Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 17:01

Ik twijfelde al een tijdje over het rijden met de barefoot. Ik heb nl wel eens droge plekken op de rug van mijn haflinger. Droge plekken kunnen duiden op drukkingen.
Voor mijn vakantie(laatste week van juli) heb ik nieuwe en dubbele inlages in mijn pad gedaan en heb daarmee nog 5 x gereden alvorens ik werd uitgeschakeld.

Ik ben hier dus alles behalve blij mee. Ik heb al zoveel zadel ellende gehad en dacht nu toch echt wat gevonden te hebben. Ben ik te zwaar voor de barefoot...70kg? Of ben ik te laat overgestapt op de nieuwe dubbele inlages?

Ik heb de white spots vandaag ook gevonden op mijn fjord! Maar die zijn moeilijk op de foto te zetten. Bij hem twijfelde ik al langer. mede omdat ik een bijrijder had van +100KG. Bijrijder heb ik niet meer en paard staat nu dus ook stil.

Afbeelding

Afbeelding

Zie hier 2 'mooie' white spots op de rug van mijn haf.

Omdat ik zelf voorlopig niet kan rijden krijgen de ruggetjes (zijn we alle drie 'rugpatient' )wel rust.
De witte haren zullen ook pas van het voorjaar weer verdwijnen met de rui(heb ik nl al 5x eerder meegemaakt).
Maar hoe ga ik dit oplossen?

Andere pad? Ander zadel?

Eerlijk gezegd durf ik er geen zadel meer op te gooien. Huilen

unamie

Berichten: 7384
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 17:39

wij hebben dit ook gehad met onze (E)pony (zit een kwart haflinger in)
een week na het testen van de barefoot kreeg ze al witte haartjes en mijn dochter weegt maar 50 kilo
sommige paarden zijn daar blijkbaar gevoelig voor
nu heeft ze Flair in haar zadel en heeft ze dit probleem niet meer Cool
ik kan je maar 1 ding aanraden, ga naar zadelmakerij van Triest in Meppel (bouwt ook flair in)
en vraag hem eens om advies
of ga naar Arie boer (reseller van Wow zadels)
vind trouwens 100 kg wel erg zwaar, zeker voor een barefootzadel Bloos
70 kg moet wel gewoon kunnen
Laatst bijgewerkt door unamie op 03-09-06 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 17:41

Wat zonde!
Mijn pony heeft op d'r voet erg veel,
Door de peesbeschermers...

keetieee

Berichten: 785
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: utr

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 17:42

wat voor dekje gebruik je? de met fleece onderkant of de sympanova? Lachen

__Marije__
Berichten: 5443
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Wolvega

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 17:43

Zelf ben ik helemaal geen voorstander van de flairmethode zoals heirboven beschreven! Flairzadels lopen langzaam leeg, en moeten dan weer worden opgepompt. Als mensen hier zelf mee gaan prutsen.. worden er veel ruggen kapotgemaakt ben ik bang

unamie

Berichten: 7384
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 17:49

MissPromiss schreef:
Zelf ben ik helemaal geen voorstander van de flairmethode zoals heirboven beschreven! Flairzadels lopen langzaam leeg, en moeten dan weer worden opgepompt. Als mensen hier zelf mee gaan prutsen.. worden er veel ruggen kapotgemaakt ben ik bang


Flairzadel lopen langzaam leeg, wat een onzin zeg Verward
wij rijden met flairzadel no 6 en hebben er nog nooit last van gehad
het is wel de bedoeling dat je ze 1 a 2 keer per zadel laat controleren door een een zadelmaker....
maar dat hoor je met wolgevulde zadels ook te doen
en zelf prutsen met Flair hoeft toch niet.. je gaat toch ook niet zelf prutsen met wol Scheve mond

__Marije__
Berichten: 5443
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Wolvega

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 17:51

Ik zeg ook niet dat iedereen dat doet Knipoog Maar volgenmsij was het de flair waarbij je je zadel met een pompje kunt oppompen? Of ik zit helemaal fout dan zeg ik verder niets hoor Knipoog Maar een kennis van mij heeft me verteld, dat hadden ze zelf meegemaakt en nu ik het woord flair teruglees was het volgensmij dat

unamie

Berichten: 7384
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 17:57

MissPromiss schreef:
Ik zeg ook niet dat iedereen dat doet Knipoog Maar volgenmsij was het de flair waarbij je je zadel met een pompje kunt oppompen? Of ik zit helemaal fout dan zeg ik verder niets hoor Knipoog Maar een kennis van mij heeft me verteld, dat hadden ze zelf meegemaakt en nu ik het woord flair teruglees was het volgensmij dat


je bent geen voorstander van Flair, maar je hebt er zelf geen ervaring mee??
vind je reactie dan nogal kort door de bocht Verward

je kan het iid zelf oppompen maar bij aankoop word dat afgeraden
als mensen toch zelf gaan prutsen en het mis gaat, komt dat toch niet omdat flair niet goed is??
maar omdat mensen er zelf aan gaan klungelen....tja Koe

pmarena

Berichten: 48501
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:11

Hmm... het zijn wel erg uitgewaaierde plekken...kan het niet zijn dat het schuurplekken zijn ipv drukplekken ?

