Wintec beetje te groot - trucjes voor meer houvast?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iranda

Wintec beetje te groot - trucjes voor meer houvast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 21:42

Omdat mijn man vrij lang is (bijna 2m Tong uitsteken) hebben we voor La Roche een Wintec zadel maat 17.5 gekocht. Voor mij blijkt het zadel te groot, ik heb er als ik goed zit nauwelijks steun aan. En bij teveel gehobbel ga ik soms naar een verkeerde houding (benen niet recht naar onderen maar wat verder naar voren, waar ze dan wel steun hebben maar op de verkeerde plek zijn...).

Ik heb dat opzetstukje zo hoog mogelijk en zo ver mogelijk naar achteren geplaatst maar ook dat helpt niet echt. Weet iemand een ander trucje om toch wat steun aan het zadel te hebben? Andere opzetstukjes, of iets dat de lepel korter maakt?

HaileysComet

Re: Wintec beetje te groot - trucjes voor meer houvast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:37

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:01

met een kunstleren zitvlak glijd je wat minder heen en weer. Voor de rest heb ik geen idee.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:28

Bij wintec kun je toch ook dikkere wrongen kopen?! Dit biedt misschien meer stevigheid in je zit en een betere beenligging.......

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:30

ben mijn wrongen kwijt Verward kun je die gewoon los kopen?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:50

Ja naar mijn weten wel!

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 14:37

Wat voor wrongen zijn dat dan? En zijn ze online te bestellen? Probleem nu is dat ze eigenlijk nog te ver naar voren (van mijn benen af) zitten.

Haileyscomet, heb je ervaring met dat bontje? En maakt het bontje het zikvlak ook kleiner?

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:15

ik heb wel een bontje voor op het zadel...
ik zit er wel steviger door.. in onze ruitersportzaak zijn die maar 12,50 euro... proberen waard dus! en lekker op buitenrit (heerlijk zacht)

HaileysComet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 07:44

Ik heb in het verleden wel eens met zo'n bontje gereden omdat het zadel waar mee ik reed veel te groot was (iemand anders paard en zadel). Dat reed voor mij beter dan zonder bontje, alleen het was een echt dik lamswollen (die zijn dikker dan de synthetische). Zo'n dunne heeft niet echt veel effect als het zadel echt aan de grote kant voor je is.

Hieronder eentje met gel: die heb ik niet geprobeerd, maar ziet er wel naar uit dat het zitvlak wat meer is opgevuld.
http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _05904.jpg

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:26

Die onderste heb ik, zit inderdaad heerlijk, vind ik dan...........

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:01

Heb je een veelzijdigheids Wintec (500) ?

Daar had ik (1 meter 60 groot) ook problemen mee , het zat voor geen meter voor mij , inderdaad nergens houvast omdat je benen gewoon helemaal niet in het zadel vallen zoals het zou moeten. Dijbenen niet , knieën niet...al zou je de wrong op de juiste plaats kunnen plakken (klitteband komt niet zo ver....) dan nog ligt je been gewoon raar erop.

Ik heb hem na een tijdje vanalles proberen weer doorverkocht.
Het zat gewoon TE slecht en dat is voor je paard ook geen pretje als je als ruiter niet lekker ontspannen in evenwicht kunt zitten. Een dressuur-Wintec (500) zat wel lekker. Maar die VZ...juk ! Ik kreeg het niet voor elkaar om daar iets van te maken met die korte pootjes

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:34

ik had dat probleem onlang ook met mn wintec (dressuur), ook een 17.5. Bleek hij gewoon niet goed meer te liggen (vanachter te laag, waardoor ik constant naar achter schoof). Kan dus mss een oorzaak zijn. Voor mij was die 17.5 ook te groot. Grotere kniewrongen hielpen een beetje maar dan ga je een verkeerde houding aannemen (met alle gevolgen vandien, ik nu weer zitlessen mag gaan nemen. Vroeger had ik nl nooit zitproblemen)

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:14

Ik weet niet of je veel op dat paard (en dus op dat zadel rijdt) maar als dat wel zo is zou ik even sparen voor een Wintec in een kleinere maat voor jezelf. Een zadel waar je niet goed in past is volgens mij rampzalig voor je houding, omdat je op alle mogelijke manieren gaat proberen goed te zitten.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 20:55

Ik rijd de helft van de keren op haar, dus ongeveer 2 keer per week. Maar om nou een 2e zadel te kopen vind ik ook weer zo drastisch. Het is een Wintec 500 veelzijdigheidszadel. Is inderdaad niet bevorderlijk voor mijn houding dus er moet wel iets mee in elk geval. Ik zal de volgende keer dat ik in de winkel ben eens naar bontjes etc kijken. Of iets waar iets onder te stoppen is misschien, dat de lepel verkleint. We hebben nog wel een soort netje liggen, dat je om de zitting heen doet en met elastiek aan de onderkant vastzet. Als ik daar iets in kan knutselen...?

