Het verschil tussen ledervet, lederolie en lederdressing?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Het verschil tussen ledervet, lederolie en lederdressing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 12:39

Wat is het verschil tussen ledervet, lederolie en lederdressing?

Charaz

Re: Het verschil tussen ledervet, lederolie en lederdressing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 11:00

Wat vreemd, het is al 22 keer bekeken maar niemand weet echt het verschil?

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:24

Euh, ledervet is “hard”, lederolie is vloeibaar en een beetje doorzichtig, en lederdressing is vloeibaar en wit van kleur, en minder vettig dan olie.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 11:58

Ja oke is inderdaad een verschil, maar ik doelde meer op qua verzorging voor je zadel.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 12:06

Tja, het dient allemaal om het leder te voeden.

Olie is vettiger, dat gebruik ik vooral voor de singelstoten en nieuwe hoofdstellen enz. het wordt afgeraden om dat op de kussens van je zadel te gebruiken, om te voorkomen dat het (omdat het zo vloeibaar is) in aanraking komt met de vulling.

Dressing en vet hebben zowat hetzelfde effect, maar ik gebruik nooit vet, ik vind dat niet aangenaam in gebruik.

Zadelzeep dient om te reinigen en voedt ook een beetje.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 12:50

Nou , dressing is nogwel even wat anders dan vet hoor !

Dressing is wel verschillend bij de verschillende merken , dressing en ledercrème is meestal wat dikker vloeibaar smeespul , net als een huidcrèmetje voor jezelf zeg maar.

Is heel wat fijner en trekt veel beter in je leer dan vet.
Vet vind ik zelf enorme rommel die ver uit de buurt van leer moet blijven , omdat je het leer er echt mee dichtsmeert met die vieze rommel.

Crème / dressing is wel fijn spul , dat trekt er goed in en voedt het leer echt. Althans als je fijne dressing hebt dan , sommige soorten zijn een beetje bah Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 12:52

Welke merken dressing bevallen jou?

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 16:46

Rapide, absoluut lederdressing van Rapide ! Pling

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 17:09

Ik gebruik ledercreme van de rapide en ben hier heel erg tevreden over!!

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 17:11

lederolie is ook erg slecht voor je stiksels, maar idd ik vind het ideaal voor de beugelriemen en singelstoten. en uitkijken dat het niet in de vulling kan trekken

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 17:14

Ik heb laatst gelezen dat dat onzin is en dat tegenwoordig de stiksels van ander materiaal zijn en niet aangetast worden door olie.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 17:22

@charos zover ik weet geld nog steeds hetzelfde voor de stiksels. Bij TE veel of TE weinig vetten worden ze slechter.

Mijn voorkeur gaat uit naar eerst alles schoonmaken met zadelzeep, goed laten drogen en uitpoetsen. En daarna gebruik ik van Passier ledervet, werkt prima, ruikt heerlijk, laten intrekken en daarna natuurlijk wel goed uitpoetsen. Lederolie heb ik ook wel gebruikt maar vind dat toch niet zo fijn als vet.

Iedereen heeft zo zn eigen voorkeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 21:50

Stiksels waren vroeger van paardenhaar en nu van nylon, dat is het verschil volgens mij.

Teveel vetten of olien wordt je leer weer te week van, maar van te weinig weer te droog, ik doe 2 of 3 keer schoonmaken en dan 1 keer vetten en nieuw leer gaat eerst in de olie.

Jimster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 10:30

Ik gebruik ook de lederdressing van Rapide en ben hier ook zeer tevreden over. De meeste ruitersport zaken raden het ook aan om lederdressing te gebruiken.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:06

Het is grappig want iedereen zegt weer wat anders: van Rijs zei dat je absoluut geen olie mocht gebruiken, en hulsebos zegt weer van wel.

