Werkt een mexicaanse neusriem scherper in?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coliena

Werkt een mexicaanse neusriem scherper in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 11:52

Even een vraagje. Onze driejarige merrie is nu een goede twee maand zadelmak. Sinds gisteren mocht ze haar eigen hoofdstel hebben. Omdat ze zo een edel en fijn hoofd heeft, zag ze er prachtig uit met een mexicaanse neusriem. Volgens de verkoper in de winkel, werkte die net iets zachter in dan de Engelse neusriem omdat hij hoger op het stevige bot van de neus zit ipv op de overgang tussen neusbeen en neuskraakbeen. We hebben dit hoofdstel dan ook gekocht in combinatie met een dubbelgebroken bit. Nu ben ik gisteren voor het eerst gaan rijden op de manège en kreeg ik een heel hoop commentaar over die neusriem en waarom ik in godsnaam reed met zo een felle neusriem en dat die wegens de felheid verboden is bij de meeste wedstrijden. Ik begreep er niks van, aangezien het paard totaal niet anders reageerde dan op haar oude hoofdstel met Engelse neusriem, ze liep perfect hetzelfde als anders. Bovendien heb ik de neusriem ook totaal niet hard angespannen, hij zat behoorlijk los. Vandaar dus de vraag of ik nu stante pede een nieuw hoofdstel moet gaan kopen? Klopt dit verhaal? Ik kan het mij moeilijk inbeelden...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-09-06 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Melisjee

Re: Mexicaans neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 11:56

Denk nu eventjes voor jezelf, waarom zo'n jong paardje nu al met een mexiaanse neusriem?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 11:57

Hij werkt wel iets scherper in. Als het paard zijn mond open doet komt er druk op de neus te staan.
Hoop dat iemand het beter kan uitleggen.
Ik vind het geen probleem mits je hem niet te strak aantrekt

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 11:59

Ik heb ook een mexicaanse neusriem en heb er nog nooit geen comentaar op gekregen... heb zelf ook een jong paard en zij reageerd ook normaal op deze neusriem. Hij zal mischien iets strenger zijn dan een engelse neusriem maar als je hem niet strak hebt aangespannen snap ik niet waarom iedereen comentaar geeft.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 12:00

Mexicaanse neusriem = hulpmiddel, geen sieraad.

pAardenMeiid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 12:01

Sorry maar volgens mij is er niks mis met een mexicaanse neusriem hoor. Waarom zou deze gemener zijn dan een ander hoofdstel?

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:17

hij werkt scherper in, alle druk komt op dat ronde stukje op de neus. Ik gebruik hem met springen, tja ik zou voor een jong paard waar je nu toch nog niet mee springt (lijkt me) een gewone neusriem gebruiken.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:19

Ik vind het echt 3 x niks als je zo'n jong paard met een mexicaanse neusriem rijdt

Een mexicaanse neusriem is wel degelijk scherper!

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:22

Een mexicaanse neusriem werkt sterker in omdat deze meteen bij het openen van de mond veel druk geeft op de neus (op een gevoelig punt!)
een gecombineerde neusriem geeft de druk iets lager en iets zachter (vaak breder oppervlak, en kraakbeen is flexibeler)
te laag geplaatst kan deze wel weer de neusgaten dicht drukken wat dus de ademhaling belemmert (gebeurt gelukkig niet vaak geloof ik)
in principe rijdt je het vriendelijkste zonder neusriem, dan kan je tenminste zien wanneer het paard vind dat je teveel druk geeft (spert mond open)
paarden die doorhebben dat je niks kan vertellen als ze de mond openhebben kan je natuurlijk wel een neusriem omdoen.
Die aansnoerneusriemen zijn ook ondingen (ondanks de dikte) omdat je deze neigt zo strak aan te snoeren dat het paard niet eens meer kan kauwen, ben weleens paarden tegen gekomen die elke keer voor en na het aandoen van het hoofdstel moesten gapen (nog even extra opendoen van de mond)

Als het mooi staat bij het paard en je snoert die dingen niet te strak aan vind ik het prima hoor! Ik rij tenslotte zelf ook met gecombineerde neusriem.
Bij jonge paarden zou ik zelf ook een neusriem gebruiken (denk dan wel meer aan gewoon gecombineerd of hannoveraanse/lage neusriem), bij het inrijden moet zo weinig mogelijk verkeerd gaan...

jaimpjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:27

Het meeste commetaar wat hier boven staat klopt helemaal niet, een mexicaanse neusriem geeft wel iets meer druk op verschillende plaatsen op het hoofd. Dat is verder helemaal niet erg, maar een mexicaanse neusriem zorgt er ook voor dat het paard zijn mond niet heel erg kan open doen. Ik rijd er zelf ook mee, maar verder heeft de mexicaanse neusriem geen andere werking als een gewone neusriem. Iedereen doet altijd zo negatief over deze neusriem maar ik heb altijd zo iets reageer pas als je het echt weet, en kom niet met die onzin praat!

En dat over wedstrijden, je mag gewoon met een springwedstrijd rijden met een mexicaanse neusriem. Een dressuurwedstijd volgens mijn niet maar dat weet ik niet zeker.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:35

de mexicaan werkt idd scherper in, zeker bij een jong paard zou ik er niet mee rijden omdat ie eerst overal vertrouwen in moet hebben en niet afsgestraft hoort te worden met een neusriem.
vreemde ruitersportzaak meneer hebben jullie, je zou denken dat hij weet wat ie verkoopt.

er mag met deze neusriem gewoon dressuurwedstrijden worden gestart..

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:36

Die verkoper moet gewoon van zijn hoofdstellen af en zal altijd info geven over wat hem uitkomt. Wat Jimbo al zegt: " meteen bij het openen van de mond veel druk geeft op de neus (op een gevoelig punt!)"

Ik ben van mening dat een hulpmiddel niet als cosmetisch aspect dient, maar TS moet natuurlijk zelf weten wat ze met haar paard doet Lachen

CarThi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:33

Ik gebruik de mexicaanse neusriem, omdat mijn paard tijdens het lopen nogal eens wil 'pullen'
Dus zijn mond wijd open wil doen en dan keihard gaat trekken aan de teugels.. en nu doet hij dat niet...

Maar een jong paard zou ik nog niet rijden hoor met zo'n neusriem.
Eerst kijken hoe hij loopt met een normale neusriem of gecombineerde... en daarna kun je verder kijken.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 19:33

Bedankt voor alle reacties. Eerst en vooral: dit paard is nu twee maand zadelmak en heeft altijd met een gewone Engelse neusriem gelopen. Nu heeft ze dus die Mexicaanse. Ze loopt er volledig identiek mee, ik zou zelfs zeggen zeer nageeflijk. Dit paardje hoeft het eerste jaar ook helemaal niet zwaar te werken, ze wordt enkel met behulp van het been naar het bit toegereden. springen moet ze helemaal niet doen, want ze is dressuurgefokt en heeft hier ook veel talent voor. De mexicaanse neusriem ligt bij haar behoorlijk laag op de neus, maar nog iets hoger dan de Engelse. Ze heeft trouwens noch met de Engelse, noch met de Mexicaanse ooit haar mond open gedaan. Dus afgestraft wordt ze zeker niet. Bovendien is de neusriem na alle commentaar zo aangedaan dat er nog een vinger tussen past. Ze spant dus helemaal niet en zit zelfs bijna los. Ik denk dat we dus deze neusriem zullen houden. We hebben het hoofdstel nu gekocht op verkeerd advies, maar ze werkt er heel gewillig mee en we merken geen enkel verschil. Ik heb er zelf eens over nagedacht, aangezien er heel erg verschillende meningen zijn blijkbaar, maar ik denk toch dat de werking niet vreselijk veel kan afwijken. Integendeel denk ik dat een paard comfortabeler kan lopen met druk hoger op de neus, waar er stevig bot zit, dan druk laag op de neus op de overgan van bot naar kraakbeen, dat veel gevoeliger is en bovendien kan ingedeukt worden.
Nogmaals bedankt voor alle advies! En geen zorgen, van zodra ik merk dat deze neusriem te hard of streng is voor haar, haal ik hem er onmiddellijk af! Dit is een zeer goed en gevoelig paard en ik wil ze zeker niet om zeep helpen...