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 13:52

Gisteren naar de ruiterzaak geweest voor een bontje. Situatie uitgelegd... Advies: misschien ligt je zadel een beetje naar achter gekanteld waardoor je te ver achterin zit. Leg er eens aan de achterkant een handdoek neer. En dat hielp, zat geweldig! Ik had eindelijk wat aan het zadel Lachen
Achteraf zag ik alleen dat er wat meer zweet aan de voorkant op het sjabrak zat. Ligt het dan weer te ver voorover? Of komt dat doordat die handdoek maar op 1 plek ligt?

Met handdoek had ze wat minder ruimte bij de schoft maar nog steeds genoeg (als je erop zit en lichtrijdt nog steeds 2 vingers). We moeten het volgens haar anders aanpakken: ofwel een andere boom erin, ofwel aan de achterkant opvullen of iets eronder leggen. Wat is de beste oplossing volgens jullie?

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:46

pmarena schreef:
Maar die VZ...juk ! Ik kreeg het niet voor elkaar om daar iets van te maken met die korte pootjes

Hier dan iemand met iets langere pootjes (1.70) die het ook niet voor elkaar krijgt Haha! Het zadel geeft inderdaad nergens steun, best vervelend als je al kampt met wat houdingproblemen. Ik heb gisteren op het zadel van een stalgenootje gezeten, een dressuurzadel met behoorlijk wat wrong. Wat een verschil zeg! Mijn houding was opslag stukken beter! Ik heb dus ook besloten om een anders zadel te gaan kopen.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:52

Ik vind het al knap dat je man van 2 meter in een wintec 17,5 past.

Mijn vriend is 2.08m en past in een 18inch niet fatsoenlijk, zijn benen ver over het zweetblad.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 21:07

1.98 en 2.08 maakt wel iets uit denk ik Knipoog

Marcha, dressuurzadel zit idd fijner. Bij Iranda kregen we een KN, die zit heerlijk...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 08:00

Natuurlijk zit het beter als je het zadel voorover gaat kiepen , de zwaartekracht zet je dan wat verder naar voren in het zadel en dus dichter bij de wrongen Tong uitsteken

Maar het moet in eerste instantie natuurlijk goed liggen op het paard en niet voorover gekiept....

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:34

Iranda schreef:
1.98 en 2.08 maakt wel iets uit denk ik Knipoog

Marcha, dressuurzadel zit idd fijner. Bij Iranda kregen we een KN, die zit heerlijk...

ja wel iets maar misschien is jou man ranker als mijn vriend?

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 08:49

waarschijnlijk wel... hij is best dun Knipoog

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:53

oke want meestal kijk je bij de inch maat naar de lengte van je bovenbeen.

Ik zou een zadelmaker laten kijken of je zadel wel goed ligt. Hoewel hij weinig aan een wintec kan verbouwen weet je dan wel zeker wanneer hij goed ligt.

(of je plaats hier een foto, van met en zonder handdoek.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 13:33

we gaan zaterdag langs degene die ons het zadel heeft verkocht (is ook zadelmaker). De vrouw in die andere winkel legde ons uit waar je met je kont-botjes in het zadel moet zitten, zonder handdoek zitten die van mij veel te ver naar achteren (op foto's zie je ook een soort stoelzit doordat mn kont te ver achterin het zadel belandt, bij ons andere paard met ander zadel heb ik dat niet), met handdoek zitten de botjes precies op de plaats die zij aanwees (begin vd lepel, niet ver achter die schuine lijnen).
Het zweet op het sjabrak mét handdoekje was over het sjabrak gelijkmatig verdeeld maar het was wel iets natter vooraan (bij de wrongen in de buurt). Betekent dat dat ze daar iets meer zweet, of dat het toch niet goed lag?

Foto met handdoekje heb ik nog niet, hier een charmante kont-in-zadel foto van een paar weken geleden zonder handdoekje:

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:30

Ja , je zit inderdaad teveel op de achterkant van de lepel daar.

Maar het zadel lijkt wel goed te liggen , niet achterover gekanteld...

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 21:33

Dat is het gekke, het lijkt wel goed inderdaad. Met dat dunne handdoekje (is een heel oud plat keukending, paar keer opgevouwen, scheelt denk ik 5 - 8 mm) zit het al heel anders. Als je kijkt naar de singelstoten zit het zonder handdoekje toch allemaal wel scheef. Ik zal er eens een foto van maken...