Thiedeman Teugel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

Thiedeman Teugel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 16:30

haj!

ik heb een vraagje. mijn pony is niet de makkelijkste, ik moet gewoon best hard in m'n hand zijn om em in een goede aanleuning te krijgen. na een half uur á 3 kwartier gaat hij pas ontspannen en stopt hij met z'n onderhals op te zetten. Bovenhals spieren zijn bij hem nooit echt goed ontwikkeld (hij is nu 13) lang en laag vertikt hij om te doen, dus longeer hem de laatste tijd vaak met Pessoa, waar bij hij het wel doet.

Tijdens mijn les moet ik hem ook ontspannen zien te krijgen, maar dan doet hij het al helemaal niet. en van petra moet ik rustiger in mijn hand kunnen zijn zonder dat hij dan z'n kop in de lucht steekt en ze rug weg drukt, dus dat doe ik maar nog steeds vertikt hij het om te ontspannen.

hij ontstpant alleen maar met wedstrijden, en die gaan dan ook erg goed, k ben nu L2+16 en 2 keer 2e op de regio geworden, Bes-kampioen en ga binnenkort M1 starten.

Ik ben er helemaal klaar mee dat alleen als ik op wedstrijd ben hij z'n best doet zonder dat ik kwaad op hem hoef te worden, nu heeft mijn instructrice petra beers (www.petrabeers.nl) mij gezegd dat het misschien beter is dat ik thuis met Thiedeman ga rijden, zodat hij leert ook z'n best thuis te doen, en zodat hij z'n bovenhals spieren ontwikkeld en z'n onderhals leert ontspannen.

zouden jullie mij kunnen vertellen wat thiedeman voor effect heeft en zouden jullie misschien je mening hier over willen vertellen??

dank jullie wel!!

gootje12

Re: Thiedeman Teugel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:39

Een thiedemannteugel is een begrenzer.Het is net een martingal ,maar waar normal de ringen van de martingal zitten,zitten nu riemen die door de ringen van je bit gaan en worden vastgemaakt aan een teugel met kleine ringetjes die erbij hoort.Een soort slof ,maar die loopt niet tot je handen ,maar wordt vastgemaakt aan je teugel.
Je teugel heeft 3 verschillende ringetjes ,waar je de clips v/d ''martingal aan kan doen.Op zich geen verkeert ding ,maar je zet hem gauw te strak.en het is een hulpmiddel.Ik zou hem leren beter voor het been te zijn.Want dat is je probleem,dan kan je het voorwaarts oplossen.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:42

Gootje12 heeft gelijk.
De Thiedemann teugel heeft geen inwerking als het paard in de juiste houding loopt.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 16:43

nou dat is het dus.. hij is super voor het been en voorwaarts, met petra hebben we het zo al proberen op te lossen maar hij doet het nog steedss niet..

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:47

dan zal je toch meer met je been naar je hand moeten rijden,want hoe harder jij trekt,hoe meer je pony zal tegenspartelen.ik zou terug gaan naar stap en vandaaraf weer beginnen met door de hals en over de rug te rijden.

PhanteGarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:59

Mijn paardje is ook niet zo makkelijk en die heb ik ook een tijdje met thiedeman gereden maar ik vind het niet zo fijn rijden omdat je meer contact hebt met je tiedeman dan met je bit... maar mijn bijrijdster vind het wel super

