Ooglapje voor paard met 1 oog???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aghamora

Ooglapje voor paard met 1 oog???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 21:16

Mijn vriendin heeft een paard wier rechteroog operatief verwijderd moest worden. Alles is netjes genezen. Het is alleen erg vervelend, dat als we gaan rijden, er altijd wel iemand is die er wat van zegt.

Dit is bijvoorbeeld "Gatverdamme dat paard heeft maar 1 oog", of "Getver", en dit is erg vervelend. Zijzelf ziet het niet meer en ik zie het ook niet meer, maar bij elk ritje is er wel een voorbijganger die het opvalt.

Ze wil graag een soort ooglapje (piratenlapje) zodat de oogkas in ieder geval bedekt is en mensen niet meer van het gat schrikken. Ikzelf denk aan een soort lederen oogklep, die wat omgebogen is en dus helemaal over haar oog valt.

Heeft iemand ervaring met een eenogig paard? En weet iemand hoe zo'n lapje of klepje het beste gemaakt kan worden? Heeft iemand een patroon?

De dame bij de (overigens verder zeer goed bekend staande) tuig- en zadelmaker had waarschijnlijk een slechte dag, haar commentaar toen wij telefonisch gingen informeren naar de mogelijkheid iets te fabriceren was "maar dat is OOK gek" en bij aandringen "ja als je het patroon aanlevert dan maken wij het wel".

Ritjes krijgen vaak toch een nare bijsmaak door de, meestal niet eens vervelend bedoelde, opmerkingen. Vandaar dat we zoeken naar een beetje ludieke oplossing.

Heeft er iemand tips?

maraartje

Re: Ooglapje voor paard met 1 oog???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:21

tsja , ik heb ook weleens vroeger een paard op stal gestaan , een kwpn schummel hengst een chocoladekleur. Ik weet het nog toen ik klein was , reed de stalruiter op zo paard met een oog. Ook een operatief verdwijdert. Maar heeft nooit een oog lapje gehad. Maar ze leren het snel ,hoor met voelen etc. Maar bij mensen hoef je eigenlijk niet op regeren want zij maken druk om niks. Maar jij kunt wel uitleggen dat je paard zo is. Maar ooglapje is ook niet alles want kan ook vaak kwijt raken of weer kapot. Als jou paard maar gezond is en rest went mensen zelf wel. Jammer dat ze eng vinden maar gewoon niet druk om maken , gaat vanzelf wel over met zo gevloek

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:26

Misschien is een oplossing heel simpel. Neem gewoon een bakstuk en eventueel kopstuk van een tuighoofdstel en zet dit op een of andere manier aan je gewone hoofdstel. Vaak is een tuighoofdstel wat wat grover, maar met een mesje kan je het leer wat smaller snijden zodat het in de gesp van het gewone hoofdstel past. De oogklep bedekt dan al een groot deel van het oog.
Ik blijf me wel af vragen wat de mensen meer opvalt, een lege oogkas of een rijpaard met een klep of "lapje" voor zijn oog.

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:26

Och mensen..
Altijd weer een mening klaar ze weten toch helemaal wat er is gebeurt etc..Maar okee..Ik zou gewoon zo gaan rijden zonder iets maar als je het zelf niet fijn vind ;
Helpt misschien een vliegenkap of vliegensliertjes niet ? dat houd gelijk de vliegen nog weg ook en je ziet bijna niks van de ogen!
Succes !

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:40

En je denkt dat een paard met piratenooglapje niet opvalt? Nagelbijten / Gniffelen

Hihi, nee hoor, ik snap het probleem, maar ik denk dat de oplossing van ChristaMoor het handigst is, gewoon 1 bakstuk van een tuighoofdstel afhalen..

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:01

Of een vliegenfrontriem/masker. Zou ook kunnen. Lachen

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:02

Als je het gat echt wil bedekken, kan je eventueel een draverskap aan laten pasen met bijvoorbeeld een complete oogbol of een lap stof.

Ik heb dit laten doen voor mijn paard bij een man in Friesland en was er erg tevreden over. Ik leverde zelf het gaas dat ik inplaats van de oogbollen op de kap wilde hebben en was als ik me goe dherinner 65 euor kwijt.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:32

hebben ze de oogleden niet dichtgenaaid dan?? komt er dan geen vuil etc. in de nu lege oogkas?...
verder vind ik de tips van vliegenfrontriem of oogklep wel goed. zou zeker geen piratenlapje doen; dat valt pas echt op!
sterkte!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:26

Nee, er zit gewoon een deuk van de huid in de oogkas, dus er zit gewoon huid met vacht in de oogkas. Ik heb de eerste keer ook raar staan kijken, maar je ziet het wel vaker hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:28

Ze hadden de oogkas ook gewoon dicht kunnen naaien, zodat er geen gat ontstaat. Wat een ander er van zegt zou me toch echt worst wezen, ik zou mijn harnachement er daarvoor niet op aanpassen.