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:28

Ik rijd ook met een mexicaanse neusriem. Mijn verhaal is eigenlijk identiek aan het jouwe. Ik reed hiervoor met een westernhoofdstel. Met de mexicaanse liep ze eigenlijk meteen beter, maar dat komt misschien ook omdat ik er een dubbelgebroken origaan (ik weet niet hoe je het schrijft) bit in heb hangen. In dat westernhoofdstel had ik een lichtgewicht enkelgebroken bit. Ik heb de riem rond haar mond heel los zitten, waardoor het niet hard inwerkt. Sterker nog,... als ze de kans krijgt om met haar hoofd aan haar voorbenen te jeuken, hangt die riem als een grote neusring OP haar neus te bungelen,... Misschien toch maar een gaatje bijmaken,..... Haha!
Oh ja, mijn Haflinger is nu 5,5 jaar en is een jaar onder het zadel. Ook een jong paardje dus, wat nog moet leren. Ik geloof echt niet dat ik haar met dit hoofdstel mishandel!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:44

Ik rijd met een mexicaanse voor de mooi Lachen. En het maakt me echt niks uit wat anderen er van denken, bovendien gesp ik hem niet helemaal strak vast, dat doe je met een engelse neusriem toch ook niet?

Je mag ALLES starten met een mexicaanse neusriem, dus dat verhaal van alleen springen klopt ook niet. Zelfs Anky zou mogen starten meteen mexicaanse neusriem mocht ze dat willen.
Verder, er worden altijd een hoop spookverhalen over de neusriem verteld, terwijl het eigenlijk niet scherper inwerkt. Wat denk je van al die aansnoerneusriemen die eens lekker aangetrokken worden voor het rijden Verward

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:20

@Smeejj, een mexicaanse neusriem werkt wel degelijk scherper in, er mee rijden enkel en alleen omdat je het mooi vind getuigd niet van erg veel kennis.

UrbanL

Re: Werkt een mexicaanse neusriem scherper in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:12

Heb zo'n hekel aan mensen die met dit soort dingen gaan rijden omdat het "mooi" staat.

Je hebt hem niet strak dus doet hij helemaale NIETS. Dus om haar hoofd nog wat mooier te laten worden waarom haal je hem er dan VANAF?.

Je rijdt met bepaalde neusriemen om een reden en mooiheid is absoluut NIET de reden daarvan. Zou hem eraf halen en met eennormale rijden totdat je hem rijtechnisch nodig hebt (springen).

je mag ermee starten tot en met L2. Anky rijdt niet lager dan M1 dus lijkt mij onwaarschijnlijk dat ze ermee rijdt.

@smeejj
Ik trok de mijne altijd strak bij leys (springen) moest ook echt anders ging hij aan de haal. Merkte duidelijk verschil nu loop thij met een aansnoer nuesriem strak vast maar heeft veel minder inwerking dan de mexicaanse.

Spook verhalen worden geschreven door "pennymeisjes" die dingen zien en zeggen zonder het te begrijpen.

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:24

Een Mexicaanse neusriem werkt scherper in, dit is een feit. Kort samengevat komt dit omdat alle druk samen komt op 1 punt boven op de neus.
Ik zou niet zeggen dat dit negatief is want mits de neusriem correct gebruikt wordt kan deze een zeer goed hulpmiddel zijn.
Een neusriem gebruiken om het esthetisch aspect ervan vindt ik een beetje banaal. Men zou beter verder denken.

Hier wil ik wel aan toevoegen dat iedere neusriem die in verkeerde/ onbekwame handen terecht komt een marteltuig kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:30

Citaat:
je mag ermee starten tot en met L2. Anky rijdt niet lager dan M1 dus lijkt mij onwaarschijnlijk dat ze ermee rijdt.

Mag ik van jou hier even een quote over van het reglement?

Zoals eerder genoemd, hij werkt wel scherper in.
Dus persoonlijk zou ik het niet gebruiken.