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 23:28

je moet een thiedemann altijd zo los mogelijk doen,anders rij je inderdaad op de thiedemann.Je moet hem echt als een begrenzer gebruiken,eigenlijk net als alle hulpmiddelen.Ik denk ,dat je nog beter een stootteugel kan gebruiken,die werkt alleen als het hoofd te hoog komt en werkt niet op de teugel,maar op de neusriem.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 23:38

ok.. maar ik zit hem niet in ze mond als hij ontspant zeg maar maar ik hou me hand op zijn plek zodat als hij z'n hoofd omhoog doet hij zegmaar zichzelf een ruk geeft, beetje hard gezegd maar ik trek zeker niet je kunt anders wel even in me profiel kijken, hij loopt zeker voorwaarts, is goed voor het been, rij hem altijd vanuit mijn been naar z'n mond, maar als ik normaal wil rijden komt hij er tegen in. we zitten gewoon in een vreselijke dip maar ik wil niet dat ik elke keer tijdens het rijden kwaad op hem moet worden, volgens Petra (www.petrabeers.nl) is een thiedeman het beste, maar ik weet het niet want gebruik tijdens het rijden eigenlijk nooit hulpteugels, heb 3 keer met slof gereden (vandaag, ging erg goed, hij liep gewoon normaal ontspannen zonder er tegenin te komen en zonder dat ik over mijn slof reed hij hing helemaal los.. en ja weet heus wel hoe met een slof te rijden, heb het geleerd van mijn vorige instructrice, zal ook nooit een hulpteugel misbruiken ofzo..) maar voor de rest rij ik nooit met hulpteugels. ik longeer met touwtjes of pessoa of met een hele losse bijzet, daar gaat hij erg goed op ontspannen en lang en laag lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 23:59

Als ik jou was, zou ik het advies van je instructrice opvolgen en met Thiedeman gaan rijden. Je gaat er minder snel mee in de fout dan met een slof, omdat de thiedeman zichzelf op een bepaald punt (afhankelijk van hoe je hem hebt afgesteld) buiten werking stelt.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 00:09

ben het wel met corine eens ,maar kan me voorstellen ,dat als je niet zeker bent ,het altijd moeilijk is.Ik geef zelf veel les en mijn ervaring met paarden die de rug stijf houden of erg hoog lopen met hun hoofd is ,dat ik ze veel tempowisselingen laat lopen.Ook en vooral door de wendingen heen,dan moeten ze hun binnenachterbeen gaan gebruiken.En door het schakelen moeten ze soepeler worden in de rug.
Maar is z`n rug wel helemaal goed,zijn de spieren er hard .Misschien moet je eens een paarden masseur laten kijken.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 00:36

heb ik idd al laten doen, zijn rug was goed, heb een zadel (KN) helemaal op maat laten maken, moet in de les idd veel tempowisselingen rijden, ook op voltes, veel buigen, en heb petra zelf ook al even naar ze rug laten kijken, en daar was niets mee aan de hand, zijn tanden zijn in februarie helemaal gedaan en de tandarts komt binnenkort weer even controleren. dus ik weet echt niet hoe het komt want eerst liep hij gewoon helemaal lekker er doorheen enzo en sinds ik denk een maand wilt hij gewoon niet meer! heb net een thiedeman besteld, en ga dat proberen kijken of dat werkt.. Lachen

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 18:59

Ik heb ook tijdje met thiedemann gereden. Vind het wel een 'fijne' hulpteugel. Ik rij het liefst ook zonder hulpteugels of zwepen, maar het heeft ons wel geholpen. Ik rij er al wel een jaar niet meer mee.
Lekker op de slapste zetten en halverwege de thiedemann er helemaal af halen. Zo voorkom je ook dat je (of je paardje) straks niet meer zonder kan.

Succes iig!

Kirsten_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 19:05

Ik heb wel positieve ervaringen met een thiedeman. Een thiedeman laat 'los' als je paard/pony in de gewenste positie loopt. En net als Colt zegt, als je pony fijn loopt haal je hem er gewoon alverwege er weer af...
En ik heb uit ervaring geleerd, dat als je een tijdje met thiedeman hebt gereden en je haalt hem eraf, dat je dan gewoon zonder kan. Je moet wel zorgen dat je paard er niet 'afhankelijk' van wordt, maar voordat dat gebeurt gaan wel wat jaren over heen..

Ik zou zeggen: Gewoon proberen en zelf ervaren..Knipoog

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 22:51

ja dat was idd ook mijn idee, hem er halverwege af doen zodat hij er niet afhankelijk van wordt Lachen ga het gewoon proberen!

