Welke kn symphonie vind jij fijner nieuwere of de oudere?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jodievanmij

Welke kn symphonie vind jij fijner nieuwere of de oudere?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 19:47

Ik heb sinds vandaag een ouder model van kn wel een symphonie maar dan die met de zwarte boom.>

Ik heb ooit een kn met de witte boom gehad maar daar zat ik altijd scheef in gewoon niet lekker kreeg last van mn rug en viel uit balans en kon er in het begin niet in doorzitten.

Het zadel lag wel echt goed want het was voor dat paard aangepast en naderhand nog vaak nagekeken.

Mn moeder zij dus telkens toen ik op zoek was naar een ander zadel neem nou geen kn want dan heb je het zelfde misschien weer maar ik vond ze wel lekker zacht zitten en toen ik er eenmaal op kon doorzitten zat het wel lekkerder..

Nu moest ik toch een zadel richting kn of barnsby omdat die gewoonweg zn beetje de meeste schoudervrijheid geven aan een paard met brede schouderpunten.

Nu is het toch een kn geworden. Wel eens waar een ouder type maar zo goed als deze er uit ziet vind je ze bijna niet voor die leeftijd. Hij ziet er gewoon als bijna nieuw uit..

Nou ben ik dus benieuw welk model jullie fijner vinden die oudere of de kns van de laatste tijd??

Ik moet nog wel zien hoe ik dit zadel op langere termijn vind maar ik had wel meteen een goed gevoel bij het zadel..

Voordeel is ook dat het zadel afgelopen weekend nieuwe stoten en nieuwe vulling gekregen heeft dus echt mooi naar mijn paard gaat vormen..

unamie

Re: Welke kn symphonie vind jij fijner nieuwere of de oudere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:14

hier een KN symfonie fan Cool
wij vind de oudere super zitten, heb zelf met de nieuwe geen (zit) ervaring
mijn vriendin (ook een KN fan) zei juist van de week dat veel mensen de oudere lekkerder vinden zitten
maar ja je moet een nieuw zadel ook nog inrijden en dat duurt natuurlijk even

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:41

Ik heb op een oude KN gereden en heb nu zelf een nieuwe KN : voel er eerlijk gzegd geen verschil in, behalve dat die oude lekkerder zit doordat ie al ingereden is.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 23:38

Ik heb zelf een oudere, maar heb ook met nieuwe modellen gereden. Heb zelf het idee dat de zit van de oude iets smaller is waardoor ik mijn benen mooier kan laten afhangen, bij veel dressuurzadels is dat een probleem, krijg snel last van één of andere spieraanhechting. Met de oude KN geen last van.

Alane

Re: Welke kn symphonie vind jij fijner nieuwere of de oudere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 08:43

Bestfitzadelservice schreef:
DUS ER IS OOK GEEN VERSCHIL TUSSEN KN ZADEL VAN VOOR OF NA 1995.
(met uitzondering dan van de nieuwe WALZER boom)
Het is onzin dat KN zadels met een rood dopje op de veiligheids ophanging stijgbeugelriem een andere boom hebben dan die zadels die een grijs dopje hebben.

Vanaf 2002 heeft KN een nieuwe zadelboom, DE WALZER ZADELBOOM.
Deze is iets dieper en breder in het zit gedeelte.

Afgelopen 2 jaar hebben wij geexpirimenteerd met de nieuwe WALZER boom in het Symphonie zadel.
Dit verschil is voor een leek niet zo gemakkelijk te zien.
Wij noemden dat zadel de SYmphonie Plus voor Dames. (breder en diepere en zachtere zit)
Sinds een maand heet dit zadel de RUMBA waardoor het gemakkelijker te onderscheiden is van de normale Symphonie en misverstanden uit de wereld zijn.
De naam hebben we expres veranderd om verwarring te voorkomen.

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:36

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 20:07

Bitch schreef:
Hai Ulka,

Ik zou toch wat voorzichtig zijn met uitspraken over de oude en nieuwe bomen van KN ( ik zie door de bomen de KN niet meer Haha! Haha! ), want in dit topic :

viewtopic.php?f=117&t=618433&p=17239328#p17239328

wordt er gedreigd met advocaten....

