wat vinden jullie van die springsingels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amazingstar

wat vinden jullie van die springsingels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 16:29

hallo,

ik ben even benieuwd wat jullie vinden van een springsingel(met zo'n flap)
vind je dat echt voor de veiligheid van je pony (tegen de kalkoenen) of meer voor de "sier" van het springen?
hebben die singels nog een andere maat dan de "normale" singel?

vb foto:

Afbeelding

gr. amazingstar

Alytje

Re: wat vinden jullie van die springsingels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:42

Ik ben van plan zo'n singel aan te schaffen. Dit niet om de mooi, want echt mooi vind ik ze nou niet, ook al maken ze je springoutfit wel compleet. Maar als ik ga springen met proppen wil ik zo'n singel voor de veiligheid Ja

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:43

dit beschermt de buik van je paard, als deze met de voorbenen ondervouwd, als je met kalkoenen in springt!

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 16:44

Alytje schreef:
Ik ben van plan zo'n singel aan te schaffen. Dit niet om de mooi, want echt mooi vind ik ze nou niet, ook al maken ze je springoutfit wel compleet. Maar als ik ga springen met proppen wil ik zo'n singel voor de veiligheid Ja

ja daarom wil ik er ook 1 maar vanaf welke prijsklasse zijn ze er denk je? (een zwarte)
want ik spring M en heb er nooit 1 gehad maar ik zie wel eens foto's van mijn pony aan het springen en dan scheelt het maar een haar voordat de kalkoenen haar buik raken (nu omdat het hoger word gaat ze haar benen meer opvouwen)

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:44

Niet alleen met kalkoenen hoor. Ik ken wel een paar paadren die zichzelf goed kunnen raken als het hout wat hoger staat.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:18

Ik heb net even zitten zoeken naar aanleiding van je topic en bij piaffe heb je ze voor ruim 200 euro van BR of 1 van HH voor 55 euro. Ik ga toch maar voor die van HH Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:56

Ik zou het puur voor de veiligheid doen, ik vind het nl een afschuwlijk lelijk ding!

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 20:36

0ojannekeo0 schreef:
Ik zou het puur voor de veiligheid doen, ik vind het nl een afschuwlijk lelijk ding!

het gaat voor mij ook om de veiligheid Knipoog

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 20:36

Alytje schreef:
Ik heb net even zitten zoeken naar aanleiding van je topic en bij piaffe heb je ze voor ruim 200 euro van BR of 1 van HH voor 55 euro. Ik ga toch maar voor die van HH Haha!

ja haha ik ook Knipoog Haha!

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 20:40

Heb er zelf 2 (nja had, totdat ze gejat werden Vork ), omdat mijn pony's hoog sprongen, en dus meestal hun buik flink aantikten, pijn kregen, wondjes kregen, en niet meer wilde springen. Pure noodzaak dus, want voor de sier doe ik het niet, zijn best duur Ja

Maar voor veiligheid zeker goed, zeker bij de wat hogere sprongen waar ze echt hun benen helemaa moeten opvouwen Ja

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 22:44

Mijn paard heeft er sinds kort ook een en dat is echt puur voor de veiligheid. Ze zal haar ijzers of nog erger haar stiften toch maar in haar buik krijgen...

Buiten dat dat een lelijke wond geeft, denk ik dat je paard haar benen niet meer zo netjes opvouwd, als voordat ze leert dat dat hartstikke zeer doet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 22:45

Ik vind het een must met een beetje een voorzichtig paard. Die van mij zitten vol met krassen, dan weet je ook meteen waarom je ze hebt.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 23:37

Ik ga er binnenkort ook toch maar 1 aanschaffen. Jordy vouwt 9 van de 10 keer zijn benen netjes voor zich uit in plaats van onder zijn buik, maar ik zag pas toch dat als hij niet helemaal lekker uitkomt (met name te dicht eronder), dat hij dan wel zijn buik raakt.
Hij heeft geen ijzers en dus ook geen stiften, maar het kan volgens mij dan ook hard aankomen.

Jordy is dus ook heel voorzichtig, hij weigert balken aan te tikken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 23:39

ze tikken juist aan als ze voor zich vouwen, niet als ze dat onder zich doen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:29

Lielle schreef:

Met onder zich vouwen bedoel ik dit:
http://img513.imageshack.us/img513/5085/0100mm.jpg
En dan tikt hij zich dus aan. Jordy trekt nomaal zijn voorbenen heel hoog op, zodat ze zeg maar in een rechte lijn liggen met zijn buik, en dan een hoek van 90 graden tussen onderarm en pijp, waardoor zijn voorbenen dus voor hem uit zijn, dan tikt hij zich niet aan.

Dani001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:34

Veel mensen gebruiken dit wel voor de sier volgens mij. Als je lange schroeven draait (ik spring niet maar een vriendin van me springt klasse zwaar en buiten draait ze schroeven van 2 tot 3 cm lang (als ik goed kan schatten Lachen ), en dan is het wel gewoon voor de veiligheid. Zonder schroeven is dit volgens mij niet nodig...

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:36

ik heb een prestige michel robert.Echt ideaal ding!kan eht wel merken dat het bescherm want er zitten allemaal krasse op!