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:16

misschien een gek antwoord maar laat zijn zadel, rug en hals nakijken.
Mijn paard deed dit ook en achteraf had hij lichte artose in zijn hals wat gekraakt moest worden......

Als dit het geval is kan een thiedeman zelfs schadelijk zijn omdat je het vastzet....
Je paard MOET zichzelf los laten, je kan dat niet afdwingen, als hij het wel doet aan
de pessoa longeerteugel heeft het met een rijtechnisch probleem te maken.....

Succes ermee!

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:22

Mijn verzorgpony word ook met de thiedemann gereden, om dezelfde rede waarom jij het ook doet,

Het is inderdaad zo dat de thiedemann loslaat als een paar in de goede houding loopt,

Je kan het altijd proberen, en als het goed gaat, doe je hem er halverwege gewoon vanaf

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 14:45

larrylurex schreef:
misschien een gek antwoord maar laat zijn zadel, rug en hals nakijken.
Mijn paard deed dit ook en achteraf had hij lichte artose in zijn hals wat gekraakt moest worden......

Als dit het geval is kan een thiedeman zelfs schadelijk zijn omdat je het vastzet....
Je paard MOET zichzelf los laten, je kan dat niet afdwingen, als hij het wel doet aan
de pessoa longeerteugel heeft het met een rijtechnisch probleem te maken.....

Succes ermee!

dankjewel Lachen heb hem idd al laten checken, heb sinds een halfjaar een nieuw zadel op maat laten maken, vandaag ging het echter erg goed. hij was eerst erg irritant (steigeren, bokken) toen kwaad geworden en toen liet hij heerlijk z'n rug en nek los. Lachen volgens mij is het idd meer rijtechnisch en ik zal wel nog ff zijn rug laten checken Lachen

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:07

kijk dat is toppie!
Je hebt die wedstrijd dus gewonnen, en zonder hulpteugels!!
Nu gewoon geduld hebben en je zult zien dat hij dit steeds sneller gaat opgeven!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 15:38

dat is het probleem, de ene keer geeftie het zo op, de andere keer moet ik echt een half uur rijden en dan looptie nogsteeds zo irritant te doen.. :/

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:46

niets van aantrekken hoor! paarden testen soms enorm je geduld..
Ik weet hier alles van maar probeer anders een keer een pessoa bit?
dat gebruik ik ook voor de lastige dagen.
Natuurlijk dan niet trekken maar gewoon de druk erop houden en drijven....

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 15:52

ja idd doe ik ook.. vandaag kroop hij erst de hele tijd achter de teugel, dus ik drijven, en ging beter, maar hij ging toen inene mijn buiten teugel negeren, dus ik zweepje in mn buitenhand en steeds alsie dat deed tikje geven, inene begon hij toch te steigeren!! dus ik kwaad, en toen wistie wie de baas was en ging hij weer lopen zoals hij hoort te lopen! Lachen

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:01

precies!!

op den duur gaat je pony zich realiseren dat 'aan de teugel lopen' helemaal niet erg is maar juist ontspannend.
Dan gaan ze briezen en dan weet je gewoon dat het goed gaat.

Maar heeft je pony altijd al gebokt en gesteigerd?
Want z'n reactie is best heftig vind ik...

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 12:12

naja hij bokte wel vaak naar de zweep, en heeft wel eens gesteigerd maar toen was hij echt bang.. maar dit was echt gewoon kwaadheid!! hij was echt kwaad me paardje gewoon!!

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:34

Dat is lastig, want daar moet je wel doorheen vrees ik... Nagelbijten / Gniffelen
Mijn paard bokt gelukkig nooit die kijkt alleen heeeeel erg boos met zijn oren in zijn nek.. Haha!

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:38

trouwens ik heb even gespiekt op je profile, gaat het om de pony Gidon? Die is erg mooi!