Hey hey.. Nou ik kan maar een ding zeggen dat is dat ik gewoon weg ondervonden heb wat voor mij en mijn paard het beste zadel is. Dat dat toevallig een ouder kn geworden is dat had ik ook niet van te voren verwacht. 3 zadelmakers hebben mij goed over KN ingelicht dus ik neem aan dat wat hun zeggen onafhankelijk van elkaar dat dat wel klopt. Als dat dus niet blijkt te kloppen ja dan moet je het mij niet kwalijk nemen ik vertel alleen mijn ondervindingen etc.. Ik ben ook maar een amazone en nog altijd geen zadelmaker. Maar ik heb met de keus van het zadel wel mijn gevoel gevolgt en het advies van de zadelmakers hier dus dan neem ik aan dat zij het weten. Zoals iedereen weet gaan er tussen zadelmakers ook nogal wat verschillen op de een denkt zo de ander zus het blijft mensenwerk en ik wil ook niemand onderuit halen of wat dan ook ik vertel ook slechts wat er mij verteld en laten zien is. En als ik het dan niet bij het juiste eind heb dan ben ik misschien toch verkeerd ingelicht maargoed dat terzijde. Ik heb de post gelezen maar ik heb een goed gevoel over de Kn en hoop dat dat ook zo blijft! Welke boom er nou wel of niet in een kn zit zou mij dan een worst wezen volgens de zadelmaker is dit gewoon een goed kn zadel. Ik heb de witte en de zwarte boom kaal gezien en de zadelmaker die mij die bomen heeft laten zien heb ik wel op de hoogte gesteld van de discussie op bokt en heb ook alleen verteld wat mij door hem verteld is. Als ik in sommige posts mn eigen mening gaf heb ik er dat ook altijd bij gezet om verwarring te voorkomen.

Olrike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:55

Absoluut het oude model van KN. Op het nieuwe model ben ik net een trekpop, wiebel alle kanten op, behalve de goede.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:00

Het blijft een "tussen de oren" probleem.
Er IS geen verschil nl. al wordt dat door velen verkondigd!
Geen zadel is hetzelfde.
Pak maar twee nieuwe KN's en je zal verschil kunnen voelen, hoewel dit verschil minimaal is.
Zadelmakerij is een ambacht wat dus met de hand wordt uitgevoerd. Daarbij treden nou eenmaal minimale verschillen op maar dat heeft niets met z'n bouwjaar te maken!

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 19:24

harnessmaker schreef:
Het blijft een "tussen de oren" probleem.
Er IS geen verschil nl. al wordt dat door velen verkondigd!
Geen zadel is hetzelfde.
Pak maar twee nieuwe KN's en je zal verschil kunnen voelen, hoewel dit verschil minimaal is.
Zadelmakerij is een ambacht wat dus met de hand wordt uitgevoerd. Daarbij treden nou eenmaal minimale verschillen op maar dat heeft niets met z'n bouwjaar te maken!

Het zal allemaal wel.. Maar ik heb nu zelf gevoeld.. Heb op een kn uit bouwjaar 2000 en op een kn bouwjaar 1994 gezeten beiden niet echt ingereden nog en ja merkte echt wel verschil.. de oude voelde zachter en ik had meer contact met het paard.. zat netjes in de goede houding en had vrijheid.. die uit 2000 was harder kon er gewoonweg niet op zitten en het leer zag er veel choomer uit.. zat scheef en kon niet doorzitten.. zadels lagen op het zelfde paard waarvoor ze aangemeten waren en ik wist van te voren echt niet welk kn uit welk bouwjaar kwam.. dat werd mij nadat ik er 2 dagen achter elkaar mee gereden had pas verteld.. vandaar dat ik op zoek ging naar een kn uit 1995 of ouder.. tja.. dan zal het misschien wel tussen mn oren zitten maargoed.. ik ben niet de enige zo te zien en heb toch echt het bewijs bij een zadelmaker gezien.. of die moet het ook verkeerd hebben maarja.. dat is in de paardenwereld en overal wel zo ieder mens heeft een mening en iedere mening is toch anders.. maarja dat maakt een mens uniek.. en tja dat 2 verschillende mensen er niet hetzelfe over denken dat hou je met alles beter ook toch..anders was er ook niks te discuseren.. het maakt mij niet uit of er nou wel of geen verschil in zit.. ik weet wat ik gezien heb en wat ik gevoeld heb en weet dat dit zadel voor dit paard en mij geschikt is en dat het supergoed bevalt een daar gaat het om!!!!

ps.. harnessmaker.. je geeft zelf al aan dat door ambachts werk er kleine verschillen kunnen optreden.. misschien zijn die verschillen in de loop der jaren wel versterk tja. kan toch neem toch aan dat jij ook niet op elk geproduceerd kn gezeten hebt... maargoed het maakt mij dus niets uit ik weet wat mijn zadel voor mij en mijn paard betekent en dat ik er veel plezier mee heb en na lang zoeken eindleijk gevonden heb wat ik zocht!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 21:04

Ik voel toch ook echt verschil. Een vroegere stalgenoot van me had een (oud model) KN, het fijnste zadel waar ik ooit op heb gezeten! Wilde ik het zelf kopen (was nieuw model dus) zat het voor geen meter...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:51

Ik heb zelf een 12 jaar oude Kn, en die zit heerlijk, ik ben er ook heel zuinig mee, want ik wil voorlopig geen ander zadel meer.Ik heb ook een aantal keren op een stalgenootjes zadel gereden, dat was dus een KN van na 2002, en die zat toch echt een stuk harder.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:01

harnessmaker schreef:
Het blijft een "tussen de oren" probleem

aan de reacties hier te zien niet Tong uitsteken

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:33

Betreffende de KN Symphonie .
Dit model zadel wordt al sinds 1983 verkocht in Nederland en is in die tijd niet veranderd.
Rond 1993-94 hebben wij leer van een andere leerlooier moeten gebruiken, wat iets harder was dan het leer van voor deze jaren. Inrijden duurde wat langer.
De laatste 5 jaar hebben wij weer leer wat ongeveer de zelfde eigenschappen heeft als het leer van voor 1993 en zelfs beter is.

DE KN SYMPHONIE BOOM IS IN AL DEZE JAREN NIET GEWIJZIGD EN IS OOK NU NOG STEEDS IN HOOFDLIJNEN DE ZELFDE BOOM ALS DE ZADELS UIT 1983.

Ik heb even gequote uit een email van Hans Zuidweg naar Alane uit het topic over de diepte van de zit.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:35

unamie schreef:
harnessmaker schreef:
Het blijft een "tussen de oren" probleem

aan de reacties hier te zien niet Tong uitsteken

Mischien handig om jaartallen te noemen wat de 1 met nieuwe KN symfonie en wat de andere.

Bij jouw is de grens toch 1995 Unamie? En dat is dus weerlegd worden door Hans Zuidweg
Tulandro heeft het over een verschil tussen zadels van voor en na 2002, en dat kan maar dan is het niet de 'normale' symfonie maar die met een walzer boom de symfonie Plus die momenteel omgedoopt wordt naar Rumba omdat het veel verwarring zou geven.
Maar de gewone symfonie van nu heeft dezelfde boom als de Symfonie van 2004, 2002, 1995 1994 enzovoort.

De symfonie:
Afbeelding
Dit is het klassieke, bekendste en veel geprezen dressuurzadel van KN. Gebruikt en gewaardeerd van beginner tot en met prestatie gerichte wereldkampioen.

(Van de symfonie Plus is geen duidelijke foto)
Dit is in de basis hetzelfde zadel als model Symphonie, maar dan uitgevoerd met een extra zachte zit,
naar keuze (voor dames) een bredere boom en met hogere kniewrongen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:13

Hoi,

Weet iemand nog een oude KN te koop toevallig ? Ik ben op zoek ......

groetjes,

Maris

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 21:54

Ik weet nog wel een kn van voor 1995 te koop een medium boom zit er in.. voor de genen die interesse heeft pb me maar.. het is een M k2 45cm symphonie zwart

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:41

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:39

Het wel en wee over de KN zadels/bomen van KN zelf ontvangen Haha!

Fa. Karl Niedersuess Sattlerei
iA. Hoeglinger Sylvia schreef:

Sehr geehrte xxx xxx xxx

Wenn der Sattel dem Pferd richtig passt und gleichmaessig aufliegt,
ist das fuer den Ruecken des Pferdes nicht schlecht. Die untere
Sattelbaumtiefe, welche am Kissen ist hat sich bei unseren Modellen
kaum geaendert. Es wurde nur kleine Produktionsablaufaenderungen
vorgenommen. Beim Walzersattelbaum wurde nur die Polsterung etwas
dicker ausgefuehrt, wobei sich aber die Oberlinie aber beibehalten
wurde. Daher verstehe ich die Diskussion ueber einen tieferen Sitz
nicht.

Der Reiter muss im Sattel die Balance finden, ist er zu stark
eingeengt kann es sein, dass er die Balance nicht findert und das
Pferd dadurch in der Bewegung stoert

vertaling:
Als het zadel het paard goed past én gelijkmatig op de rug ligt is een zadel voor een paardenrug niet slecht.
De onderste zadelboomdiepte, welke dus aan de kussens grenst heeft zich bij onze modellen nauwelijks veranderd. Er zijn enkel kleine produktieafloopveranderingen (geen idee wat ze daar mee bedoelen) doorgevoerd. Bij de Walzerboom is enkel de polsterung (vulling/aankleding/bekleding) iets dicker uitgevoerd, waarbij de bovenlijn gewoon behouden is gebleven. Daarom begrijp is de diskussie over een diepe zit niet.

De ruiter moet in het zadel zijn balans vinden, zit hij te opgelsoten kan het gebeuren dat hij zijn balans niet vindt en het paard daardoor in de beweging stoort.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:04

Alane schreef:

Als het zadel het paard goed past én gelijkmatig op de rug ligt is een zadel voor een paardenrug niet slecht.
De onderste zadelboomdiepte, welke dus aan de kussens grenst heeft zich bij onze modellen nauwelijks veranderd. Er zijn enkel kleine produktieafloopveranderingen (geen idee wat ze daar mee bedoelen) doorgevoerd. Bij de Walzerboom is enkel de polsterung (vulling/aankleding/bekleding) iets dicker uitgevoerd, waarbij de bovenlijn gewoon behouden is gebleven. Daarom begrijp is de diskussie over een diepe zit niet.

De ruiter moet in het zadel zijn balans vinden, zit hij te opgelsoten kan het gebeuren dat hij zijn balans niet vindt en het paard daardoor in de beweging stoort.

wat heeft dit met dit topic te maken Scheve mond

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 16:25

Alane schreef:
Het wel en wee over de KN zadels/bomen van KN zelf ontvangen Haha!

Fa. Karl Niedersuess Sattlerei
iA. Hoeglinger Sylvia schreef:

Sehr geehrte xxx xxx xxx

Wenn der Sattel dem Pferd richtig passt und gleichmaessig aufliegt,
ist das fuer den Ruecken des Pferdes nicht schlecht. Die untere
Sattelbaumtiefe, welche am Kissen ist hat sich bei unseren Modellen
kaum geaendert. Es wurde nur kleine Produktionsablaufaenderungen
vorgenommen. Beim Walzersattelbaum wurde nur die Polsterung etwas
dicker ausgefuehrt, wobei sich aber die Oberlinie aber beibehalten
wurde. Daher verstehe ich die Diskussion ueber einen tieferen Sitz
nicht.

Der Reiter muss im Sattel die Balance finden, ist er zu stark
eingeengt kann es sein, dass er die Balance nicht findert und das
Pferd dadurch in der Bewegung stoert

vertaling:

Ja inderdaad.. Ik dacht ook al wat heeft dit er in gods naam mee te maken. Maar dan nog zoals het stukje tekst dus zelf ook al aan geeft er zijn nauwelijks veranderingen . Dus ze zijn er wel!!! Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:33

@Jodievanmij: ik snap niet wat god er mee te maken heeft .. .. ..

Tja wat heeft dat met dit topic te maken... ...
Dat er geen verschil zit tussen de oude en de nieuwe KN symfonie.. DAT heeft het er dus mee te maken Haha!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:06

Alane schreef:
Dat er geen verschil zit tussen de oude en de nieuwe KN symfonie.. DAT heeft het er dus mee te maken Haha!

waar blijven de mensen die de nieuwe lekkerder vinden zitten ?? Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:59

unamie schreef:
waar blijven de mensen die de nieuwe lekkerder vinden zitten ?? Haha!

Net als mijn schoenen... soms zitten je oude lekkerder en moet je de nieuwe eerst inlopen..
Dan zitten je nieuwe gelijk goed omdat je oude mischien niet goed gepast heeft/of niet meer passen Haha!
Maar beide, eigenlijk 3, wil niet zeggen dat het model veranderd is Haha!

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 20:07

Alane schreef:
@Jodievanmij: ik snap niet wat god er mee te maken heeft .. .. ..

@ Alane
Als er volgens jou GEEN verschil in zit. Waarom kom je dan met een door jou geciteerd stukje tekst waar wel degelijk in staat dat er NAUWELIJKS verschil in zit?? Dan had er toch echt moeten staan GEEN verschil. Maar dat staat er niet!! Nu vind ik je mening een beetje tegenstrijdig. Mijn vraag: (ik heb niet al je topics doorgespit). Heb je zelf wel enige ervaring met KN zadels waarop je jou mening basseert? En mijn excuses voor mijn woordgebruik in mijn vorige post. Voortaan zou ik even rekening houden met de gelovigen onder ons..

Algemeen
Hoop dat dit topic weer zn oude status terur krijgt en dus alleen voorzien wordt van reacties die daadwerkelijk op de topic titel en beschrijving slaan!.

Alle andere KN gerelateerde reacties mbt de diepte van de zit etc. Kunnen dacht ik gewoon in het diepe zit en rug van het paard topic! En anders start je er zelf een op.. Knipoog