Ligt het zadel echt stabiel tijdens het rijden of wil het wel wat schuiverig zijn ?

Komen er verder geen tuigen of longeersingels op o.i.d. ?

vledder
Berichten: 97
Geregistreerd: 09-01-06

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:54

Mijn paard heeft dit dus ook. Helaas nog veel grotere witte plekken, symetrisch aan beide kanten van de rug.
Ze heeft dit gekregen na 3 keer rijden met het dressuur testzadel van Barefoot.
Verkopers van dit zadel willen er niet aan en blijven bij het standpunt dat er niet zo snel witte haren kunnen ontstaan en dat de plekken ontstaan moeten zijn door drukking veroorzaakt door mijn eigen zadel.

Ik heb verleden week de zadelmaker nogmaals mijn zadel laten checken en ook door een osteopaat laten kijken en beiden bevestigen dat mijn zadel dit niet veroorzaakt kan hebben.
De osteopaat wist me ook nog te vertellen dat dit al het derde paard was dat na het rijden met de Barefoot zulke plekken had gekregen.

_Emm_
Berichten: 1526
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Bodegraven

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:24

ik heb ook een barefootzadel voor mijn haf, ik heb nergens last van ofzo.
kan het niet zijn dat het komt door de pommel? of zit het daarvoor te ver naar achteren?
ik merk bij winston namelijk wel dat de pommel erg smal is voor een brede haf!

keetieee

Berichten: 785
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: utr

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:17

Ik heb hier nog nooit last van gehad..en ik rij nu anderhalve jaar met een barefoot cheyenne.
Is er niet iets aan het dekje wat hun huid kan irriteren?..valt wel op dat ze het allebei hebben.

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 21:17

Citaat:
Hmm... het zijn wel erg uitgewaaierde plekken...kan het niet zijn dat het schuurplekken zijn ipv drukplekken ?

Ligt het zadel echt stabiel tijdens het rijden of wil het wel wat schuiverig zijn ?

Komen er verder geen tuigen of longeersingels op o.i.d. ?
Hmm... het zijn wel erg uitgewaaierde plekken...kan het niet zijn dat het schuurplekken zijn ipv drukplekken ?

Ligt het zadel echt stabiel tijdens het rijden of wil het wel wat schuiverig zijn ?

Komen er verder geen tuigen of longeersingels op o.i.d. ?




Plingit zijn absoluut geen schuur plekken ik zou ook niet weten hoe zulke plekken kunnen ontstaan door het schuren....het zijn precies de plekken die na het rijden wel eens droog waren. Wel eens omdat na een hele heftige rit alles nat wat was en na een iets mindere rit je dus nog wel de droge plekken zag.

*Nee geen tuig of longeer singel gebruikt de laatste 3 maanden.

*Zadel ligt verder prima.



Citaat:
wat voor dekje gebruik je? de met fleece onderkant of de sympanova?
wat voor dekje gebruik je? de met fleece onderkant of de sympanova? Lachen


Die met Fleece en die wordt regelmatig gewaasssen /schoon geborstelt.




Citaat:
wij hebben dit ook gehad met onze (E)pony (zit een kwart haflinger in)
een week na het testen van de barefoot kreeg ze al witte haartjes en mijn dochter weegt maar 50 kilo
sommige paarden zijn daar blijkbaar gevoelig voor
nu heeft ze Flair in haar zadel en heeft ze dit probleem niet meer



Witte haren kunnen ook ontstaan doordat de huid zich ineens gaat herstellen. De witte haren die jou pony kreeg zouden dus best nog wel eens van je oude zadel kunenn zijn.

Een zadel met flair is voor mij geen optie omdat ik met mijn hernia(heb nu een 2e te pakken)rug gewoojn niet meer op zo'n zadel kan zitten. Daarom was ik destijds ook overgestapt op boomloos.