Maar hij is wel toegestaan bij de dressuur (in alle klasses)

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 16:46

Ik zal het maar nog eens vermelden. Wij hebben dit hoofdstel gekocht omdat (1) het haar het beste paste van al diegene die we haar hebben gepast (dit omdat ze een heel fijn hoofd heeft waarbij een full haar meestal veeeeeeeel te groot is en een cob net te klein) en (2) omdat de verkoper ons vertelde dat deze neusriem zachter inwerkt dan de Engelse. Dus we hebben hem niet zomaar voor de mooi gekocht. De zogezegde zachtere werking heeft de doorslag gegeven. Verder heb ik nu al verschillende meningen gehoord en de conclusie die ik hieruit kan trekken is dat men gewoonweg niet weet wat nu eigenlijk harder is. Iedereen zegt iets anders en heeft zijn eigen mening gevormd. Wij hebben met behulp van jullie meningen onze eigen mening gevormd en we zullen dit hoofdstel blijven gebruiken. Ten eerste omdat dit hoofdstel omwille van de vorm van haar hoofd haar perfect past, ten tweede omdat ze er volledig normaal en zonder protest mee loopt, ten derde omdat iedere neusriem kan verkeerd gebruikt worden door hem te hard aan te snoeren en als laatste omdat het ons logisch lijkt dat druk op de neus waar er stevig bot zit toch aangenamer lijkt dan druk op de neus waar er gevoelig kraakbeen zit. Dit paard wordt zeer zeker niet mishandeld en er wordt goed opgelet of we haar op geen enkele manier afstompen. aangezien er geen enkele vorm van protest hoe dan ook is, denk ik dat zij zelf geen enkele last ondervindt. Bedankt aan iedereen voor de goede adviezen!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:56

runningkawa schreef:
Citaat:

Als het nu niet meer zo is is het per vorig jaar veranderd?. Ik heb ermee gereden tot L2 toen nog opgezocht tot welke klasse het mocht was toen m1 ?.

@coliena
Weet niet wat voor een ruitershop je bent geweest maar ze snappen er niet veel van?.
Mishandeling is wat anders als "scherpere" inwerking.

Mooi staan en goed passen vind ik bij een jong paard niet van belang. Kan mij niet voorstellen dat er geen normale neusriem die ze past?. Gaatjes bijmaken en verstellen past alles.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:20

Charos schreef:
@Smeejj, een mexicaanse neusriem werkt wel degelijk scherper in, er mee rijden enkel en alleen omdat je het mooi vind getuigd niet van erg veel kennis.

Ik zou niet weten hoe hij scherp in moet werken als hij los hangt Lachen.
Bovendien heb ik hem trouwens wél nodig, omdat mijn paard wondjes krijgt van engelse neusriemen, maar evengoed rijd ik er nog mee voor de mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:52

Dat is ook niet vorig jaar veranderd.
Laat ik het zo stellen, kan me niet herrineren dat dit de laaste 10 jaar veranderd is Lachen

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:52

Prisca schreef:
runningkawa schreef:
[/quote

[/quote]

Als het nu niet meer zo is is het per vorig jaar veranderd?. Ik heb ermee gereden tot L2 toen nog opgezocht tot welke klasse het mocht was toen m1 ?.

@coliena
Weet niet wat voor een ruitershop je bent geweest maar ze snappen er niet veel van?.
Mishandeling is wat anders als "scherpere" inwerking.

Mooi staan en goed passen vind ik bij een jong paard niet van belang. Kan mij niet voorstellen dat er geen normale neusriem die ze past?. Gaatjes bijmaken en verstellen past alles.

Zie dressuur regelement 2006 bladzijde 37:

Het gebruik van een trenshoofdstel met africhtingsneusriem, rechte neusriem, mexicaanse neusriem of een zgn. gecombineerde neusriem (de gecombineerde neusriem bestaat uit een rechte neusriem, welke aan de voorzijde is voorzien van een lus, waardoor een tweede riem - de zgn. sperriem - wordt geleid welke onder de trens langs wordt bevestigd), voorzien van een enkele trens is verplicht.
Een te strak aangesnoerde neusriem zal als wreedheid worden aangemerkt.

Verder geen opmerkingen over het feit dat een mexicaanse neusriem vanaf een bepaalde klasse niet meer is toegestaan. Ofwel anky zou zo de dressuurring in kunnen tot ZZ-L met mexicaanse neusriem. Hierna is S&T met hoge neusriem verplicht.

Wat betreft de sterkte van de inwerking, vind ik het wel mee vallen MITS niet te strak vast gezet.