Val_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:29

ik zou een ooglapje van een tuighoofdstel laten zetten op je gewone hoofdstel.. dat is goedkoper dan alleen zo'n bakstuk van een tuig hoofdstel kopen want die dingen zijn vreselijk duur! Bloos!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:41

Val_Mel schreef:
ik zou een ooglapje van een tuighoofdstel laten zetten op je gewone hoofdstel.. dat is goedkoper dan alleen zo'n bakstuk van een tuig hoofdstel kopen want die dingen zijn vreselijk duur! Bloos!

Maar zo'n 'ooglapje' van een tuighoofdstel moet je ook kopen, en die zit aan het bakstuk vast Knipoog
Kun je dus net zo goed een bakstuk van een tuighoofdstel nemen..

Val_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:55

je kan die dingen ook los kopen en dan aan je bakstuk vast laten maken Knipoog
dat had een kennis van ons eerst gedaan omdat zijn 'ooglapje' er af was gehaald

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:37

Misschien heel dom en misschien ook helemaal niet mogelijk maar kunnen ze er niet een nep oog in doen?

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:49

Ik heb een pony met 1 oog en aan de andere kant zit inderdaad ook een 'gat'. De oogleden zijn wel aan elkaar genaaid, maar omdat er geen oogbol meer in zit ontstaat er een deuk op de plek van het oog. Mijn pony heeft dit nu al 5 jaar en gek genoeg heb ik er nog nooit een opmerking over gehad terwijl ik alleen nog maar buitenritten met hem rijdt. In de zomer heeft hij altijd een vliegenkap op omdat zijn ene oog erg gevoelig is. Met rijden heeft hij die dan ook op, dus dan zie je inderdaad zijn lege oogkas niet. Ik zou er persoonlijk niets aan doen als ik jou was. Ik denk dat mensen nog raarder staan te kijken van een paard met een piratenlapje op zijn oog...

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:53

Op deze foto kun je goed zien hoe het er bij mijn pony eruit ziet.

Afbeelding

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:53

zo kindje: kijk mama een piraten paard Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:55

Zo erg vind ik het nieteens. Heb een keertje een paard gezien waar de oogleden niet aan elkaar waren genaaid, en er dus echt een gat zat op de plek van de oogbal...dat was pas een raar gezicht!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:59

Cassidy schreef:
Zo erg vind ik het nieteens. Heb een keertje een paard gezien waar de oogleden niet aan elkaar waren genaaid, en er dus echt een gat zat op de plek van de oogbal...dat was pas een raar gezicht!

De pony op de foto is niet het dier waar het om gaat he? Ik weet niet hoe het er bij dat paard uit ziet, maar ik denk vergelijkbaar.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:08

En Aghamora, weet je al wat jullie doen?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:06

Bij ons staat er ook een zonder oog, maar die vrouw trekt zich neist aan van de vreemde opmerkingen van de penny-bende op de manege Clown
En terrecht... wat maakt het nou uit Knipoog
Maar met een piratenlapje krijg je denk ik nog meer commentaar... maar niet het gatver, waarschijnlijk meer komische opmerkingen.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:24

Ik denk idd dat je met zo'n lapje nog veel meer opvalt. Dan gaan mensen vragen waar dat voor is, waarschijnlijk. Een oogklep zou nog een optie kunnen zijn, maar ook dat valt erg op als je het maar aan 1 kant hebt.
Ik persoonlijk zou geen "kunstgrepen" toepassen. Laat mensen maar kijken...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:54

Dennis zijn moeder Joly had dit ook. Het oog was beschadigd en toen was de keuze laten zitten met grote kans op ontstekingen en dergelijke of er uit halen. Het oog zag er toen al niet meer uit en ze was er al blind aan. De eigenaar heeft toen besloten hem er uit te laten halen. Ik heb mij er nooit aan gestoord in de tijd dat ik Joly verzorgde, vind het niet eens zo'n vervelend gezicht. Als je er langs loop zie je het amper, het is een donkere 'stip', dat is een oog ook als je snel langs een paard loop.
Zo ziet het er nu uit, door die bos manen valt het niet echt op.
Afbeelding

Nu heb ik Roosje die rechts staar heeft. Haar oog ziet er heel raar uit als je er in kijk maar funcitoneerd wel goed(in de zin van knipperen, tranen enz). Het is wel mooi schoon, nooit ontstoken oid, het is alleen troebel, het was grijs/blauw en nu is het helemaal gelig geworden. Dat oog mag dus lekker blijven zitten zolang ze er geen last van heeft.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 20:23

Aghamora, ik ben heel benieuwd wat jullie nou doen...

Aghamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 22:59

Wat een berichtjes allemaal... ben erg druk geweest met mijn werk, zal ze morgen allemaal rustig doorlezen en reageren! Maar alvast heel erg bedankt!