bandages of getten?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wednesday

Berichten: 814
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herk-de-Stad (België)

bandages of getten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 00:11

Ik vroeg me af wat nu precies het verschil is en hoe je weet wat jouw paardje nodig heeft.
Men lesgeefster vertelde dat bandages eigenlijk meer steun gaf en dat dat beter was als men een paard zwaar doortrainde.

Men paardje is 3 jaar en ben hem aan het africhten. Tot nu toe gebruikte ik getten en strijklappen maar die leende ik van iemand anders dus nu ben ik aan het denken om zelf ofwel bandages ofwel getten te kopen.
Wat is nu het beste?

Ik weet wel dat hier meer topics over zijn en ik heb gezocht met de zoekfunctie maar dan kom ik enkel uit op topics waar ze setjes en bandages verkopen Haha!

alvast bedankt Lachen

Harvin

Berichten: 275
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Lisse

Re: bandages of getten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 06:41

Wat zijn getten? Ik zou gewoon peeskappen gebruiken die zijn wat harder en minder warm dan bandages

Krijtje
Berichten: 4119
Geregistreerd: 06-01-05

Re: bandages of getten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 09:12

Getten is vlaams voor peesbeschermers Knipoog

En ik zou dus ook gaan voor de "getten" Lachen

wednesday

Berichten: 814
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herk-de-Stad (België)

Re: bandages of getten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 10:43

inderdaad getten is vlaams :p
maar wat is nu het verschil voor het paard?
Zoals ik het momenteel zie zijn getten vooral ter bescherming als bv het achterbeen tegen het voorbeen tikt of zo terwijl bandages meer ondersteuning geven aan de spieren daar beneden of zit het anders?

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: bandages of getten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 12:43

bij een jong paard gebruik ik ook peesbeschermers. ze kunnen zichzelf nog zo aantikken dat me dit beter lijkt dan alleen bandages (met onderlappen). bandages gebruik ik wel als we bijv. tijdens een training foto`s gaan maken of we op zijn netst voor moeten Bloos dan vind ik bandages mooier.

Maar voor de training zou ik dus peesjes gebruiken.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: bandages of getten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:02

hey
ikzelf heb zowel een hoop bandages als een aantal sets getten. En eigenlijk gebruik ik vooral mijn getten. Die zijn sterker, bvb wanneer je paard zijn benen langs elkaar strijkt, of met zijn achterbeen het voorbeen aantikt, dan wordt die slag opgevangen door de harde plastic. Bandages geven niet altijd steun hoor, het hangt af van het soort materiaal en of ze juist zijn aangedaan. Gewone fleece bandages zonder iets onder zijn meer voor de sier. Ze zijn ook heel warm, dus als je een uur intensief traint, moet je er niet van schrikken dat er schuim onder staat. Mij lijkt dat niet fijn voor het paard. De pezen kunnen oververhit geraken.
Ok, ook onder gewone getten heb ik al schuim zien staan, maar toch veel minder dan bandages.
Wanneer je toch bandages wil omdoen om steun te geven tijdens het rijden, dan is de beste oplossing eerst onderlappen (hele goede zijn de Climatex van Eskadron, alle andere zijn meer voor transport/stal) en daarrond van die elastische bandages. Niet de bandages met gewone klittenband of touwtjes, maar degene die een soort lintje hebben dat om een knopje moet gedaan worden. Die zijn niet eindeloos uit te rekken en een goed systeem van sluiting.
Wanneer je besluit om bandages te gebruiken, let er dan op dat ze zeker goed zijn omgedaan! Dus geen plooien in de onderlap en / of bandage, beginnen net onder de "knie" en tot juist rond de kogel. Dus niet tot halfweg de kogel en ook niet tot rond het kootbeen Lachen
Bandageren kost meestal ook vrij veel tijd, daarom zijn getten ook zoveel simpeler. Je kan er ook veel minder mee misdoen, en volgens mij beschermen ze de benen veel beter
xxx

wednesday

Berichten: 814
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herk-de-Stad (België)

Re: bandages of getten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 13:09

ok bedankt Ik denk dan dat ik maar getten ga kopen dat ben ik ook gewend en het is het makkelijkst en blijkbaar het best! Lachen

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: bandages of getten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:09

peesbeschermers geven bescherming tegen aantikken en als je het combineert met strijklappen achter, tegen strijken. Voordeel is de betere bescherming (harde schelp), nadeel dat de pasvorm niet altijd even goed is (geeft bij sommige paarden wondjes) en het materiaal ademt nauwelijks waardoor de paardenbenen zeiknat en soms zelfs opgezwollen eronderuit komen.