Citaat:
Verkopers van dit zadel willen er niet aan en blijven bij het standpunt dat er niet zo snel witte haren kunnen ontstaan en dat de plekken ontstaan moeten zijn door drukking veroorzaakt door mijn eigen zadel.


Zie mijn eerder antwoordt...daar kunnen de verkopers best gelijk in hebben.

Ik heb dit zadel nu 3 jaar. Nadat ik het gekocht had heb ik er zeker een aantal maanden intensief mee gereden alvorens ik een jaar gestopt ben(lange reis ). Nu heb ik vanaf maart redelijk intensief gereden en dan in juli die mini trektocht.

Mijn fjord is hooguit 2 maanden intensief gereden(3 a 4x per week 45 minuten) dan wel met een zware ruiter maar ik denk dat ie bij mij ook drukkingen had gekregen.

helaas ben ik niet in staat om te rijden dus kan ik de droge plekken na het rijden niet laten zien.
Zelf denk ik ook dat de witte plekken zich nog zullen uitbreiden...dan volgen uiterraad meer foto's.

Ik baal er zo ontzettend van. Huilen

pmarena

Berichten: 48501
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:21

Vledder : Het bestaat gewoon niet dat witte haren zo snel kunnen ontstaan , dat geloof ik echt niet en ik heb tot nog toe ook nergens kunnen vinden dat iemand er wel in geloofd dat je binnen een paar dagen witte haren kunt krijgen op een paard door iets knellends of schurends....

Wit haar krijg je als er op die plek echt iets plaats heeft gevonden waardoor de huid beschadigd is , of het weefsel eronder. En dan gaat het niet om een uurtje rijden , dat hersteld wel weer , maar langduriger keer op keer steeds afgekneld worden. Pas een tijdje later worden haren die nieuw omhoog komen , op die plek wit.

Het bestaat gewoonweg niet dat de haren spontaan wit worden na 2 of 3 keer een ritje met een ander zadel dat je nog geen week hebt....

Als iemand er bewijs voor kan vinden dat dit wel kan , dan hoor ik het graag. Maar alle info die ik erover heb kunnen vinden geeft aan dat er toch wel wat langere tijd overheen gaat.

En deze tijd van het jaar , met het aanmaken van een nieuwe vacht voor de winter , is het moment waarop je kunt zien wat er de afgelopen tijd fout heeft gezeten. Nu is de tijd dat er witte haren omhoog komen op plekken die de afgelopen weken (maanden ?) in de verdrukking hebben gezeten.

Natuurlijk kan dat ook van een Barefoot of ander boomloos zadel zijn , boomloos is ook niet heilig. Maar na 2 of 3 ritjes ? Dat geloof ik echt niet.

vledder
Berichten: 97
Geregistreerd: 09-01-06

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:28

Ik heb ook altijd met de barefoot cheyenne gereden, geen probleem. Dit model verkocht omdat ik toch meer in een dressuurmodel zag. Helaas met het testen van dit zadel tegen dit probleem aangelopen.

Zelf heb ik ook de indruk dat het met het materiaal van de pad te maken heeft. Ik had hiervoor een standaard grandeurpad en nu met het testzadel de sympanova uitvoering.

pmarena

Berichten: 48501
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:30

Cowgirl schreef:

* Dit zijn absoluut geen schuur plekken ik zou ook niet weten hoe zulke plekken kunnen ontstaan door het schuren....het zijn precies de plekken die na het rijden wel eens droog waren. Wel eens omdat na een hele heftige rit alles nat wat was en na een iets mindere rit je dus nog wel de droge plekken zag.

*Nee geen tuig of longeer singel gebruikt de laatste 3 maanden.

*Zadel ligt verder prima.

Huilen


Okee , dus het zadel schuift niet.

Ik heb zulke plekken namelijk wel eens eerder gezien , maar eigenlijk altijd is er wel een andere oorzaak voor aan te wijzen , bvb. tuig dat niet goed ligt , men heeft het zadel tever naar voren liggen , men gebruikt (af en toe) een ondeugdelijk dekje , of het zadel schuift wat.
Door het steeds iets schuiven kan de huid ook geïrriteerd raken en witte haren gaan geven.

Of het probleem zit hem in een heel gevoelig velletje waardoor er witte plekken kunnen komen op de plekken waar de inlages ophouden , gewoon door de materiaal-overgang al. Dit zijn dan vaak de paarden die snel plekjes hebben van halsters / singels / dekens / dekjes.

Ook kan het voorkomen bij zwaardere ruiters / ruiters die erg veel staan in de beugels , dan is een dubbele inlage echt beter om die stevigere druk af te vlakken en op te vangen.