Ik deed het vroeger altijd zo: ik maakte mijn leer schoon met zadelzeep, daarna goed uitwrijven en daarna inolien. Dan heb ik het over 10-15 jaar geleden. De hoofdstellen die ik nu allemaal nog heb uit die tijd zijn wonder boven wonder veel soepeler en voelen 10x fijner als degene die ik na het jaar 2000 heb gekocht en alleen met een vochtige doek schoonmaak en met lederdressing behandel, zoals nu in de ruitersportzaken wordt aanbevolen.

Ik gebruik nu rapide als ik weinig tijd heb en zowiezo voor de bovenkant van mijn zadel. Anders gebruik ik lederolie, of soms voor de onderkant van mn zadel en de stoten en binnenkant van mijn beugelriemen passier ledervet, dat is ook echt fijn spul.

Qua werking vraag ik me ook af wat nou eigenlijk precies de verschillen zijn, ik denk dat het zo'n beetje allemaal op hetzelfde neerkomt, en dat het persoonlijk is wat je fijner vindt. Net zoals bij zadelzeep: gebruik je harde of zachte?

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:17

Ik heb zadelzeep in zo'n langwerpig blok, vrij flexibel en doorzichtig en in een rond plastic potje das meer vloeibaar vind er weinig verschil in zitten kwa resultaat.....

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:34

Goed dat ik dit topic tegenkom, ik heb nu ledervet, en ik merk ook dat je het er echt mee 'dichtsmeerd' ik ga voortaan ook maar lederdressing gebruiken Lachen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:12

Naranga schreef:
lederolie is ook erg slecht voor je stiksels, maar idd ik vind het ideaal voor de beugelriemen en singelstoten. en uitkijken dat het niet in de vulling kan trekken

En ik vind olie ongeschikt voor stoten en riemen. Die rekken dan te veel uit. Ik heb beugelriemen laten maken door Kootstra en die zei dat ik ze absoluut niet mag olien.

Ik gebruik voor het zadel Hamanol en BE ledervet.
Olie gebruik ik zelden.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:56

Jimster schreef:
Ik gebruik ook de lederdressing van Rapide en ben hier ook zeer tevreden over. De meeste ruitersport zaken raden het ook aan om lederdressing te gebruiken.

Is ook als beste getest in Bit door de grrom van Ijsbrand Chardon! Ik gebruik het zelf ook, vvor zadel en hoofstel, inclusief zitvlak!

Er zijn ook zadelzeepsoorten getest, maar ik weet niet meer wie daar de beste in was...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 17:33

Ik heb vandaag de ledervet gekocht van Rapide, erg fijn spul en ik had helemaal niet het idee dat ik er het leer me dicht smeerde het trok er juist mooi in en het ruikt heerlijk (naar bitterkoekjes Haha!)

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:58

Fijn, dan ga ik die ook halen Haha!

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:30

Charos schreef:
Ik heb vandaag de ledervet gekocht van Rapide, erg fijn spul en ik had helemaal niet het idee dat ik er het leer me dicht smeerde het trok er juist mooi in en het ruikt heerlijk (naar bitterkoekjes Haha!)

Mijne ruikt ook naar bitterkoekjes, eerst was ik verslaafd aan die geur Tong uitsteken

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 13:57

[/quote]
Mijne ruikt ook naar bitterkoekjes, eerst was ik verslaafd aan die geur Tong uitsteken[/quote]

Dus dat werd dan wel héél regelmatig je harnachement poetsen!

Of zou dit met opzet gedaan zijn door de fabriek, ruikt lekker, veel smeren is veel verlopen Knipoog

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:06

Charos schreef:

Ik heb dezelfde maar 1 tip, gebruik het iig niet binnenshuis! Je huis stinkt dan dus echt dagen lang naar bitterkoekjes, om misselijk van te worden Misselijk Haha!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:51

Ik gebruik zadelzeep om mijn zadel en hoofdstel schoon te maken, daarna met een doek er over en dan Rapide lederdressing. Heb het vrijdag nog aan de zadelmaker gevraagd..en dat is een goede methode Haha!