bandages geven een lichte bescherming rondom (interessant voor als je zijgangen rijdt) maar ondersteunen verder niks, daaronder zitten pezen trouwens Knipoog Voordeel is dat het netjes staat en goed ademt, nadeel is dat niet iedereen netjes kan bandageren, je moet regelmatig wassen en de bescherming is rondom, maar wel minimaal.

een andere optie die je nog niet hebt staan zijn 3-in-1-beschermers die ook rondom beschermen maar weer dikker zijn dan bandages. Voordeel is dat het textiel is (ademt dus beter dan peesjes) en meer bescherming biedt dan bandages en ook rondom bescherming biedt. Nadeel is ook het regelmatig wassen en je moet het prettig vinden om ermee te werken.

Kijk ook naar je trainingsmogelijkheden. Als je in een blubberbakje zit gedurende een half jaar bijv. zijn bandages of 3-in-1's niet ideaal want die zitten dan elke dag volgezogen van water en onder de bagger.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: bandages of getten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:45

Ik zou getten doen, maar waak er wel voor dat je geen drukkingen krijgt, staat zo slordig die witte plekken op de benen. En anders strijklappen. Bandages zou ik niet doen, de botten en pezen van een paard moeten hard worden. Daarom na het rijden iedere dag 10 minuten uitstappen op harde bodem, daar worden benen hard van, niet van die bandages.

paardje2005

Berichten: 2342
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: grunn

Re: bandages of getten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:59

ik zou ook voor getten gaan. ik rij nooit met bandages.je hebt er vrij weinig aan. geeft mischien een beetje steun. maar dat is alleen als ze goed aangelegd worden. wat hier op bokt 8 van de 10 keer niet het geval is. als ze te strak zitten belemmer je de bloedsomloop, en als ze te los zitten vallen ze en kan je paard zijn benen breken.

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Re: bandages of getten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 21:35

Hihi, stefanie wel mooi nederlands praten hé Haha! -->getten. Interessant topic. Was het mij ook aan het afvragen want ik had al een aantal mooie dekjes+bandages op het oog maar ga mij denk ik van die 3 in 1 beschermers halen.

wednesday

Berichten: 814
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herk-de-Stad (België)

Re: bandages of getten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 22:41

Getten is mooi nederlands hoor Haha! Maar met peesbeschermers zweet het paard nog altijd sterk. En wat ik me nog afvroeg was: Die strijklappen voor aan de achterbenen bieden toch echt niets ondersteuning? dat is puur voor het tegen elkaar strijken van de benen of zie ik het weer mis?

paardje2005

Berichten: 2342
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: grunn

Re: bandages of getten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 23:54

nee hoor zie je helemaal goed. beschermen tegen het strijken van de achterbenen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: bandages of getten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 23:56

Het ligt aan de strijklap of hij ook impactbestendig is, maar doorgaans zijn ze daar te zacht voor.
Er heeft eens een test in het tijdschrift Bit gestaan welke strijklap wel schokken en aantikken absorbeerd, helaas heb ik al mijn Bitten aan iemand doorgegeven, kan het niet voor je opzoeken.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: bandages of getten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:02

ik moet dat artikel misschien nog wel hebben. Ik herinner me dat eruit gescheurd te hebben. Als je wil zoek ik het op. Zal wel even bezig zijn met rommelen Clown
Volgens mij geven getten sowieso geen steun, behalve de 3in1 van Action misschien?
xxx

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: bandages of getten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:04

Hey
heb het artikel gevonden. Daar werd vooral getest op de slijtvastheid. Ze hebben met schuurpapier over de strijklap gewreven om te zien hoe goed die bestand was tegen het strijken.
Degene die er als beste uitkwamen: Eskadron, Veredus, BR wit leer (niet de kunststof!!) en Protec no 1.
xxx

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: bandages of getten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:32

Er is geeneen beenbeschermer die steun geeft, en dat is maar goed ook want het paard moet wel op zijn eigen benen lopen. Voor een lichte steun zul je aan een medische bandage moeten maar dat is niet nodig neem ik aan Clown

Freedom1
Berichten: 1954
Geregistreerd: 05-01-06

Re: bandages of getten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:42

ik snap eigenlijk ook niet zo goed waarom ze dat allemaal nodig hebben (bandages, peesbeschermers...)... voor een jong paard kan ik nu nog iets meer begrijpen dat je dit er in het begin aandoet.
ik doe alleen getten aan als ik hoog spring. als ik zo 60cm spring hoeft ze ze niet aan te hebben (zoals urielle zegt ze moeten op hun eigen benen lopen)