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 17:57

Dani001 schreef:
Veel mensen gebruiken dit wel voor de sier volgens mij. Als je lange schroeven draait (ik spring niet maar een vriendin van me springt klasse zwaar en buiten draait ze schroeven van 2 tot 3 cm lang (als ik goed kan schatten Lachen ), en dan is het wel gewoon voor de veiligheid. Zonder schroeven is dit volgens mij niet nodig...

ja maar als het erg nat is draai ik liever iets grotere erin!
elke pony is weer anders in het evenwicht en de snelheid! Knipoog

lieSjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:05

als ik zo'n singel zou kopen zou het ook puur voor de veiligheid zijn maar heb er geen nodig dus;) heb ook weleens gehoord dat de druk beter verdeelt word met deze singels..?

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 18:06

lieSjj schreef:
heb ook weleens gehoord dat de druk beter verdeelt word met deze singels..?

DAAR BEN IK OOK WEL NIEUWSGIERIG NAAR! Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:14

Supertje schreef:
Lielle schreef:

En dan tikt hij zich dus aan. Jordy trekt nomaal zijn voorbenen heel hoog op, zodat ze zeg maar in een rechte lijn liggen met zijn buik, en dan een hoek van 90 graden tussen onderarm en pijp, waardoor zijn voorbenen dus voor hem uit zijn, dan tikt hij zich niet aan.

dat heb ik nog niet vaak gezien. De meeste paarden die hun voorbenen onder zich vouwen doen dat zo:

http://i70.photobucket.com/albums/i91/l ... CT0001.jpg

(en dan nog een graadje erger), dus met de benen tot de knie haaks op de buik (alsof ze erop staan) en dan de onderbenen er haaks op (dus parallel aan zijn buik). Die zullen idd niet snel aantikken, hoewel Jordy hier dat goed voor elkaar lijkt te krijgen.

Wat jij bedoelt is dit:

http://home.tiscali.nl/antoinederksen/paarden/ISS_n.jpg

en op deze foto's kun je dus waarom je juist met die paarden een springflap gebruikt.
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... aer007.JPG
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... g023LR.jpg

Gaat trouwens om 4 verschillende paarden, de nrs 2 en 3 zijn moeder en dochter. Nr 4 is op het NK.

Wb die druk, aangezien je over een grotere oppervlakte praat, is de druk idd beter verdeeld.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 21:27

[/quote]
[/quote]
dat heb ik nog niet vaak gezien. De meeste paarden die hun voorbenen onder zich vouwen doen dat zo:

http://i70.photobucket.com/albums/i91/l ... CT0001.jpg

(en dan nog een graadje erger), dus met de benen tot de knie haaks op de buik (alsof ze erop staan) en dan de onderbenen er haaks op (dus parallel aan zijn buik). Die zullen idd niet snel aantikken, hoewel Jordy hier dat goed voor elkaar lijkt te krijgen.

Wat jij bedoelt is dit:

http://home.tiscali.nl/antoinederksen/paarden/ISS_n.jpg

en op deze foto's kun je dus waarom je juist met die paarden een springflap gebruikt.
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... aer007.JPG
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... g023LR.jpg

Gaat trouwens om 4 verschillende paarden, de nrs 2 en 3 zijn moeder en dochter. Nr 4 is op het NK.

Wb die druk, aangezien je over een grotere oppervlakte praat, is de druk idd beter verdeeld.
[/quote]

bedankt voor je info!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:44

Ik heb hem ook, en niet voor de sier. Paar keer gebruikt en er zitten al een paar flinke krassen op.

Dani001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:41

amazingstar schreef:
Dani001 schreef:

ja maar als het erg nat is draai ik liever iets grotere erin!
elke pony is weer anders in het evenwicht en de snelheid! Knipoog

Ja zoals ik al zei, ik weet t bij god niet, ik spring zelf niet. Voor de dressuur draai ik een korte van 1cm aan de binnenzijde en een lange van 1,5 à 2 cm aan de buitenzijde. Die van haar leken mij ontzettend lang, dus ze konden idd wel langer geweest zijn (zoals ik al zei, schatten is niet mijn sterkste kant Haha! Bloos ). T ging trouwens ook om een paard in dit geval, dus mss dat die nog langer zijn dan bij je pony ?

In ieder geval, met zo 'n lange schroeven vind ik het in ieder geval wel noodzakelijk (maar mijn mening maar als niet springende "dressuurkakmadam" Haha! Haha!)

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 23:09

Lielle schreef:

Nee, ook niet helemaal. Hij gebruikt zijn voorbenen heel apart, op een manier die ik niet vaak heb gezien.
Ik heb helaas niet zo gek veel springfoto's van Jordy, eigenlijk maar heel weinig, en de foto's die ik heb zijn van lagere hindernissen, dan trekt hij zijn benen niet zo op zoals ik bedoel.
Ik heb even gegoogled, en dit is meer wat ik bedoel:
http://www.showjumping.com/nuke/html/im ... ario_d.jpg
Hij heeft snel de neiging om heel groot te springen en ook een steil te springen alsof hij over een breedtesprong gaat. En zo tikt hij dus niet aan, maar als je hem behoorlijk verzameld op de sprong aan rijdt (wat nu geoefend wordt, Jordy maakt namelijk erg graag zelf de dienst uit...) dan wil hij er nog weleens te kort onder komen, en dan vouwt hij zijn benen zo onder zich. Met als gevolg dat hij zich aantikt (zonder ijzers dus, maar ik heb het idee dat het toch aardig hard gaat, ik heb al eens een flinke verdikking ontdekt), en daarna twijfelend gaat springen.