En dan kan het nog zijn dat er beugelriemen worden gebruikt waarbij de gesp aan de bovenkant zit ,
dat is dan een bobbel die in het paard kan gaan drukken.

Zou 1 van deze dingen van toepassing kunnen zijn....?

Ook kan het sympanova wat gaan schuren , het is toch stugger materiaal en als het zadel steeds een beetje beweegt dan heb je de kans dat dat teveel op het paard zit te irriteren na een tijdje.
Maar je hebt een fleece pad dus dat kan het alvast niet zijn...zeker niet als je hem goed schoon houdt.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:37

*volgt even* heb ook een barefoot,het enigste wat bij mij droog is is de ruggegraat.jammer dat je geen rijfoto's kunt plaatsen zouden we kunnen zien of die plekken daadwerkelijk droog blijven...

vledder
Berichten: 97
Geregistreerd: 09-01-06

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:41

Het blijft voor mij ook een raadsel dat die witte haren zo snel ontstaan zijn hoor. Ik heb ook nooit beter geweten dan dat zoiets pas na langere tijd zou kunnen ontstaan.
Toch heeft mijn paard ze nu en andere oorzaken kan ik en dus de zadelmaker en ostepaat niet bedenken.

Verdrietig

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 21:45

Citaat:
Ook kan het voorkomen bij zwaardere ruiters / ruiters die erg veel staan in de beugels , dan is een dubbele inlage echt beter om die stevigere druk af te vlakken en op te vangen


Dit is het enige wat ik me kan bedenken. Of het zadel schuift toch wat zonder dat ik daar erg in heb. Maar fjordenman heeft het ook.

Wellicht heb ik een houding die niet past bij de barefoot...maar dan had ik het in de maanden na aankoop ook moeten merken en dat was niet zo.

Ik heb nog wat sta foto's van het ruiterkamp..ff zoeken.
daarna heb ik niet meer gereden en zal dat (voorlopig) niet meer doen.


de foto's zijn niet duidelijk genoeg.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 03-09-06 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48501
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:46

Het is eigenlijk wel raar dat er niet echt iets te vinden is over witte haren , hoe lang het kan duren voordat die ontstaan...

Waarom waren de Osteopaat en zadelmaker zo zeker dat het niet van je eigen zadel kon komen ?

Ik blijf het toch daar zoeken hoor , het is imo echt de meest logische verklaring.... niet om vervelend te doen ofzo maar ik geloof gewoon echt niet dat het zo snel kan.

pmarena

Berichten: 48501
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:48

Toen reed je net zo veel als nu....of....?

Was het niet dat je inlages toch al wat dunner geworden waren in de loop der tijd , voordat je de nieuwe bestelde ?

Het kan natuurlijk prima dat dit probleem al ontstaan is voordat je de dubbele erin had , dat lijkt me in dit geval weer de meest logische verklaring.

Het blijft toch altijd k*tten met die zadels , zelfs met boomloos toch , je krijgt er toch wat van

keetieee

Berichten: 785
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: utr

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:55

Vind het heel raar dat ze allebei witte plekken hebben..kan het echt niet aan het dekje liggen? heb je al een iets anders geprobeerd?

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 21:56

Citaat:
Toen reed je net zo veel als nu....of....?

Was het niet dat je inlages toch al wat dunner geworden waren in de loop der tijd , voordat je de nieuwe bestelde ?

Het kan natuurlijk prima dat dit probleem al ontstaan is voordat je de dubbele erin had , dat lijkt me in dit geval weer de meest logische verklaring.

Het blijft toch altijd k*tten met die zadels , zelfs met boomloos toch , je krijgt er toch wat van


Ja ik denk dat ik toen wel net zo veel reed als nu.

Die inlages zou idd de meest logische verklaring kunnen zijn.
Helemaal omdat ik er dus na aanschaf geen last van had.

Ik hoop in iedergeval dat dit het is...want dan is het alweer opgelost.
Ik loop zowat iedereen die barefoot aan te smeren nl Haha!

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 21:58

Citaat:
Vind het heel raar dat ze allebei witte plekken hebben..kan het echt niet aan het dekje liggen? heb je al een iets anders geprobeerd


Bij de fjord wil ik het nog wel gooien op een te zware ruiter (sorry mensen).

Dekje twijfel ik echt aan...bij de druk plekken is de fleece nog gewoon goed en ik maak hem regelmatig schoon.

Heb nu dubbele inlages...maar ik kan helaas niet rijden.

pmarena

Berichten: 48501
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:00

Maakt op zich ook niet uit....die lummels verharen toch pas weer over een half jaartje Knipoog