat die zo'n pak aandoen omdat het paard met zn staart heen en weer zwaait en dus blijkbaar ergens 'last' van heeft en ze geen bultjes willen zien omdat dat niet mooi is als er wedstrijd gereden moet worden en dát is de manier waar ik hardstikke tegen ben... een paard hoort zich vrij te kunnen bewegen en als hij écht ergens heel heftig op reageerd een beetje geholpen te worden, maar niet voor de 'makkelijkheid of lol' in zo'n pak gehesen te worden imo

@breedveld: thnx voor je reactie... dan ben jij dus duidelijk iemand die er wél over n heeft gedacht, dat is wat ik bij veel mensen mis..
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 16-09-06 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt