hoe vaak hoofdstel / zadel invetten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Iranda

hoe vaak hoofdstel / zadel invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 19:02

Vanmiddag hebben we eindelijk eens samen in de tuin onze spullen schoongemaakt en ingevet (behalve het wintec zadel dan, dat kon met een vochtig doekje Tong uitsteken). Het was al flink wat maanden geleden...

Ik vraag me dus nu af: hoe vaak doen jullie het?
En hoe vaak was je je (neopreen) singel?

xMnOn

Re: hoe vaak hoofdstel / zadel invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:05

elke week invetten,,
en ook de singel was ik elke week Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:22

dat verschilt, mijn stelregel is, na 10 ritten schoonmaken, zowel tuig voor de wagen als zadel en hoofdstel.

JudithC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:08

Altijd voor de wedstrijd (dus zo'n 3-4 keer per maand). En m'n laarzen maak ik iedere keer als ik ze gebruikt heb schoon.

Cupcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:18

Standaard is één keer per maand m'n zadel schoon maken, maar meestal is het twee keer per maand. En ik haal er één keer per week een vette la overheen.
M'n singel was ik om de twee dagen aangezien ik met mijn merrie zwaar aan het trainen ben en het zweet van ons beide af loopt Tong uitsteken

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 09:53

Ik maak het altijd voor een wedstrijd schoon, dus ongeveer 2/3 keer per maand.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:04

Ik deed het altijd 2/3 keer per maand, lijkt me wel voldoende! Lachen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:06

zo wat doen jullie dat vaak!

ik vet alles 1x per 2 maand in, dan doe ik het met zadelzeep en zet ik het in de olie of in de hamanol

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:25

Zadel, hoofdstel en singel worden 1x in de maand grondig schoongemaakt. D.w.z reinigen met zadelzeep en insmeren met lederbalsem.
Maar als ik bijv. in een stoffige bak gereden heb, wrijf ik mijn tuig wel eens af met een vochtig doekje.
Denk eraan: van téveel invetten wordt het leer juist zwak en raken de poriën verstopt. Dat is juist het tegendeel van wat je wil bereiken...

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 19:11

Wat grappig dat het zo uiteen loopt! Ben in elk geval niet de enige die het niet zo vaak doet (lees: erg weinig).

Misschien moeten wij er dan in ieder geval soms een vochtig doekje bij halen, da's een goeie tip, kost ook niet zoveel tijd als alles uit elkaar halen, schoonmaken en invetten Haha!

MyHappyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:14

ik maak zadel/hoofdstel ook 1 a 2 keer per maand schoon na et rijde effe doekje er over Haha!

circusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 07:13

voor elke wedstrijd maak ik het even snel schoon met zadelzeep (bijna elke week dus)
regelmatig invetten
1x per jaar het hele hoofdstel schoonmaken in koudwater met een tandeborstel om alle zeepresten te verwijderen waarna het weer helemaal in het olie gezet wordt, dan is ie weer als nieuw!!!

Simone_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:04

Ik maak me hoofdstel ook 1 × in de 2 maanden schoon ofzo. En dan leg ik hem daarna sóms in suikerwater.. vind me shet zo lekker. Maar ik weet dat het niet goed is voor de tanden. Maar kan het heel veel kwaad als ik dat doe ?

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:07

Dat is best verschillend. De ene keer om de week de andere keer eens per maand. Ligt aan hoe het leer voelt en eruit ziet.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:03

Simone_S schreef:
Ik maak me hoofdstel ook 1 × in de 2 maanden schoon ofzo. En dan leg ik hem daarna sóms in suikerwater.. vind me shet zo lekker. Maar ik weet dat het niet goed is voor de tanden. Maar kan het heel veel kwaad als ik dat doe ?

Leg jij jouw hoofdstel in suikerwater??? Verward

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 12:06

ze zal het bit bedoelen denk ik..?

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:09

hahahha ik doe het zo'n 2 a 3 keer per jaar
eerst helemaal uit elkaar met zadelzeep schoonmaken , afdoen met voldoende water zodat alle zeepresten er af zijn. dan met olie ( 2 keer )
nachtje laten staan als alle olie er in is getrokken met zwart vet alles insmeren. en dan kan het er weer even tegen aan Haha!

mijn laarzen maak ik vaker schoon . vaak even snel met een babydoekje ( olie) of gewoon lotion doekje en wordt dan 3 keer per jaar uitgebreid gedaan met zadelzeep en riding bootwax van petri

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:53

Dresuurzadel om de keer rijden, springzadel na elke keer rijden en elke 5 keer vetten helemaal schoonmaken met zadelzeep en dan vetten. Hoofdstellen 1 à 2 keer per maand.

De zadels zijn nog nieuw, vandaar het vele poetsen. Als ik merk dat ze minder op gaan nemen, dan poets ik ze minder. Ik ga dan uiteindelijk naar elke 5 keer rijden, ze dan te poetsen.

Ik poets met lederbalsem van Rapide en maak ook schoon met zadelzeep van Rapide.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:55

hoofdstel meestal 1 keer per maand en het zadel meestal 1 keer per 1.5/2 maand, doe het allebei eerst met zadelzeep en daarna (flink) in de olie Tong uitsteken

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:02

Ik heb pas geleden een blik met vet/balsem gekocht van Passier. Dat is echt fijn spul. Ik poets mijn tuig 2 a 3 keer in de maand. Zoals hierboven gezegt wordt: voordat je op wedstrijd gaat.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:59

Ik maak mijn spullen schoon voordat ik op wedstrijd ga, dat is gemiddeld 1x per maand. Of het moet helemaal onder de bagger zitten natuurlijk Clown Haha! Nu met de warmte zweten wij beiden meer dus haal ik er 1x in de week wel even een doekje met zadelzeep over.

Maar mijn singel en laarzen maak ik vaker schoon. De singel nu iedere dag met water en een borstel. In de winter meestal 2x in de week met water en de rest van de week gewoon afborstelen.

Simone_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:48

Iranda schreef:
ze zal het bit bedoelen denk ik..?

Haha ja Lachen

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:57

Ik vet het nu ook heel vaak in.Het is nu lekker warm dus als je je verveelt kan je altijd dat doen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 07:49

Ik gebruik zelden vet of olie, maar nu de paarden zo zweten maak ik vrijwel elke dag alles schoon met zadelzeep Lachen

0nina0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:02

te weinig, weet niet hoe vaak. Doe wel regelmatig zo;n doekje eroverheen mar echt uitgebreid invetten met olie moet nodig weer 's gebeuren