Evikes

Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Re: bandages of getten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:50

Alle beenbeschermers die er bestaan geven niets van ondersteuning. En dat is goed ook, paarden moeten op hun eigen benen lopen. Ze bieden enkele bescherming (zoals het woord zelf zegt) aan het paardenbeen.
Peesbeschermers bieden bescherming aan de pezen. Ik gebruik alleen nog maar als onze piste nat ligt en als ik ga springen.
Bandages gebruik ik eigenlijk het meest. Ik rij dan ook dressuur. Dus bandages bieden daar meer bescherming dan peesbeschermers, vooral tijdens de zijgangen zoals wijken, appuyeren, schouder binnnen, travers, noem maar op.
Dan heb je ook van die 3-in-1 beschermers, vind ik ook wel goed, maar je moet echt de gepaste maat hebben voor je paard of pony want anders zitten ze niet lekker en zakken ze beetje af. Die dat ik heb zakken af (paardje heeft dunne beentjes Clown). Dus ik ga me er eens nieuwe, maatje kleiner aanschaffen...we zullen dan nog eens praten Tong uitsteken. Ik vind het juist jammer dat je die niet in zo'n leuke kleurtjes hebt als bandages. Ben nogal setjesgesteld Clown.
Ik heb ook zo'n peesbeschermers waar de bescherming aan de binnenkant van het been zit. Vind ik ook wel goeie, en bied meer bescherming tijdens dressuur dan peesbeschermers, omdat je daar meer zijgangen oefent. Ze zijn ook vriendelijk in gebruik.

Ik grijp het meest naar mijn bandages (hiervoor is het wel noodzakelijk dat je goed kunt bandageren, anders kan je veel schade aan het paardenbeen aanrichten!). Ik heb wel zo'n speciaal ding dat ik onder de bandage doe, het zijn geen onderlappen van stof, maar iets anders, ik zoek het dadelijk eens op op internet. Het is harder dan een onderlap, dus bied het meer bescherming dan een gewone bandage.
Daarna doe ik het meest die peesbeschermers aan waar de bescherming langs de binnenkant zit. Zal ook eens een foto van opzoeken!
Je moet het zelf maar uitmaken wat je het liefst hebt. Als je alle voor en nadelen eens naast elkaar legt, en wat je doet (springen, dressuur, wandelingen,...), kom je wel tot een goede oplossing Knipoog.

Evikes

Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Re: bandages of getten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:57

Peesbeschermers met de bescherming langs binnen:
Afbeelding


De bescherming die ik onder mijn bandages doe vind ik nergens.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: bandages of getten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 18:40

dit noemen ze pijpkousen Lachen
Ik denk dat ik wel weet wat je onder je bandages doet, zo'n voorgevormde soort 'schelp' van schuimrubber?
Weet alleen niet hoe je dat noemt.
xxx

Evikes

Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Re: bandages of getten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:49

Dat bedoel ik idd Lachen.

paardje2005

Berichten: 2342
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: grunn

Re: bandages of getten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 22:34

ik gebruik gewone pijpkousen(zie foto hierboven) dit omdat hij geen peesbeschermers(die om de kogel gaan) om mag hebben. en kogelbeschermers aan de achterbenen. dit omdat hij zowel voor als achter strijkt. bandages zijn zo als ik eerder zei, zinloos en zelfs gevaarlijk

Phrono

Berichten: 8943
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: bandages of getten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 22:49

Getten. Haha! Haha, leuk woord.
Iig gebruik ik ook peesbeschermers en strijklappen voor de jonge haflinger die ik rijd, zij strijkt vooral voor. Ik vind bandages echt niks.

wednesday

Berichten: 814
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herk-de-Stad (België)

Re: bandages of getten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 23:23

mijn lesgever had aangeraden om toch met iets bescherming te rijden omdat onze bak bij de minste regen vettig is. Ik ga er nog eens diep over nadenken en voorlopig maar door met de peesbeschermers (:D het mooie woord) en later bij verdere training zien wat dan nodig is voor zen pootjes.
Natuurlijk moet hij op zijn eigen benen staan/ lopen zonder al te veel tierlatijntjes maar het was vooral omdat onze bak niet echt super is
allemaal bedankt voor de leerrijke antwoorden Lachen